CW op 40m als N-amateur

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#31 Bericht door PA3DAT »

PE1PQX schreef:Mode restricties niet, de bandplannen zijn slechts adviezen van wat men onderling afgesproken hebben.
CW tussen de 7.050MHz en 7.100MHz, waarom niet? Het mag gewoon....
Even het officiële standpunt van de ARRL:
7 050 – 7 053 All modes – digimodes, automatically controlled data stations unattended) (*)
7 053 - 7 060 All modes - digimodes
7 060 – 7 100 All modes, SSB contest preferred
Aldus: 7.050 - 7.100 is een aanbevolen all mode-gedeelte van de band, het is 100% volgens bandplan. Punt.

Laten we nou niet gaan roepen van "de bandplannen zijn slechts adviezen". We houden ons toch allemaal aan
die adviezen? Anders kunnen we elk bandplan wel meteen in de prullenbak gooien, dat lijkt me zeer onwenselijk.
Het mág, maar zou je FM-simplexverkeer willen tegenkomen in een satellietbandje, of SSB op een repeater? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#32 Bericht door PE1PQX »

Het spijt me zeer, maar de ARRL heeft niet de wereldse zeggenschap over wat wel en niet mag in de ether. Is niets meer en niets minder dan een Amerikaanse vereniging die ook de CALL uitgifte en examens organiseert. De FCC is te vergelijken met de Nederlandse AT. ARRL = American Radio Relay League. FCC = Federal Communications Commission
Zowel de ARRL als de FCC hebben niets te vertellen hier in Nederland. (En Nederland heeft geen federale overheid)

Adviezen kun je ter harte nemen, maar ook in de kliko gooien. Over het algemeen worden deze adviezen door HAM's opgevolgd, uitzonderingen daar gelaten.
Zie het net als de blauwe vierkante borden lang de weg met een snelheid er op hier in Nederland. Dit zijn adviessnelheden, maar sneller MAG daar dus ook. (De matrixborden boven de weg zijn dus wel een maximum en geen advies)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#33 Bericht door PD2R »

Met het bandplan van de ARRL heb ik inderdaad weinig te maken anders dan dat ik het zo nu en dan raadpleeg om te zien waar de Amerikanen uithangen tijdens de Phone contesten.

Ik snap ook niet zo goed waarom er naar het bandplan van de ARRL gerefereerd werd. Zelf hanteer ik de volgende: http://www.iaru-r1.org/index.php/spectr ... d-plans/hf

Als we ons daar een beetje aan kunnen houden dan is dat voor een ieder wel zo prettig.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#34 Bericht door PE1PQX »

Denk dat de IARU link die gegeven is het meest handig is om je te oriënteren van waar je wat kunt vinden.
Wat ik dan weer jammer vind is dat die lijst ophoud bij 29.7MHz... Er is zoveel meer.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#35 Bericht door pe5jw »

;) even door klikken André (terug in het menu eigenlijk) http://www.iaru-r1.org/index.php/spectr ... band-plans
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#36 Bericht door PE1PQX »

Ah, gezien... mij danken u!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#37 Bericht door PA3DAT »

Foutje van mij, ik bedoelde natuurlijk de IARU...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#38 Bericht door PD2R »

Dat vermoeden had ik eigenlijk al Aloys :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: CW op 40m als N-amateur

#39 Bericht door PA0LPS »

Naar aanleiding van dit draadje heb ik de afgelopen weken met enige regelmaat CQ geroepen op 7,052 MHz.
Zo rond 17:00 UTC.
Helaas zonder enig resultaat...
Volgens het RBN netwerk wordt mijn signaal wel door heel Europa gehoord.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: CW op 40m als N-amateur

#40 Bericht door PD7CW »

Zoals al eerder is vermeld zal gisteren, 25 oktober, tijdens het Amateur Overleg tussen de verenigingen VRZA, VERON en Agentschap Telecom een definitief voorstel ingebracht zijn om tot een herijking van het pakket voor de novice amateurs te komen.

Zoals was omschreven;
Vanuit Agentschap Telecom is aan de verenigingen gevraagd om het pakket voor N-amateurs in zijn geheel te herijken en een compleet pakket voor te stellen waarvan de leden vinden dat het recht doet aan de mogelijkheden die N-amateurs zouden moeten hebben.

De restrictie, tot op heden opgelegd aan novice amateurs voor wat betreft het gebruiken van het onderste deel van de 7 MHz band (7,000-7,050) is natuurlijk een vergissing, dat zal iedereen inmiddels wel inzien. Met het nieuwe voorstel zal dit dan ook wel gecorrigeerd worden en is dit probleem definitief van de baan.
We, Hanna en ik, zijn er helemaal klaar mee........ eehhhh klaar voor! :wink: :wink:
21 augustus 2017.JPG
Cees

Plaats reactie