Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#61 Bericht door PG7M »

Onbegrijpelijk, dat dit soort modems zonder degelijke afscherming op de markt gebracht wordt.

Was ook de bedoeling, om de S/FTP kabel tussen ISRA en Experiabox te plaatsen. Dat heb ik ook bij mijzelf al uit voorzorg gedaan.
PE1PQX schreef:Ik denk niet dat SFTP in je LAN veel uithaalt in dergelijke situaties, maar baat het niet dan schaad het ook niet. De LAN zijnde is redelijk ongevoelig voor RF als je de UTP stekkers goed aangeperst hebt. Experiaboxen en FritzBoxen hebben geen aarde of massa aan de UTP jacks omdat de chassis van die dingen volledig kunststof zijn, dus in die zin heeft dat geen nut.

Kijk eerst naar de WAN deel (tussen ISRA en Experiabox/Fritsbox) of je daar een stuk UTP/SFTP tussen kunt krijgen, eventueel met ferriet clamps er om.
De Frits 7360 is best gevoelig voor RF gebleken (bij René, PA2RU) en de 7581 blijkt hier minder last van te hebben.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#62 Bericht door PE1PQX »

PD7RB schreef:Onbegrijpelijk, dat dit soort modems zonder degelijke afscherming op de markt gebracht wordt.
Omdat het hier om 'huis-tuin-en-keuken' spullen gaat, niet om specifieke apparatuur waarbij afscherming enorm belangrijk is voor de werking er van. Ik zie het probleem er niet in voor thuis.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#63 Bericht door PG7M »

PE1PQX schreef:Omdat het hier om 'huis-tuin-en-keuken' spullen gaat, niet om specifieke apparatuur waarbij afscherming enorm belangrijk is voor de werking er van. Ik zie het probleem er niet in voor thuis.
Daar zit wat in, echter, zit ik nu met een probleem van een boze buurman, die mij als de storende partij ziet, maar waar ik eigenlijk niet verantwoordelijk voor ben, want dit is ontstaan door een bedrijf wat zo nodig de snelheid gaat verhogen.

En nu ?????
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Wegvallen DSL verbinding

#64 Bericht door PA1PDB »

KPN gebruikt bij ADSL(2) gebruik van Dynamic Line Management (DLM).
Hierdoor wordt over een langere termijn het modem op een stabiele snelheid gezet.

Wat ik tegen gekomen ben is dat bij (V)VDSL DLM niet gebruikt wordt en het modem altijd de maximale snelheid probeert te halen.
De Fritz Boxen schijnen op een slechte lijn veel sneller te gaan klapperen :(
Ook de laatste serie's FB zijn minder stabiel wat mij erg tegenvalt van hun :(
Mijn 7490 Fritz!Box haalt bij mij nog niet eens de helft van de snelheid dan mijn oude FB7170.
Dus de 7170 draait als modem en de 7490 er achter als voip/router.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#65 Bericht door PE1PQX »

De buurman mag boos zijn, maar als jij blijft aanbieden hem te helpen zoeken naar oplossingen en eventueel oplossingen aandraagt kan hij mijns inziens niet gaan zeuren van 'hij wil niets'... (met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, nietwaar?)
Bied aan claps op de dsl kabel te zetten, maak voor hem een nieuw kabeltje enz.

Dat de snelheden omhoog gaan is gezien de huidige internet vraag vrij normaal, er wordt steeds meer via internet gedaan waaronder bellen en TV-koekeloeren (niet alleen op de 'gewone' manier maar ook zoals via Netflix). Ook zijn er steeds meer apparaten aangesloten op het web, denk aan smartphones, smart-tv's, NAS-en, IP-cams, noem maar op...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#66 Bericht door PE1PQX »

PA1PDB schreef: Dus de 7170 draait als modem en de 7490 er achter als voip/router.
Misschien eens gaan nadenken over de 7851?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wegvallen DSL verbinding

#67 Bericht door ----- »

Hier heb ik ook ADSL en heb ook de brief van XS4ALL over de snelheidsverhoging gehad.

Ik zie heb met angst en beven te gemoed. Nu heb ik last dat de ADSL verbinding eruit vliegt als ik zend op 40 meter. Maar dat is ook bij buren een paar deuren verder op.

Hieronder een plaatje van de nu gebruikte bandbreedte en zoals je ziet zit de 40meter band (en lager) in het ADSL spectrum.

Met de snelheidsverhoging zou dus ook zo maar eens de rest van het spectrum gebruikt kunnen gaan worden (tot 17.66 MHz) en dat zou kunnen betekenen dat de 20 en 30 meter band ook in het spectrum belanden met alle gevolgen van dien.
Bijlagen
adsl.png

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#68 Bericht door PG7M »

Hou daar maar rekening mee. Bij mij is het op 20 en 40 met VDSL+.

Voorheen op ADSL nooit geen last, gewoon VDSL ook niet, maar sinds VDSL+ (vectoring) dus wel.

Wordt tijd, dat men hier het laatste stukje koper van de wijkkast naar de huizen ook op glas over gaat zetten. Wellicht dan geen problemen meer, maar ik denk dat dit voorlopig nog niet aan de orde zal zijn.
PG8M schreef:Hier heb ik ook ADSL en heb ook de brief van XS4ALL over de snelheidsverhoging gehad.

Ik zie heb met angst en beven te gemoed. Nu heb ik last dat de ADSL verbinding eruit vliegt als ik zend op 40 meter. Maar dat is ook bij buren een paar deuren verder op.

Hieronder een plaatje van de nu gebruikte bandbreedte en zoals je ziet zit de 40meter band (en lager) in het ADSL spectrum.

Met de snelheidsverhoging zou dus ook zo maar eens de rest van het spectrum gebruikt kunnen gaan worden (tot 17.66 MHz) en dat zou kunnen betekenen dat de 20 en 30 meter band ook in het spectrum belanden met alle gevolgen van dien.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#69 Bericht door PE1PQX »

PD7RB schreef:
Wordt tijd, dat men hier het laatste stukje koper van de wijkkast naar de huizen ook op glas over gaat zetten. Wellicht dan geen problemen meer, maar ik denk dat dit voorlopig nog niet aan de orde zal zijn.
Deels heb je gelijk, maar er zal altijd een stukje DSL/UTP kabel nodig zijn aan de WAN kant. Bij glasaansluitingen komt er een apparaat bij (NTU, een 'fiber modem') en je weet nooit hoe die zich gedraagt bij RF signalen. Misschien gaat die nog veel vlugger over zijn nek.
Verder houd je de experiabox/fritzbox voor IP-TV, VoiP en routen van je internet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#70 Bericht door PE1PQX »

PG8M schreef: Hieronder een plaatje van de nu gebruikte bandbreedte en zoals je ziet zit de 40meter band (en lager) in het ADSL spectrum.
Hier mijn plaatje van het spectrum.
VDSL spectrum
VDSL spectrum
Nu kun je denken 'hey, ik zie 2x 'signal to noise' grafieken, dat klopt... De 7581 heeft de mogelijkheid om pairbonding toe te passen en zo een dubbele snelheid te halen over 2 (!!) koperlijnen
Huidige snelheden: 105 Mbit/sec down, 30Mbit/sec up en ervaar geen onderbrekingen aan de DSL kant, zie ook onderstaand plaatje:
VDSL statistieken
VDSL statistieken
(Ook hier: er zijn 2 kolommen voor de upstream en downstream data i.v.m. pairbonding mogelijkheden)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#71 Bericht door pa5wil »

Modem Fritzbox 7581 heeft problemen met wegvallen dsl en wifi. Dit is een probleem met de firmware van het modem. Wordt al sinds januari over geklaagd bij xs4all.
https://xs4all.gebruikers.eu/forum/view ... rowstart=0
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#72 Bericht door PE1PQX »

Voor WiFi gebruik ik een ander accesspoint van LinkSys, en het wegvallen van de DSL sync heb ik nog geen problemen mee gehad.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#73 Bericht door PG7M »

Deze week mijn FritzBox 7360 vervangen voor een 7581.

Modem meteen laatste firmware (6.83) gegeven en tot nu toe draait het als een zonnetje, ook de WiFi is prima.

Het wegvallen van de lijn, wat is ontstaan na upgraden van VDSL+ snelheden is vooralsnog ook verdwenen. Op diverse frequenties op 20 meter even een signaal gegeven en de lijn blijft behouden, dat is wel eens anders geweest het afgelopen jaar :cry:

Verder nog meer rigoreuze maatregelen genomen, om alles uit te sluiten. De standaard Ferrite Bead onder de antenne, nu vervangen voor de ON7FU Hexbeam balun. Ontvangst is nu ook veel rustiger, minder ruis uit de omgeving, werkt dus 2 kanten op. De rotorstuurkabel ook voorzien van ringkern.

En de benedenburen, hebben nog steeds wat problemen met hun verbinding, volgens mij, maar dat is niet wat mijn apparatuur/antenne veroorzaakt. Ik heb bewust even stilte gehouden op 20 meterband voor een 2-3 weken om e.e.a. goed voor te bereiden en toen hadden ze nog steeds problemen.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Wegvallen DSL verbinding

#74 Bericht door SilverArrow »

andre schreef:..... En inderdaad, er is nogal wat aan de hand met de 7581, maar dat is uitsluitend als je hem gebruikt als dect telefoon centrale. Sinds ik hem hier heb staan ben ik er alleen op vooruit gegaan. Maar heb dect dan ook disabled staan. :mrgreen:
Klopt :mrgreen:

Ik heb die dan ook nog steeds in de hoek van de meterkast liggen, niet aangesloten... onding, en niet alleen de dect is waardeloos....kijk inderdaad maar eens op het xs4all gebruikers.eu forum. Als je hem alleen gebruikt voor internet, wat ik dus niet doet, dan schijnt hij goed te zijn....
Heb gewoon nog steeds mijn oude fritsie in bedrijf....
Beter een muisarm dan een apestaartje

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#75 Bericht door pa5wil »

sinds firmware update naar 6.83 geen problemen meer met de fritzbox 7581. Werkt al paar weken zonder uit te vallen of andere problemen. Ook pair bonding is nu geactiveerd.
Wil

Plaats reactie