Stan55 schreef:
@PA3DJS ik heb hier een hele lange pen over, die is voor aarding het schrikdraadapparaat voor de paarden. Dat ding is ongeveer 75 centimeter lang en er kan een draad op worden aangesloten, moet dus in de grond worden geslagen.
Ik vraag mij af of ik dat ook kan gebruiken als aarde. Dat ding heb ik toch maar over en wordt niet gebruikt.
Ik ken jouw situatie niet, maar je kunt het altijd proberen. 75 cm vind ik aan de korte kant, zeker als je op zandgrond zit. Het effect van zo'n aarde (ik bedoel voorkomen dat via de kabelmantel storing vanuit huis bij de antenne komt) kun je verbeteren door een mantelstroomfilter te plaatsen tussen de coax die van het aardpunt naar de shack gaat.
Op een gegeven moment geeft de beste aarde, beste mantelstroomfilter, en duurste coax geen enkele verbetering meer. Je houdt immers storing vanuit de buurt (denk eens aan PLT), en eventueel storing die vanuit je eigen huis via de lucht je antenne bereikt.
Als je gaat uitproberen, luister dan niet naar de ruis, maar naar de signaal/ruis verhouding als je afgestemd staat op een relatief zwak station. Het kan namelijk gebeuren dat je ruis nagenoeg hetzelfde blijft, maar het gewenste signaal toeneemt.