Welke HF antenne ??

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke HF antenne ??

#16 Bericht door pa3dq »

PA5HB schreef:
pd1wls schreef: Nu wil ik de endfed antenne ook inzetten voor de 160 meter.

De verlengspoel is 198 μH .
De trafo 1:50

Welke maten zal ik nu aanhouden voor de draadantenne ?

Ikzelf denk aan:

Trafo---------------------------------[__________]-----------
______________40,7M__________Verlengspoel__3 Meter ?

Die 40,7 is in de buurt van een 1/4 golf 160 meter ? en die 3 meter de afstemdraad ?

Vragen, vragen en nog eens vragen.
Klinkt leuk, maar gaat niet werken op 160....vergeet het gewoon.
Op 80m kom je er misschien mee weg maar op 160 werken de "standaard" zaken niet meer.
Komt omdat de hoogte er niet is en de tegenpool is veelal niet te doen.
Effe een dipooltje verlengen, of erger een EndFed, neen, gaat het niet doen.

160m en lager zijn echt wel moeilijke banden, effe uitkomen is er niet bij, vaak horen ze je niet op een enkeling na.

Vergeet niet de grondspeling behoord ergens minimaal 1/4 tot 1/8ste te zijn, op 80 is dit 10 meter, op 160 is dit minimaal 16 meter op het laatste punt, dat haal ik met mijn G5RV amper, waar die knalt op 80m en hoger doet die niets op 160.


Hallo,

Wow wat een beren op de weg :lol:
Blij dat ik gewoon 40m zepp 1/4golf voor 160m en tjoep tjoep cw QRP heb
en gewoon werk wat ik hoor
Heb ik toch nog een wonder antenne :)
O een redelijke swr en zoveel mogelijk qrp stroom in de antenne helpt wel en gaat bijna samen
Oke DX interesseert mij niet echt, wel een gewoon qso over ettelijke K km
Maar inderdaad FL en als je SSB wilt plegen moeten de eisen bij iets qro worden bij gesteld :wink:
suc6

grt GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welke HF antenne ??

#17 Bericht door PA1ZP »

Hi

40 mtr draad op 160 is geen zepp helaas.
Een zepp is een halve golf antenne met een kwartgolf kippenladder begin gevoed.
Dat weet je toch want dat is een van de antennes die sinds jaar en dag onderdeel uit maakt van het F-examen, ik geloof al sinds 1930 of zo.
Dus een zepp op 160M is 80M lang met ongeveer 34-39 mtr gebalanceerde voedingslijn (ligt aan de V-factor van de gebruikte gebalanceerde voedingslijn.
Eerlijk gezegd is de end-fed met verlengspoel meer een zepp want die is electrisch wel een halve golf lang op 160M.

En als je met die 40 mtr draad niet de tuner voorzien hebt van een goede common mode choke is het ook maar goed dat je QRP zit want de kippenladder straalt dat het barst op 160M met slechts 40M draad eraan.
En de knopjes van de tuner en set zouden wel eens akelig warm aan kunnen voelen.
Die spoel van 198 uH (was 200 uH te moeilijk of 190 uH) met die 3 meter draad zou bij jouw jouw 80 mtr zepp ook veranderen in een 160 mtr zepp en dan klopt het wel en is het ook een (verkorte) zepp op 160 en straalt je kippenladder niet.
En met die verlengspoel die op 80M zich gedraagd als een trap heb je op 80 meter ook nog steeds een halve golf draad op 80M.
Al heb je dan eigenlijk weer een halve golf kippenladder als voedingslijn op 80M en dan is het weer geen zepp, oei lastig die antennes, want die halve golf kippenladder op 80M maakt weer dat je in een vol spanningspunt moet voeden op 80M, en dat vinden de meeste tuners weer niet leuk.

Maar het kan juist nadelig werken pa3dqd, op jouw signaal omdat je kippenladder dan niet meer straalt, want juist die stralende kippenladder is vaak vertikaal en dan heb je een inverted-L en dat werkt weer heel goed op 160M omdat dit een middengolf band is die met vertikaal gepolariseerde antennes heel goed werkt , vanwege de totaal andere propagatie op 160M.

Maar soms is het beter de beren van de weg af te laten en te werken met wat je wel hebt.
Maar nadenken over wat je wil en aan het doen bent kost weinig en levert een hele boel op.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke HF antenne ??

#18 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Yep je hebt helemaal gelijk Jos ik gebruik de 80m zepp (1mm RVS 40m lang en 11m hoog) als 1/4 golf voor 160m
en voed hem met kippelijn denk iets van 8m meer was niet nodig
Pas hem nu aan met de s=match :-) een beetje tussen stroom en spannings punt aangepast
Nog maar even met QRO gerpobeerd bijna 400Watt O geen prik, maar wel een qso :)
Even een screen shot QRO 1.819 met geel aangemerkt eerder is met QRP 5w one tube x-tall tx ECL82 toevallig eerder vanavond

Ja het kan altijd beter en het is geen DX antenne maar dat heeft meer met keuzes te maken :wink:
In de praktijk is het soms anders dan dat je in theorie doet vermoeden, leve de RBN :)
Maar natuurlijk wel met de nodige voorzorg :wink:

Groet 73 Geert Jan
Bijlagen
Herschaalde kopie van 06-12-2017.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Welke HF antenne ??

#19 Bericht door Geen belang »

Dag Geert Jan,

CW is wel wat anders dan phone, want ik zie met WSPR dezelfde resultaten en nog wel verder dan dat met 5W.
Vergeet ook niet dat CW en WSPR veel smal-bandiger zijn dus is je effectief vermogen groter dan het breedbandige SSB om over AM maar helemaal te zwijgen.

In die smalle modi kom je heel ver, ook al hang je zo ongeveer een spijker in je de uitgang van je set, nu overdrijf ik wel, maar als je een stuk draad pakt ben je er eigenlijk al.
Dit wil niets zeggen over de kwaliteit van je antenne.

Met 5W phone ga je niet ver komen, dan is 100W nog niet eens genoeg (onder normale condities) om een deftig gesprek te voeren op 300 a 400km afstand.
Heb er ervaring mee met mijn "omgevallen-L" met tuinhek en extra koper als tegenpool.

Bovendien waren er op 6 dec condities op 160m waardoor er van alles te horen was, en te werken :D

Als je die antenne als 1/4 golf wilt gebruiken voor 160, zorg dan dat je een deftige HF-aarde hebt, bv een grid van ingegraven rvs kabels of een dakgoot van veel lengte, 20m of meer.

DX op 160, ik weet niet wat je als DX ziet, maar velen beschouwen 1000km al als DX en je knalt pas echt als de de andere kant van de plas weet te halen.
Wat ik enkel met WSPR 100W heb weten te doen 1 keer, maar nooit in SSB wat nog altijd mijn droom is.

160 en lager is echt iets anders dan 80m en hoger, je gaat het echt wel merken dat je stations gaat horen maar ze horen jou niet en dat overkomt menigeen heel vaak.
Er zitten knallers tussen, zo 1 in Rusland die een 2 el 160m beam heeft, full size!!! Die gast hoort alles en is knalhard, maar hij gaat jou niet horen als er geen condities zijn domweg omdat je niet voldoende vermogen afgestraald krijgt.

En als je nog lager gaat dan worden de problemen een 10-voud van 160.

Het spijt me, maar je moet echt zorgen voor een iets of wat deftige HF-aarde (tegenpool) anders blijft het bij een paar kilometer onder normale omstandigheden en is de lol er snel af.
Vraag maar aan PE1LMX die mij lang heeft moeten aanhoren met 100W en dat is ruim 300KM afstand, vaak aan S1 of S2 net aan over de ruis.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke HF antenne ??

#20 Bericht door pa3dq »

Hallo Bas,

Ja das het leuke van cw je kunt met weinig heel veel
Heb ooit pa's gebouwd om inderdaad in ssb beter door te komen nu meestal in ruste op een experiment na

De "zepp" maar genoemd gebruikte het in het begin als L antenne tegen aarde denk een paar honderd meter aan erf afscheidings hekwerk en wat in gegraven aarddraad ook niet beister :|
Maar wil de hele tuin niet vol met draad leggen s'omers kom de groente er van af beetje lastig :wink:

Even getest in principe stoot je de "zepp" niet tegenover aarde aan dacht ik, dus moet een aard net geen invloed hebben

Dus het aard werk vast 1.819 en los 1.820 met 25watt maar even de proef op de som genomen de verschillen zijn ook minimaal en ook de Con DX trouwens

Heb ook nog een inv L ant voor 80 zal hem een dezer dagen met 20m verlengen en opnieuw testen tov de "zepp"
En nog een experiment om 4 tillted radials te gebruiken
Ben zeer benieuwd

Dit is dan wel even weer leuk maar ik werk hoofd zakelijk met eigen bouw en vind de verbinding om te doen leuker als de te over bruggen afstand
Al hoewel op 80 het geen grote water vrees heeft en regelmatig daar beland op 160 m de hele wereld gehoord maar daar is geen beginnen aan want dan zijn er opeens heel veel die dat ook horen en willen werken

Ook in deze situatie zijn verbindingen over een paar k km geen enkel probleem op 160 en komt regelmatig voor

Ja zat ook regelmatig op gentelmans band met Fred ea was ook mooi 400w buurt praatje :wink:

Grt 73 GJ
Bijlagen
Herschaalde kopie van 7-12-2017.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Welke HF antenne ??

#21 Bericht door Geen belang »

Dag Geert Jan,

Ik heb indertijd wel versterkers gebouwd, maar was voor de 3m band, waar ik ben begonnen als piraat.
Niet om omroepje te spelen maar om verbindingen te maken, heb toen vanuit Castricum toch verbindingen met Groningen, Twente en België gemaakt.
Heel wat BLY's om zeep geholpen, heb ze allemaal bewaard, een bakje vol :lol:

Maar dat aardnet voor 160m heb je niet nodig voor ontvangst, daar ga je er niets van merken, het is puur om je afstraling goed te krijgen.

Dat je in CW en WSPR toch wel heel de wereld kan horen komt doordat velen gewoon 100W of meer maken tot ver in de kilowatten.
Maar vanavond heb ik nog even zitten luisteren, niets te horen op wat Engelsen en Duitsers na, maar zitten diep in de ruis.

Ook mijn eigen signaal is niet knalwit op HackGreen met 400W, daaraan zie je meteen dat condities afwezig zijn.

Condities kan je overigens heel makkelijk opmerken op 160, ga naar 1.925 USB, daar zit een Italiaanse dame getallen voor te lezen, die hoor je normaal heel de dag door.
Op dit moment is die amper S3, maar als er iets of wat condities zijn stijgt ze tot grote hoogten.

Verder zitten er veel Engelsen op 1.972 LSB, bij condities knallen die je speakers uit. die zitten er zo ongeveer elke avond.
Het is jammer dat in Nederland er niet gezonden mag worden op dat deel van de band, want er zitten erbij die zeer goede antennes hebben.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke HF antenne ??

#22 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Oke en tnx Yep je moet ergens beginnen Bas en knutselen is leuk
Omdat het redelijk maar oeps koud weer was direct de daad bij het woord en de inv L naar 40m lang gebracht
waarvan 21m schuin omhoog van 6 naar ongeveer 12-13m hoog in de boom dan weer schuin naar beneden in schuurtje cg3000
autotuner tov de wereld gevoed en hekwerken en wat draad in aarde denk een paar honderd meter in totaal
Geen ideale situatie maar toch en zoals ik al zij wil de tuin niet vol draad maar wel even kloten :wink:
Maar later nog maar een keer testen met tilting radials ben zeer benieuwd rol ik in het voorjaar wel weer op

Ja inderdaad de con dx vanavond waren niet beister goed toch maar even geprobeerd met 5w qrp
de antennes 40m inv L , 40m"Zepp" en de 84m piramide loop (Rothammel) die trouwens heel goed op 30,40 en 20 werkt en hoger kom ik bijna niet
Doet het daar wel maar geen interesses en op 80m een ruisgenerator trauwens

De Zepp werk super vooral op 80 en een goede signaal ruisverhouding beter als toen de als 20m sloper met cg3000
Nu ook maar even rustig het e e a vergelijken en uit proberen

Oke zo maar even wat bij elkaar geschraapte info verkregen door wat gerommel, misschien kan iemand er z'n voordeel mee doen

Grt 73 GJ
Bijlagen
Herschaalde kopie van 8-12-2017.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Welke HF antenne ??

#23 Bericht door Geen belang »

Ook dat van mij is niet geweldig, maar ik kan nu eenmaal niet meer spannen dan een "omgevallen-L", tuin is domweg niet langer.

Condities zijn op dit moment niet geweldig, net op 1850 Ierland (EI5GUB) gewerkt, de man was aan is aan het contesten, dat is eigenlijk fijn want dan zijn er meer stations, zeker om een opstelling te testen.
Met wat geluk gaat de band over een uurtje wel open.

Grappig is wel dat ondanks ze het een winterband noemen dat hij vrijwel heel de zomer open is geweest en verbindingen op lange afstand mogelijk waren.

Wat jij nu ophangt is ook ongeveer wat ik heb hangen, ik ga 20 meter schuin omhoog ook een boom in en dan aan de andere kant naar beneden richting (ook) tuinhuis. 8)
Geen idee wat de lengte is, is iets van 50m lang, mijn tuner kan hem tunen van 1.810 tot en met 2.000 dus dan is het voor mij goed.

Maar veel radialen heb je niet nodig hoor, velen overdrijven, als je er 4 hebt zijn het er meer dan genoeg, sommigen overdrijven door een hele tuin om te ploegen.
Ik heb er maar 2, tuinhek 2 kanten op en het werkt best wel goed.

Zo zijn we allemaal aan het prutsen op die band, dat maakt die band juist zo uitdagend :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Welke HF antenne ??

#24 Bericht door EA5JEX »

Radialen helpen ook voor ontvangst.
Als je niet veel kwijt kunt, gebruik fan afgestemde of gevouwen radialen.
Als Italie hard is, wil dat niet zeggen dat er DX (buiten EU mogelijk is.

Kees

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke HF antenne ??

#25 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Ja positieve ervaring tot nu toe met de inv L tov de "zepp" binnen de eu
Signaal ruisverhouding is iets beter van de inv L en prettiger dus, voor de rest is het verschil niet groot bij RX
TX lopen de verschillen wel op tov van de "zepp" maar denk geen 10 db maar de inv L ligt op voor sprong :D
Buiten de eu nog geen ervaringen kwa Tx, RX al K gehoord
Denk dat de grootste winst nu eerst te halen is aan RX zijde K9ay of iets dergelijks of misschien een mag loop ??
Das denk de volgende stap dan maar eerst de lopende projekten :wink:
Voor de aardigheid m'n junk box cw qrp verbinding, meet station :|
grt 73 GJ
Bijlagen
7kopie 12-12-2017.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Welke HF antenne ??

#26 Bericht door Geen belang »

Het probleem is en blijft dat we nog altijd in een conditie-minimum zitten, met veelal slechtere omstandigheden dan normaal.
Kijk gewoon naar 80 of 20m, die banden gaan gewoon dicht gedurende vrijwel de hele dag op een paar uurtjes na, dat is omgekeerd aan wat het normaal moet zijn.
Tegelijk heb ik overdag onlangs een QSO gemaakt op 160 waar ik dit nog niet eerder heb gedaan, was toch al 200km.

We gaan eerst uit deze conditie cyclus moeten geraken eer we veel verschil gaan merken.
HF is op dit moment gewoon slecht voor DX.

Om je antennes te testen zou je eigenlijk WSPR willen gebruiken, dan kan je goed meten wat het verschil is tussen beiden, want je krijgt niet alleen DB rapporten terug maar ook kan je exact zien waar ze je ontvangen.
Kom je te ver dan verlaag je het vermogen, simpel en zeer effectief om die metingen te doen.

Pas wel op met vermogen dat je zeker niet meer dan 50% (liefst minder dan 25%) van je maximum maakt want anders heb je kans dat de boel kapot gaat.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

pa1wls
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2017, 10:30
Roepletters: pd1wls

Re: Welke HF antenne ??

#27 Bericht door pa1wls »

Zo, even weer een update op dit topic.


Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en samen met een mede-amateur een end-fed in elkaar geknutseld.

Het is er een geworden met een ft-240-43 ringkern 1:9 spoel en een goede 20 meter draad.

Hij is geplaatst in de mast op een meter of 4/5 hoogte en werkt best goed.

Bijna 1:1 op 40,20 en 10 meter en heb al diverse landen ontvangen.

Wordt vervolgd :)
Yaesu FT-991A +Endfed & + Dimanond clone X50

Plaats reactie