Stil op 2 meter.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#31 Bericht door PA2RU »

Het grootste punt wat er bij de meesten ontbreekt is geduld : ik heb er ruim 10 jaar over gedaan om 54 dxcc's te werken EN bevestigd op 2m...
Ik moet er nog 4 en dan heb ik heel de EU in mijn log : Monaco , Vaticaanstad , Andorra en Gibraltar
Van die 54 zijn er 2 buiten de EU en ja : via de maan..
Ooit eens samen met nog iemand een lezing gegeven over meteorscatter op 2m , die lezing werd goed bezocht maar 1 van de bezoekers hadden het niet zo goed begrepen : 2m is slechts huistelefoon..

Erg jammer die kortzichtigheid..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#32 Bericht door PA3DAT »

Voordat de telegrafie-eis werd afgeschaft mocht meer dan de helft van de Nederlandse radioamateurs alleen
op VHF en hoger. Van de overige amateurs met een A of B-licentie, die wél cw-examen hadden gedaan en dus wél op
HF mochten, zat een deel ook vooral op VHF en hoger.

Ik kende enkele -in technisch opzicht- hoog opgeleide amateurs die NIET actief waren op HF: HF was ouderwets, iets
"van vroeger", daar was alles wat er uit te vinden viel al lang uitgevonden. HF was passé. Voor de duidelijkheid: dat
gold dan voor hen, uiteraard niet voor mij! Ik heb geen technische opleiding en wilde "de wereld aan mijn vingertoppen".

Wat ik hiermee wil zeggen is dit: het was druk, op 2m, op 70cm en hoger. Niet alleen in FM, maar ook in SSB én CW.
Velen van ons hadden een rotor met daarop VHF- en UHF-yagis. Ik had een 16 ele Tonna voor 2m, met een 5m-lange
boom, daarboven een 21 ele voor 70cm.

Er waren spannende uitjes: vrienden bouwden ssb-apparatuur voor 23cm, 13cm en hoger. In de zomermaanden gingen
dan groepjes amateurs naar hooggelegen plekken om met een schoteltje op statief (na een sked uiteraard) verbindingen
te maken op die hoge frequenties. Met ruggespraak op 2m. Dat was spannend!

Met de afschaffing van de telegrafie-eis voor HF mocht opeens iedereen op de korte golf. Mede daardoor, is het (relatief)
stil geworden op 2m en 70cm. Van DX-banden zijn het "repeater-banden" geworden en sinds we allemaal een mobieltje
hebben is zelfs dat voor velen niet meer interessant.

Ondertussen neemt het aantal all-mode transceivers voor VHF en UHF die er te koop zijn ook nog eens af, heb ik de
indruk. Wie heeft er nog een set mét VHF en UHF all-mode? Transceivers als de Yaesu FT-817, 857 en 897 verdwijnen
uit het assortiment. Wat er voor terugkomt zijn vaak pure HF-sets, eventueel met 6m (of 4m, zoals de IC-7300).

Een positieve geste, om mee af te sluiten: zullen we het komende jaar eens wat vaker meedoen aan de dinsdagavond
contesten? Eén keer in de maand op 2, één keer op 70? Ik heb voor beide banden een "klaverblad", een horizontale
rondstraler op ca. 10m hoogte. De laatste 2m-contest heb ik slechts 2 stations gehoord; Engelsen. Ze waren te zwak om
te werken.

Wie weet hoe leuk het is als er meer mensen zouden meedoen? En misschien is dat weer een aanleiding om zélf een
yagi te maken voor VHF of UHF. Zo moeilijk is dat niet, bij de JOTA hadden we dit jaar een 27ele UHF-antenne gebouwd
om te moonbouncen. Die bouw was niet moeilijk, dus een kleinere antenne moet ook goed te doen zijn (en voor weinig
kosten!).
Van HF hoeven we de komende jaren niet veel te verwachten. En de storing op VHF en UHF is (bij mij) ook veel minder
dan op de HF-banden. En je hebt voor VHF/UHF-yagi's veel minder ruimte nodig dan voor HF-antennes!

De vraag is: hoe brengen we VHF/UHF weer tot leven? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Stil op 2 meter.

#33 Bericht door PB4PT »

errrr mijn FT-991 doet het prima all-mode op VHF en UHF hoor :-)

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Stil op 2 meter.

#34 Bericht door PB4PT »

Oja... en op zondagavonden vanaf 21:00 is er natuurlijk de Zondagavond RoepRonde op 145.500 FM/simplex.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#35 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: De vraag is: hoe brengen we VHF/UHF weer tot leven? :D
Door het te gaan gebruiken... Veel van wat op HF kan, kan ook op VHF, UHF en hoger.

"Nadeel" van VHF en up is dat je normaal gesproken bij voorkeur een zichtverbinding moet hebben voor leuke QSO's maar aan de andere kant brengt dit ook weer hele leuke uitdagingen met zich mee.
Met condities zoals Es, Tropo, Aurora en Meteorscatter kun je hele gave QSO's maken.
Ikzelf heb wel eens een QSO gemaakt in SSB op 2m met CT1HZE, alleen helaas nooit bevestigd gekregen.
Verder bij René (PA2RU) thuis de Canarische Eilanden gehoord op 2m, helaas QSO mislukt... (Dacht een dubbele Es hop of combi Es en Tropo)

Samen gevat: op 2m en hoger ben je voor DX (>1000km) sterk afhankelijk van de atmosfeer (en daarmee voor een groot deel ook van de zon), meteoren regen en/of de maan
6m is weer een aparte tak van sport. Dat is een VHF band met verrassende HF trekjes. 4m heb ik geen ervaring in.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#36 Bericht door PA2RU »

Aloys , je slaat de spijker vol op zijn kop.
Sinds de Novice's op stukjes hf mochten betrapte ik me er zelf ook op ( destijds zelf nog novice! ) daar naar toe te verkassen.
Reden die ik had was de soep die met toen 53 dxcc's op 2m erg dun is geworden...de 54'ste heb ik vorig jaar pas kunnen loggen (Market Reef)

Daarbij kun je op 20m of 40m met een stuk draad in een dag tijd 10 landen werken , doe dat eens op 2m ;) gaat niet lukken :mrgreen:

DX'en op kortegolf is gewoon eenvoudiger en minder tijdrovend dan op de vhf banden en aangezien de meesten kennelijk haast hebben...............
73 René PA2RU

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#37 Bericht door PG0DX »

volgens mij heb ik nog wel z'n12m koker/lichtmast liggen...en nog wel een rotor...en nog wel wat aluminum.

Gelukkig zijn er een aantal vacatures opengesteld bij ons, en hoop dus volgend jaar op wat meer "hobbytijd".
Eerst nog een paar kennissen helpen, en dan even zien of ik iets de lucht in krijg.

Heb net al even gekeken naar wat antenne ontwerpen, en qua hoogte zal die 12m eerst ook afdoende zijn.
Ben al bijna niet meer te houden, hem mn ts790 al weer uit de kast gehaald hihi
Heb volgens mij ook nog een amplifier bij leo liggen, geen idee hoe het daar mee is
....eerst kerstdiner met schoonouders !
(heb wel piketdienst...hopen dat het rustig verloopt).

Fijne dag nog !

Grt H.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#38 Bericht door DK1NL »

Op 16 juni plaatste ik dit draadje:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=44&t=18548

Op het moment dat er bijzondere condities zijn weten de meeste amateurs de 2m band wel te vinden, noem het maar selectief qrv zijn!
Bijlagen
2m.png
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Stil op 2 meter.

#39 Bericht door pa1bvm »

let op .... de volgende meteor regen komt eraan ...
dus zet wat digi software op je PC zodat je fsk441 of andere meteorscatter modes kan ontvangen
schrijft je ook even in bij de chat van ON4KST ..
en dan RX op 144.370 in usb ..audio je pc in ...
en kijken wat er langs komt aan reflecties ..zit vast een YU of LZ oF OH station tussen ..

exacte data voor deze meteor regen ( en ALLE andere nuttige VHF info ) op makemoremilesonvhf
https://www.mmmonvhf.de


copy <>paste

UPCOMING METEOR SHOWERS: JANUARY 2018

As usual, Quadrantids open the list of meteor showers of the year.
Quadrantids maximum is typically rather sharp, with ZHR varying in the range 60-200 hr-1.
Its maximum in 2018 is expected to occur on January 3rd, 22h UT, with ZHR = 110 hr-1. This peak time is is based on data collected from IMO in 1992 (the best observed return of the shower ever analyzed), and was confirmed by radio results in most years since 1996.
Mass sorting of particles across the meteoroid stream related to the comet 96P/Machholz and the minor planet 2003 EH1 may make fainter meteors reach maximum up to 14 hours before the brighter ones.
It has also to be noted that in few returns since year 2000, a radio maximum has followed the main visual maximum by some 9-12 hours.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Stil op 2 meter.

#40 Bericht door pa1bvm »

@pg0dx

als je aan het bouwen gaat met antennes ..hou er dan rekening mee dat je altijd "meer" wil ..op termijn .. :lol: :lol: :lol:
dus inderdaad een fikse rotor .. kunnen er misschien straks twee yagi's boven elkaar ..


denk ook eens aan gescheiden rx en tx kabels .. en ook aan een pre-amp in de mast

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#41 Bericht door PA2RU »

pa1bvm schreef:let op .... de volgende meteor regen komt eraan ...
Mmmm..op 6meter gaat dat ook uitstekend ;)
73 René PA2RU

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Stil op 2 meter.

#42 Bericht door PA3ECZ »

Toon pd0dfm schreef:Hey hallo.

Ik vraag me af,.. waarom is het zo stil op de 2 meter ?.
Alleen op de repeaters hoor je zo af en toe iemand, daarmee bedoel ik UTR.
Op de oproepfrequentie,... niks, ondanks vele pogingen.
5 watt. 10. 25, zelfs wetende dat ik buiten mijn boekje ben gegaan, ook met 100 watt, kreeg ik geen respons.
Heb ik nu zo'n slechte antenne, of luistert er niemand meer op de frequenties ?.
Ik vind dat echt heel jammer, wel heb ik gemerkt dat de 2 meter overgenomen gaat worden door lieden die van de 27 mc af komen.
Als wij, als amateurs niks meer doen op 2 meter, dan raken we die echt kwijt, gaat het de cb-band worden.
En dat moeten we voorkomen.
Dus Heren amateurs, kom eens wat vaker op de 2 meter.

Nu, als je toch wat actief wilt zijn is er op het moment PA6PIV QRV op 145.400 MHz.

Ze zijn QRV op 28-29-30 December 2017

QRV vanuit het gevangenis museum te Veenhuizen.
In de gevangenissen van Veenhuizen belandden in de jaren '60, '70 en '80 veel illegale zendpiraten.
Het gevangenismuseum in Veenhuizen is in deze roerige zendpiraten-periode gedoken en komt in
de Kerstvakantie met een nieuwe expositie en kinderactiviteiten rond dit thema.

Plaats reactie