Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#31 Bericht door PA3DJS »

PA1GVZ schreef:
PA3DJS schreef:@PA1GVZ:
Je hebt een goot van >30m lang, en een tegencapaciteit van zeg 5m langs een plint. Denk daar eens een zwevende bron tussen op grofweg 80...40m band. Waar denk je dat de meeste spanning komt te staan, op het draadje naar de goot, of het draadje naar je tegencapaciteit?

Dat draadje (langs de plint) is echt onvoldoende om als tegencapaciteit te dienen, behalve als de antenne (in jouw geval de goot) in halve of hele golf resonantie is met laag verlies. De "laag verlies" opmerking zet ik er neer omdat als er wel behoorlijk verlies is (vocht in hout, steen), de impedantie van een halve of hele golf behoorlijk zakt. Ik verwacht dat in jouw geval er meer spanning op je tegencapaciteit staat, dan op je antenne (de goot).

Als je die constructie (draadje met goot) rechtstreeks aan je tuner bindt, staat daar dus ook een hoge spanning op, ofwel zoals PA1AIS ook aangeeft, je zendinstallatie maakt dan deel uit van je antenne-installatie (doorgaans ongewenst). Je ontkomt er dan niet aan om tussen antenne en tuner een heel goed mantelstroomfilter te plaatsen (diverse kOhms). Dit zal extra verlies geven in die gevallen waarbij de antenne + tegencapaciteit impedantie direct bij het mantelstroomfilter hoog is.

Als je met het gootconcept door wilt gaan, zul je echt in meer tegencapaciteit direct bij het voedingspunt (massa tuner, of massa coax) moeten investeren. Andere optie is om je creativiteit nog eens de vrije loop te laten en iets anders te bedenken.

Als je een remote tuner hebt, kun je de tuner direct op de grond (tuin) zetten, en met een aantal relatief korte pennen een stervorming aarnetje maken. Alle kabels/draden die dan naar de tuner gaan (zowel RF als supply/control voorzie je dan van CM filtering. Krijg je vragen over waarom die pennen in de grond gaan, dan zeg je maar dat je op zoek bent naar aardstralen...
Bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg. Ik begrijp je punt, blijft lastig qua mogelijkheden. Een afstembare loop doet het aardig echter lastig om bij elke bandwissel af te moeten stemmen. En mijn tuin stelt ook weinig voor om hier iets creatiefs te doen. Mijn shack bevind zich op de 3e verdieping (dijkwoning van 4 woonlagen op relatief klein kavel), voordeel is dat ik hoog zit wat weer een nadeel is voor een hf aarde. ik beschik over een dakterras naast mijn shack van 5,7 x 1,2 meter. Het valt niet mee om hier iets onzichtbaars voor hf te plaatsen. Hierboven hangt dan ook de zinken afwatering en daardoor makkelijk bereikbaar. Vandaar deze stealth antenne keuze.
Voor de lage banden (zeg maar 40 en 80m) kun je wellicht het dakterras volleggen met een strook gaas van 1 m breed. Dat is aanmerkelijk laagohmiger dan een draadje. direct op het gaas gemeten zal dat capacitief zijn. Het stuk draad dat van het gaas via de muur naar de massa van de tuner gaat heft dan mooi wat van die capaciteit op waardoor deze tegencapaciteit ter plekke van de tuner nog wat laagohmiger wordt. Dit kan je zelfs nog per band optimaliseren (resonant counterpoise). Als op dat dakterras ook nog wat railing zit, het gaas lekker aan de railing verbinden.

Gezien je hoogte kun je wellicht voor 20...10m iets symmetrisch onder de kap verzinnen (stroken gaas tegen het dak en dat symmetrisch voeden via een balun). De truc met dat gaas is dat buiten de resonantiefrequentie het imaginaire deel (zeg maar capacitief of inductief deel) minder snel oploopt, waardoor de tuner het minder zwaar krijgt. Jouw tuner heeft geheugens, waardoor je niets steeds met de hand hoeft te tunen.

Ik zou in het gaasdipoolgeval géén ferrite choke gebruiken, maar een volledig gebalanceerde air balun (niet de ugly balun/choke variant). Die gaasdipool zal voor 20m flink te kort zijn, waardoor de impedantie relatief hoog is, en dat schiet een gewone choke te kort, waardoor toch een aanzienlijke CM stroom onstaat. Heb je een echt gebalanceerde constructie, dan blijft de CM stroom laag (theoretisch 0 als je dipool zuiver gebalanceerd is).

Voor alleen 10 en 20m kun je wellicht ook een zig-zag kattensnor maken. Het zig-zaggen zal hopelijk alleen voor de 20m nodig zijn. Die is laagohmig en kun je gewoon via een ferrite choke voeden.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#32 Bericht door PA1GVZ »

PA3DJS schreef:
PA1GVZ schreef:
PA3DJS schreef:@PA1GVZ:
Je hebt een goot van >30m lang, en een tegencapaciteit van zeg 5m langs een plint. Denk daar eens een zwevende bron tussen op grofweg 80...40m band. Waar denk je dat de meeste spanning komt te staan, op het draadje naar de goot, of het draadje naar je tegencapaciteit?

Dat draadje (langs de plint) is echt onvoldoende om als tegencapaciteit te dienen, behalve als de antenne (in jouw geval de goot) in halve of hele golf resonantie is met laag verlies. De "laag verlies" opmerking zet ik er neer omdat als er wel behoorlijk verlies is (vocht in hout, steen), de impedantie van een halve of hele golf behoorlijk zakt. Ik verwacht dat in jouw geval er meer spanning op je tegencapaciteit staat, dan op je antenne (de goot).

Als je die constructie (draadje met goot) rechtstreeks aan je tuner bindt, staat daar dus ook een hoge spanning op, ofwel zoals PA1AIS ook aangeeft, je zendinstallatie maakt dan deel uit van je antenne-installatie (doorgaans ongewenst). Je ontkomt er dan niet aan om tussen antenne en tuner een heel goed mantelstroomfilter te plaatsen (diverse kOhms). Dit zal extra verlies geven in die gevallen waarbij de antenne + tegencapaciteit impedantie direct bij het mantelstroomfilter hoog is.

Als je met het gootconcept door wilt gaan, zul je echt in meer tegencapaciteit direct bij het voedingspunt (massa tuner, of massa coax) moeten investeren. Andere optie is om je creativiteit nog eens de vrije loop te laten en iets anders te bedenken.

Als je een remote tuner hebt, kun je de tuner direct op de grond (tuin) zetten, en met een aantal relatief korte pennen een stervorming aarnetje maken. Alle kabels/draden die dan naar de tuner gaan (zowel RF als supply/control voorzie je dan van CM filtering. Krijg je vragen over waarom die pennen in de grond gaan, dan zeg je maar dat je op zoek bent naar aardstralen...
Bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg. Ik begrijp je punt, blijft lastig qua mogelijkheden. Een afstembare loop doet het aardig echter lastig om bij elke bandwissel af te moeten stemmen. En mijn tuin stelt ook weinig voor om hier iets creatiefs te doen. Mijn shack bevind zich op de 3e verdieping (dijkwoning van 4 woonlagen op relatief klein kavel), voordeel is dat ik hoog zit wat weer een nadeel is voor een hf aarde. ik beschik over een dakterras naast mijn shack van 5,7 x 1,2 meter. Het valt niet mee om hier iets onzichtbaars voor hf te plaatsen. Hierboven hangt dan ook de zinken afwatering en daardoor makkelijk bereikbaar. Vandaar deze stealth antenne keuze.
Voor de lage banden (zeg maar 40 en 80m) kun je wellicht het dakterras volleggen met een strook gaas van 1 m breed. Dat is aanmerkelijk laagohmiger dan een draadje. direct op het gaas gemeten zal dat capacitief zijn. Het stuk draad dat van het gaas via de muur naar de massa van de tuner gaat heft dan mooi wat van die capaciteit op waardoor deze tegencapaciteit ter plekke van de tuner nog wat laagohmiger wordt. Dit kan je zelfs nog per band optimaliseren (resonant counterpoise). Als op dat dakterras ook nog wat railing zit, het gaas lekker aan de railing verbinden.

Gezien je hoogte kun je wellicht voor 20...10m iets symmetrisch onder de kap verzinnen (stroken gaas tegen het dak en dat symmetrisch voeden via een balun). De truc met dat gaas is dat buiten de resonantiefrequentie het imaginaire deel (zeg maar capacitief of inductief deel) minder snel oploopt, waardoor de tuner het minder zwaar krijgt. Jouw tuner heeft geheugens, waardoor je niets steeds met de hand hoeft te tunen.

Ik zou in het gaasdipoolgeval géén ferrite choke gebruiken, maar een volledig gebalanceerde air balun (niet de ugly balun/choke variant). Die gaasdipool zal voor 20m flink te kort zijn, waardoor de impedantie relatief hoog is, en dat schiet een gewone choke te kort, waardoor toch een aanzienlijke CM stroom onstaat. Heb je een echt gebalanceerde constructie, dan blijft de CM stroom laag (theoretisch 0 als je dipool zuiver gebalanceerd is).

Voor alleen 10 en 20m kun je wellicht ook een zig-zag kattensnor maken. Het zig-zaggen zal hopelijk alleen voor de 20m nodig zijn. Die is laagohmig en kun je gewoon via een ferrite choke voeden.
Iets wat ik net nog bedacht. Vanaf het dak terras loopt een regenpijp naar beneden tot grondniveau, ik kan hier redelijk eenvoudig een draad in laten zakken met iets zwaars eraan. Deze staat haaks op de zinken goot, lengte 10m. deze kan ook nog iets toevoegen aan de tegencapaciteit. De reling bestaat uit buizen die in elkaar zijn geschoven en met een parker vastgezet. Ik ben niet zeker van dit als tegencapaciteit, de eerste 5-6 meter is 1 stuk dus het eerste stuk is bruikbaar.
Ik neem aan dat je uitgaat van rechtstreeks aan de tuner? Dus zonder 1:9 trafo.
Ik beschik niet over een zolder waar iets symmetrisch onder kan. Boven mij een plat dak van 5,7x 4 meter.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#33 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Zo zijn er inmiddels al vele mogelijkheden geboden en is het een kwestie van uitproberen

Gezien de uitgangs situatie 30m goot begin gevoed eigenlijk al best ideaal voor een end fed
zit je op bijna een spannings maximum dus hoooog ohmig en heb je geen tegen capaciteit nodig
dus zou je er bv een 1op9 balun aan kunnen knopen
Maar dan dien je de antenne op lengte te maken afstemmen op bv 80 wat nu wat moeilijk gaat
Je zou dit kunnen op lossen door te gaan voeden met enkele meters kippe lijn dan een 1op4 balun van sym naar asym
en tranformatie in tuner naar 50 ohm
Of de feerders direct in een symetrische tuner of S match of LL tuner ga maar door waar je een groot impedantie berijk hebt om het geheel aanpassen
Waar het om gaat is dat je de impedantie feeder zo goed mogelijk benaderd en omzet naar 50 ohm
Als je bv op een stoomvoedings punt zit zou je een 1op1 balun beter kunnen inzetten
Oke hoop dat ik duidelijk kan overbrengen wat ik bedoel
Maar kan zijn dat ik je situatie verkeerd voor de geest heb dan helaas

Uit eindelijk een keuze maken en doen, testen en verschillende situaties vergelijken
Heb hier bijna een paar honderd meter draad om het huis en een ieder heeft z'n specifieke eigenschappen en voordelen
op de verschillende banden

Suc6 en sterkte

grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#34 Bericht door PA1GVZ »

pa3dqd schreef:Hallo,


Je zou dit kunnen op lossen door te gaan voeden met enkele meters kippe lijn dan een 1op4 balun van sym naar asym
en transformatie in tuner naar 50 ohm
Of de feerders direct in een symetrische tuner of S match of LL tuner ga maar door waar je een groot impedantie bereik hebt om het geheel aanpassen
grt 73 GJ
Dan rest mij nog een laatste vraag m.b.t. de kippelijn. Is het dan een kwestie van 1 feeder aansluiten op de zinken goot en dan de tweede feeder vanaf dat punt verbinden met een zo goed mogelijke tegencapaciteit? Juist omdat de boel symmetrisch is zou ik denken dat je dan twee vrij hangende stralers moet hebben. In dit geval ligt er 1 op de grond en/of hangt in de regenpijp.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#35 Bericht door PA3DJS »

Jouw antenneconstructie is niet symmetrisch, dus jouw opmerking m.b.t. vrijhangende stralers is juist (die heb je niet). Aan welke kant (goot of tegencapaciteit) de hoogste spanning staat, hangt af van de frequentie. Je krijgt op je kippenladder daardoor ook een CM component, al gebruik je een goede balun.

Mocht je van je dakterras een tegencapaciteit maken, dan verwacht ik dat in de meeste gevallen de tegencapaciteit de "koudste" kant zal zijn. Die zou ik dus als massa voor de tuner gebruiken, in combinatie met CM ontkoppeling om kabel en voeding/besturing. Op je tuner komt dan een CM component te staan.

Als je iets hebt (ik bedoel als er twee draadjes je shack binnenkomen), zou je wellicht de impedantie (weerstandsdeel en reactief deel) kunnen bepalen/meten voor de gewenste frequenties. Dan kun je een inschatting maken of je tuner het nog met enig rendement kan omzetten naar 50 Ohm.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#36 Bericht door Geen belang »

Waarom koop je geen rol (roestvrij-)staaldraad van 0,5 of 1mm en span je een draad weg, dan gebruik je de dakgoot als tegen-capaciteit.
Je buurman gaat die draad niet opmerken want je kan hem niet zien als je er niet vlak bij staat.
Als je niet te veel spanning op de draad zet kan je heel dun gaan en die man gaat het echt niet zien.
Andere oplossing is onder het dak plaatsen of vlak boven het dak zodat die het ook niet opmerkt.

Wat ook nog kan is een "waslijn" maken en hem vertellen dat je de was buiten gaat drogen in plaats van binnen.
Of zet een "vlaggenmast" in je tuin en verberg je antenne erin, van polyester/hout zijn er heel mooie masten te krijgen en een draad erin gaat die niet zien.

Succes!
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#37 Bericht door PA3DJS »

Nog een paar dingetjes.

De binnenkant afdichten van het boorgat door hout:
Als je (alleen) de buitenkant afdicht, zal vocht vanuit de lucht binnenshuis condenseren in het gat en in je hout dringen. In het hout heb je een temperatuurgradiënt van de warme zijde naar de koude zijde. Ergens in het hout zal de temperatuur beneden het dauwpunt komen en daar krijg je condensatie.

Verticale draad als tegencapaciteit in regenpijp:
Gezien de lengte van zo'n 10m, zal dit wellicht voor 40m goed werken, maar voor 80 m en vooral 20 m is de impedantie in mijn beleving te hoog in verhouding tot de te verwachten impedantie van de dakgoot. Voor 20m zal de goot als tegencapaciteit het wellicht beter doen waarbij de verticale draad dus de straler is.

1:9 (impedantie) transformator:
Dit hangt er vanaf hoe goed hij is, en wat voor impedantie je meet. Als de impedantie van de goot met tegencapaciteit ruimschoots binnen de range van je tuner valt, zou ik die trafo lekker weglaten.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#38 Bericht door pa3dq »

PA1GVZ schreef:
pa3dqd schreef:Hallo,


Je zou dit kunnen op lossen door te gaan voeden met enkele meters kippe lijn dan een 1op4 balun van sym naar asym
en transformatie in tuner naar 50 ohm
Of de feerders direct in een symetrische tuner of S match of LL tuner ga maar door waar je een groot impedantie bereik hebt om het geheel aanpassen
grt 73 GJ
Dan rest mij nog een laatste vraag m.b.t. de kippelijn. Is het dan een kwestie van 1 feeder aansluiten op de zinken goot en dan de tweede feeder vanaf dat punt verbinden met een zo goed mogelijke tegencapaciteit? Juist omdat de boel symmetrisch is zou ik denken dat je dan twee vrij hangende stralers moet hebben. In dit geval ligt er 1 op de grond en/of hangt in de regenpijp.

73, Gert

Hallo Gert,

Ja 1 feder aansluiten op de goot
Nee tweede feeder kun je los laten net voor het kozijn hoef je slechts een gaatje boren evt impregneren met rauwe of gekookte Lijnolie rauwe heeft de voor keur kun je zo in het gaatje laten lopen en aan buitenzijde overtollige weg vegen eventueel enkele dagen herhalen

De antenne 34m + 2m kom je dicht bij een halvegolf voor 80m de antenne begint bij de feeders
Aan het eind van de antenne heb je altijd een pannings max en troom min punt vandaar uit begint de antenne kwa golf lengete te tellen en met de feeders er bij ga je door tellen en waar het geheel eindigd heb je het voedings punt impedantie dus iets tussen spannings en stroom punt in ligt aan de lengte en de freq

De end fed (zepp) werkt op alle banden waarvan de golflte een 1/2 is of veelvoud daarvan
Maar in de praktijk werkt het gewoon overal en zelfs als 1/4 golf voor 160m, oke er zijn betere maar toch

Dit werkt zo als je uitvoerd met feeders niet met travo 1op9 die moet je afstemmen en op lengte maken

Ik hoop dat dit een eenvoudige mogelijkheid voor je is en dat het in jouw situatie werkt !
Het is een mogelijkheid zoals zovele het is uitproberen en ervaring opdoen
Rvs 1mm draad, ik gebruik nu nog mijn eertste stuk 40m zinds 1984 in de ijselwinter van 87 was hij denk 8cm dik en heeft het overleefd de "mast'' niet, toen even geen stelth draad :wink:

Suc6 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#39 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

ik weet niet hoeveel draden er nu door het kozijn moeten, zelf gebruik ik hier een kippeladder die niet door
het kozijn gaat maar door de muur.

Twee stukjes (40cm?) vrij dunne rvs-draadeind (M6 of M8?), twee krappe gaten door binnen en buitenmuur,
aan beide kanten een stukje rubber plus een metalen plaatje erop en rvs-moeren.

Aan het eind van de draad een aangesoldeerd oog en dan een zelfborgend moertje erop. Aan de binnenkant
weer verder met de draad.

Overigens met het sauzen van de shack de rubbers (grootste, achterste rondje) en metalen plaatjes (het iets
kleinere rondje) meegesausd...
kippeladder.jpg
't Is maar een idee... :D
(Niet té strak aandraaien, anders wordt de spouw kleiner... :mrgreen: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#40 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Vind de praktische oplossingen altijd weer geweldig en hoe vernuftig iemand ze oplost mooi wark Aloys :D

Heb door de voeg op een iets minder in het zicht zijnde plek (op zolder kleine gaatjes geboord) op iets grotere afstand van elkaar en er een stukje gestrekt 2,5 kwadraad door gestoken en tuurlijk even kroonsteen professioneel aangesloten :D

Of op het dak een dakpan gelicht een RVS fietswiel spaak scherp geslepen die steek je bv zo door een unidek isoplaat
waarna de kroonsteen methode volgt en de antenne begint
Feeders kun je overal op eenvoudige manieren doorvoeren zolang het materiaal niet geleidend is
Hoe moeilijk kan het zijn :wink:

En inderdaad het is maar een idee.... :D
eenvoud is de kunst van het ware

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#41 Bericht door PA1GVZ »

PA3DAT schreef:Hoi,

ik weet niet hoeveel draden er nu door het kozijn moeten, zelf gebruik ik hier een kippeladder die niet door
het kozijn gaat maar door de muur.

Twee stukjes (40cm?) vrij dunne rvs-draadeind (M6 of M8?), twee krappe gaten door binnen en buitenmuur,
aan beide kanten een stukje rubber plus een metalen plaatje erop en rvs-moeren.

Aan het eind van de draad een aangesoldeerd oog en dan een zelfborgend moertje erop. Aan de binnenkant
weer verder met de draad.

Overigens met het sauzen van de shack de rubbers (grootste, achterste rondje) en metalen plaatjes (het iets
kleinere rondje) meegesausd...
kippeladder.jpg
't Is maar een idee... :D
(Niet té strak aandraaien, anders wordt de spouw kleiner... :mrgreen: )
Netjes opgelost Aloys. De buitenzijde bestaat uit trespa ofzoiets gelijmd op latten tegen de isolatie denk ik. Lastig om dit te demonteren om vervolgens de gaten aan te brengen. Het kozijn is de makkelijkste weg op het dak terras.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#42 Bericht door PA1GVZ »

Bedankt voor alle tips, uitleg en reacties. Ik ga maar eens wat proberen met de mogelijkheden die ik heb gehoord en mogelijk zijn. Misschien wordt het nog een beetje droog de komende tijd 8) voor deze experimenten.

73 Gert

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#43 Bericht door - PD2SKZ - »

PA3DJS schreef:
-Sven- schreef:
PA1GVZ schreef:
-Sven- schreef:Ik gooi maar s wat in de lucht.....

Waarom niet die dakgoot afstemmen met een enkele L tuner zonder coax als tegencapaciteit en balun ?

Stappenmotortje op je C en relaisbordje op je L op afstand schakelen, en je stemt af in de shack.

Met zo'n buurman moet je niet antenne's in het zicht plaatsen. Recht, geen recht. Schei toch uit. Lees het draadje van TONY en z'n mast maar eens.

Nee, niet aan beginnen zou ik zeggen.

Suc6 OM.

'73s ... -.- . .
Ik kan de dakgoot met 2 meter draad aan mijn tuner (MFJ 929) hangen. Waarvan 1,5 meter binnenshuis. zou dat ook een optie zijn? Helemaal geen tegencapaciteit met radialen?
Ik heb een hf aarde beschikbaar volgens het principe van afbeelding 7 op deze pagina http://kc.flexradio.com/knowledgebasearticle50426.aspx. Voldoet dit als tegencapaciteit?
Zelf heb ik zo een lange tijd gewerkt op alle HF banden, zonder tegencapaciteit of aarde. Het was dan geen dakgoot, maar een enkele draad van pek em beet 15 meter.

Het is té voor de hand liggend maar ik zeg het toch: Laat het experiment beginnen ! :-D
Dat heb ik ook eens gedaan toen ik pas mijn A had (draad van ong 30m over het dak en een LC aanpassing). Ik liet mijn vader even testen (met 60W CW). Hij schoof iets op en kwam met zijn arm tegen de kachel, hij maakte toen een ietwat schrikkerige beweging en was niet echt blij. Toen toch maar wat koperwerk in de grond gestopt samen met wat ferriet (van onbekende samenstelling) om de coax. Daarna geen schrikreacties meer, wel de nodige EMC problemen in de buurt.
Ik heb nog nooit mensen uit de buurt gehoord hier over. Zelfs niet een buurman welke een complete audiofiel is en een verschil in tonen hoort waarvan ik zeg het zal wel. Even voor de duidelijkheid, ik ken al mijn buren. En die draad heeft best zo een tijd daar gehangen en ik heb er best een lange tijd zo mee gewerkt.

Vanwege jouw ervaring lang geleden is het dus niet goed ?

Ik blijf er bij dat het een kwestie van proberen is. Je kunt alles wel afschieten op ervaringen van een ander of theorie. Probeer het ! Pas dan weet je het.

Iedereen was en zoals ik het nog steeds vaak lees is erg enthousiast over de endfed antenne. Nou, dat vind ik dus helemaal niks. Maar dat betekend niet dat ik anderen hem afraad daarom. Omdat mijn ervaring zo is is het maar een rot ding ?

Succes met het expiriment. Fijn weekend,

Sven.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tegencapaciteit voor dakgoot als antenne

#44 Bericht door PA3DJS »

@Sven:

Jouw oplossing (15 m draad zo aan een tuner voor alle banden, zonder ground/tegencapaciteit voorziening) zou ik, behoudens QRP nooit aanraden in een woonhuis situatie. Vanuit TX bezien omdat je veel RF via de kabelmantel naar binnenhaalt, en vanuit RX bezien omdat storing van allerhande apparatuur via de kabelmantel de antenne kan bereiken.

Alleen je antenne (inclusief doelbewust stralende stukken voedingslijn) behoort je duur verkregen RF energie uit te stralen in de richtingen die je wenst. Bij jouw oplossing straalt je TRX, DC voedingslijn, DC voeding, etc lekker mee.

V.w.b. de EMC problemen, die werden in mijn situatie veroorzaakt door rechtstreekse koppeling tussen antenne en apparatuur bij buren en overburen (dus niet door CM effecten in de voedingslijn van mijn antenne). Eind jaren 80, begin jaren 90 was er nog veel apparatuur in omloop die ontworpen is door mensen die van EMC nog nooit gehoord hadden.

Overigens mijn eindgevoede vertical voor 20m (met LC aanpassing) heb ik ook niet meer staan, mede door EMC problemen in de buurt. Ook hier werden de problemen niet door CM in mijn installatie veroorzaakt.

Plaats reactie