Opgenomen vermogen QRP sets KX3, IC-703, MCHF-RS918

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Opgenomen vermogen QRP sets KX3, IC-703, MCHF-RS918

#1 Bericht door PA1AIS »

Door omstandigheden ben ik nu eenmaal in het bezit van een paar populaire QRP setjes. Hierbij viel mij op dat onderling het stroomverbruik nogal flink kon verschillen. Omdat veel QRPers/P en/SOTA alles op batterijen moeten doen dacht ik dat het mogelijk enige waarde heeft om deze QRP setjes tegen elkaar te vergelijken met opgenomen vermogen.
Ik heb 3 series gedaan met metingen, de 1e met de aller zuinigste RX instellingen (RX-Low), display uit of laag, ledjes uit etc., de 2e serie met alle luxe RX instellingen (RX Rich) met schaal verlichting hoog, IP current hoog etc. De 3e serie is het opgenomen vermogen tijdens zenden. In alle gevallen is geprobeerd om het zendvermogen op 5 watt te houden. Alle metingen zijn steeds uitgevoerd bij een spanning van 9 t/m 15 volt.

De gemeten TRXen zijn:
- Elekraft KX3 (groen)
- Icom IC-703 (blauw)
- MCHF RS-918 Chinese kloon (rood)
RX-low.png
RX-low.png (4.37 KiB) 17596 keer bekeken
RX-rich.png
RX-rich.png (4.33 KiB) 17596 keer bekeken
TX.png
TX.png (4.48 KiB) 17596 keer bekeken
Het .ODT spreadsheet bestand wordt op aanvraag toegestuurd.

De uiteindelijke aanleiding was dat ik bij de Action 3x 5volt powerpacks van 8Ah gekocht had. De uitgangen in serie en luisteren maar. Echter dat ging alleen op voor de MCHF, maar geenszins voor de KX3 en IC-703. Het bleek dat de inschakel stroom van deze 2 ontvangers zo hoog is dat de power packs gelijk in de stroombeveiliging schieten en dus weer uitschakelen. De MCHF gaat uitstekend. zelfs op 2 packs in serie (10 volt) gaat dat uitstekend. Als je de andere 2 ontvangers met een serie weerstand inschakeld gaat het ook prima, daarna moet je wel de weerstand overbruggen. Enige restrictie is wel dat bij zenden de opgenomen stroom niet meer mag zijn dan 2A. Met de KX3 en de IC-703 gaat dat dus prima met TX op 5 watt, met de MCHF gaat dat dus erg fout. De powerpacks zijn lichtgewicht, solide en goedkoop en eenvoudig te laden. Laden kan je niet vanuit één 5 volt bron doen als de uitgangen in serie staan. Dus óf laden met de uitgangen los, óf 3 geschieden ladertjes gebruiken. Ik heb geen storing kunnen waarnemen van de 3,7V -> 5V interne omvormertjes. Het interne litium-pack is 1x 3,7V 8Ah.

De MCHF RS-918 is een Chinese kloon van Aliexpress, maar werkt heel behoorlijk. De ontvanger is steengoed en doet op het 1e gezicht zeker niet onder voor een KX3, mits de nieuwste firmware wordt geladen. Er is veel over te vinden. M0NKA is de geestelijk vader en heeft, ondanks de onvervalste Chinese klonen, een mooi project neergezet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Opgenomen vermogen QRP sets KX3, IC-703, MCHF-RS918

#2 Bericht door on4avt »

Persoonlijk had ik er de FT 817 wel bij gewenst voor de test.
Maar wat is je persoonlijke mening over de RS-918 en de KX3?
Ik twijfel in aanschaf tussen deze beiden.
KX 3 is natuurlijk uitgebreider en duurder.
Wat voor mij zou tellen, is dat ik er 10 wat kan uithalen en digi mode mee kan doen.
Bedankt om je testen te delen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Opgenomen vermogen QRP sets KX3, IC-703, MCHF-RS918

#3 Bericht door PA1AIS »

on4avt schreef:Persoonlijk had ik er de FT 817 wel bij gewenst voor de test.
Maar wat is je persoonlijke mening over de RS-918 en de KX3?
Ik twijfel in aanschaf tussen deze beiden.
KX 3 is natuurlijk uitgebreider en duurder.
Wat voor mij zou tellen, is dat ik er 10 wat kan uithalen en digi mode mee kan doen.
Bedankt om je testen te delen.
Als ik een FT817 gehad had, had ik de gegevens er zeker bij gezet. Ik heb er geen.
KX3
De KX3 heb ik nu 3-4 jaar, het is een zeer degelijke ontvanger, de zender is onvoorwaardelijk stabiel, maar warmt wel snel op. daardoor is PSK alleen goed mogelijk op 5 watt, zonder over verhitting. Ik wil nog eens een externe koelplaat maken. De KX3 ontvanger is hier de referentie standaard. De zender geeft prima 10 en nu na de nieuwste firmware 15 watt. dan is de koelplaat zeker nodig. Bij CW weer niet.

MCHF - RS918 kloon.
De ontvanger is steengoed als je de nieuwste firmware er in stopt! De ontvanger doet zeker niet onder voor de KX3, alhoewel ik nog niet "echt" gemeten heb. De ontvanger luistert en kijkt erg prettig, het spectrum scherm is een heuse aanwinst. Helaas zijn de laatste mods in de eindtrap nog niet doorgevoerd, waardoor de vermogens instelling wat moeizaam blijkt bij het afregelen. Er zit teveel gain in de eindtrap, waardoor het minimum 5 watt is. Het maximum vermogen is tussen de 8-10 watt. Het TX spectrum is schoon tot 3 Ghz, de onderdrukking is >43-60dB. Thermisch lijkt hij veel op de KX3, een externe koelplaat bij PSK lijkt me geen luxe. Voor CW weer niet.
Let wel dat dit toestel NIET afgeregeld is als je het uit China haalt. Dat hele proces moet je dus nog doen.
Als ontvanger is hij zijn geld alleen al waard.

P.s. die van mij is te koop. I heb teveel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie