Swr meter geeft niets aan

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Swr meter geeft niets aan

#1 Bericht door Jugro »

Swr meter geeft geen kik ,ik heb een swr meter gekocht ,maar hij geeft totaal niets aan ,ik wil mijn antenne afstellen om goede ontvangst te krijgen ,ik heb rg213u kabel nieuw ,nieuwe connectoren ,ik snap er niets van ,iemand een tip?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#2 Bericht door PA0LMD »

Weet je zeker dat je set wel vermogen levert ?
SWR meter nieuw gekocht ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#3 Bericht door PA1AIS »

Een goede SWR meter is symmetrisch qua richting. Je kan hem dus ook andersom of achterstevoren plaatsten, dan is alleen de functie van de wijzers precies contra.
Op die manier kan je wel uitsluiten of het meet instrument wel werkt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#4 Bericht door PA3DJS »

Heb je een typenummer/merk?

Meestal heb je een zeker minimaal vermogen nodig om de meter goed te laten werken. Je moet dan denken in orde van enkele Watts. Dit betekent dat je een zender nodig hebt (die je op de amateurbanden officieel nog niet aangesloten mag hebben).

De meeste SWR meters zijn nagenoeg passieve dingen, een SWR meetbrug met detectiedioden en een draaispoelmeter. Diodes hebben een minimale spanning nodig (varierend tussen 50mV en 700 mV RFpk) om te functioneren, vandaar dat een zeker minimaal vermogen is vereist.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Swr meter geeft niets aan

#5 Bericht door PD0JDG »

Jugro schreef:Swr meter geeft geen kik, ik wil mijn antenne afstellen om goede ontvangst te krijgen
Bedoelde je dat je een antenne wil optimaliseren om je tegenstations een "goede ontvangst te laten krijgen"?

Een staandegolfmeter (Standing Wave Ratio) wordt gebruikt in combinatie met zenders om te weten of de aangesloten antenne resonant is met het verzonden radio signaal. De resonantie van de antenne kan worden veranderd door de antenne zelf te veranderen of een antenne tuner tussen radio en antenne te gebruiken. En inderdaad een resonante antenne werkt ook beter voor ontvangst.

Maar als je bedoelde om zelf "goede ontvangst te krijgen" en je geen zender hebt kun je niets doen met een SWR meter. Je kunt dan eens kijken naar een antenne analyzer om de antenne te analyzeren en eventueel af te stellen op dezelfde manier als hiervoor vermeld.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#6 Bericht door PE1PQX »

Als je de SWR meter gebruikt om je antenne ontvangst matig af te stellen, heb je er helaas niets aan.
De SWR meter wordt alleen gebruikt om de boel zend-matig aan te passen.

Met andere woorden heb je een ZENDER nodig om de SWR meter enigszins uit te kunnen laten slaan.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Swr meter geeft niets aan

#7 Bericht door Jugro »

Ik heb een zender en die geeft 10 watt,ik ga niet zenden ,in de toekomst als ik een licentie heb wel natuurlijk
Maar hoe stel ik dan mijn antenne af zonder heel even te zenden 1a2 seconden

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Swr meter geeft niets aan

#8 Bericht door Jugro »

Ik heb een kenwood tm281

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#9 Bericht door PA0LMD »

Zolang je alleen ontvangt is de antenne aanpassing minder belangrijk.
Je zult moeten zenden ( mag je dus niet ) om met de SWR meter de aanpassing te kunnen controleren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#10 Bericht door PE1PQX »

Je zou ook een zendamateur kunnen vragen voor jou en met jouw apparatuur even kijken hoe de SWR is.

De zendamateur mag het wel, en ook met jouw spullen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Swr meter geeft niets aan

#11 Bericht door sottezero »

wellicht is het een HF swr meter welke niet werkt op 2m ?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#12 Bericht door PE1PQX »

Ik lees uit zijn uitleg dat hij GEEN signaal zet naar de antenne toe (omdat hij nog geen registratie heeft). Dan zal de SWR meter ook niet uitslaan!
Voor ontvangst zal de SWR meter ook niet werken (omdat het signaal dat van antenne naar receiver gewoon te zwak zijn, hooguit enkele micro-volts)

Nog maals de tip: vraag een behulpzame zendamateur uit de buurt of hij (of zij) voor jou een signaal wil zetten met jouw spulletjes.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Swr meter geeft niets aan

#13 Bericht door PA3ECZ »

PA0LMD schreef:Zolang je alleen ontvangt is de antenne aanpassing minder belangrijk.
Je zult moeten zenden ( mag je dus niet ) om met de SWR meter de aanpassing te kunnen controleren.
Met een Dummy Load achter de set toch wel, maar dan houd het ook op dus.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Swr meter geeft niets aan

#14 Bericht door Jugro »

Maar als ik een seconde de zend knop indruk om te kijken of de meter het doet ,dat kan toch geen kwaad ,ik praat niet ,helemaal niets,de zender geeft de volle mep aan ,maar meter doet niets

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Swr meter geeft niets aan

#15 Bericht door PA3DJS »

Voor RX is SWR minder belangrijk, maar als de VSWR heel slecht is (bijvoorbeeld door een kortsluiting of kabelbreuk), dan ga je ook weinig tot niets ontvangen.

Bekijk eerst eens of de SWR meter en antenne geschikt is voor de frequentieband waarop je wilt luisteren.

Je weet inmiddels dat het niet mag, maar als je toch de SWR gaat meten, doe dat dan in ieder geval met laag vermogen: je houdt je TRX heel, en beperkt eventuele hinder. De praktijk is, als je dit kort doet op een amateurfrequentie waarop je niets hoort, dat je geen hinder/storing veroorzaakt. Je zult wel het minimum vermogen aan moeten bieden om een zinvole SWR meting te krijgen. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van je SWR-meter.

Gezien dat je nog niet zoveel ervaring hebt, is het misschien een idee om er iemand bij te halen die weet wat hij doet. Die persoon kan je dan gelijk een paar (praktische) zaken uitleggen. Dit kan geen kwaad voor de motivatie om door te gaan met de studie.

Plaats reactie