Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communications

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben er weer.
Tjerk ziet er leuk uit.
Ik ga ook m'n stroompjes in de P8002 effe meten en ook van de emittervolger.

Jij zit in de stad (denk ik ) en ik in het buitengebied met veel schrikdraad. Het jij trouwens de zaak geaard? En hoe dan?.
Want het is het beste omdat direct bij de actieve te doen heb ik begrepen.
Wat ik mij wel nog afvraag, wat moet de grensfrequentie (werkgebied) zijn van de twee "volgers"). ?
Toch in ieder geval denk ik hoger dan de freq. van de antenne….
In het voorbeeld hebben ze daar stevige torren voor genomen. ( 400 mHz).
Worden jou torretjes niet warm ?

De eerst komende dagen ga ik ook maar eens "testen".

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#17 Bericht door PE9ZZ »

@Juul: dat zijn een boel vragen... Ja, ik woon in Amsterdam Bos & Lommer, en AMsterdam 1485 zit op een steenworp van m'n huis. Er is hier veel storing maar die 1485 komt er goed doorheen. Er zou er nog een moeten zitten in Osdorp maar daar hoor ik niks van.

De versterker heb ik niet geaard. Zou bij de versterker zelf moeten gebeuren maar ik heb geen aarde op zolder. Zou ik moeten doortrekken. Voor de storing verwacht ik niet dat het veel uitmaakt, misschien wordt het zelfs erger. Zal eens kijken wat er gebeurd als ik het eind in de radio aard.

Ben benieuwd wat je stromen zijn. Ik meet de spanning over de sourceweerstand en over de emitterweerstanden van de outputtorren. De exemplaren die jij toepast (2N2219, 2905) zijn perfect geschikt. Uiteindelijk doet de spriet boven 50 MHz niet veel meer vanwege de voor die golflengte rare aanpassing. Mijn torren worden warm (42 mA x 7.2 V=0.30 W) maar omdat ze weinig verlopen heb ik niet de moeite genomen om de instelling met diodes te stabiliseren. Die torren gaan wat hoger in frequentie dan de jouwe maar dat maakt verders dus ook niet uit. Wel heb ik een weerstand in serie met de kabel genomen om eventuele oscillatieneigingen tegen te gaan en om de kabel wat beter aan te passen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#18 Bericht door PA3DJS »

PA3DJS schreef:
PE9ZZ schreef:Ik zie niet echt het nut ervan in. Heb nu het ding gebouwd, de weerstand vervangen door 1M en de versterker werkt als een tierelier. Ik had nog kunnen proberen wat-ie doet met C2 erin maar ik heb hem al op zolder geplaatst. De spriet van een meter wordt nu belast met 909k en C(in) van de JFET en de overspanningsbeveiliging.

Hij pikt nogal wat troep op. Zit kennelijk nog teveel in de stoornevel. Nu nog effe kijken wat die Volksempfaenger doet.

Tjerk, 9ZZ
Het effect van de bootstrap C merk je pas op hele lage frequenties (beneden pakweg 100 kHz).
Als ik naar jouw schema kijk (met 1 MOhm en J310 + mixer diode + whip), kom je wellicht op 5 pF uit. Dit in combinatie met 1 MOhm geeft een -3 dB kantelpunt in orde van 30 kHz. Dus begrijpelijk dat je van het bootstrap C'tje niets merkt op 77 kHz (en het dus weglaat).

Die 33 Ohm weerstand werkt super om emittervolgers stabiel te houden, en om te voorkomen dat je flinke gain variaties krijgt als de belasting (je ontvanger) verre van 50 Ohm is.

Je bent wel een beetje hard voor die BF torretjes om ze zoveel te laten dissiperen :)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#19 Bericht door PE9ZZ »

Moet bekennen dat ik dat kantelpunt geeneens heb berekend maar dat m'n natte vinger dit al aangaf. Diezelfde natte vinger liet me wel in de steek met die arme BF324 die qua dissipatie op z'n grens zit en qua collectorstroom ver over het maximum heenzit (43 mA versus 25 mA MAX). Er zijn nu twee opties: de voedingsspanning toch weer wat lager zetten of de torren vervangen door 2N2219A/2N2905A. Denk dat ik het laatste maar doe want die komen toch echt wat ruimer in hun jasje te zitten. Gek genoeg lijkt het op de prestaties van de versterker geen invloed te hebben. En ook raar dat in het DL8KDL-verhaal die torren als equivalent worden gegeven.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#20 Bericht door PE9ZZ »

Ik vond een forse stoorbron in de vorm van een Joepie China muurpuist. Die eruit rukken maakte de ontvangst van AMsterdam 1485 inenen een heel stuk beter. Alleen DCF (77.5 kHz) zit nog in de prut en die komt niet bij mij vandaan. Wel is de voeding die ik voor de Lowe gebruik (ook from dzjainah) erg goor en levert behoorlijk veel troep op die frequentie.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

Tjerk,

Da's goed nieuws.

Ik ben nog niet zo ver. Ben nog even met andere zaken bezig.
Ik heb hier ook nogal wat van die adapters liggen…………….(KPN o.a. ).
Wel merkte ik van de week dat m'n printer zonder actieve ant. een geweldige hoeveelheid rotzooi "uitzend". Je kunt het printen van de pagina op de KG gewoon volgen……..hi.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#22 Bericht door PE9ZZ »

Misschien dat ik een waterdicht kastje scoor ergens en hem op het dak monteer. Heb ik ook een nettere spriet nodig, zo met een stuk koperdraad zal het niet gaan. Voor de stoornevel zal hetzeker uit moeten maken, die paar meter extra ervandaan. En een betere voeding zoeken voor die Lowe. Ik heb wel de voeding voor de versterker wat lager gezet, hoeven die arme torren niet zo hard te werken. Voor de prestaties maakt het niks uit. Als ik een ander kassie maak zal ik ze wel vervangen voor die TO39 exemplaren.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#23 Bericht door PA3CQN »

PE9ZZ schreef:Moet bekennen dat ik dat kantelpunt geeneens heb berekend maar dat m'n natte vinger dit al aangaf. Diezelfde natte vinger liet me wel in de steek met die arme BF324 die qua dissipatie op z'n grens zit en qua collectorstroom ver over het maximum heenzit (43 mA versus 25 mA MAX). Er zijn nu twee opties: de voedingsspanning toch weer wat lager zetten of de torren vervangen door 2N2219A/2N2905A. Denk dat ik het laatste maar doe want die komen toch echt wat ruimer in hun jasje te zitten. Gek genoeg lijkt het op de prestaties van de versterker geen invloed te hebben. En ook raar dat in het DL8KDL-verhaal die torren als equivalent worden gegeven.

Tjerk, 9ZZ
Als je nog wat verder gaat: waarom eigenlijk een push-pull? Een enkele tor kan het signaal ook wel aan. En een BF199 doet het bij 5 mA al prima. Wat je dan overhoudt iis de mini-whip.
Ik heb zelf die mini-whip nog weer aangepast voor 5 V ( sdrplay2 ) , maar zelfs zonder aanpassing kon ik eigenlijk niet zo veel verschil merken tussen 12 V of 5V voeding. Als er al verschil was had ik het idee dat ie het op 5 V beter deed.
Mijn veronderstelling is dat het signaal wat je oppikt in de buurt van de microvolts ligt. Al is de overdrachtskarakteristiek zo krom als een hoepel, voor dat kleine signaal lijkt het toch wel recht.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1oxp
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 aug 2009, 11:48
Locatie: Stadskanaal

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#24 Bericht door pe1oxp »

Ik heb de desbetreffende UKW-Berichte wel in het archief hier, zal even kijken of ik het artikel op de scannen kan leggen.
*** Life is too short for QRP ***

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#25 Bericht door PA3DJS »

@PA3CQN:
In een bebouwde omgeving (ik bedoel met veel storing) kun je wellicht met een laag vermogen enkeltransistoroplossing uit. Met een klein sprietje (of vlakje) is de omgevingsruis dan snel dominant ten opzichte van de versterkerruis.

Juul zit in het buitengebied met wellicht een stuk minder storing (op impulsen van schrikdraad na?). Je hebt dan een langere spriet nodig om te zorgen dat de ruis van de antenneversterker niet dominant wordt. In dat geval loop je snel tegen grootsignaalproblemen (intermodulatie) aan.

Ik heb voor de hobby in het verleden met actieve antennes geklooid, en ik liep al snel tegen grootsignaalproblemen aan. Oh ja, ik had een afstembare preselector tussen RX en antenne, dus kon met 100% zekerheid bepalen dat het door de versterker kwam. De veroorzakers waren omroepzenders, en FM omroep. Die laatste daar kom je gelukkig makkelijk vanaf.

Het is mij nooit gelukt om een niet-push-pul oplossing met Ic = 5 mA te bouwen die voldoende presteerde.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#26 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef:@PA3CQN:
In een bebouwde omgeving (ik bedoel met veel storing) kun je wellicht met een laag vermogen enkeltransistoroplossing uit. Met een klein sprietje (of vlakje) is de omgevingsruis dan snel dominant ten opzichte van de versterkerruis.

Juul zit in het buitengebied met wellicht een stuk minder storing (op impulsen van schrikdraad na?). Je hebt dan een langere spriet nodig om te zorgen dat de ruis van de antenneversterker niet dominant wordt. In dat geval loop je snel tegen grootsignaalproblemen (intermodulatie) aan.

Ik heb voor de hobby in het verleden met actieve antennes geklooid, en ik liep al snel tegen grootsignaalproblemen aan. Oh ja, ik had een afstembare preselector tussen RX en antenne, dus kon met 100% zekerheid bepalen dat het door de versterker kwam. De veroorzakers waren omroepzenders, en FM omroep. Die laatste daar kom je gelukkig makkelijk vanaf.

Het is mij nooit gelukt om een niet-push-pul oplossing met Ic = 5 mA te bouwen die voldoende presteerde.
Grappig dat twee mensen tot een totaal ander resultaat komen. Ik woon idd in een 'ontvangst-uitgedaagde' omgeving. Op een stuk draad kan ik bijkans een ledje laten branden .... en met een afgestemde kring op 169.5 ( p2000 ) kan ik waarschijnlijk mijn telefoon opladen.
Mij is het dus nog nooit gelukt om met de push-pull al of niet met trafo aan de uitgang iets fatsoenlijks te produceren. Naast die mini-whip op 8 m hoogte met aardpen onderaan de mast gebruik ik nog een niet afgestemde afgeschermde magnetische loop voor KG. Zonder versterking trouwens, want daar werd het niet beter van.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#27 Bericht door PA3DJS »

PA3CQN schreef:
PA3DJS schreef:@PA3CQN:
In een bebouwde omgeving (ik bedoel met veel storing) kun je wellicht met een laag vermogen enkeltransistoroplossing uit. Met een klein sprietje (of vlakje) is de omgevingsruis dan snel dominant ten opzichte van de versterkerruis.

Juul zit in het buitengebied met wellicht een stuk minder storing (op impulsen van schrikdraad na?). Je hebt dan een langere spriet nodig om te zorgen dat de ruis van de antenneversterker niet dominant wordt. In dat geval loop je snel tegen grootsignaalproblemen (intermodulatie) aan.

Ik heb voor de hobby in het verleden met actieve antennes geklooid, en ik liep al snel tegen grootsignaalproblemen aan. Oh ja, ik had een afstembare preselector tussen RX en antenne, dus kon met 100% zekerheid bepalen dat het door de versterker kwam. De veroorzakers waren omroepzenders, en FM omroep. Die laatste daar kom je gelukkig makkelijk vanaf.

Het is mij nooit gelukt om een niet-push-pul oplossing met Ic = 5 mA te bouwen die voldoende presteerde.
Grappig dat twee mensen tot een totaal ander resultaat komen. Ik woon idd in een 'ontvangst-uitgedaagde' omgeving. Op een stuk draad kan ik bijkans een ledje laten branden .... en met een afgestemde kring op 169.5 ( p2000 ) kan ik waarschijnlijk mijn telefoon opladen.
Mij is het dus nog nooit gelukt om met de push-pull al of niet met trafo aan de uitgang iets fatsoenlijks te produceren. Naast die mini-whip op 8 m hoogte met aardpen onderaan de mast gebruik ik nog een niet afgestemde afgeschermde magnetische loop voor KG. Zonder versterking trouwens, want daar werd het niet beter van.
Is het jou met een BF199 op 5 mA dan wel gelukt?

Ik woon op 600m van een DVBT mast, met P2000 erin, vergelijkbaar met jouw situatie wellicht? Zelfs op onze scoutinglocatie (1.8 km van de mast) gaat al het UHF spul zonder extern BPF plat (dus ook merkspul als Yaesu). De meeste HF versterker experimenten zijn overigens van vóór P2000 en DVBT, maar "gewoon" semafoon zal al heel lang in die mast.

Bij zulke masten in de buurt leer je wel goed filters bouwen....

Overigens ben ik niet zo'n fan van breedbandversterking (dus Juul, overweeg ook je passieve oplossing met transformator), maar soms moet je toch wat.

Mijn laatste experiment was een loop (D= 1m) met een voorversterker erin. Met een extra RC netwerk piekt de loop rond 30 MHz om dan met zo'n 12 dB/oct af te vallen, en dat helpt echt tegen FM omroep en semafoon.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb net van Harry het originele UKW berichte schema gekregen. Ben er erg blij mee.

Nu kan het testen de komende dagen eens beginnen. Inmiddels ook een langdraad gespannen van 10 mtr.
Gewoon van dat 4 aderig soepel telefoon draad met stekkertjes waarmee je een telefoon in huis kunt verlengen. Aan 1 kant de draden is serie gezet ( zou dat iets helpen eigenlijk, electrisch is de draad langer ) Dat "gewoon" in de R70 gestopt, dus zonder aanpassing of zo en de BBC op 1053 kHz komt prima door hier. Maar storing bij deze langdraad is nog steeds aanwezig. (Niet op de "The Beeb" trouwens. ). Maar ik heb ook nog een Sony ICF-SW7600GR draagbare ontvanger. ( kan ik mooi de storing mee opzoeken )

Neemt niet weg dat overal waar ik kijk allemaal dieren in weiland lopen…..leuk voor de dieren dat wel.
Maar ik moet ook nog kijken wat ik hier op hetzelfde net blok nu eigenlijk heb liggen aan van die adapters. (KPN modem- APPLE voeding voor de MacBook enz. )

Dus er is nog wel wat te doen. Maar dat maakt het ook wel weer leuk onze hobby.

Verder lees ik met veel interesse jullie gedachten over e.e.a.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#29 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef:
Is het jou met een BF199 op 5 mA dan wel gelukt?

Ik woon op 600m van een DVBT mast, met P2000 erin, vergelijkbaar met jouw situatie wellicht? Zelfs op onze scoutinglocatie (1.8 km van de mast) gaat al het UHF spul zonder extern BPF plat (dus ook merkspul als Yaesu). De meeste HF versterker experimenten zijn overigens van vóór P2000 en DVBT, maar "gewoon" semafoon zal al heel lang in die mast.

Bij zulke masten in de buurt leer je wel goed filters bouwen....

Overigens ben ik niet zo'n fan van breedbandversterking (dus Juul, overweeg ook je passieve oplossing met transformator), maar soms moet je toch wat.

Mijn laatste experiment was een loop (D= 1m) met een voorversterker erin. Met een extra RC netwerk piekt de loop rond 30 MHz om dan met zo'n 12 dB/oct af te vallen, en dat helpt echt tegen FM omroep en semafoon.
Ik gebruik nu spul uit de rommeldoos, een BF256 en een BFQ22s op ongeveer 15 mA. Op de KG heb ik eigenlijk geen last behalve als een zeker station zo'n 15 km boven Groningen zijn antenne richting zuid draait.
VHF is redelijk rampzalig, daar moet ik eigenlijk zwaar filteren vanwege P2000 en omroep. UHF heb ik niet zoveel last van storing muv een weerstation op 70. Maar dat is een heel ander verhaal dan de KG ..
ik kan met een x300 op 8 meter NOS niet eens ruisvrij ontvangen vanwege alle reflecties tussen de flats hier. Terwijl dat met een moxon in de achterkamer dan weer wel lukt.
Wat ik wel doe is de sdrplay2 LNA zo laag mogelijk houden, dat is namelijk toch wel de grootste bron van oversturing/crossmodulatie en andere ellende.

Het blijft altijd een beetje spelen natuurlijk. Maar op de KG is het ruisniveau standaard S7 dus ik ben al blij als ik iets hoor.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#30 Bericht door PA3CQN »

Juul - PE0GJG schreef:Dat "gewoon" in de R70 gestopt, dus zonder aanpassing of zo en de BBC op 1053 kHz komt prima door hier. Maar storing bij deze langdraad is nog steeds aanwezig. (Niet op de "The Beeb" trouwens. ).
Ik vraag me af wat je met storing bedoelt? Er is eigenlijk altijd wel iets, en overdag is de middengolf vrij verlaten ( 1008 uitgezonderd ). In jouw geval zou je een regelmatige tik van een weideklok kunnen verwachten, of hier een daar een soort van brom. Als je afstemt op een leeg stukje band, wat is dan het ruisniveau?
Probeer het in de loop van de avond nog eens, zo rond tien uur. Dan zou je haast om de 9 kHz wel iets moeten horen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie