Graag aandacht voor het volgende bericht.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#16 Bericht door SWL nl 5321 »

PE2AAB schreef:Zorgelijk als je het mij vraagt. Een carkit met VOX is een lastig systeem. Autoruis laat de TX vaak ongewenst ingaan. Een losse PTT knop is feitelijk een microfoon.

Maar goed; meneer Spee wil wel meer en daar komt ook niets van terecht.

Taxichauffeurs, RWS, Ambu chauffeurs enz. moeten dan ook allemaal ontheffing krijgen.

En hoe meer 'stennis' we erover maken, hoe groter de kans dat het negatief in het nieuws komt.

Nederland, als er iets wordt opgemerkt komt er een verbod op.
Vuurwerk, Zwarte Piet, roken en ga zo maar door.

Rick,

Je praat en schrijft je mening als zijnde dat We stennis maken
Anderen zijn het daar niet zo mee eens gezien het respons.
En meneer Koos heeft zeker goede gedachten helaas worden die niet altijd positief ontvangen.

Het door mij aangedragen onderwerp heeft een aantal goede reacties geboekt, waarvoor dank.......aan een ieder.

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#17 Bericht door PE2AAB »

Nee ik schrijf niet in mijn mening dat we stennis maken maar meer aandacht aan dit onderwerp (lees:stennis) kan betekenen dat er een aantal politici opstaan om zaken door te drukken.

Begrijp me goed; ik ben ook voor verkeersveiligheid maar ik ben meer voor voorlichting in plaats van dat typisch Nederlandse 'boetesysteem'.

Zo kan ik me nog een geval herinneren dat men een verbod op losliggende zaken in de auto wilde.
Ben bang dat het idee van de heer Spee is ingegeven door vrachtwagenchauffeurs die de laatste tijd negatief in het nieuws komen en dat de 27mc bak de reden van afleiding zou zijn.

Zoals hierboven ook al aangegeven; wordt het druk op de weg of laat de situatie het niet toe, leggen we de microfoon weg.

Maar gelukkig is dit een forum dus mag men een mening hebben en als het goed is, dat een ander deze respecteert.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#18 Bericht door PE1PQX »

PD2R schreef:
PE1PQX schreef:En de hulpdiensten laten de chauffeur nooit de communicatie doen, dat doet de bijrijder/ambulance-verpleegkundige. Reden is het juist het stuk rijvaardigheid en verkeersveiligheid naast die gedegen rij-opleiding OGS (Optische- en Geluidssignalen)
Niet helemaal juist. Als Officier van Dienst Brandweer (OvD-B) zit ik toch echt alleen in de auto. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS), OvD Geneeskundig en de OvD Politie. Maar dat zijn inderdaad wel de uitzonderingen.
En daarmee schrijven we eigenlijk het zelfde.... zit je als hulpverlener met meerdere personen in een voertuig, doet de chauffeur NIET de communicatie.

De adviezen/opleidingen voor rijden met OGS zijn bij mijn weten vijwel het zelfde, of je nu in een brandweer wagen zit, ambulance, politie voertuig of in een hulpverleningsvoertuig (met of zonder reddingsvaartuig) van Reddingsbrigade Nederland... De basis is gelijk voor zover ik weet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#19 Bericht door PA3DAT »

PA3CQN schreef:Sinds de toename van het smartphone-gebruik is het aantal verkeersdoden gedaald.
Ik heb de indruk dat tot noch toe niemand de juistheid van deze uitspraak bestrijdt, dus doe ik dat maar even... :mrgreen:

Uit de bron die werd genoemd haal ik de volgende quote:
Na de jarenlange daling, waarbij zowel in 2013 als in 2014 het aantal doden uitkwam op 570, en de toename tot 621 doden in 2015,
zien we nu opnieuw een toename in 2016.
Sinds 2014 daalt het dus niet meer! Even verder lees ik:
Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudings­gewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen
(15-29 jaar) en ouderen (65+).
Mijn conclusie: de laatste jaren neemt het aantal verkeersdoden weer toe, (toch smartphone?) en dan worden als eerste genoemd de
jongeren van 15-29 jaar. Maar goed, ouderen sneuvelen ook meer. Is dat door de eBike of, zoals mij laatst bijna is overkomen, omdat ze
(al fietsend) doodgereden worden door jongeren die zitten te appen achter het stuur? :wink:

(Ik kon met een brul de xyl nog nét tot stoppen bewegen, op de smalle vluchtheuvel. We hadden voorrang als fietsers, maar de juffrouw
in de auto reed gewoon door, pakweg 70km/uur. In het voorbijgaan zag ik dat ze met de ene hand stuurde, met de andere hand zat te
typen op haar telefoon op schoot...)
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 26 nov 2017, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#20 Bericht door Adrian_ »

PE2AAB schreef:Een carkit met VOX is een lastig systeem. Autoruis laat de TX vaak ongewenst ingaan.
Ook met een headset?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#21 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat valt wel mee. Bovendien, ik had een Icom headsetje met een drukknopje op de borst. Eén keer drukken en de PTT
blijft gewoon aan, nog een keer drukken en de PTT valt af. Zo'n drukje zal toch niet strafbaar zijn?

En eh... lees ook even mijn schrijfsel hierboven! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#22 Bericht door PE1PQX »

Ik vraag me af waar Robert deze info wel niet vandaan haalt.
In zijn eigen openingspost staat het tv program 'RTL Late Night', en dat vis ik niet direct een heel erg betrouwbare bron.
Ook is Koos Spee een voormalig landelijk verkeersofficier van justitie in Nederland, dus zo dicht op het (verkeers) vuur zit die man ook weer niet. Veelal is het een geval van 'ik vind dat....'.

En zo komen er roddels en eigenaardigheden onder ons.

@Robert: graag een accurate bron (van de overheid them selves) en niet van een TV program.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#23 Bericht door Adrian_ »

Dit artikel
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... et-verkeer
is vrij recent, en volgens dit artikel is Koos Spee tegenwoordig adviseur verkeersveiligheid.
Het onderwerp is trouwens wereldwijd aan de orde.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#24 Bericht door Adrian_ »

PA3DAT schreef:ik had een Icom headsetje met een drukknopje op de borst. Eén keer drukken en de PTT
blijft gewoon aan, nog een keer drukken en de PTT valt af.
Lijkt me een mooie oplossing want dan heb je in ieder geval de handen aan het stuur. Ook voorkomt het bepaald taalgebruik op de repeaters bij commentaar op medeweggebruikers.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#25 Bericht door SWL nl 5321 »

PE1PQX schreef:Ik vraag me af waar Robert deze info wel niet vandaan haalt.
In zijn eigen openingspost staat het tv program 'RTL Late Night', en dat vis ik niet direct een heel erg betrouwbare bron.
Ook is Koos Spee een voormalig landelijk verkeersofficier van justitie in Nederland, dus zo dicht op het (verkeers) vuur zit die man ook weer niet. Veelal is het een geval van 'ik vind dat....'.

En zo komen er roddels en eigenaardigheden onder ons.

@Robert: graag een accurate bron (van de overheid them selves) en niet van een TV program.

Andre beste OM,
Roddels en eigenaardigheden zijn de mens niet vreemd.
Ik schep er geen behagen in om die ander tegen de schenen te schoppen of op de kast te jagen EN bid niet voor bruine bonen.
Ik heb geen behoefte om jou verder uitleg te geven van hoe, wat en wanneer.
Dit is in ruime mate belicht door een medegebruiker van dit prachtige en serieus betitelde forum

Groet richting Emmen.

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#26 Bericht door PE1PQX »

Adrie_ schreef:Dit artikel
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... et-verkeer
is vrij recent, en volgens dit artikel is Koos Spee tegenwoordig adviseur verkeersveiligheid.
Het onderwerp is trouwens wereldwijd aan de orde.
Juist.. APPEN IN HET VERKEER.
Niets over ons gebruik van apparatuur geschikt voor onze hobby.

Nogmaals: graag een betrouwbare bron, dus niet van een TV program waar iedereen zijn mening kan (en mag!!) verkondigen.

Zoald ik er nu tegen aan kijk, zal het voor radiozendapparatuur gebruik waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#27 Bericht door PE1PQX »

SWL NL 5321 schreef:....

Ik heb geen behoefte om jou verder uitleg te geven van hoe, wat en wanneer.

....
Ik weet genoeg, ik kan het na deze opmerking niet meer serieus nemen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#28 Bericht door Adrian_ »

Volgens dit artikel
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... estuurders
maakt wel of niet handsfree weinig uit: In beide gevallen 2* zoveel kans op een ongeval, vanwege de afleiding.
Dat geldt dus ook voor wel of niet gebruiken van vox of ptt-hold functies van onze radio's.

Goed om te weten, en om rekening mee te houden, regelgeving of niet.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#29 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef:
PA3CQN schreef:Sinds de toename van het smartphone-gebruik is het aantal verkeersdoden gedaald.
Ik heb de indruk dat tot noch toe niemand de juistheid van deze uitspraak bestrijdt, dus doe ik dat maar even... :mrgreen:

Uit de bron die werd genoemd haal ik de volgende quote:
Na de jarenlange daling, waarbij zowel in 2013 als in 2014 het aantal doden uitkwam op 570, en de toename tot 621 doden in 2015,
zien we nu opnieuw een toename in 2016.
Sinds 2014 daalt het dus niet meer!
En de introductie van de smartphone was in 2014?
PA3DAT schreef: Even verder lees ik:
Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudings­gewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (15-29 jaar) en ouderen (65+).
Mijn conclusie: de laatste jaren neemt het aantal verkeersdoden weer toe, (toch smartphone?) en dan worden als eerste genoemd de jongeren van 15-29 jaar. Maar goed, ouderen sneuvelen ook meer. Is dat door de eBike of, zoals mij laatst bijna is overkomen, omdat ze (al fietsend) doodgereden worden door jongeren die zitten te appen achter het stuur?
De risicogroep 15-29 is er al tientallen jaren. Het relatieve percentage is daar juist afgenomen door ondermeer de invoering van aparte regels voor beginnende bestuurders.
Bij ouderen is de mobiliteit toegenomen, en ook het aandeel eenzijdige ongevallen met dodelijke afloop erg groot. Naast simpelweg niet overweg kunnen met de snelheid van een E-fiets is er ook nog het aspect dat ouderen bij gelijke ongevallen simpelweg eerder overlijden omdat ze de gevolgen van een ongeval minder goed weerstaan dan jongeren.

Het gaat uiteindelijk om een grote stijging van 2014 naar 2015, en een kleine stijging van 2015 naar 2016. Die stijging toewijzen aan smartphonegebruik is niet te onderbouwen. Ik las ooit, meen Parool, dat na een stijging van het aantal verkeersdoden in Amsterdam iedereen 'smartphone' riep. Maar in het rijtje ongelukken dat daarna opgesomd werd kwam smartphonegebruik helemaal niet als oorzaak in beeld. Ik snap dat mensen een zondenbok zoeken, maar zo simpel zijn dingen nu eenmaal niet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Graag aandacht voor het volgende bericht.

#30 Bericht door PE1PQX »

Adrie_ schreef:Volgens dit artikel
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... estuurders
maakt wel of niet handsfree weinig uit: In beide gevallen 2* zoveel kans op een ongeval, vanwege de afleiding.
Dat geldt dus ook voor wel of niet gebruiken van vox of ptt-hold functies van onze radio's.

Goed om te weten, en om rekening mee te houden, regelgeving of niet.
En dat gaat over telefoongebruikers, niet over gebruikers van radioapparatuur zoals wij dat mogen.

Ook is er nogal een groot verschil met het gebruik van mobieltjes (smartfoons) en tranceivers in een motorvoertuig. Een smartfoon is verbonden met het internet en hierdoor is er eigenlijk een eindeloze bron van informatie (lees: video's, muziek, verhaaltjes, dus aandachttrekkers enz enz...) in foto- en video-vorm beschikbaar.
Bij gebruik van tranceivers is niet het geval. Je zet zo'n ding op frequentie en je hoeft niet continue op het scherm te kijken of er nog wel 145.575Mhz op staat (met -600kHz shift) :wink: . Op frequentie = op frequentie.

Tranceivers gelijkstellen aan smartfoons is hierdoor eigenlijk al niet mogelijk. Gebeurt dit wel, moet je ook alle autoradios (voor 3FM, Veronica Radio, 538, Radio 10 etc...) verbieden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie