Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#16 Bericht door Thom PA9T »

elsinga schreef:Vanuit de auto (40W en nette antenne) kan ik PI3UTR pas op de A6 ten zuiden van de Ketelbrug werken. Daarboven teveel ruis.
Robert, wat jij schrijft is ook opmerkelijk. Volgens de simulatie zou het ruim ten noorden van de ketelbrug ook al goed moeten gaan. Althans, de simulatie (kleine antenne met 2 dB loss t.o.v. een dipool op 1.75m AGL) geeft groen signaal.

Is de simulatie dan veel te optimistisch?
Bijlagen
ketelbrug.png
ketelbrug.png (78.13 KiB) 8052 keer bekeken

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#17 Bericht door Toon pd0dfm »

Hier in Nuenen, op mijn porto ( kenwood TH 25 E ) met een X 5000 op tophoogte 3,5 meter bij mijn schuurtje, kan ik er mee werken.
Max. vermogen uit de porto 5 watt, de signalen r4 s3.
Vanuit de auto, met een 5/8 antenne, afhankelijk waar is sta of rijdt, max. r5 s6.
In de shack, X30 op tophoogte 12 meter, R5 en 30 db over 9.
Nouja, alle s-meters zijn niet echt heel nauwkeurig.
Maar nu rijst mij een vraagje,,...
PI3UTR krijg ik ook open zonder ctcss, evenals PI3NYM !!?.
Dat vind ik vreemd.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#18 Bericht door Thom PA9T »

Hallo Toon,

CTCSS verlaagd over het algemeen alleen de squelchdrempel van een repeater. Als jouw signaal dus hard genoeg bij de repeater binnenkomt, heb je geen squelch nodig om hem open te krijgen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#19 Bericht door elsinga »

Thom PA9T schreef:
elsinga schreef:Vanuit de auto (40W en nette antenne) kan ik PI3UTR pas op de A6 ten zuiden van de Ketelbrug werken. Daarboven teveel ruis.
Robert, wat jij schrijft is ook opmerkelijk. Volgens de simulatie zou het ruim ten noorden van de ketelbrug ook al goed moeten gaan. Althans, de simulatie (kleine antenne met 2 dB loss t.o.v. een dipool op 1.75m AGL) geeft groen signaal.

Is de simulatie dan veel te optimistisch?
Ik gok dat de simulatie geen rekening houdt met bomen (die daar inmiddels wel worden gekapt, maar toch...) en zo.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#20 Bericht door Toon pd0dfm »

Hoi Thom.

Toch blijf ik het raar vinden, ik zit hemelsbreed 9 km van de repeater van Eindhoven af.
Toch krijg ik die niet open, ( heb ik eens geprobeerd met mijn IC 271 H, oeps, ik mag maar 25 watt maken, maar bij wijze van experiment eens het volle vermogen gebruikt,,.. 100 watt ), niks noppes nada.
Dus of hoe het kan dat ik wel UTR en NYM open krijg,.. geen idee.
Met mijn FT 2800 werkt alles perfect, maar welke sub-tone ik ook gebruik, of zelfs geen, op UTR en NYM krijg ik toegang.
Nouja, is wel gemakkelijk.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#21 Bericht door PE2AAB »

Toon pd0dfm schreef:Hoi Thom.

Toch blijf ik het raar vinden, ik zit hemelsbreed 9 km van de repeater van Eindhoven af.
Toch krijg ik die niet open, ( heb ik eens geprobeerd met mijn IC 271 H, oeps, ik mag maar 25 watt maken, maar bij wijze van experiment eens het volle vermogen gebruikt,,.. 100 watt ), niks noppes nada.
Dus of hoe het kan dat ik wel UTR en NYM open krijg,.. geen idee.
Met mijn FT 2800 werkt alles perfect, maar welke sub-tone ik ook gebruik, of zelfs geen, op UTR en NYM krijg ik toegang.
Nouja, is wel gemakkelijk.
Zet je set eens op 145.700. Dát is namelijk de frequentie van de 2m repeater van Eindhoven. CTCSS 71.9 Hz
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#22 Bericht door Toon pd0dfm »

Hey hallo.
Met mijn FT2800 werkt het gewoon perfect.
Maar mijn vraag was, waarom krijg ik zonder ctcss wel UTR en NYM open.
Niet dat het heel belangrijk voor me is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Baai de wee ( dat is engelands ) mijn IC 271 H heeft geen ctcss aan boord, dus mocht iemand zo'n printje over hebben,...
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#23 Bericht door Thom PA9T »

Off topic:

Hey Toon,

Je vraag is moeilijk te beantwoorden omdat ik niet weet waar "de FT2800" en "de IC 271 H" staan. Als je een stituatie kan schetsen, antennehoogte, lokaties, dan is je vraag misschien we te beantwoorden.

Hierna zou ik graag weer verder on-topic gaan; om uit te vogelen hoe het bereik van PI3UTR in de praktijk is :-)

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#24 Bericht door Toon pd0dfm »

Hallo Thom.

Ik zit in Nuenen, een km of 5 ten oosten van Eindhoven.
Vanuit de auto met mijn porto, op een 5/8ste golf krijg ik UTR en NYM open zonder ctcss, ook met een oude Big Ear die alleen shift heeft en geen ctcss.
Alleen het standaard ingebouwde 1750 hz toontje.
De repeater van Eindhoven daar heb ik die FT 2800 voor, en die heb ik wel nodig om EHV open te krijgen wat ook perfect werkt.
Zelfs met een Popovic-antenne in de shack achter de aluminium rolluiken.
En dat met 5 watt, voor UTR moet ik hem op 10 watt zetten.
Ongeacht welke sub-tone ik gebruik, dat is wat ik vreemd vind.
Vandaag is de FT 2800 vervangen voor een FT 7100 zodat ik ook 70 cm kan gaan gebruiken.
De antennehoogte is niet eens belangrijk, het werkt gewoon.
Morgen ga ik die 7100 eens bestuderen en de voor mij belangrijkste freq's in het geheugen zetten.
Och, om buiten te gaan spelen,.... daar is het te koud voor.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#25 Bericht door Thom PA9T »

Dus als ik het goed begrijp, dan vind je het vreemd dat je voor PI3UTR 10 watt nodig hebt, en voor EHV (is dat 2 mtr of 70cm?) minder.

Tja. Weet je, met de weinige informatie die ik heb, denk ik dat je zaken met elkaar probeert te vergelijken die niet te vergelijken zijn. Als bijvoorbeeld al die repeaters in andere opstelpunten zitten, gaat de vergelijking tussen die repeaters al mank. Je zit namelijk in een stedelijke omgeving, wat inhoudt dat er zeer veel reflecties van je signaal zullen zijn, omdat er veel gebouwen in de weg staan. Op sommige plekjes zal jouw signaal dus uitdoven, en op sommige versterkt worden door de reflecties. Het ligt er geheel aan hoe de reflecties plaatsvinden tussen jou en de ontvangstlokatie (dus in theorie hoe de fresnelzones lopen)

On topic: heeft er nog iemand toevoegingen voor dit topic? Waar is de repeater goed te werken in de auto bijvoorbeeld, en waar niet?

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#26 Bericht door Toon pd0dfm »

Nou, ik meen meer als genoeg info gegeven te hebben.
Nog maar eens een keertje dan, met een porto van Kenwood, de TH 25 E, 5 watt op een Popovic-antenne binnenshuis achter de aluminium rolluiken krijg ik UTR wel open, niks ctcss nodig.
EHV op 9 km afstand op de X 30 buitenantenne op de schoorsteen, lukt dat niet, zelfs niet met mijn bassiset de IC 271 H.
Dat heb ik bij wijze van proef even geprobeerd.
Portofoontje op een X 5000 op 2 meter hoogte, zowel UTR als NYM, beide relais open.
Alle andere repeaters blijven dicht.
Vanuit de auto, hetzelfde verhaal, 5/8 ste kleefvoet van Kathrein, porto 5 watt, Big Ear 25 watt, FT 480, allemaal zonder ctcss.
UTR en NYM, gaan gewoon open.
Nu duidelijk genoeg ??.
Heeft niks met reflecties te maken of andere omstandigheden.
Als ik met een 5 watt porto UTR open krijg op, wat zal het zijn, 75 km afstand, en EHV op 9 km afstand met 100 watt niet.
En dat vanaf dezelfde locatie, dan vraag ik me af, hoe kan dat.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#27 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Toon,

Er zit een ontvanger van PI3UTR bij jou om de hoek, ten westen van Geldrop. Dit verklaart dat je PI3UTR open krijgt met je porto, ook zonder ctcss. Nijmegen is verder weg van jouw locatie, maar je schrijft dat dit dus ook prima gaat. Blijkbaar heb je vrij zicht naar deze repeater.

Waarom je de repeater van Eindhoven (lokatie is het Philips Natuurkundig Lab) niet open krijgt (ik neem dat je de 2 meter repeater bedoelt, er is namelijk ook een 70cm) is mij een raadsel. Ik kan alleen maar gokken. Ik neem aan dat je de zend- en ontvangstfrequenties etc. goed ingesteld hebt. Blijkbaar zet je niet voldoende signaal neer om de PI3EHV open te krijgen. Dit kan komen door:

- het feit dat een groot deel van Eindhoven mogelijk jouw zicht blokkeert richting PI3EHV
- de ontvangstantenne op de lokatie zelf misschien erg ongunstig is opgesteld ten opzicht van jouw locatie. (Bijvoorbeeld achter het liftgebouw)
- Dat er toch dusdanige reflecties optreden op het pad tussen jou en de repeater dat je complete signaal uitgedoofd wordt. Jij weerlegt dat vrij stellig ("Heeft niks met reflecties te maken of andere omstandigheden") maar reflecties kun je in een stedelijke omgeving nooit uitsluiten. Er zit zoveel bebouwing in de diverse fresnelzones tussen jou en PI3EHV, dat er sowieso reflecties optreden. De ene reflectie zal gunstig uitpakken, maar er is een goede kans dat er een reflectie tegen een hoog gebouw in Eindhoven zorgt voor 180 graden fasedraaiing ten opzichte van je rechstreekse signaal, en zodoende dus jouw complete signaal uitdooft op de locatie van PI3EHV.

Check het onderstaande kaartje maar eens. Er zit een hoop bebouwing tussen jou en PI3EHV, en rondom het pad.



73
Thom
Bijlagen
PI3EHV.png

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#28 Bericht door Thom PA9T »

Heeft er nog iemand gebruikservaring die hij zou willen toevoegen aan deze threat? Ik zou het waarderen :)

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#29 Bericht door Toon pd0dfm »

Hallo Thom.

Er zit inderdaad nogal wat bebouwing tussen, maar dat is schijnbaar geen grote hindernis.
Ik heb sinds kort de FT 2800 van de hand gedaan en er nu een FT 7100M voor in de plaats.
Op laag vermogen zowel op 2 meter als 70 cm werken de repeaters van Eindhoven uit de grote kunst.
En dat op de Popovic-antenne in de shack.
Voor UTR moet ik een tandje bijschakelen, 10 watt, en dan werkt die ook perfect.
Dus via de antenne's die buiten op het dak staan,.. geen enkel probleem.
Ergens een leerzame les, je hebt echt niet veel vermogen nodig om te kunnen werken.
Ik kan veel meer vermogen op de antenne zetten, maar dat is onnodig, doe ik ook niet.
Doorgaans werk ik met max een 15 a 20 watt, meer als genoeg.
Ik heb wel gemerkt, in het stadsdeel Tongerle zit een elektriciteitsverdeelstation.
Dat betekend een hoop masten en kabels in de lucht, dat schermt wel een gedeelte af van ons land.
Op hf weinig last van, maar op vhf scheelt het wel het één en ander, op uhf weet ik het nog niet, ik heb pas een week 70 cm in huis.
Dat zal ook wel wat schelen.
Toch bedankt voor de info en je reactie, zo leren we allemaal wat bij.
73s Toon.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Bereik van repeater PI3UTR in de praktijk

#30 Bericht door PA1FOX »

Thom PA9T schreef:Heeft er nog iemand gebruikservaring die hij zou willen toevoegen aan deze threat? Ik zou het waarderen :)
Ja hoor. Mijn recente ervaring richting oost op de A1. Werkbaar tot aan de afslag Markelo, daarna zakt het heel snel in en bij Azelo hoor je alleen nog wat flutters af en toe. Werk wel met 80 watt maar met een gewoon kwartgolfje. Ontvangen op de KF161 met preamp.

Het stuk ten westen van Apeldoorn waar de A1 ingesneden is in het landschap is wel wat lastig natuurlijk, maar het gaat net.

Plaats reactie