Dag Geert Jan,
CW is wel wat anders dan phone, want ik zie met WSPR dezelfde resultaten en nog wel verder dan dat met 5W.
Vergeet ook niet dat CW en WSPR veel smal-bandiger zijn dus is je effectief vermogen groter dan het breedbandige SSB om over AM maar helemaal te zwijgen.
In die smalle modi kom je heel ver, ook al hang je zo ongeveer een spijker in je de uitgang van je set, nu overdrijf ik wel, maar als je een stuk draad pakt ben je er eigenlijk al.
Dit wil niets zeggen over de kwaliteit van je antenne.
Met 5W phone ga je niet ver komen, dan is 100W nog niet eens genoeg (onder normale condities) om een deftig gesprek te voeren op 300 a 400km afstand.
Heb er ervaring mee met mijn "omgevallen-L" met tuinhek en extra koper als tegenpool.
Bovendien waren er op 6 dec condities op 160m waardoor er van alles te horen was, en te werken
Als je die antenne als 1/4 golf wilt gebruiken voor 160, zorg dan dat je een deftige HF-aarde hebt, bv een grid van ingegraven rvs kabels of een dakgoot van veel lengte, 20m of meer.
DX op 160, ik weet niet wat je als DX ziet, maar velen beschouwen 1000km al als DX en je knalt pas echt als de de andere kant van de plas weet te halen.
Wat ik enkel met WSPR 100W heb weten te doen 1 keer, maar nooit in SSB wat nog altijd mijn droom is.
160 en lager is echt iets anders dan 80m en hoger, je gaat het echt wel merken dat je stations gaat horen maar ze horen jou niet en dat overkomt menigeen heel vaak.
Er zitten knallers tussen, zo 1 in Rusland die een 2 el 160m beam heeft, full size!!! Die gast hoort alles en is knalhard, maar hij gaat jou niet horen als er geen condities zijn domweg omdat je niet voldoende vermogen afgestraald krijgt.
En als je nog lager gaat dan worden de problemen een 10-voud van 160.
Het spijt me, maar je moet echt zorgen voor een iets of wat deftige HF-aarde (tegenpool) anders blijft het bij een paar kilometer onder normale omstandigheden en is de lol er snel af.
Vraag maar aan PE1LMX die mij lang heeft moeten aanhoren met 100W en dat is ruim 300KM afstand, vaak aan S1 of S2 net aan over de ruis.