FM ontvanger op basis van de TDA7000

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

FM ontvanger op basis van de TDA7000

#1 Bericht door Rodion »

Waarde zendamateurs,

In de zomer had ik een laatste bericht geplaatst over een AM ontvanger (TA7642) in combinatie met een BC547 transistor en - later - een LM386 voor versterking van het geluid. Ik was hiermee toen niet verder gekomen dan veel ruis met soms heel zwak een radiostation (kruidvatreclame - dat net herkenbaar was - en 's avonds met loop-antenne 'radio internationale' en een vage Franse zender - ook nauwelijks te horen). Ik kreeg op mijn berichten veel goede steun en behulpzaam commentaar op dit forum, hiervoor nogmaals mijn hartelijke dank! Het AM ontvangertje krijgt nog zeker een vervolg...

Mijn gestuntel in de avonduren bleef mijn kinderen niet onopgemerkt en ik besloot na de vakantie een radio te bouwen waarmee de populaire radiozenders te ontvangen zijn. Ik heb toen een bouwdoos van Conrad (TDA7088) gekocht en dit ontvangertje - aanvankelijk op breadboard - in een tupperware bakje geplaatst. Tot mijn verbazing doet dit ding het geweldig goed! Ik heb - zonder antenne - een heldere ontvangst van alle FM radiostations (van de zendmast bij Radio Oost). Ook het geluid is met een betere luidspreker super!

Helaas biedt zo'n bouwdoos weinig theoretische diepgang, al heb ik er zeker weer veel van geleerd. Momenteel ben ik bezig met het ontwerp van een FM ontvanger op basis van de TDA7000, een voorvader van de TDA7088, waarvan er veel schema's circuleren op het internet. Ik richt me daarbij eerst op het test circuit dat in de data sheet is weergegeven van de Phillips TDA7000. Er wordt hier een inductie vermeld van 56 nH voor de oscillator spoel (tussen pin 5 en 6). Met behulp van een 'spoel calculator' kom ik hiervoor op een open - lucht - spoel met 3 windingen van ø 0,5 mm gelakt koperdraad. De diameter van de windingen is 7 mm, en ze staan onderling 1 mm van elkaar. Kan dit kloppen? Kennelijk is de oscillator spoel behoorlijk kritisch in het ontwerp.

Alvast mijn dank,

Richard
Bijlagen
Conrad FM radio in tupperware schaaltje
Conrad FM radio in tupperware schaaltje
TDA7088.png (352.7 KiB) 10534 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#2 Bericht door PE9ZZ »

Hm. TDA7000 is wel bijzonder bejaard. Uit de tijd dat Philips nog dingen maakte. Ze hadden wel een heel grappig concept. Neem de datasheet er eens bij voor de werking. Dit circuit had de beperking dat alleen mono radio's mogelijk waren. Oh wacht, TDA7088 is ook monio... Hoe dan ook, dat krulletje wat je hebt gemaakt zal wel min of meer in de buurt komen. Als je alleen ruis hoort zit je verkeerd en kan je hem indrukken of uittrekken.

Tjerk, 9ZZ

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#3 Bericht door andre »

Hoi Richard, mocht je het niet redden met je ontvangst bereik zou ik je osc. spoeltje op een iets dikkere kern draaien. 7mm is wat aan de krappe kant. Ik denk meer een 9 of 10mm en dan zo tussen de 3 en 4 wikkelingen.
Dan nog een LM1800 oid erachter bouwen met 1 (dubbele) op amp er achter, kan dan zo de versterker in. Met zo'n stereo decoder heb ik enige tijd geleden wat zitten knoeien en zijn in het geheel niet kritisch. Wel grappig dat 'old scool' geknoei...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#4 Bericht door Rodion »

Goedenavond allemaal,

Alvast bedankt voor jullie reacties en ik zal proberen te reageren hoewel ik als hobbyist nog niet zo lang meedraai.

@Tjerk - de TDA7000 is inderdaad een oud beestje dat in de jaren '80 van de vorige eeuw is ontwikkeld door Philips als 'een radio op een chip'. Dit is een voorloper van de TDA7088 en als ik het goed heb begrepen is ie als radio IC niet bijster gevoelig en brengt alleen een mono audio signaal voort. Het interessante is nu wel dat ik zelf een antenne- en oscillator spoel mag wikkelen die ik helaas uit onkunde en gebrek aan middelen (nog) niet kan nameten. In de data sheet van de TDA7000 heeft deze laatste een inductie van 56 nH en is parallel geschakeld met een Cp en een Cv (variabele condensator) + Cs (zie aanhangsel)

Mijn voorstel is om de spoel parallel te koppelen aan een Cp en Cv (zonder hieraan serieel nog een Cs)... Als ik de Cp 33 pF maak, dan moet de waarde van Cv - volgens een berekening op http://www.ekswai.com/en_lc.htm tussen de 5 en 25 pF liggen (Cmin 108 MHz, Cmax 88 MHz). Ik heb voor een condensator 33 pF gekozen en trimmer 5 - 25 pF omdat ik deze onderdelen heb kunnen vinden.

@Andre - aanvankelijk dacht ik dat ook maar alleen bij een diameter spoel van 7mm, 3 wikkelingen van 0,5 mm draad die onderling 1 mm van elkaar staan, kom ik op 0,056 uH uit http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html. Een klosje 0,5 mm koperdraad heb ik gelukkig ook nog liggen. Door de spoel wat gelijkmatig uit te rekken, kan ik de frequentie volgens mij inderdaad wat verhogen en omgekeerd door de spoel wat in te krimpen de frequentie iets verlagen. Volgens mij hoef ik die LM1800 niet te plaatsen - functie zit al in de TDA7000 die overigens helaas mono is. Of bedoel je dat ik de radio daarmee 'stereo' kan maken?

Ik hoop dat ik met mijn commentaar als leek niet al te pretentieus overkom, maar wil graag alles leren. Ik heb er enorm veel schik in gekregen en zou graag ervaringen uitwisselen en vragen stellen. Enorm bedankt alvast.

Groet,

Richard
Bijlagen
voorstel TDA7000 Oscillator circuit.pdf
(22.78 KiB) 224 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#5 Bericht door PA1Bj »

Leuk bezig ! Met die spoelmaat moet je zeker een flink deel van de FM band kunnen ontvangen
Stel dat je alleen het hoogste deel ontvangt, indrukken of de vaste C vergroten.
Bij alleen het laagste deel omgekeerd.
De aansluitdraden van de spoel mogen niet te lang zijn. 1 cm van 0,5 mm draad is al 7 nH, dus dat moet je
ook meetellen.
Succes ! pa1bj

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#6 Bericht door andre »

Rodion schreef:
@Andre - aanvankelijk dacht ik dat ook maar alleen bij een diameter spoel van 7mm, 3 wikkelingen van 0,5 mm draad die onderling 1 mm van elkaar staan, kom ik op 0,056 uH uit http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html. Een klosje 0,5 mm koperdraad heb ik gelukkig ook nog liggen. Door de spoel wat gelijkmatig uit te rekken, kan ik de frequentie volgens mij inderdaad wat verhogen en omgekeerd door de spoel wat in te krimpen de frequentie iets verlagen. Volgens mij hoef ik die LM1800 niet te plaatsen - functie zit al in de TDA7000 die overigens helaas mono is. Of bedoel je dat ik de radio daarmee 'stereo' kan maken?
Klopt, dat bedoel ik met die LM1800. Uitgangsspanning is wat weinig voor een moderne amplifier dus vandaar een op amp.
Overigens zijn er naast de LM1800, als die niet meer verkrijgbaar is, nog vele alternatieven als decoder te gebruiken.

Ooit...heeeel lang geleden(ik denk een kleine 50 jaar..hi) ook zelf begonnen met bouwseltje voor een mg diode ontvangertje. Zo trots als een aap met 7 staarten toen dat ook nog werkte, ik was denk een jaar of acht. Die gekte is nooit meer weg gegaan, alhoewel de zelfbouw op componenten basis hier inmiddels wel al jaren nagenoeg stil ligt ( :oops: )

Succes..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#7 Bericht door PE9ZZ »

@Richard: gewoon proberen of-ie werkt zo. Je merkt gauw genoeg of het bereik goed is en of je de spoel moet indrukken of uittrekken. Met een LM1800 krijg je de TDA7k niet stereo, dat is inherent aan het concept ervan. Er is een versie die het wel kan, TDA7021T doet MPX out, zie hierrrrrr.

Tjerk, 9ZZ

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#8 Bericht door andre »

Tjerk, hoezo zou er geen LM1800 of equivalent achter de tda7000 kunnen?
Mis ik wat, of wordt daarin ergens mpx weggefilterd?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#9 Bericht door pe1cmo »

Als je het IC (datasheet) bekijkt zit er na de detector een 13k6 weerstand en voor je loopfilter een 10nF condensator.
Dat heeft een kantelfrequentie van ongeveer 1 kHz, dus zelfs lager dan de 50 uS de-emphasis.
Wel is het zo dat in de geschreven data men spreekt van 10 kHz is -3dB dus 10x zo hoog.

Voor MPX (stereo) moet je minimaal tot 56kHz lineair zijn, ook voor de fase.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#10 Bericht door andre »

Ahhh... duidelijk. Had dus iets belangrijks over het hoofd gezien :oops: . Thanks.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#11 Bericht door PE9ZZ »

Niet alleen dat, de TDA7k haalt zelf de 53 kHz niet vanwege de lage IF. TDA7021 wel. Daar is het gefixt.

Tjerk, 9ZZ

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#12 Bericht door Rodion »

IMAG0008b.jpg
Hallo allemaal,

Ik had het ontwerp vorig jaar aan de kant gelegd en nu weer opgepakt. Op het moment bouw ik het FM ontvangertje met de TDA7000 mono af, maar wil dadelijk met de TDA7088T, die nog uit een Conrad bouwdoosje heb, een stereo ontvanger maken. De verbeterde opvolgers, de TDA7021 en TDA7088 zijn overigens ook mono ICs, maar geven wel multiplex informatie door aan een stereo decoder (TDA7040T) die het geluid volledig stereo aan de versterker voorziet.

Groetjes, Richard

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#13 Bericht door Rodion »

IMAG0009b.jpg
Beste forumleden,

Het FM radiootje met de TDM7000 zit in elkaar maar laat alleen een stabiele ruis horen zonder ontvangst. Het maakt niet uit of de ik spoelen wat in of uit elkaar knijp of aan de afstemcondensator draai. Er zal wel iets niet goed zitten. Hoe precies luistert bijv. zo'n spoeltje van de lokale oscillator? Ik had 'em gemeten op 78 nH, maar nu er wat aan gefrummeld is, zou hij ook 84 nH of 72 nH kunnen zijn.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#14 Bericht door PA1Bj »

Hallo Richard,
De spoel moet goed zijn. Echter: de aansluitdraden naar de afstemcondensator zijn veel te lang. :!:
Ook dat zijn zelfinducties. 1 cm draad van 0,5 mm dik is al ca. 7nH dus per draad heb je er
ca. 70nH tussen hangen. Beide draden totaal is 140 nH. Dit staat parallel aan de spoel en dat betekent
dat je nauwelijks afstembereik hebt.
Ook zullen deze draadjes onnodig gaan stralen en de oscillator belasten.
Dus: gebruik korte draadjes, max. 1 cm. of soldeer een trimmer dicht bij de spoel.

Dan kon het weleens gaan werken. Succes !

73 pa1bj Bert Jan

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: FM ontvanger op basis van de TDA7000

#15 Bericht door PE9ZZ »

Euh... zo'n breadboard is nu niet direct geschikt voor circuits op 100 MHz. Neem eens een stukje ongeetst printplaat en soldeer al je componenten in hooibergbouw ("dead bug") methode erop. Dan zal-ie het wel doen. Op deze manier weet die arme TDA7000 niet wat-ie moet doen. Zoals PA1BJ al opmerkt, alleen die draden van die varco hebben al meer inductie dan je spoeltje.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie