Graag aandacht voor het volgende bericht.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#46 Bericht door pa1bvm »

@sottezero

een prachtig stukje.... zou niet misstaan in mijn ochtendblad
ik bespeur een geoeffend schrijver of ???

73 Rick

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#47 Bericht door SWL nl 5321 »

Dag Allemaal,

Iets o.o.t maar toch:

De Hermandad gaat strenger optreden tegen automobilisten die een aanrijding hebben gehad, veroorzaakt= door terstond de telefoon te controleren op misbruik tijdens het rijden...=

Bron "groot landelijk dagblad."

Een der partijen in de Kamer spreekt over keiharde aanpak.

Welk communicatiemiddel volgt?

een prettige dag, rijdt omzichtig en kom goed thuis

73

Robert


Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#49 Bericht door PE1PQX »

SWL NL 5321 schreef:Dag Allemaal,

Iets o.o.t maar toch:

De Hermandad gaat strenger optreden tegen automobilisten die een aanrijding hebben gehad, veroorzaakt= door terstond de telefoon te controleren op misbruik tijdens het rijden...=

Bron "groot landelijk dagblad." <---- de Televaag??

Een der partijen in de Kamer spreekt over keiharde aanpak.

Welk communicatiemiddel volgt?

een prettige dag, rijdt omzichtig en kom goed thuis

73

Robert
Grt, André
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#50 Bericht door PA1PDB »

PD2R schreef:
PE1PQX schreef:En de hulpdiensten laten de chauffeur nooit de communicatie doen, dat doet de bijrijder/ambulance-verpleegkundige. Reden is het juist het stuk rijvaardigheid en verkeersveiligheid naast die gedegen rij-opleiding OGS (Optische- en Geluidssignalen)
Niet helemaal juist. Als Officier van Dienst Brandweer (OvD-B) zit ik toch echt alleen in de auto. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS), OvD Geneeskundig en de OvD Politie. Maar dat zijn inderdaad wel de uitzonderingen.

Iemand anders gaf nog aan dat hulpdiensten een extra rijopleiding hebben en daardoor beter in staat zouden zijn om tijdens de rit hun communicatie apparatuur te gebruiken. Nu heb ik geen idee hoe dat bij de andere hulpendiensten is maar bij de brandweer wordt simpelweg gesteld dat je een keuze moeten maken. Of vlot rijden en niet communiceren, of langzaam tijden/stil staan en wel communiceren. Kies je er voor om vlot door te rijden dan ben je eerder ter plaatse en heb je sneller face-to-face contact, of je kiest er voor om eerst de belangrijke communicatie te doen en accepteert dat je iets later komt.
We praten dan wel over een Prio 1 (spoed) rit en niet over een normale rit.

Overigens vind ik het weer zwaar over trokken. Hoeveel zendamateurs zijn er nu betrokken bij verkeersongevallen? Alles over 1 kam scheren vind ik persoonlijk veel te kort door de bocht. Op het moment dat ik mijn aandacht erbij moet houden dan laat ik de microfoon los. Het zelfde geld voor het bedienen van de autoradio. Is het druk op de weg dan blijf ik er vanaf of gebruik ik de stuurbediening.
C2000 apparatuur mobies en porto's zijn geschikt om handsfree te gebruiken en de meeste voertuigen van de Politie worden al jaren ook met de handsfree installatie ingebouwd.
Dus daar geen problemen in te verwachten :)
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#51 Bericht door PA1AIS »

pe1rxq schreef:En ik vind het alleen maar belachelijker worden....

Het gaat om reactie vermogen in noodsituaties en dan zitten we hier trots te vertellen dat dat prima kan met een hand minder en dat je vanzelf leert (blijjkbaar in een jaartje of 30) om jezelf en het stuur niet te wurgen......
Inderdaad, kennelijk ontkent de zendamateur categorisch dat het onveilig zou zijn. Tenslotte is 1 seconde de blik even van de weg al 27 meter verder bij 100Km/u.
Het werd al even genoemd, maar handsfree QSO voeren in de auto gaat prima, dus geen porto of mic. in de hand. Ik had een PTT schakelaar aan mijn verstellingspook vast zitten en een handsfree zwanenhals microfoon op hoofd hoogte. Dat gaat uitstekend.
De hele discussie komt er op neer dat je je blik absoluut op de weg moet houden, maar dat handsfree praten prima gaat.
Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen waarom zendamateurs denken supermensen of vrouwen te zijn die meerdere dingen tegelijk kunnen?
Als er een verplichting komt voor handsfree in de auto voor zendamateurs kan ik dat volledig onderstrepen.

Het geheel verbieden van handsfree gesprekken is niet reeel. Stel je maar eens voor dat een piloot niet mag communiceren, dan gaan er heel wat meer zaken fout.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#52 Bericht door Rene - pg3r »

PA1AIS schreef:Stel je maar eens voor dat een piloot niet mag communiceren, dan gaan er heel wat meer zaken fout.
Vandaar dat de Pilot Non Flying de communicatie doet.

Tijdens mijn IFR-opleiding meegemaakt dat ik bitjes tekort kwam om zowel netjes te vliegen als lastige instructies van ATC terug te lezen. Later is dat gelukkig goed gekomen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#53 Bericht door PE2AAB »

En er is geen handsfree verplichting in de luchtvaart.
Afbeelding

Maar of dat nou praktisch is? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#54 Bericht door Rene - pg3r »

PE2AAB schreef:En er is geen handsfree verplichting in de luchtvaart.
Een van de eerste zaken die ik destijds heb aangeschaft is een losse PTT-switch voor toestellen die geen of een niet-werkende switch op de yoke hadden. In het vooronder moeten graaien tijdens vliegmanoevres draagt bij aan ruimtelijke desoriëntatie.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#55 Bericht door PE2AAB »

pg3r schreef:Een van de eerste zaken die ik destijds heb aangeschaft is een losse PTT-switch voor toestellen die geen of een niet-werkende switch op de yoke hadden. In het vooronder moeten graaien tijdens vliegmanoevres draagt bij aan ruimtelijke desoriëntatie.
:-) <KRkkrkkRKkgggrkrkke> Uh.... WILCO ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#56 Bericht door PA3DAT »

PA1AIS schreef:Inderdaad, kennelijk ontkent de zendamateur categorisch dat het onveilig zou zijn. Tenslotte is 1 seconde de blik even van de weg al 27 meter verder bij 100Km/u.
Ik praat in die microfoon, ik zit niet naar het ding te kijken! :D

En mijn FT857 zit weggebouwd in de kast, ACHTER mij, achter een klep. Die kan ik niet eens zien vanachter
het stuur, zelfs niet als ik zou willen! Dan moet ik eerst parkeren, opstaan en om de stoel heen lopen.
(Mijn auto is die op mijn avatar, links.) In mijn personenauto zit al 15 jaar geen transceiver meer. En voor ik
ga rijden stel ik frequentie, squelch en volume in. Tijdens een qso ligt de microfoon op mijn linkerbeen.

Maar goed, als iedereen het vreselijk gevaarlijk vindt om tijdens het rijden een microfoon te hanteren, dan wil
ik mij daar wel bij neerleggen. Maar dan moet het vanaf nu ook afgelopen zijn met roken in de auto, dat is veel
gevaarlijker! Sigaretje pakken, aansteker zoeken, kijken bij het aansteken, steeds weer naar de asbak kijken...

Om nog maar te zwijgen van die automobilisten die hun peuk uit de vingers laten vallen en dan, mijn of meer
in paniek, op de bodem van de auto beginnen te zoeken! Of in hun kruis... :mrgreen:

Ook leuk: een nieuwe bestemming intypen op je TomTom onder het rijden. Om nog maar te zwijgen van de
auto's met een complete Android-tablet in het dashboard, dat bestaat echt! En dan denk ik: "jongens, waar
hebben we het over?"
Deze discussie kan nog wel even doorgaan! :wink:
Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#57 Bericht door pe5ed »

Ik zie een verschil met simplex en duplex gebruik van de apparatuur.
Heel veel concentratie word gebruikt voor het bepalen van je antwoord, en hoe de andere kant zich bewoord.

Dat probleem heb ik niet in het avond babbeltje via een repeater.
Bellen en appen vreten bij mij ook de aandacht, ook handsfree doet dat.

Vergeleken met simpel 'simplex' verkeer, dat doet me vrij weinig. Microfoon aan, ik praat, microfoon los, ik luister.
Maar ik bedien de set dan ook verder niet.

Ik ben overigens ook tegen handsfree gebruik, valt me op dat ook daar de aandacht niet goed zit.

Het zal voor professionele gebruikers, die daadwerkelijk op moeten letten wat er verteld word, nog wel een paar graden anders zijn.

Een maatregel om porto/mobilifoon gebruik aan te pakken, zal naar mijn mening weinig impact hebben.
Zolang de opsporing van de bellers niet beter word aangepakt, zal dit euvel nog lang voortduren.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#58 Bericht door PA1WBU »

PE2AAB schreef:
pg3r schreef:Een van de eerste zaken die ik destijds heb aangeschaft is een losse PTT-switch voor toestellen die geen of een niet-werkende switch op de yoke hadden. In het vooronder moeten graaien tijdens vliegmanoevres draagt bij aan ruimtelijke desoriëntatie.
:-) <KRkkrkkRKkgggrkrkke> Uh.... WILCO ;-)
<grr>

Wilko ;-)

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#59 Bericht door SWL nl 5321 »

Des orientatie?

We dwalen wel en beetje af van het onderwerp :)

Robert

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#60 Bericht door Rene - pg3r »

SWL NL 5321 schreef:Des orientatie
Nee, desoriëntatie. Afgeleid worden, op welke manier dan ook tijdens het besturen van een voertuig of vliegtuig kan vervelende consequenties hebben.

Plaats reactie