GPA-30 uitbreiden naar 40 en 80

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

GPA-30 uitbreiden naar 40 en 80

#1 Bericht door DC4CP »

Oorspronkelijk Idee kwam eigenlijk uit een andere Topic "Dipool antenne op flat ".


Afbeelding




Laatst zag ik op e-bay een Fritzel 5006 staan die volgens mij dus ook volgens dit principe werkt, met het verschil dat 30, 20, 15 en 10 vertikaal was + tegengewicht draad per band en de 40 en 80 meter uit twee draden met een spoel.

Ik heb een GPA-30 voor 10,15 en 20, als het eens een beetje beter weer is ga ik eens kijken of ik mijn dipool voor 40 en 80 daar niet bij kan aanhangen, heeft er iemand al zoiets uitgetest ?


Zo een beetje als het beeld hieronder dit zonder de 30 meter, maar die ik eigenlijk ook van draden gemaakt erbij kan toevoegen.
gpa50.jpg
De voet van de GPA zou op ongeveer 10 meter van bodem komen te staan en de draden zou ik dan gebruiken om alles een beetje stabiel te houden, iemand ?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: GPA-30 uitbreiden naar 40 en 80

#2 Bericht door EA5JEX »

Dat zal veel experimenteren betekenen, de draden zullen de resonantie van de GPA beïnvloeden, maar ook elkaar.

Ook zul je de radialen per band moeten maken, of 1 per band, dan wordt het meer een dipool.

Kees

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: GPA-30 uitbreiden naar 40 en 80

#3 Bericht door DC4CP »

pa5cw schreef:Dat zal veel experimenteren betekenen, de draden zullen de resonantie van de GPA beïnvloeden, maar ook elkaar.

Ook zul je de radialen per band moeten maken, of 1 per band, dan wordt het meer een dipool.

Kees

Het is al zo dat je de GPA-30 per band moet afstellen door de lengte van de 3 draden aan te passen, met de antenna analyzer viel dat eigenlijk goed mee om dat te doen, er is wel beinvloeding maar niet zo extreem bij 10/15/20 of dat nog zo gaat zijn bij 40 en 80 weet ik niet.

Gaat toch een van mijn volgende experimenten worden gezien de hier gebruikte CP5 van Comet,vertikal voor 40 en 80 eigenlijk tegenvallt ook de Diamond CP-6 deed het niet zo goed op 40 en 80 terwijl het verschil met deze twee antennes en de GPA-30 op 10/15/20 eigenlijk zo goed als onbestaande is.

In elk geval bedankt voor je antwoord.

Plaats reactie