hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#1 Bericht door PA3HMP »

ik ben bezig met een knutselprojectje, maar daarvoor moet ik weten hoeveel zuigkracht er nodig is voor een tinzuiger, hoeveel liter per minuut.

zou zoiets bijvoorbeeld voldoende zijn voor een tinzuiger : https://www.ebay.nl/itm/DC-Electric-12V ... EBIDX%3AIT

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#2 Bericht door pe1cmo »

veel plastic, en een desoldeerbout wordt heet. Denk aan een 360 graden, terwijl plastic met 110 a 150 graden wegsmelt.
De lucht wordt door de bout opgewarmd, dus wat de feitelijke temperatuur wordt, geen idee, maar warmer dan die 150 graden lijkt me.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#3 Bericht door PA3HMP »

Ja maar de 350 graden tin gaat natuurlijk eerst door een glazen buisje, filter en dan door een lange sileconen slang naar het pompje, dus voordat het daar is denk ik dat het al een meter afgelegd heeft en afgekoeld zal zijn ?

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#4 Bericht door PD7CW »

PA3HMP schreef:ik ben bezig met een knutselprojectje, maar daarvoor moet ik weten hoeveel zuigkracht er nodig is voor een tinzuiger, hoeveel liter per minuut.
Je kunt de vraag ook omdraaien, i.p.v. hoeveel liter per minuut, hoelang zou de slag van een bestaande tinzuiger duren indien gezogen wordt met een volume van 3,2 liter per minuut. De 3,2 liter per minuut is de pompcapaciteit die is opgegeven.

Ikzelf heb een tin zuigpompje uitgevoerd als veerbekrachtigde zuiger pomp waarvan de afmetingen zijn.
Diameter zuiger, 1,8 cm
Slag van de zuiger 5,5 cm.
Het volume van één slag is dus 14 cc.
Voor een zuigvolume van 3,2 liter per minuut moet de zuiger zich over de slag van 5,5 cm in 1/4 sec verplaatst hebben.
In werkelijkheid is de zuiger véél sneller, ik schat in de ordegrootte van 1/10 sec.
Om bovenstaande reden betwijfel ik of het zuigvolume (direct) voldoende is om vloeibaar tin weg te zuigen. Zou je gaan bufferen in een reservoir, dan zijn er misschien mogelijkheden.

Cees

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#5 Bericht door Bert_1 »

PA3HMP schreef:Ja maar de 350 graden tin gaat natuurlijk eerst door een glazen buisje, filter en dan door een lange sileconen slang naar het pompje, dus voordat het daar is denk ik dat het al een meter afgelegd heeft en afgekoeld zal zijn ?
Klopt inderdaad, ik heb het zo ook gedaan en dat ging prima maar je krijgt wel soldeertin in de slang.
Bert

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#6 Bericht door PA3HMP »

aan het eind van het buisje zit een filter voordat het de slang in gaat, ik hoop dat dat voldoende is om de tin en evt harsdampen tegen te houden

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#7 Bericht door ON5DRE »

misschien deze pomp ?:
https://www.banggood.com/nl/DC-12V-2000 ... rehouse=CN

Ik heb reeds enkele ervarig mogen hebben met tin-zuig soldeerbouten. zo heb ik gewerkt met eentje van Weller, en nu staat er eentje van PACE op mijn werkbank (op QRL uiteraard). Ik gebruik ze eigenlijk niet, of zo goed als nooit. het is altijd een geklooi omdat de nozzle waar het tin door gezogen moet worden, verstopt raakt, of het filter is dicht ( te weinig flow )... als je ze lang laat staan met de punt naar beneden, zakt volgens mij de restanten tin terug naar de nozzle waardoor deze vast komt te zitten.
Kortom, die bouten staan bijna nooit aan, en ik gebruik terug een simpele handtin zuiger. ik heb er al menig versleten, maar ik ga er dan maar van uit dat ik beter af ben om regelmatig eens een nieuw pompje te bestellen, dan tijd te verklooien met het inwerking stellen van die dure apparaten.
de handtinzuiger in combinatie met desoldeerlitze heeft tot nu toe geen beperkingen opgelegd, en die combinatie gebruik ik thuis dus ook.
Veel succes met je project ! ( graag foto's en ervaringen van jouw kant als het klaar is ! )
Mvg, Kevin ON5DRE.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#8 Bericht door PA3HMP »

Op mijn werk had ik er een staan van weller, werd regelmatig gebruikt, thuis heb ik een china geval staan(aoyue) die ik verbouwd heb door een verloop te draaien en gebruik te maken van een weller buisje erin maar onlangs kocht ik een ersa kop en wil daar nu een vacuum pomp voor hebben, die zijn wat steviger.

bij gewone print kun je wel een hand tinzuiger gebruiken, maar als het doorgemetaliseerd is dan ontkom je eigenlijk niet aan een desoldeerstation.
Het nadeel is het goed schoonhouden dat klopt, maar heel veel werk is dat ook niet.

vandaar de vraag hoeveel lucht het aanzuigt dan kan ik er een pompje bij zoeken.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#9 Bericht door PD7CW »

Bij ERSA wordt voor desolderen geschreven over een volumeflow van 2 tot 20 l/m maar ik neem aan dat je zelf ook al met Google gekeken hebt.

Cees

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#10 Bericht door PA3HMP »

ik had wel gezocht maar over deze hele oude bout kon ik niks gevonden krijgen, maar dan zal ik iets moeten zoeken van 10L/min, dan weet ik in ieder geval dat die kleine pompjes dus veel te weinig leveren.
bedankt

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#11 Bericht door PD7CW »

Laat ik je schrijven dat ik nog minder wist dan jij. Nu pas schrijf je dat je het over een hele oude bout had, en eerder een Ersa maar over dat alles schreef je in je eerste bericht ook niet en ik maar puzzelen en denken. :wink: :wink:
Je mag jezelf dan zendamateur vinden, de communicatie mag best wat meer aandacht hebben. :lol: :lol:

Cees

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#12 Bericht door PA3HMP »

ik neem aan dat het merk en leeftijd van de bout weinig uitmaakt, ze hebben allemaal een aanzuiggaatje van 0.8, 1.0, 1.2mm dus het volume wat per minuut aangezogen moet worden is gelijk ongeacht merk of leeftijd, of zie ik dat nou verkeerd.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#13 Bericht door PD7CW »

PA3HMP schreef:ik ben bezig met een knutselprojectje, maar daarvoor moet ik weten hoeveel zuigkracht er nodig is voor een tinzuiger, hoeveel liter per minuut.

zou zoiets bijvoorbeeld voldoende zijn voor een tinzuiger : https://www.ebay.nl/itm/DC-Electric-12V ... EBIDX%3AIT

Hierover begon je---- kan IK ruiken met wat voor knutselprojectje je bezig bent?
Mijn tinzuiger.... 2,5 mm, openingsverhouding met 0,8mm is 1 op 10!!!!!!
Laatst gewijzigd door PD7CW op 07 nov 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#14 Bericht door PA3HMP »

2,5mm, dat is een heel groot gat, maar wat zou het merk en leeftijd uit moeten maken ? zuigt een Chinees minder ?(we hebben het hier wel even over desoldeerbouten hi).

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: hoeveel zuigkracht tinzuiger ?

#15 Bericht door PD7CW »

De-soldeerbout?
Wel, dat had je dan wel in.......


ach laat ook maar.

Cees

Plaats reactie