Randstedelijke arrogantie?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Randstedelijke arrogantie?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Hier in de regio zijn enkele radiozendamateurs redelijk actief en dat is positief te noemen, zou je zeggen.
Echter, ze gebruiken modulatiesoorten en vermogens die niet in overeenstemming zijn met het bandplan. Daar spreek ik ze over aan en krijg als reactie dat het bandplan slechts een advies is, en daar hoef je niet aan te houden. En over te hoge vermogens (200W op 6mtr waar 30W toegestaan is) wordt gezegd dat het gewoon mag. Wij zijn aan het experimenteren wordt als argument gebruikt.
Zo zitten ze meer dan eens in QSO in FM-mode in het SSB-segment :shock: En lokale babbels op de aanroepfrequentie; FM danwel SSB frequentie.
Dit alles vind stelselmatig plaats op de 10M, 6M, 4M en 2M band.

Ik beschouw dit als randstedelijke arrogantie en er iets van (blijven) zeggen gaat op enig moment juist tègen je werken. Dan ben je een zeuramateur geworden in hun beleving...


Charles - PE2CH

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Randstedelijke arrogantie?

#2 Bericht door pa1bvm »

O O de haag .... :lol: :lol:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#3 Bericht door elsinga »

Voor zover ik weet is het bandplan in NL inderdaad geen wet, zoals het in D of US wel is (dacht ik). Echter is je er niet aan houden wel onhandig en niet erg netjes. Vermogens (van meer dan 3dB) boven de wettelijke limiet is gewoon illegaal.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#4 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Ik beschouw dit als randstedelijke arrogantie en er iets van (blijven) zeggen gaat op enig moment juist tègen je werken. Dan ben je een zeuramateur geworden in hun beleving...
Tja, het bandplan is een soort gentleman-agreement, het is geen verplichting.
De voorwaarden overtreden is een ander verhaal, dat is gewoon een keiharde overtreding.

[OffTopic]
Mariahoeve heb ik nog zien bouwen, ik weet nog, dat het een polder was :lol:
[/OffTopic]
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#5 Bericht door -Verwijderd account »

elsinga schreef:Voor zover ik weet is het bandplan in NL inderdaad geen wet, zoals het in D of US wel is (dacht ik). Echter is je er niet aan houden wel onhandig en niet erg netjes.
Dan is deze reactie beslist vriendelijk te noemen.
Ik weet van een aantal radio-amateurs die actief zijn in SSB-mode en die reageren aanmerkelijk feller op amateurs die het bandplan niet respecteren. Radio-amateurs die met richtantennes werken en lang niet altijd sterke signalen hebben van hun tegenstation. En dan geconfronteerd worden met een amateur die het nodig vind om in FM-mode in het ssb-segment een lokale babbel te voeren...

Als het om een enkele keer gaat, een vergissing kan immers iedereen overkomen, dan is dit niet zo'n punt.
Maar we hebben het hier over amateurs die weinig respect kunnen/willen opbrengen voor het bandplan. En het betreft hier enkel amateurs met een F-registratie. Je zou toch mogen verwachten dat juist zij weten waarmee ze bezig zijn.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#6 Bericht door PA3HMP »

logisch F registratie, want novice mag niet op 6 meter komen :mrgreen:

helaas is de amateurwereld een afspiegeling van de maatschappij, en ook daar kom je van die personen tegen en niet enkel in de randstad.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#7 Bericht door PA2RU »

Haha..
Die discussie heb ik ook eens gevoerd enkele jaren geleden...
Enkele noordelijke N amateurs vonden het nodig om rond 144,150 te babbelen in FM omdat het er zo lekker rustig is...
Ik heb me toen ingemeld en de heren beleefd uitgelegd dat ze op een frequentie zitten waar moonbounce word bedreven en ze netjes gevraagd een andere frequentie te kiezen.
Als antwoord kreeg ik de vraag waar ik me mee bemoeide want ze horen er nooit geen signalen , ik weer uitgelegd dat die signaaltjes heeeeel zwak zijn en dat je die met een gemiddeld zwamstikkie en dito fm doosje ook nooit zult horen.
Lang verhaal kort : ze hadden er geen boodschap aan en ik moest maar opzouten met m'n opbouwende kritiek :(

Is dus niet alleen randstedelijk , komt overal voor...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Randstedelijke arrogantie?

#8 Bericht door PC1TK »

Ik hoorde dat ook eens .. kreten als super SSB .. 4 kHz breed .. In het hoge noorden
Amper te verstaan op mijn simpele Kenwood .. maar der zou nergens wat over geschreven zijn .
En ik maar menen dat zo iets bestaat als een bandenplan en internationaal afspraken daar over ..
Die zijn zo ver mij bekend wel op papier gezet .. ??

Dat het alleen een advies was dat wist ik wel .. maar in hoever moet je je daar dan aan houden .
Dus ik heb dat na gevraagd bij het AT .. en die zijn er echt effen in gedoken .
Daar voor alle lof ..

Antwoord liet ook niks te wensen over ..
ONZE wetgever heeft alleen maar wat gezegd over vermogens en toe gewezen banden en of frequenties .
Maar je word als Nederlandse zendamateur wel geacht om je aan de internationale afspraken te houden .
Want bij klachten en of storingen worden die adviezen wel gehandhaafd ..
Onze wetgever vind veder ook niet nodig om daar zelf nog wat van te vinden .
Veder is elke Zendamateur verplicht storingen te voor komen ( daar vind onze wetgever volgens mij wel wat van ) en ook daarom word hij geacht zich aan het bandenplan te houden .

Het is ook nog eens een fatsoennorm .

kortom .. als iemand overlast en of storing veroorzaakt door het niet na komen van het bandenplan zal men toch handhaven .

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#9 Bericht door PA2RU »

Bandplannen zijn bij ons slechts een advies , AT zal dus ook niet optreden/handhaven als we ons er niet aan houden.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Randstedelijke arrogantie?

#10 Bericht door PC1TK »

PA2RU schreef:Bandplannen zijn bij ons slechts een advies , AT zal dus ook niet optreden/handhaven als we ons er niet aan houden.


Ze gaan der niet op controleren .. maar bij klachten en of storingen .. Word er gehandhaafd .
Volgens het AT zelf .. die heb ik dus gevraagd .
Maar ... je zal zien .. ook die weten niet waar ze het over hebben .

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Randstedelijke arrogantie?

#11 Bericht door pa1bvm »

wat ik zelf als " hinderlijk " ervaar is dat er regelmatig CW aanroepen gedaan worden pal op 144.300
ook tijdens de Perseiden ( meteor scatter ) weer een paar lieden die me in ssb aanroepen als ik met FSK441 bezig ben .
maar echt over het algemeen valt het in de regio Eindhoven/Den Bosch best wel mee

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA2RU schreef:Haha..
Die discussie heb ik ook eens gevoerd enkele jaren geleden...
Enkele noordelijke N amateurs vonden het nodig om rond 144,150 te babbelen in FM omdat het er zo lekker rustig is...
Ik heb me toen ingemeld en de heren beleefd uitgelegd dat ze op een frequentie zitten waar moonbounce word bedreven en ze netjes gevraagd een andere frequentie te kiezen.
Als antwoord kreeg ik de vraag waar ik me mee bemoeide want ze horen er nooit geen signalen , ik weer uitgelegd dat die signaaltjes heeeeel zwak zijn en dat je die met een gemiddeld zwamstikkie en dito fm doosje ook nooit zult horen.
Lang verhaal kort : ze hadden er geen boodschap aan en ik moest maar opzouten met m'n opbouwende kritiek :(

Is dus niet alleen randstedelijk , komt overal voor...
Het komt vrijwel exact overeen met de reacties die ik over mij heen kreeg.
Inderdaad, arrogante lieden kom je werkelijk overal tegen. Niet alleen in de Randstad en ook niet enkel onder radiozendamateurs.

En zo'n zwamstikkie en dto fm doosje, tja volgens mij is dit zo ongeveer de standaard uitrusting heden ten dage van de zendamateur. Veel meer lijken ze niet -meer- nodig te hebben :oops:
Waar zijn de tijden gebleven van de Tonna kruisyagi's en de Veronbeams?

Overigens zijn die betreffende N amateurs zich zeker niet bewust waarom die groep zo'n negatief imago heeft gekregen? Door zulk gedrag roep je dat wel over je af, en daarmee zet ook de overige N amateurs in datzelfde negatief licht.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#13 Bericht door PA2RU »

PE2CH schreef:
Overigens zijn die betreffende N amateurs zich zeker niet bewust waarom die groep zo'n negatief imago heeft gekregen? Door zulk gedrag roep je dat wel over je af, en daarmee zet ook de overige N amateurs in datzelfde negatief licht.
Ten tijde van dat voorval was ik zelf ook nog N amateur ( PD0RFU later PD0RF ) dus ik heb het dan over meer dan 10 jaar geleden..
In die tijd was ik een zeer actief dx'er op 2meter...
PE2CH schreef: En zo'n zwamstikkie en dto fm doosje, tja volgens mij is dit zo ongeveer de standaard uitrusting heden ten dage van de zendamateur. Veel meer lijken ze niet -meer- nodig te hebben :oops:
Dat ligt aan het feit dat we in ons land een megarepeater hebben :mrgreen: maar daarover loopt een hele andere discussie :lol: kwestie van bepaalde zaken bij elkaar optellen : het resultaat laat zich dan raden :idea:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#14 Bericht door PA3DAT »

Die mega-repeater, zoals je die noemt, heeft volgens mij niets te maken met wat er verder op VHF en
UHF gebeurt.

In de oorspronkelijke situatie, zeg jaren '90, had wellicht de helft van de amateurs een A-licentie en
daarmee toegang tot (die ouderwetse) HF-banden. De andere helft, de C- en D-amateurs hadden alleen
de hogere banden: VHF, UHF en hoger. Die mensen, waaronder ook de nodige A-amateurs, waren druk
met het werken van QTH-locatorvakken en VHF/UHF-contesten. Zelf had ik ook een 16-elements Tonna,
en zo'n zwart/wit locatorkaart aan de wand. Elk gewerkt vakje werd ingekleurd.

Tja, en toen werd de morse-eis afgeschaft, en kregen ook de D-amateurs, die men inmiddels Novice
was gaan noemen, toegang tot HF. Voor mijn gevoel werden daarmee de VHF en UHF-banden "de nek
omgedraaid". Wie zet er nog een flinke mast neer, met richtantennes. Met een simpel (end fed)draadje
werk je de hele wereld!

Daarbij kwam natuurlijk de mobiele telefoon, in diezelfde periode. Waarom nog een set in de auto, je
had toch een mobieltje. Het werd stil op de repeaters.

Ik lees hier nu soms de verbaasde reacties van nieuwe D-amateurs: een yagi voor 2 meter? Bestaat
dat? Verticaal zeker, voor de repeaters? De fabrieken die ze bouwden, Tonna, CueDee etc. bestaan niet
meer(?) SSB op twee meter, kan dat ook al? Hoe anders dan in de tijd dat ik mijn D-machtiging haalde
en probeerde DX te werken op mijn 6 D-kanalen! :D

Zo maar wat overpeinzingen van een ouwe l... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Randstedelijke arrogantie?

#15 Bericht door PA3ECZ »

PA3DAT schreef:Die mega-repeater, zoals je die noemt, heeft volgens mij niets te maken met wat er verder op VHF en
UHF gebeurt.

In de oorspronkelijke situatie, zeg jaren '90, had wellicht de helft van de amateurs een A-licentie en
daarmee toegang tot (die ouderwetse) HF-banden. De andere helft, de C- en D-amateurs hadden alleen
de hogere banden: VHF, UHF en hoger. Die mensen, waaronder ook de nodige A-amateurs, waren druk
met het werken van QTH-locatorvakken en VHF/UHF-contesten. Zelf had ik ook een 16-elements Tonna,
en zo'n zwart/wit locatorkaart aan de wand. Elk gewerkt vakje werd ingekleurd.

Tja, en toen werd de morse-eis afgeschaft, en kregen ook de D-amateurs, die men inmiddels Novice
was gaan noemen, toegang tot HF. Voor mijn gevoel werden daarmee de VHF en UHF-banden "de nek
omgedraaid". Wie zet er nog een flinke mast neer, met richtantennes. Met een simpel (end fed)draadje
werk je de hele wereld!

Daarbij kwam natuurlijk de mobiele telefoon, in diezelfde periode. Waarom nog een set in de auto, je
had toch een mobieltje. Het werd stil op de repeaters.

Ik lees hier nu soms de verbaasde reacties van nieuwe D-amateurs: een yagi voor 2 meter? Bestaat
dat? Verticaal zeker, voor de repeaters? De fabrieken die ze bouwden, Tonna, CueDee etc. bestaan niet
meer(?) SSB op twee meter, kan dat ook al? Hoe anders dan in de tijd dat ik mijn D-machtiging haalde
en probeerde DX te werken op mijn 6 D-kanalen! :D

Zo maar wat overpeinzingen van een ouwe l... :mrgreen:
Ja, dat waren nog eens tijden, ik werkte destijds met een 16 El Tonna en een Multi FDK 2700 met +/- 10 Watt HF , en maar luisteren en proberen DX te werken, dat was een mooie tijd.
Mijn verste QSO onder mijn call PE1BWJ was destijds op 2 Meter met Malta.

Plaats reactie