Meer stations ontvangen

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Meer stations ontvangen

#16 Bericht door j.d. »

Jugro schreef:Ik wil graag een eigen ontvanger omdat ik dan ook de bediening leer van zo'n ontvanger,
Ik heb nu een kenwood tm281, 2m band ,via de PC lijkt me niks .
Ik ben aan het leren voor de N licentie ,ik hoef niet een modern iets van duizenden euro ,maar iets voor een beginneling
"....Ik ben aan het leren voor de N licentie....."
Dat moet ik ook eens doen op 67 jarige leeftijd.....

Informeer eens in je familie-/ kennis kring of er iemand een wereldontvangertje heeft er niets mee doet.
Veel vakantiegangers kochten dat om in het buitenland de Nederlandse Wereld Omroep te ontvangen
maar die is opgeheven en misschien liggen die ontvangertjes nu stof te happen...

Succes !!
Gr.:
jan
NL-13465

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Meer stations ontvangen

#17 Bericht door Jarne »

Als je het leuk vind om aan veel knoppen te draaien en af te stellen, kijk dan ook eens naar een Yaesu of Sommerkamp FRG7 (frog 7)
Die heb ik nu een jaar en ben daar heel tevreden mee.

Succes!

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Meer stations ontvangen

#18 Bericht door Jugro »

Ik heb net een yeasu FRG7700 gekocht , nu alleen nog een antenne ,WELKE ?

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Meer stations ontvangen

#19 Bericht door Jugro »

Jugro schreef:
PE2AAB schreef:
Jugro schreef:
PE2AAB schreef:Tweedehands heeft een separate ‘zendamateur’ afdeleing welke ik persoonlijk beter vind dan Marktplaats. Daar ligt alles op de telecom hoop tussen de iPhone, Samsungs en 27mc bakkies.

Op 2dehands staat bij ontvangers een mooie FRG-7700 voor € 130,00

Ik kan hem niet vinden
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 35114.html

Sorry. Hij is niet heel mooi maar mooi. Heeft gebruikerssporen. Dat is aannemelijk bij een oudere ontvanger. Niet iedereen is even zuinig op zijn/haar spullen.

Ik heb een yeasu frg 7700 gekocht ,niet deze maar een andere iets duurder maar wel heel mooi en goed werkend

Heb hem gevonden bedankt

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Meer stations ontvangen

#20 Bericht door PA3DAT »

Lees er eens wat over, experimenteer wat met draad. Hang om te beginnen een draadje, meter of 10,
uit het raam. Gewoon schemerlampjes draad, als het dubbel is trek je dat uit elkaar, dan heb je de
dubbele hoeveelheid. Bananestekker eraan, die steek je in het gat van de SO239-connector. Of je
gebruikt de draanantenne-ingang, als die erop zit.

Kopen kan altijd nog. Welke frequentie(s) wil je bij voorkeur ontvangen? Dan kun je ook voor die
band een dipool maken met een stuk coax eraan.

http://www.google.nl/search?q=how+to+bu ... bOhBeFlU08

Dit vond ik ook nog: http://www.gejoonline.nl/draadantenne/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Meer stations ontvangen

#21 Bericht door PA0LMD »

PE2AAB schreef:
sottezero schreef:Nou, technisch gezien mag je 24 en 34 GHz niet meer ontvangen in de auto. En ik geloof in Belgie is het nog steeds nogal vaag. Je mag zendamateurs wel beluisteren/afluisteren maar niet zend-amateurs weer niet ofzo. :roll:
Die mag je wel ontvangen maar niet met een radar detector. Zelfde als de telefoon vasthouden verboden is :-)
Ach ja, de radardetector, jarenlang veel plezier gehad van mijn Stinger. Middels een voorgebouwd hoorntje en waveguide filter werd de LO uitstraling effectief onderdrukt zodat de radar-detector-detectors niets hoorden.
Getest met medewerking van een politieauto met detector spullen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Meer stations ontvangen

#22 Bericht door PA1Bj »

FRG-7700 is een leuke ontvanger , mits die helemaal o.k. is. Geen gekraak, net display enz.
Als je de hoogte in kunt (en niet de lengte) is een mini-whip antenne ook een handig.
Die ontvangt breedbandig van Langegolf tot 30 Mhz. Succes.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Meer stations ontvangen

#23 Bericht door PA3BAS »

PA0LMD schreef:
(...)
Getest met medewerking van een politieauto met detector spullen.

Die zullen dan wel raar gekeken hebben...denken ze mooie apparatuur te hebben, werkt ‘t niet...
.... But will it blend?

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Meer stations ontvangen

#24 Bericht door Jugro »

PA1Bj schreef:FRG-7700 is een leuke ontvanger , mits die helemaal o.k. is. Geen gekraak, net display enz.
Als je de hoogte in kunt (en niet de lengte) is een mini-whip antenne ook een handig.
Die ontvangt breedbandig van Langegolf tot 30 Mhz. Succes.
Nee ik kan en mag niet de hoogte in,het zou een draad antenne moeten zijn

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Meer stations ontvangen

#25 Bericht door PA3DAT »

Dan is het de vraag hoeveel lengte je kwijt kunt...
Maar pakweg 10m is al een mooie lengte. Gewoon gewoon goedkoop draad.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Meer stations ontvangen

#26 Bericht door Bert_1 »

Jugro schreef: Nee ik kan en mag niet de hoogte in,het zou een draad antenne moeten zijn
Misschien heb je er wat aan: die van mij hangt denk ik 1m boven de nok van mijn dak en die doet het ook prima dus echt hoog hoeft niet perse. En ontvangen ging prima, met contesten gebruikte ik die samen met een funcube om stations te zoeken, ook de zwakkere kon ik goed ontvangen.
Bert

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Meer stations ontvangen

#27 Bericht door PD0JDG »

PE1KVL schreef: die mini-whip van mij hangt denk ik 1m boven de nok van mijn dak en die doet het ook prima
Zou je kunnen vertellen hoe je die antenne hebt aangesloten? Gebruik je aarde? Ik las dat de coax ook als antenne werkt; heb je een choke in de coax kabel geplaatst?

Alvast bedankt!

73, Jaap

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Meer stations ontvangen

#28 Bericht door Jugro »

PD0JDG schreef:
PE1KVL schreef: die mini-whip van mij hangt denk ik 1m boven de nok van mijn dak en die doet het ook prima
Zou je kunnen vertellen hoe je die antenne hebt aangesloten? Gebruik je aarde? Ik las dat de coax ook als antenne werkt; heb je een choke in de coax kabel geplaatst?

Alvast bedankt!

73, Jaap
Ik heb vdo installatie draad 15 meter ,maar de ontvangst is niet bijster ,ik heb alleen de hoofdpin van de pl stekker aangesloten ,zit toch te denken aan zo'n mini whip , mijn nok hoogte is maar 2.80 ,ik woon in een chalet
Wat is een choke ??

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Meer stations ontvangen

#29 Bericht door Bert_1 »

Geen ferriet oid gebruikt. Gewoon 10 meter rg58 over de dakpannen via een open dakpan naar binnen gebracht naar de fantoomvoeding en die weer met 50cm ofzo coax naar de funcube. Op de foto is de aarde draad te zien, die heb ik in een hoekje van de cv vastgezet. Reuze simpel en werkt erg leuk. De antenne is nauwelijks groter dan een wc rol dus daar zal men niet zo snel moeilijk over doen.
Ik weet niet of je in de buurt van Dronten of Lelystad woont maar ik heb nog een mini whip ongebruikt liggen en ik vind het geen probleem als je die eerst wilt proberen voor een tijdje.
Bijlagen
20180223_175556.jpg
20180223_175107.jpg
Bert

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Meer stations ontvangen

#30 Bericht door Jugro »

Ik heb nu een dipool antenne van 10.35 m opgehangen met coax 50 ohm naar binnen ,maar ik ontvang bijna niets , wat kan de oorzaak zijn ?

Plaats reactie