SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#61 Bericht door j.d. »

Met een beetje gefrommel is de stick redelijk frequentie stabiel.
Bijlagen
Na 60 min..PNG
Na 60 min..PNG (12.07 KiB) 10124 keer bekeken
Na 15 min..PNG
Na 15 min..PNG (12.85 KiB) 10125 keer bekeken
start.PNG
start.PNG (15.2 KiB) 10126 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#62 Bericht door PD2EW »

Inmiddels heb ik ook een eerste test met het decoderen van TETRA uitgevoerd (zie: Scannerforum) en daarbij gebruik gemaakt van twee DVB-T USB receivers: de klassieke R820 (animated gifje staat een stukje terug in het forum) en de V3 (die met de aluminium behuizing).
Daarbij eerst eens het verloop bekeken bij thermische invloeden (warm worden) over een periode van 10 minuten.
Bij het decoderen van TETRA signalen is het verloop blijkbaar wel iets van invloed. Met de V3 hoorde ik zomaar ineens en uit het niets wat stotterende spraak, waarbij het met zo’n 500Hz verstemmen ook nog wat uitmaakte. Voor een eerste test voorwaar een leuk resultaat, wat fine-tuning zal nog wel nodig zijn.

Testapparatuur: op een onderhoogte van 1,5 mtr van de vloer staat een X-50 antenne voor het raam, met een verloop van TNC naar F, klein stukje coax, breedbandige antenneversterker, 10 mtr coax, voeding met 1-in naar 5-uit splitter waarop 12 Volt geïnjecteerd, korte coaxkabel naar de USB receiver. Alle stekkers zijn gewone F connectoren en de kabel is gewone 75 Ohm (Sat) coax.
Laptop: een overjarige Intel Core 2 Duo Mobile T5670 met 2GB en Intel GMA 4500M, werkend op W10.

Morgen ook maar weer eens de 2m rondes (Apeldoorn, Deventer) proberen te volgen met deze set-up...

Plaatjes hieronder: de TETRA decodering met de V3.0 (20.52-20.53 uur), de V3.0 (20.16-20.25 uur), de R820 (20.21-20.31 uur).
Bijlagen
tetra.gif
v30.gif
r820.gif

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#63 Bericht door PD0JDG »

Erik, Jan,

Vandaag de Spyserver op mijn Raspberry Pi 3 geinstalleerd. Daarmee kan ik de RTL-stick met SDR# op afstand benaderen. Zie ook: https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutoria ... n-rtl-sdr/

Op de Pi heb ik de firewall ufw draaien
sudo apt-get install ufw
sudo ufw enable
En die firewall die laat SDR# er niet zomaar doorheen. Maar met gufw kun je daar mooi een gaatje in prikken.
sudo apt-get install gufw
Dan de Firewall Manager starten vanuit het menu en het gaatje prikken:
+, Simple, Allow, In, TCP, 5555

(5555 is de "bind _port" variable in de spyserver.config op de Raspberry.)

Echter toen ik met SDR# de Spyserver benaderde verscheen er een bliksempje in de rechterbovenhoek van het scherm van de Pi. Dat betekent problemen met de voeding. Nu zou die voeding genoeg stroom moeten leveren, maar ergens had ik gelezen dat dit wel eens aan de voedingsspaning zou kunnen liggen. En inderdaad een kortere (10 cm ipv 80 cm) USB kabel voor de voeding verhielp het probleem.

73, Jaap

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#64 Bericht door Ton_O_E »

Even een vraagje, ik heb de DVB-T+DAB+FM dongle
Hoe heet het type antenne connector dat voor deze dongel wordt gebruikt?
en klopt het dat deze 75ohm is?
Afbeelding
Voorheen PA3TON

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#65 Bericht door PD0JDG »

De connector is MCX en de impedantie is 75 Ohm.

73, Jaap

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#66 Bericht door PD2EW »

@PA3TON
Als je wilt, knip dat originele zwarte kabeltje op iets van 20 cm vanaf de MCX af en monteer dat aan een coaxkabel.
Coaxkabel voor de SDR-USB stick; ik schreef er een stukje op internet over voor de scouts (maar ook voor anderen): http://www.wijkamp.com/sdr , kijk onder 'aansluiten'.

@PD0JDG
Ik ga ook even in de firewall duiken, zoals je hier hebt beschreven.
Uiteindelijk wil ik de OrPi via internet bereikbaar hebben en daar is dit een welkome aanvulling bij.
Tusen takk (=Noors voor héél erg bedankt!)
Bijlagen
RTL met F-female en ppm C.jpg

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#67 Bericht door PD0JDG »

Hi Erik,

Voor zover ik begrijp gebruik je RTL_TCP en niet SpyServer. Voor het gaatje in de firewall zul je dan 1234 in plaats van 5555 moeten gebruiken.

73, Jaap

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#68 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG
Jaap, als ik het goed begrijp dan de firewall in deze volgorde activeren:

sudo apt-get install ufw && sudo ufw enable
sudo apt-get install gufw

sudo vi /etc/default/ufw && IPV6=yes
sudo ufw allow 22/tcp && sudo ufw allow 1234/tcp (poort 22 ook doorlaten, anders kan je er zelf niet meer in..)

sudo ufw disable && sudo ufw enable (stond in de documentatie: zet hem even uit en aan)

Gisteravond nog ff daarmee bezig geweest, wilde opnieuw opstarten en breekt me ongelukkigerwijs de usb poort op de Or-Pi los (heb ik weer).
Even zien of ik hem via een omweg ook voeden kan, anders wordt het even stil totdat er een nieuwe is..

Nog even iets heel anders, het voeden van de antenneversterker via de coax is echt een uitkomst!
Ik heb 10uH in serie en DC goed ontkoppeld met wat c'tjes, dit aan beide kanten gedaan (in de versterker en bij de voeding).
Vanmorgen de 2M ronde gevolgd met hoge signaalsterkte.
RF gain kan zo ook een heel eind naar beneden, luistert een stuk rustiger. Echter wel meer spikes en 'rommel' in het spectrum.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#69 Bericht door Ton_O_E »

ik voed mijn pi via de gpio poort, gewoon de 5v uitgang van 5v voorzien
Met een stekker in de pi paste hij namelijk niet in het kastje waar die in moest
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#70 Bericht door PD2EW »

Top!

Ik heb hem inmiddels ook al weer in de lucht via een bypass op de 13pin connector... ;-)

Was ook even in de pin-out gedoken en kwam een interessant bericht tegen: naar men zegt is het beter om rechtstreeks te voeden, ipv. via de usb...

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#71 Bericht door Ton_O_E »

A more technical (and of course dangerous) way to power the Pi is directly via the GPIO. It should be noted that, unlike the Micro-USB port, there is no regulation or fuse protection on the GPIO to protect from over-voltage or current spikes. If an incorrect voltage is applied, or a current spike occurs on the line you can permanently damage your Raspberry Pi. At best, you’ll “burn out” some or all of the GPIO pins, at worst you can fry your Pi! So be careful.

Gewaarschuwd dus...

Met een USB-hub die gevoed wordt, werkt het ook soms(afhankelijk van merk en type), dan gaat het dus via de usb-poort
Ik voed mijn raspberry ip-camera al zo'n jaar of drie op deze manier, en hij doet het nog steeds.
een oude 12V adapter, via de ethernet kabel, en dan bij de camera een 7805.
Voorheen PA3TON

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#72 Bericht door PD0JDG »

PD2EW schreef:@PD0JDG
Jaap, als ik het goed begrijp dan de firewall in deze volgorde activeren:

sudo apt-get install ufw && sudo ufw enable
sudo apt-get install gufw
Erik,

Dat gaat goed zeg!

Installeren van gufw is niet echt nodig. Het is het grafische interface om de ufw firewall te beheren op de desktop.

Inderdaad
-SSH server (remote Secure SHell) gebruikt TCP als protocol met standaard poort 22
-RTL_TCP server gebruikt TCP als protocol met standaard poort 1234 (te wijzigen met de -p optie van RTL_TCP)
-SpyServer server gebruikt TCP als protocol met standaard poort 5555 (te wijzigen in het spyserver.config bestand)

Standaard poorten worden ook door de "clients" gebruikt om verbinding met de server te maken. Als je de de standaard poort van de server wijzigt, of een tweede server sessie opstart met een andere poort, zul je dat in de firewall moeten programmeren en ook in de client aan moeten geven.

Om de firewall regels te programmeren:
sudo ufw allow in 22/tcp
sudo ufw allow in 1234/tcp
sudo ufw allow in 5555/tcp
(Je kunt in(gress) weglaten want dat is standaard)

Om de firewall status te bekijken:
sudo ufw status

Nog even dit, Spyserver wordt enkel ondersteund op de Raspberry Pi 2 en 3 en de ODROID-XU4. Met de Orange Pi ben je op jezelf aangewezen...

73, Jaap

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#73 Bericht door j.d. »

PA3TON schreef:ik voed mijn pi via de gpio poort, gewoon de 5v uitgang van 5v voorzien
Met een stekker in de pi paste hij namelijk niet in het kastje waar die in moest
Het risico is dat de spanning niet geregeld en de stroom niet bewaakt word.
Genoeg punten om rechtstreeks 2 draden op de print te solderen
met als gevolg dat je rasp-pi beschermt blijft.

https://www.raspberrypi.org/documentati ... /README.md

Gr.:
jan

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#74 Bericht door PD2EW »

De radiohobby stond even op een laag pitje, maar vandaag heb ik nog even een afwijkend gebruik van de RTL stick getest: een ADS-B ontvanger op een Windows 10 laptop.

Ik had wat versterkertjes besteld en wat 1090MHz SAW-SMD filtertjes, die inmiddels binnen zijn. De P2000 antenne staat op 1 km van mijn ontvangstplek en telkens als dit signaal wordt uitgezonden danst de ondergrens op en neer. Dat gedrag is nu, met het filter tussen antenne en versterkeringang een stuk rustiger.

Bijgaand het resultaat van mijn experiment, met een GP antenne (DIY), SAW-SMD filter in versterker (DIY), 10 mtr TV coax, F-splitter met 12 Volt injectie (DIY) en de RTL-USB op 1,5 mtr hoogte, voor het raam.
Oke, het is bijna nachtwerk en er is nu niet zoveel vliegverkeer meer, maar het resultaat is leuk.

Ik zoek nog naar een bandfilter voor 2 meter en een sperfilter voor P2000 in combinatie met een sper voor FM omroep…
Bijlagen
SDR-Sharp-2822018.jpg
RTL1090b.png
RTL1090a.png

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#75 Bericht door PD0JDG »

Hi Erik,

Leuk bezig!

Je kunt ook eens kijken om je SBC als ADSB ontvanger en http server te laten werken.

Door ADSB dump op je SBC te installeren kun je op afstand met een willekeurige browser het vliegverkeer bekijken.

Zie http://www.satsignal.eu/raspberry-pi/dump1090.html

Voor de fanatieke ADSB-er is er een speciale uitvoering van de RTL stick met filter en LNA: de FlightAware ProStick Plus.

Zie https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/

Groetjes, Jaap

Plaats reactie