low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#1 Bericht door pa8w »

Hoi allemaal,

Voor een semi- zelfbouwproject zoekt een verre vriend van me een AM ontvanger module met laag energieverbruik, inzetbaar tussen 310 en 375 MHz.
Het ding moet liefst redelijk gevoelig zijn en een output hebben voor normale AM audio.
En vanuit een microcontroller te tunen zijn, protocol maakt niet uit.

Iemand met een goed idee?

Groet,
Wil
pa8w
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375 MHz

#2 Bericht door PE9ZZ »

Wat een obscuur verzoek. Wie gebruikt er nou AM op een UHF frequentie? Maar er zijn (aliexpress!) wel digitale modules met OOK (on/off keying) in dit frequentiegebied.

Tjerk, 9ZZ

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#3 Bericht door ----- »

Een RTL SDR Stick, al dan niet met een Raspberry Pi er achter.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375 MHz

#4 Bericht door pa8w »

PE9ZZ schreef:Wat een obscuur verzoek. Wie gebruikt er nou AM op een UHF frequentie? Maar er zijn (aliexpress!) wel digitale modules met OOK (on/off keying) in dit frequentiegebied.

Tjerk, 9ZZ
Hi... niet obscuur, maar voor letterlijk de andere kant van de aardbol (Nieuw Zeeland) waar een andere frequentietoewijzing geldt dan hier.
Digitale modules vallen af, want ze willen AM geluidsmodulatie kunnen demoduleren.

En helaas een RTL stick ook, tenzij daar een heel energiezuinige versie van bestaat?
Mijn RTL stick wordt zo warm dat ik niet eens ga meten wat het ding consumeert...
De PI slurpt helaas ook teveel.

Toch bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375 MHz

#5 Bericht door PE9ZZ »

pa8w schreef:Hi... niet obscuur, maar voor letterlijk de andere kant van de aardbol (Nieuw Zeeland) waar een andere frequentietoewijzing geldt dan hier.
Digitale modules vallen af, want ze willen AM geluidsmodulatie kunnen demoduleren
Maar waarom dan? Waarom maak je AM op een UHF frequentie?!? Alle draadloze mikes en headphones gebruiken FM!

Overigens is zo'n RTL dongle geeneens zo'n gek idee. Een RTL2832 kost geen drol net als een RPI en het wordt zeker niet warm.

Tjerk, 9ZZ

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#6 Bericht door Remco »

Wil, mag het ook 433.92 MHz zijn?

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#7 Bericht door pa8w »

@Remco:
Ik ben bang van niet; ik weet niet of 433MHz daar toegestaan is maar als dat zo is zal het er wel te druk zijn.
In de 300-375MHz band hebben ze plenty ruimte dus een optimaal bereik.
Weet je voor 433 een leuke oplossing dan?

@Tjerk:
Het gaat om simpele dataoverdracht.
Ze hebben proeven gedaan met ultra low power on/off data-zendertjes en daaruit is gebleken dat ze veel groter bereik halen als ze de On-situatie met 1kHz moduleren.
De datapulsen worden dus 1kHz pulsgroepen, die in een AM ontvanger tot heel ver hoorbaar zijn en nog steeds te lezen met een simpel microcontrollertje.
Waarom ze RSSI willen weet ik niet.

Ik geloof dat ze het willen inzetten om semi-autonome agricultuur- meetstations uit te lezen en commando's te kunnen geven.
En dat op een extreem laag energie-pitje.
Om die laatste reden valt de RTL dongel af, zoals ik al schreef.

Volgens de literatuur trekt die bijna 300mA.
En daar komt een Raspberry PI bovenop.

Ik ben bang dat het heel lastig gaat worden...
Ik ga nog eens even doorvragen, misschien is een andere benadering beter.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#8 Bericht door ----- »

zoek in plaats van 433 eens op 315 MHz ,

bijvoorbeeld
http://nl.farnell.com/quasar/qam-tx1/rf ... dp/1304024

ook verkrijgbaar voor 315MHz (zie de specs)

oja je zocht ontvanger, krijg je meer zoiets
https://www.rfsolutions.co.uk/radio-mod ... odule-p368

op 315MHz is genoeg te vinden

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

Ze hebben proeven gedaan met ultra low power on/off data-zendertjes en daaruit is gebleken dat ze veel groter bereik halen als ze de On-situatie met 1kHz moduleren.
Als ze daar de standaard AM modules voor hebben gebruik is dat HEEL logisch.
De ontvanger stelt zich in op een gemiddelde/achtergrond signaalsterkte.
Als er dan een signaal binnenkomt, piekt dat boven de achtergrond en zegt de ontvanger dat er een signaal is.
Als dat te lang duurt dan zal de ontvanger het signaal gaan zien als achtergrond signaalsterkte en valt het werkelijke signaal weer in het niet.
Deze AM of OOK modules worden altijd zo gemoduleerd/gecodeerd ( bijv. Manchester codering ) dat de aan/uit tijd 50% is en dat de berichtlengte beperkt is om verhoging van het gemiddelde signaal te voorkomen/beperken.

De oplossing met een gemoduleerd signaal is prima, let er wel op dat de aan/uit verhouding dan 50% is.

Er zijn vele verschillende AM ontvanger en zender modulen te koop. Ik heb er een aantal van gehad in de 868 band ( voor het QRL ). De meeste ( superregeneratieve versies ) geven als output ( datasignaal ) een hoop troep waardoor goede telegramherkenning een eis is ( prelude, startchar, data checksums ed ).
Een superheterodyne versie is veel schoner aan de uitgang en daarmee heb je al een stoorbron geelimineerd
Kijk eens op https://www.rfsolutions.co.uk/radio-mod ... dules-c226
Naast AM hebben ze ook FM modulen en kun je zelfs op maat gemaakte ( lees frequentie ) modulen krijgen.
Of je die frequentie en het vermogen/inschakelduur mag gebruiken hangt van de wetgeving van het land af waar het wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#10 Bericht door Rene - pg3r »

pa8w schreef: Ik ga nog eens even doorvragen, misschien is een andere benadering beter.
LoRa(WAN)?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#11 Bericht door Hans PE1KWH »

LoRaWan heeft een heel lage inschakelduur.

Een aantal LoRa modules ( MicroChip ) kunnen wel als peer to peer worden gebruikt zonder het LoRa protocol te draaien.
Werken in Nederland meestal in de 868 MHz band.

Modulatie is compleet anders ( chirp ) en op FM gebaseerd maar dan wel over 125 KHz ( afh. van de instellingen ).

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#12 Bericht door Rene - pg3r »

Hans PE1KWH schreef:LoRaWan heeft een heel lage inschakelduur.
Dat hangt meer van het eventuele abonnement af dan van de LoRa-standaard. Voor LoRa-devices geldt een maximale duty cycle van 1%.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#13 Bericht door pa8w »

Hoi meedenkers,

Ik weet inmiddels meer over een mogelijke toepassing:
Men wil low power low cost zendertjes gebruiken om b.v. in de natuur als brandverklikker te dienen.
Met een bereik van enkele kilometers kun je b.v. een cluster van die dingen om een low cost digitaal repeatertje plaatsen en zo met relatief lage kosten een dicht bewakingsnetwerk bouwen dat een groot gebied bestrijkt.
Deze celstructuur kan je dan weer herhalen zo vaak als nodig, en vanaf grote afstand uitlezen, als je de repeaters op de heuveltoppen plaatst.
Alles moet op zonnecellen met backup accu draaien, dus met name de eerste zenders moet micro-power zijn om de kosten ervan laag te houden.
De repeaters mogen al wat duurder worden maar ook daar geldt een tight energy budget.
Ik denk dat ze met de tips van met name Hans PE1KWH wel op het goede spoor worden gezet, dus ik ga dat maar eens doorspelen.
De vraag is even of na de ontvangermodules de 1000Hz burst overeind blijft voor verdere interpretatie.
Ik had zelf IC's gevonden voor one chip superhets voor de gewenste frequentieband. Dat is wat omslachtiger maar zou ook een optie kunnen zijn.

Allemaal hartelijk dank zo ver!

Groet,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#14 Bericht door pa8w »

Helaas: Het lijkt erop dat alle gedane suggesties hetzelfde euvel hebben:
De module of het IC geeft geen normale AM detectie uit.
De output is altijd de eigen lokale comparator met alle nadelen van dien.

Daarmee halen ze in de praktijk hooguit een paar honderd meter bereik.
Met een Bearcat scanner als AM ontvanger met daarachter een micro-processortje met een slim detectie-algoritme halen ze gemakkelijk 4km (LOS bereik)
Vandaar de zoektocht naar een low power vervanger voor de Bearcat.

Dus als iemand op een variant stuit met een IF of AM detectie output houd ik me aanbevolen.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: low power AM ontvanger moduletje 310-375MHz

#15 Bericht door pe1cmo »

Moet het per se AM zijn, of FM. Als je een ontvangertje maakt met de SA636DK kan je een mooi low power ontvangertje maken, audio of data uit en toch gevoelig.
Moet het toch AM zijn, kijk dan eens naar de MAX7033 serie, zit wel een datashaper in, maar in een andere configuratie kan je er toch audio uithalen. (datasheet bestuderen, DFFB uit.)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie