Zendvergunning zooooo moeilijk

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#31 Bericht door PD0JDG »

Theo,

Je bent niet alleen, radio's vind ik prachtig, maar ik weet nooit wat ik moet zeggen. Ik gebruik enkel digitale modi en heb zelfs de microfoon nog nooit aangesloten. HI.

De regelgeving om niet geregistreerden eenvoudig praktisch kennis te laten maken met onze hobby is een aanwinst om de tanende interesse te verminderen. Hulde aan je mentor!

73, Jaap

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#32 Bericht door turk »

Ha Jaap.

Digitale modi zijn niet gek, ik las over FS 8, dat is een stuk beter dan gewone morsetelegrafie. Je zit wel vast aan een zeer beperkte inhoud van je berichten. Dat is wel jammer dan en dat ligt mij persoonlijk niet zo. Met andere woorden: Je ontmoet niet echt mensen.

De voormalige oostbloklanden zijn enorm goed in telegrafie, als je naar de kwetsbaarheid kijkt van de telecommunicatieinfrastuctuur, dan zou het me niet verbazen als van hogerhand daar de telegrafie als volkssport wordt gestimuleerd, voor geval van conflicten die met geweld beslecht worden.

Juul PE0GJG,

Wel bedankt voor je bijdragen en aanmoedigingen. Jij ben wel een oude rot in de hobby, en zo zit je er ook bij op je avatar, hi, dat je het allemaal wel hebt bekeken en het gezegde "take it easy" huldigt. Gelijk heb je.

Wat de morse betreft: Op LCWO zit ik nu op les 26 snelheid 20/10 dat wil zeggen tekens 20 woorden per minuut echter met de karakterspatie op dubbele lengte. Ik ging in no time door de lessen. maar toen de komma de breukstreep, de punt en het = teken verschenen in de stof , sloeg ik wel op tilt. Ik ken ze wel en kan ze seinen, maar als ze ineens worden aangeboden om te decoderen met die snelheid moet ik heel even nadenken en mis ik gelijk een stuk.

In een QSO mis ik ze niet die = wil dan zeggen een soort scheiding of in spraak 'eeeeh', leestekens komma en punt worden praktisch niet gebruikt en / zit wel heel af en toe in een roepnaam. Vraagteken ben ik op lcwo nog niet tegengekomen, maar dat herken ik inmiddels wel direct. Zo van: name juul ? juul

Alles hep se voordeel. zoiets, citaat van een beroemd voetballer, geldt hier ook. Ik denk dat wat ik minder aan spreekvaardigheid heb, wel ruimschoots wordt gecompenseerd door schrijfvaardigheid. Dus geen klagen hier, maar ik ben wel gevallen voor morsetelegrafie. en je weet nu ook waarom.

Gebruikersavatar
PD1S
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2018, 19:53
Roepletters: PD1S
Locatie: Ridderkerk 51.8822° 4.6045°
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#33 Bericht door PD1S »

Jugro schreef:Hallo
Ik ben jugro 62 jaar en woon op de veluwe ,bent thuis na 10 maanden zieken huis Door een sepcis en necrose.
Ik heb altijd een jaarplaats in Denemarken gehad met een dual portofoon in de caravan en een in mijn bootje voor het vissen op de Oostzee,ik heb geen vergunning ,
Nu heb ik heel veel tijd gehad in het ziekenhuis om heel veel te lezen over alles wat met legaal zenden te maken heeft,omdat ik graag een vergunning wil ,maar ik betwijfel of ik dat ooit zal halen ,ik krijg het niet in mijn hoofd.
Is er voor mij nog hoop haha ,ik kan met mijn handen alles maken wat ik zie,maar krijg al die materie gewoon niet in mijn hoofd
Gr jugro,
Is PMR misschien een optie? Dat is in Denemarken toegestaan (LPD niet).
Bijvoorbeeld in de caravan een PMR mobilofoon (met magneetvoet) en in het bootje een PMR porto (of ook een mobilofoon).
Je zou het in ieder geval eens met twee PMR porto's kunnen proberen, een hoop mensen hebben wel een setje liggen.

In de Randstad tussen gebouwen, is het bereik ca 350 meter, maar over water in rustiger gebieden is het bereik veel groter.
5 Finger hat die Hand. Mit 5 Packst Du den Feind! (John Heartfield, 1928)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#34 Bericht door PA3BAS »

Vwb morse-telegrafie zit er een leuk stukje in de film “the 4th of July”. Daar wordt de aarde aangevallen door aliens. Ze tellen af door onze satellieten te hacken en daar een signaal uit te zenden. Uiteindelijk wordt de wereld gered omdat ze terugvallen op morse, en dat snappen de aliens niet...
.... But will it blend?

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#35 Bericht door PA1FJ »

Wat kunnen sommige ervaren F en N amateurs zich bot uitlaten tegen beginnende amateurs.
Deze mensen zijn geïnteresseerd in onze mooie hobby, en op dit soort mensen moeten wij zuinig zijn, door deze botte reacties schrikken wij deze mensen af, want de interesse en beoefenaars van onze hobby wordt toch al zo snel minder! Ik heb al heel wat beginnende amateurs geholpen bij de start van hun hobby en hen bij gestaan met mijn kennis en ervaring. Dus als deze mensen een beroep op ons doen help ze dat en besef dat wij het ook hebben moeten leren met vallen en op staan. Als je in de buurt van zo'n beginnende amateur woont ga eens eens keer bij hem langs om hem te helpen!

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#36 Bericht door Ron01 »

Mooi gezegd, Fred. Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#37 Bericht door turk »

PA1FJ schreef:Wat kunnen sommige ervaren F en N amateurs zich bot uitlaten tegen beginnende amateurs.
Deze mensen zijn geïnteresseerd in onze mooie hobby, en op dit soort mensen moeten wij zuinig zijn, door deze botte reacties schrikken wij deze mensen af, want de interesse en beoefenaars van onze hobby wordt toch al zo snel minder! Ik heb al heel wat beginnende amateurs geholpen bij de start van hun hobby en hen bij gestaan met mijn kennis en ervaring. Dus als deze mensen een beroep op ons doen help ze dat en besef dat wij het ook hebben moeten leren met vallen en op staan. Als je in de buurt van zo'n beginnende amateur woont ga eens eens keer bij hem langs om hem te helpen!

73 Fred PA1FJ
Dat kun je wel zeggen ja. Toen ik je bericht binnen een dag na publicatie las. dacht ik :"Waar heeft die man het over?"
Inmiddels geef ik je volmondig gelijk, als je wilt weten waarom, kun je de bijdragen van mijn hand en de reacties en moedwillig ontbrekende reacties daarop teruglezen.

Is er hier naast de rubriek "Nieuwe leden" ( meervoud van LID vernam ik, maar de draagwijdte van die opmerking ontgaat mij) ook
een rubriek "opzeggende leden" ?

Zo niet, dan hierbij.

Plaats reactie