Probleem Kenpro G-600 rotor
- PE9DX
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
- Roepletters: PE9DX
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Probleem Kenpro G-600 rotor
Mijn rotor de Kenpro G-600 is na vele jaren dienst er opeens mee gestopt.
Ik heb nog wel aanwijzing in welke richting de rotor staat, maar hij wil niet meer links- of rechtsom.
Als ik het schema bekijk kan het eigenlijk niet zo'n groot probleem zijn lijkt mij.
Heb hier en daar al enige metingen gedaan maar dat brengt mij nog niet veel verder.
Kijk ik naar de trafo, het 28 Volt gedeelte welke de motor stuurt, zitten er maar weinig onderdelen in.
Maar waar zit het probleem?
Eerste vraag is wat doet de condensator van 100 uF tussen de klemmen 4 en 5?
Meet ik tussen de koude kant van de trafo en klem 4 of klem 5 ( met aangesloten rotor ) dan staat hier 28 Volt op beide klemmen.
Gezien diode D4 en D5 lijkt me dat ook de bedoeling.
Maar hij doet niks bij bediening
Wie kan mij eens uit leggen wat en waar ik zou moeten meten om achter het probleem te komen?
Johan.
Ik heb nog wel aanwijzing in welke richting de rotor staat, maar hij wil niet meer links- of rechtsom.
Als ik het schema bekijk kan het eigenlijk niet zo'n groot probleem zijn lijkt mij.
Heb hier en daar al enige metingen gedaan maar dat brengt mij nog niet veel verder.
Kijk ik naar de trafo, het 28 Volt gedeelte welke de motor stuurt, zitten er maar weinig onderdelen in.
Maar waar zit het probleem?
Eerste vraag is wat doet de condensator van 100 uF tussen de klemmen 4 en 5?
Meet ik tussen de koude kant van de trafo en klem 4 of klem 5 ( met aangesloten rotor ) dan staat hier 28 Volt op beide klemmen.
Gezien diode D4 en D5 lijkt me dat ook de bedoeling.
Maar hij doet niks bij bediening
Wie kan mij eens uit leggen wat en waar ik zou moeten meten om achter het probleem te komen?
Johan.
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Johan, bij mij zat het probleem in de richtingschakelaars.
Ik heb ze 2 maal vervangen. Vroeger had UKW-Berichte ze.
Ik heb ze 2 maal vervangen. Vroeger had UKW-Berichte ze.
- PE1OLM
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 31 dec 2005, 13:27
- Roepletters: PE1OLM
- Locatie: Berlikum (Frl)
- Contacteer:
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Hallo Johan
Radioot zit denk ik in de goeie richting.
De schakelaar op de bediening kast is een zwak punt van dit typ rotor
op de club PI4FRG hebben we daar ook een paar die daar vervangen zijn of aangepast.
Succes met herstel.
Radioot zit denk ik in de goeie richting.
De schakelaar op de bediening kast is een zwak punt van dit typ rotor
op de club PI4FRG hebben we daar ook een paar die daar vervangen zijn of aangepast.
Succes met herstel.
Yaesu FTdx5000MP,
Icom IC-2820 D-Star,
Hytera MD-785 DMR,
microHAM micro KEYER II,
Comet GP-95,
Rigexepert AA-200, FRAG analyzer EU1KY
Gialt PE1OLM In December 2012 PF35OLM !!!!!
Icom IC-2820 D-Star,
Hytera MD-785 DMR,
microHAM micro KEYER II,
Comet GP-95,
Rigexepert AA-200, FRAG analyzer EU1KY
Gialt PE1OLM In December 2012 PF35OLM !!!!!
- PE9DX
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
- Roepletters: PE9DX
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Zat net al even bij UKW Berichte te kijken maar het lijkt erop dat die schakelaars niet meer te leveren zijn.
Ze zitten in ieder geval niet meer in het lever programma.
In ieder geval ga ik deze schakelaars bij mij eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.
wordt vervolgd,
Ze zitten in ieder geval niet meer in het lever programma.
In ieder geval ga ik deze schakelaars bij mij eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.
wordt vervolgd,
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Hier idem-dito, alleen bij de KR-450XL en ook bij UKW-Berichte vandaan (alweer een aantal jaren geleden).
Gewoon even contact opnemen, wellicht hebben ze nog liggen.
Je kan er ook over nadenken om over te gaan op bijv. Easy-Rotor-Control.
http://schmidt-alba.de/eshop/index.php?cPath=1_6
Gewoon even contact opnemen, wellicht hebben ze nog liggen.
Je kan er ook over nadenken om over te gaan op bijv. Easy-Rotor-Control.
http://schmidt-alba.de/eshop/index.php?cPath=1_6
Radioot schreef:Johan, bij mij zat het probleem in de richtingschakelaars.
Ik heb ze 2 maal vervangen. Vroeger had UKW-Berichte ze.
PG7M Robert
- PE9DX
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
- Roepletters: PE9DX
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Probleem gevonden, zit dus in één van de schakelaars.
Bij de schakelaar welke er voor zorgt dat de rotor rechts omdraait is één van de contacten welke niet meer schakelt.
Hierdoor krijgt pen 6 van de rotor geen contact met de "nul" van de 28 Volt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken om mij op de juiste weg te helpen.
Een passende schakelaar zal ook wel worden gevonden ook als geen origineel zal zijn.
Johan.
Bij de schakelaar welke er voor zorgt dat de rotor rechts omdraait is één van de contacten welke niet meer schakelt.
Hierdoor krijgt pen 6 van de rotor geen contact met de "nul" van de 28 Volt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken om mij op de juiste weg te helpen.
Een passende schakelaar zal ook wel worden gevonden ook als geen origineel zal zijn.
Johan.
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Schakelaar openmaken en contact herstellen als dat lukt.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Nee het probleem zit niet het schakel gedeelte maar in de palletjes die door de hevel bediend wordt.
Die worden broos eens in de 20 jaar.
Die worden broos eens in de 20 jaar.
Re: Probleem Kenpro G-600 rotor
Ik had gelezen dat Yaesu geen onderdelen meer kan leveren, maar wellicht een leuk project voor iemand met een 3d-printer?
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!
Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI
Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI