Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#31 Bericht door Rodion »

Hallo allemaal,

Ik neem alles wat ik beweerd heb over de AM middengolf terug, want het wemelt werkelijk van de stations!!! ... en dan is dat - volgens mij - vooral het lagere bereik van de middengolf. De afstemcondensator is maar zo'n driekwart tot helemaal dicht en tientallen Europese stations overstemmen elkaar. Met wat afstemming is er goed en duidelijk naar te luisteren. Het laagste zitten een Spaans en Engels station. Het is werkelijk magisch! Volgens een berekening mis ik zelfs nog wat capaciteit - in verhouding tot de spoel - om helemaal onderin de middengolf (en de langegolf) te komen. Het plan is om parallel tussen de spoel en de afstemcondensator een extra (keramische) condensator te plaatsen voor die extra capaciteit (zo'n 39 pF). Is dit handig? Ik vind de langegolf trouwens ook reuze interessant. In oude radio's zit soms op de ferrietantenne een middengolf en aparte spoel voor de langere golven van de lagere frequenties die meer windingen heeft in een soort kluitje, is zoiets met de hand te wikkelen of zijn er nog andere manieren? Prachtig!

Met vriendelijke groet,

Rodion

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#32 Bericht door PA1Bj »

hallo Richard,

Leuk resultaat, dat je nu zoveel stations hoort ! Ja, in de avond gaat er een wereld open.
Inderdaad aan de lage freq. kant heb je een smallere bandbreedte, want dat gaat procentueel. Dus daar hoor je meer.
Aan hoge kant zal dit ca. 3x zo groot zijn.

Om de Lange golf te ontvangen, zou je een C van 2000 pf parallel aan de afstem C kunnen
solderen (39 pf is echt veel te weinig); echter krijg je dan maar een heel klein afstembereik én je selectiviteit is slecht.
Beter is om een grotere spoel te gebruiken. Minstens 250 windingen op een ferrietstaaf óf beter nog een luchtspoel.

Lastig is verder dat er in huis veel 'rommel' door allerlei bedrading, adapters en ledlampen wordt uitgestraald.
Dat geeft een enorme achtergrond-storing, vooral op de LG. Buiten, een paar meter van draden e.d. zul je al veel meer horen.

Hier heb ik een LG-spoel met 0,7 mm dik gelakt draad en 1066 uH voor de lange golf. (draad komt van een oude trafo..)
In huis hoor ik met die spoel hoor 3 stations.

Vandaag een zgn. mini-whip antenne gemaakt op 8m hoog geplaatst. Die heeft nauwelijks last van die 'stoornevel' ;
Door deze met een C losjes te koppelen met de afstemspoel kon ik o.a de volgende verre stations horen:
153 khz Roemenië, 171 khz Marocco en 207 khz IJsland. Op de middengolf 37 stations.

Succes, het is een mooi 'basic' projectje dat IC-tje, waar je veel van leert !

73 Bert jan
Bijlagen
P10-01-80_02.42.JPG

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#33 Bericht door Rodion »

Hallo Bert-Jan,

Gisternacht was de ontvangst met regenachtig weer minder goed. Meer gefluit, gesis en geruis (maar dat heeft toch eigenlijk ook iets mysterieus). Ik kon in het laagste bereik - zo'n 5 a 6 zenders ontvangen die nog goed verstaanbaar waren. Toch klopt er volgens mij iets nog niet. Voor de lagere frequenties van de middengolf zou de afstemcondensator toch bijna dicht gedraaid - op maximale capaciteit moeten zijn? De mijne is juist bijna helemaal open gedraaid met de plaatjes naar buiten. De spoel was met de afstemcondensator van 15 - 384 pF (en een frequentiebereik van 516 kHz - 1,715 MHz) - berekend op 234,5 uF. Om die 516 kHz te halen, is er dan nog 36,7 pF extra capaciteit nodig (ik wil daarvoor die 39 pF condensator nog parallel zetten aan de afstemcondensator). Voor 234,5 uF, zou de spoel moeten bestaan uit een ferrietstaaf - uit een oude radio (175 mm x 9 mm) - met 114 windingen 0,63 mm geëmailleerd koperdraad. Omdat ik me dikwijls vertel bij het wikkelen, en mijn ogen ook niet meer zijn wat ze ooit waren - zelfs met vergrootglas) zijn dit er zo'n 10 meer geworden, mogelijk nu zo'n 240 uF. Als draad heb ik 100/46 litze gebruikt.

Ik zou de ontvanger inderdaad graag uitbreiden met een extra langegolf spoel op de ferrietstaaf zoals je dat ook ziet in oude radio's en hier een separate afstemkring voor maken. Van de oude elegante afstemcondensatoren, die ook uit oude radio's komen, weet ik helaas de maximale capaciteit niet. Een andere afstemcondensator van plastic heeft een AM en FM sectie, waarbij de AM kant maximaal 2 x 265 pF + 2 x 10 pF = 550 pF kan leveren. Volgens een berekening moet daar voor de langegolf vanaf 150 kHz een inductiespoel bij van bijna 2100 uH, oftewel een kluitje van 422 windingen op dezelfde staaf (ik zou het rolletje draad in dit geval - bij wijze van spreken -bijna in z'n geheel op de staaf kunnen schuiven haha).

Als ik 's nachts de 9V batterij in de clip duw, om de ontvangst te beluisteren, dan zorg ik inderdaad dat mijn laptop en mobiele telefoon uit is. Naast een rustige 'shack' (vrij van huishoudelijke storingsbronnen - en vrouw en kinderen) staan op het verlanglijstje ook een goede aarde en buitendraad zo lang en hoog mogelijk. Op het moment behelp ik me met een kleine magnetische raamantenne. Mijn vrouw vreest echter blikseminslag en saboteert mijn inspanningen om een koperen pijp te begraven of een koperdraadje te spannen door de achtertuin. Die LG spoel van 1066 uH is werkelijk super gemaakt, maar verstoren die metalen schroeven en vleugelmoertjes niet het magnetische veld?

Om even terug te komen op de ontvangst gisteren. Het 'laagste' zendstation is Spaanstalig en luid en duidelijk te ontvangen, daar iets boven zit BBC5 die altijd vrijwel storingsvrij binnenkomt. Het 'hoogste' zendstation dat goed te beluisteren was, is een Oost-Europese (mogelijk een Sloveense of Servo-Kroatische) zender.

Ik vind het fijn om van gedachten te wisselen en laat binnenkort wel weer van me horen. Morgen is de vakantie helaas voorbij dus wat minder nachtelijke escapades.

Tot schrijfs!

Richard

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Help! zelfbouw AM ontvanger GEEN audio

#34 Bericht door PA1Bj »

Richard,

Je spoelberekeningen kloppen precies. Maar vreemd dat zowat al je stations in de kleine
condensator stand zitten. Dit zou kunnen wijzen op een te grote spoel, maar ja, dat is niet het geval
volgens mij. Én dan zou je bij helemaal ingedraaid haast op de Langegolf moeten uitkomen..
Op zeker te zijn van de frequentie, kun je dit het beste checken met een normale MG-radio.
Kijken waar je hetzelfde hoort. En nijv. kijken waar 1008 khz zit, en dan van daaruit omhoog of omlaag gaan.

Overigens zijn Engeland en Spanje twee landen, die nog tientallen sterke MG zenders in de lucht hebben, dus een vergissing is snel gemaakt. Diverse landen zenden al niet meer uit, zoals Duitsland.


Succes !

73' Bert jan

Plaats reactie