rare balun ma5b

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

rare balun ma5b

#1 Bericht door shortwave »

hallo medeamateurs

toch maar de knoop doorgehakt en mijn trouwe fb23 ingeruilt voor een ma5b van cushcraft
nu heb ik wegens qrl matige drukte en het slechte weer de nieuwe yagi nog niet in de mast gemonteerd
na bestuderen van de antenne heb ik het zwarte kastje eens open geschroefd om te kijken wat ik tegenkom
nu is dit een constructie wat ik niet helemaal begrijp , enwel de pl aansluiting gaat over naar twee dunnere coaxkabels
die alle twee een keer of vijf door een ringkern worden gehaald
vervolgens gaan alletwee de coax kabels over naar twee draden vier in totaal dus een naar de 10/15/20 meter straler de andere naar de 12 en 17 meter straler
maar electrisch gezien staan de twee stralers gewoon parallel alleen dat de coaxkabels een paar keer door een feriet kern gaan

iemand een verklaring ?? naar mijn weten is het een soort mantelstroom filter of zie ik het verkeert


grt shortwave

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: rare balun ma5b

#2 Bericht door PA0FRI »

Foto's?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: rare balun ma5b

#3 Bericht door PA3DJS »

Op de foto's is wellicht niet alles te zien. Indien het geval, maak er even een bedradingschema bij.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: rare balun ma5b

#4 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Afbeelding

De ontwerper: https://www.qrz.com/db/E73M

Verder geen idee.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: rare balun ma5b

#5 Bericht door pa0ejh »

Is niets raars aan te zien, 1 coax door de ringkernen als mantelstroom filter, daar achter 2 x coax parallel naar 2 dipolen..
je kunt 2 dipolen van verschillende Freq. gewoon parallel voeden, die niet meedoet wordt hoogohmig...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: rare balun ma5b

#6 Bericht door on4avt »

Heeft niks te zien met de balun, maar ik zou het ganse zootje toch eens proper maken.
Heb je dat zo geruild ? Werkt dat ding nog?

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: rare balun ma5b

#7 Bericht door jan58 »

on4avt schreef:Heeft niks te zien met de balun, maar ik zou het ganse zootje toch eens proper maken.
Heb je dat zo geruild ? Werkt dat ding nog?
Antenne moet niet glimmen maar opgaan in de omgeving........
Dan valt het minste op. :lol:
Aanpassings netwerk. Een coax voor 10-12-15-17-20.

De antenne is eigenlijk helemaal geen 3 elements maar een 2 elements voor 10-15-20 meter.
En een rotary dipool voor 12-17 meter.
Vandaar dat er twee "voedingen" uit het bovenstaande aanpassings netwerk komen. (Info van PE1DH)
Gr Jan

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: rare balun ma5b

#8 Bericht door shortwave »

on4avt schreef:Heeft niks te zien met de balun, maar ik zou het ganse zootje toch eens proper maken.
Heb je dat zo geruild ? Werkt dat ding nog?

hallo on4avt

nee niet geruild de antenne ziet er als nieuw uit maar door weinig tijd en het slechte weer moet ik de antenne nog monteren
de fb23 zit nog in de mast dat even ter info

grt Han Pa3gmf

Plaats reactie