Advies gevraagd over magneticloop antenne project

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FER
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:12
Roepletters: PA1FER

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#16 Bericht door PA1FER »

De man op de Foto die Marcel heeft geplaatst is Bert PH0BE die net als een aantal andere amateurs al heel wat heeft geexpirimenteerd met de M.L.Antenne.
Ik heb hem vanmiddag om een reactie gevraagd hier onder zijn bijdragen:

Beste Ferry,
Leuk dat je even naar mijn antenne gekeken hebt. De vragen die je hebt daar kan ik je wel een antwoord verschaffen. Eigenlijk zit alles al verborgen in een stukje software.
http://www.standpipe.com/w2bri/software/loopcalc.exe
Om te beginnen is het zo dat de binnendiameter tezamen met de capaciteit de resonantiefrequentie bepaald.
Dit was je tweede vraag eruit volgt ook dat de buisdikte niet onbeperkt groot kan worden gekozen
immers de binnendiameter bepaalt de resonantiefrequentie zozeer dat vraag een hetzelfde antwoord heeft als vraag twee.
Wat betreft het rendement van de antenne is het zo dat een dikkere buisdiameter vooral op lagere frequenties (in mijn geval twintig meter) een beter rendement geeft.
Een loopantenne heeft een maximaleafmeting waarbij hij nog in resonantie kan komen dit is als de buis in gestrekte vorm een lengte heeft van minder dan een vierde golflengte: als de omtrek van de loop bijvoorbeeld twee meter vijftig is dan zal de hoogst werkbare frequentie ongeveer op dertig megahertz bevinden.
Als vervolgens de buisdikte vergroot gaat worden zal het rendement op dertig megahertz enigszins stijgen maar vooral op de lagere frequentie van bijvoorbeeld twintig meter zal het effect groter zijn.
Met andere woorden een loopantenne met dunne buis werkt goed in de hoge frequenties naar mate de frequentie lager wordt loont het om de buis dikker te maken.
Omdat de binnendiameter bepalend is voor de resonantiefrequentie is het mijns inziens beter om een brede platte strip te gebruiken in plaats van een ronde buis.
Dit inzicht heb ik echter pas verkregen nadat ik de antenne al had gebouwd.
Omdat ik op dit moment niet zoveel tijd heb voor de hobby moet het experiment met een platte strip nog even op zich laten wachten. Ik ben van plan een hele grote loop voor de tachtig en honderdzestig meterband te gaan bouwen met een brede platte strip.
Hopelijk is mijn schrijfsel van nut veel succes met het experimenteren.
Bert PH0BE 73's


Gebruikersavatar
PA1FER
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:12
Roepletters: PA1FER

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#18 Bericht door PA1FER »

Jammer dat zo'n topic strand.
sinds dien heb ik niet stil gezeten en van alles getest met diverse loop antennes.

mijn bevindingen tot nu toe zijn nog steeds positief.
Een leuke bevinding is toch wel dat je een loop ook horizontaal kan gebruiken dit heeft een aantal voordelen,
de antenne is niet meer richtingsgevoelig, de polarisatie is verticaal, het ruis niveau is lager en pakt minder storing op.
Het is me opgevallen dat de loop op 5 meter hoogte verticaal, het voor binnenland en afstanden tussen ongeveer 0-300 km de antenne echt heel goed werkt als ik deze met een sirio gainmaster vergelijk op 12meter spoel hoogte.

Tegenwoordig is het een gevecht tegen o.a. PLC storing en ik kan vertellen dat een loop beter werkt dan welk filter dan ook omdat de bandbreedte zo lekker smal is.

Kortom een concept dat misschien wel weer eens een nieuw leven kan krijgen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#19 Bericht door PA3DAT »

De loop wordt tegenwoordig veel gebruikt als ontvangstantenne. Zenden gaat uiteraard beter
op een wat grotere antenne, bijv. een dipool of een vertical.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#20 Bericht door PA3CQN »

Iemand een idee waarom ik onderstaand verzoek krijg als ik dit topic wil lezen?
shorties.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#21 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij is het al weg, ik had het ook.

Het antwoord is eenvoudig en niet verontrustend: het is waarschijnlijk een foto in een bericht óf een
avatar die geladen wordt vanaf een website waarvoor je eigenlijk moet inloggen.
Omdat jij deze pagina "opvraagt" of laadt, vraag je ook die afbeelding op bij die betreffende website.
En die website reageert met een inlogscherm.

De melding kwam trouwens van http://www.shorties.be (zie ik in jouw afbeelding) en dat is weer een
domein van John Piek, PA0ETE.
Ik denk dat iemand (een moderator of de eigenaar van dit forum zelf) die link al heeft verwijderd
zodat er nu niet meer om gevraagd wordt.

In mijn forum had iemand eens een plaatje geplaatst dat werd geladen vanaf een website die bij
virusprogramma's als "verdacht" bekend stond. Wanneer je dan die pagina van mijn forum bezocht
kreeg je gelijk een viruswaarschuwing.
Heel vervelend, talloze mensen gingen mij mailen dat mijn forum besmet was met een virus, terwijl er
in feite helemaal niets aan de hand was...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#22 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef:Volgens mij is het al weg, ik had het ook.
De link moet op de eerste bladzijde staan, daar krijg ik de melding nog, maar ik kan hem niet vinden.
Avatars en ingevoegde afbeeldingen komen direct van het forum.
Ik gok op PG8M waar in plaats van een afbeelding de tekst 'afbeelding' staat.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#23 Bericht door ----- »

Ik krijg het inlogscherm van shorties nog steeds. Het komt inderdaad door een link naar een foto in het bericht van mij. Als je de sourcecode van pagina bekijkt zie je daar de link, maar kan het bericht nu niet meer editen om deze te verwijderen. Dat zal een moderator moeten doen.

Op deze manier doe ik het trouwens al lang niet meer. Als ik nu een plaatje wil bijvoegen gebruik ik daarvoor de bijlage optie.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#24 Bericht door PA8JDG »

PG8M schreef:Ik krijg het inlogscherm van shorties nog steeds. Het komt inderdaad door een link naar een foto in het bericht van mij. Als je de sourcecode van pagina bekijkt zie je daar de link, maar kan het bericht nu niet meer editen om deze te verwijderen. Dat zal een moderator moeten doen.

Op deze manier doe ik het trouwens al lang niet meer. Als ik nu een plaatje wil bijvoegen gebruik ik daarvoor de bijlage optie.
Afgelopen zondag dit shorties probleem gemeld bij Elsinga. Hij zei dit zelf niet te hebben. Het blijft vervelend. Ook bij het opstellen van een nieuw bericht in dit topic, krijg je het inlogvenster te zien.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#25 Bericht door PA8JDG »

PA8JDG schreef:
PG8M schreef:Ik krijg het inlogscherm van shorties nog steeds. Het komt inderdaad door een link naar een foto in het bericht van mij. Als je de sourcecode van pagina bekijkt zie je daar de link, maar kan het bericht nu niet meer editen om deze te verwijderen. Dat zal een moderator moeten doen.

Op deze manier doe ik het trouwens al lang niet meer. Als ik nu een plaatje wil bijvoegen gebruik ik daarvoor de bijlage optie.
Afgelopen zondag dit shorties probleem gemeld bij Elsinga. Hij zei dit zelf niet te hebben. Het blijft vervelend. Ook bij het opstellen van een nieuw bericht in dit topic, krijg je het inlogvenster te zien.
Nogmaals PB gestuurd naar moderator en probleem lijkt nu voorbij. Blijkbaar is er toch actie ondernomen.

Plaats reactie