5.8ghz 2w versterker

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

5.8ghz 2w versterker

#1 Bericht door PD2TIM »

Hallo,

Weet iemand een 2w versterker schema om zelf te bouwen dat 5.8ghz versterkt naar 2w output(mag ook meer maar onder 4W)?
Mijn vader heeft een F licensie dus hij zou dat legaal moeten kunnen doen.
Ik ben van plan een pcbtje te maken met mn vader en die dan in ons rc vliegtuig te doen.

Iemand ideeën?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 5.8ghz 2w versterker

#2 Bericht door PE2AAB »

Kijk eens bij DG0VE Hij heeft eindtrappen voor prijzen waarvoor je deze haast niet zelf kúnt bouwen. Komt nog bij dat een eindtrap bouwen op deze frequenties enige ervaring vereist op het soldeer en knutselvlak. Het hangt dus een beetje van je soldeer skills af met SMD componenten. Ik denk dat je voor 5,8 GHz. met conventioneel niet meer weg komt.

Of het toegestaan is met een F licentie? Dit zou mogen echter;

Alleen in het gebied 5.650,0 - 5.850,0 met een maximaal vermogen van 120W (erp). (LINK, zie tabel; Bijlage 1) Let wel; je zult je carrier wel moeten voorzien van een callsign welke minimaal 1 x per 5 minuten wordt uitgezonden.

Verder heb je in de band een secundaire status als F gelicenseerde dus geldt hetzelfde als bijvoorbeeld met 13cm ATV. Je moet wijken voor primaire gebruikers.
Je moet je er dus altijd voor gebruik van vergewissen dat je geen primaire gebruikers in de weg zit.

Nog een opmerking; aan slechts één kant versterken van het signaal kan niet altijd het gewenste effect hebben. Je versterkt het retoursignaal van het luchtvaartuig maar niet de bron op de grond.
Hoe het zit met het gebruik van zoveel power in de lucht met het oog op regenradar etc. weet ik zo even niet. Zie hiervoor het 70-03 document.

Daarin zie je o.a. dat primaire gebruikers de volgende limieten hebben: 5725-5875 MHz max. 25 mW e.i.rp. in geval van Short Range Devices.
Wil je (Ultra) Wide Band dan mag dat niet op 5 GHz. als primaire gebruiker. Je kans op storen als secundaire gebruiker is dus wel degelijk aanwezig.

N.B. zwart/wit gezien; je vader zal altijd aanwezig moeten zijn tijdens het gebruik.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 5.8ghz 2w versterker

#3 Bericht door pe1cmo »

Maar wees eens eerlijk, in een vliegtuig op hoogte, dus line of sight en 2 Watt.
Hoe ver denk je te komen ??

met 100 mWatt (of wat komt er uit die zendertjes) heb je al een 10km, met een eindtrap straks half Nederland. Is dat niet een beetje voorbarig ??
Ik denk dat je beter kan gaan zoeken naar een optimale afstraling naar beneden, beslist geen spriet antenne want die straalt niet in zijn lengte richting.
Dan kan je vermogen stoken wat je wilt, heel Nederland ziet je, behalve jouw eigen persoon
Denk aan een planaar antenne, 1 of 4 voudig (viervoudige is 2 hoog 2 breed), of een Quadrifilaire antenne.
Die laatste is heel mooi, optimale afstraling maar lastig te maken.

Ontvangst is hetzelfde maar dan naar boven gericht.

bereik 100 mWatt kan oplopen tot een 6km en 2 Watt tot een 40 a 60km, afhankelijk van de kwaliteit van je ontvanger (dit uitgaande van analoge ontvangst, indien digitaal dan kom je veel verder)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie