goede dualband antenne voor uv5re ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

goede dualband antenne voor uv5re ?

#1 Bericht door PA3HMP »

Tijdens experimenteren kwam ik erachter dat de uv5re met 5Watt lang niet zo ver kwam als mijn th79 met 2Watt, de antenne op de uv5re is dus niet geweldig.

is er een goede antenne te koop die wel werkt en geen -db's geeft ?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#2 Bericht door PA0LMD »

PA3HMP schreef:Tijdens experimenteren kwam ik erachter dat de uv5re met 5Watt lang niet zo ver kwam als mijn th79 met 2Watt, de antenne op de uv5re is dus niet geweldig.

is er een goede antenne te koop die wel werkt en geen -db's geeft ?
Ik heb nog een 15 el beam liggen, die doet zeker + dB's :D :D
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#3 Bericht door Ron01 »

Diamond RH771?

Gr Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#4 Bericht door PA3HMP »

PA0LMD schreef:
PA3HMP schreef:Tijdens experimenteren kwam ik erachter dat de uv5re met 5Watt lang niet zo ver kwam als mijn th79 met 2Watt, de antenne op de uv5re is dus niet geweldig.

is er een goede antenne te koop die wel werkt en geen -db's geeft ?
Ik heb nog een 15 el beam liggen, die doet zeker + dB's :D :D
:mrgreen: sry mijn fout ik was er vergeten bij te zetten dat ik hem ook graag nog in mijn binnenzak mee wil nemen :wink: :lol:

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#5 Bericht door PF9ZX »

De gewone standaard Baofeng, maar dan de 15cm versie, werkt behoorlijk. De korte werkt wel goed maar alleen op 70cm.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#6 Bericht door PA3HMP »

er zit de standaard baofeng dualband op van 17cm maar dat is dus met 5Watt erg slecht vergeleken met de th79 met zijn originele kenwood antenne op 2Watt

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#7 Bericht door DC4CP »

PA3HMP schreef:er zit de standaard baofeng dualband op van 17cm maar dat is dus met 5Watt erg slecht vergeleken met de th79 met zijn originele kenwood antenne op 2Watt
Dat is dan ook een super goede antenne, heb al van alles uitprobeert maar niks evenaarde die.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#8 Bericht door Geen belang »

Ze leveren die porto's uit met zeer breedbandige sprietjes en die zijn niet geweldig.
Zelf ook al vervangen, je kan smalbandige versies vinden op http://www.446shop.com/ voor weinig geld.
Kijk onderop de aansluiting van de antenne, daar staat de bandbreedte, gewoonlijk iets van 400~520MHz, ja daarvan kan je weten dat het niet geweldig gaat zijn.
Ze verkopen ook 430~450 antennes etc, ook dualband en noem maar op en die werken veel beter dan wat je standaard meekrijgt, kan vele db's verschil maken.

Ik heb al veel besteld bij die winkel, duurt soms wel even maar nooit problemen.

Succes.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#9 Bericht door PA3HMP »

de 466 shop kende ik nog niet, wel de 409 megashop.

ik heb nu 2 van deze besteld http://www.ebay.nl/itm/2x-Nagoya-NA-701 ... EBIDX%3AIT

en dan ga ik die eens aan de oude netwerk analyzer hangen hier en kijken wat ze daadwerkelijk doen kwa breedbandigheid en swr, er is nogal veel namaak in omloop dus is het maar de vraag wat ik binnen krijg, dus heb ik er voor 2 euro ook ergens een besteld met een andere kleur opdruk, ik ben benieuwd.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#10 Bericht door Geen belang »

Ik heb zo eens een "gepiekte" antenne besteld voor een MD-380 UHF en het verschil met standaard 400-520 naar een 420-440 antenne was goed te merken.
De afstand waarop de porto het goed deed was beduidend groter.
Vergeet ook niet dat de meeste van dit spul helemaal niet voor amateurs wordt gemaakt maar voor professioneel gebruik, die veelal ver boven onze banden zitten.
Daarom dus ook een antenne die "werkt" op onze banden maar dan is alles gezegd.

Een "gepiekte" werkt veel beter, al is die even lang.

Bedankt voor die e-bay tip, die zien er net even beter uit qua bouw dan die ik gekocht heb, ga er ook 2 bestellen, kan nooit kwaad.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#11 Bericht door PA3HMP »

ja ik ben benieuwd of het iets is voor dat bedrag, als het niks is kan ik wellicht het een en ander aanpassen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#12 Bericht door PA3DJS »

@PA3HMP:
Als de beide kanalen van de netwerkanalyzer het nog doen, kun je ook een overdrachtsmeting doen en dan direct het verschil in dB's eruit halen.

Je zult de antennes die je wilt vergelijken wel op een soort van dummy porto moeten plaatsen. Houdt zo'n > 1 m aan tussen de TX en RX antenne, en zorg dat de omgeving niet verandert in verband met reflecties. De meting buiten doen geeft het minste gedoe met reflecties.

Stel dat je een antenne hebt die 6 dB meer overdracht geeft dan de antenne waarmee je vergelijkt, dan zul je in de praktijk voor aardse verbindingen zo'n 40% toename van bereik hebben in open veld (dus bijvoorbeeld van 1 km naar 1.4 km). In dichte bebouwing zal de toename iets minder zijn.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#13 Bericht door Geen belang »

Ben het er niet mee eens, sorry.

Deze antennes geven geen gain, het enige wat ze doen is een betere lengte hebben voor de band waarop je hem gaat gebruiken.
Met als gevolg een betere SWR waardoor je eindtrap meer gaat afgeven.

Voorbeeld de antenne lengte voor 70cm 1/4 golf is:

Laagst voor 1:1? => 300 : 430 : 4 = 17,5 cm
Hoogst => 300 : 440 : 4 = 17,0

Dat verschil is niet enorm groot en de SWR zal een beetje wijzigen maar niet problematisch, dus als de eindtrap 4W doet dan zal die dat afgeven.

Nu de breedband 400~570Mhz, of welke ze er dan ook bijproppen:
Laagst 300 : 400 : 4 = 18,8 cm!!
Hoogst 300 : 570 : 4 = 13,2 cm!!

Zoals je kan zien is het verschil gigantisch en mag je aannemen dat ze de breedband trimmen voor de commerciëlen die het meest gebruik worden.
Denk ook niet dat je SWR wil meten zo ver zal het alle kanten op gaan.

Daar zitten de DB's. In commercieel verkeer is een paar kilometer genoeg, maar ik heb al Genk (ON0MLB stond er bovenin 185M ASL) <-> Utrecht (PI2NOS) gedaan met een UV-B6, vraag John PA0ETE maar want het gesprek was met hem :lol:
BTW ik ga ook regelmatig de terril van Koersel op, dan kan ik UTR en NOS gebruiken of ze bij me thuis staan, meestal via Breda of rechtstreeks.

Voor 2m is het nog erger, want daar zijn ze verkort en als je dan nog 5cm verliest zal het verschil heel groot zijn.

Je hebt er geen apparatuur voor nodig om het verschil te zien en ook in ontvangst zal je het meteen opmerken.

Je hebt dus geen "gain" maar minder verlies dan met een breedband-stok want antenne mag je het eigenlijk niet eens noemen :-)
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#14 Bericht door PA3HMP »

Het is een oude wiltron 640 dus helaas niet zo iets moois digitaals, maar ik heb er ooit wel eens antennes mee gemeten en filters.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede dualband antenne voor uv5re ?

#15 Bericht door PA3DJS »

@PA3HMP:
Die Wiltron 640 is prima om dit soort antennemeting te doen. We hadden op school een soortgelijk apparaat, maar dan van HP. Ik neem aan dat je de juiste modules erbij/erin hebt. Het mag dan wel oud zijn, en niet digitaal, maar dat maakt niets uit. Het enige is dat je je geest wat scherp moet hebben.

Ik ben benieuwd naar wat je gaat meten, want als je een behoorlijk verschil in bereik merkt, dan moet het verschil in gain+mismatch behoorlijk groot zijn. Met "groot" bedoel ik meer dan enkele dB's. Ik hoop niet dat het verschil in bereik veroorzaakt wordt door de Baofeng zelf (defecte eindtrap, grootsignaalgedrag?).

Plaats reactie