Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#31 Bericht door PA1FOX »

PE1DON schreef:Vanuit Leusden (bij Amersfoort) is PI3UTR op de grond niet te werken. Hetzelfde geldt overigens voor PI2NOS
Dat hangt dan wel van de porto/antenne af en de exacte locatie. Vanuit binnenshuis kan ik beiden prima werken met mijn IC32, omgeving Hamershof. Beide repeaters geven ook volle bak signaal op de porto.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#32 Bericht door Thom PA9T »

Voor de grap heb ik gisteren eens geluisterd naar 3FM (96,8 MHz) toen we via de A73 vanaf Maastricht over de A2 naar Utrecht reden. Die 96.8 MHz wordt ook vanaf de Gerbrandytoren uitgezonden. De antennes hangen lager dan PI3UTR, maar het vermogen is vele malen groter, dus ik heb aangenomen dat als ik 3FM kon horen, PI3UTR ook wel hoorbaar zou zijn (heb geen set in de auto).

Vanaf Maasbracht begint 3FM verstaanbaar binnen te komen, vanaf Weert is het ineens goed te ontvangen. Dit komt goed overeen met de simulatie voor een PI3UTR ontvanger op 1.75 mtr hoogte (lees: een auto).

Over het algemeen lijkt het dat die simulatie op hobbyscoop.nl wel redelijk in de buurt komt, maar dat er lokaal ineens erg grote verschillen kunnen optreden. Zoals PA1FOX aangeeft werkt het bij hem dus blijkbaar wel prima, en volgens de simulatie zou dit ook moeten. Maar andersom: als het volgens de simulatie zou moeten werken, gaat dat in de praktijk dus lang niet altijd op...
Bijlagen
Untitled.png

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#33 Bericht door PA1OKZ »

Ik zal jullie verlossen:

PI3UTR zend al een tijdje met beperkt vermogen. We ondervinden wat problemen met de eindtrap wanneer deze op nominaal vermogen draait, ergens ontstaat een parasitair effect wat gezien het opstelpunt (350m) niet erg gemakkelijk te verhelpen is. Voor dit doel moet de versterker uit de mast gemonteerd worden en andere prioriteiten en het slechte weer hebben dit tot op heden belemmerd.

Dit voorjaar pakken we dit aan, tot dat moment is PI3UTR niet op haar normale sterkte vanuit IJsselstein, wel vanuit Goes.

73

Mischa, PA1OKZ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#34 Bericht door elsinga »

Ah, dat verklaart de mindere ontvangst in de kop van Flevoland. Begrijpelijk dus.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#35 Bericht door Thom PA9T »

PA1OKZ schreef:Ik zal jullie verlossen:

PI3UTR zend al een tijdje met beperkt vermogen. We ondervinden wat problemen met de eindtrap wanneer deze op nominaal vermogen draait, ergens ontstaat een parasitair effect wat gezien het opstelpunt (350m) niet erg gemakkelijk te verhelpen is. Voor dit doel moet de versterker uit de mast gemonteerd worden en andere prioriteiten en het slechte weer hebben dit tot op heden belemmerd.

Dit voorjaar pakken we dit aan, tot dat moment is PI3UTR niet op haar normale sterkte vanuit IJsselstein, wel vanuit Goes.

73

Mischa, PA1OKZ
Ah, bedankt voor je reactie Mischa! Dan is PI3UTR ruim op tijd weer op full-power om al die kamperende Scouts/Jong-Nederlanders/Chiro's/Zeeverkenners tijdens de Zomerkampronde van een goed signaal te voorzien :D

Plaats reactie