JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#1 Bericht door ----- »

Dit topic open ik omdat het topic "nieuwe versie jt65-HF-HB9HQX" gekaapt werd door JTDX

Kunnen we hier lekker verder bomen over JTDX
kenwoodts50 schreef:Werk hier met JTDX werkt goed ,echter wanneer ik onder de 1000Hz ga gaan je audiotonen lager uit in geluid en verlies ik vermogen
Gebruik hiervoor de "Split operation" te vinden in onder "File" -> "Settings" -> tabblad "Radio" en selecteer daar: "Rig"

Wat er dan gebeurd is dat automatisch split wordt gewerkt op zulks een manier dat de zendtoon altijd tussen de 1500 en 2000 Hertz ligt.

Voorbeeld: je ontvanger staat op 14.076 en je ontvangt een station op 400Hz , je klik daarop om een QSO te starten. Op het moment dat je gaat zenden wordt automatisch je zender op 14.074.5 geschakeld, en de zend toon is dan 1900Hz. Daarmee zend je dus op dezelfde freq als je tegenstation, maar met een hogere toon die in het vlakke gedeelte van je filters valt en je uitgangsvermogen is dan ook constant.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#2 Bericht door ----- »

Waarom is JTDX zoveel beter dan andere JT65 software ? dat vroeg ik me af en ben gaan zoeken.

JTDX maakt gebruik van HINT decoders zoals de schrijver dat noemt.

Wat er gebeurd (als ik het goed begrijp) is dat het ontvangen signaal wordt vergeleken met een lijst van bekende callsigns en locators, Ik sta er ook tussen "PG8M JO21". Doordat de software weet wat er uitgezonden zou kunnen zijn, is deze instaat dieper in de ruis te kijken en dingen te decoderen die zonder dat je weet wat je zoekt niet gevonden zouden zijn.

UA3DJY zegt hiermee decodes tot -32dB te kunnen doen. Maar omdat er gegokt wordt door de software kan deze er ook naast zitten. om aan te geven dat er gegokt is hebben de HINT decodes een * erbij staan.

Plaatje van de site:
Bijlagen
decode.png

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#3 Bericht door PD9CN »

Hoi Marcel PG8M,

Inertsant draadje ga ik volgen. En leuk om de ervaringen en instelingen te delen hier van JTDX.
Ga er binnen kort eens mee aan de slag.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#4 Bericht door PD9CN »

Krijg een setting niet voormekaar.

In het menu settings en dan tabblad Radio.
En dan in de rechter kolom is de optie aanwezig Transmit Audio Source.
Deze staat bij mijn op Front/Mic maar wil hem op Rear/Data kunnen willen zetten.

Maar op 1 of andere manier laat deze dat niet toe.
Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets fouts?

Dit omdat ik hem wil aansturen met mijn MicroHam-KeyerII en deze geeft signaal op de rear van mijn Radio.

En nog iets bij het installeren van het progamma krijg je wat opties.

1 Do not add JTDX to the System PATH.
2 Add JTDX to the System PATH.
3 Add JTDX to the System PATH for the current user.

Welke keuze is hier in de beste. En heeft dit misschien te maken met mijn eerste vraag?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#5 Bericht door Bert_1 »

Denk niet dat het daar in zit, de zoekpaden zijn normaal bedoeld om het programma en onderdelen daarvan vanaf overal vindbaar te maken zonder het hele pad in te typen. Optie 2 biedt het meest dus je zou die kunnen proberen.
Bert

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#6 Bericht door PE4BAS »

Heb hier begin dit jaar nog over in mijn blog geschreven. Voor amateurs die een beetje meer info willen weten. Ondertussen is JTDX alweer verder ontwikkeld en is men ook bezig met betere decode van JT9 en is een (J)T10 mode toegevoegd. Mijn ervaring is dat JTDX meer decodeerd, vooral als signalen over elkaar heenzitten. Heb al meerder malen gehad dat er 3 stations terug kwamen op mijn CQ op dezelfde frequentie en dat JTDX ze allemaal decodeerde. Daar sta je dan wel even van te kijken. Overigens heb je wel een beetje snellere computer nodig voor dit programma wil je echt alle opties benutten. Toch kan je het op een langzame cpu ook gebruiken met een paar aanpassingen.


http://pe4bas.blogspot.nl/2017/01/jtdx- ... imode.html

http://pe4bas.blogspot.nl/2017/02/impre ... mance.html

Deze post heb ik samen met Igor geschreven:

http://pe4bas.blogspot.nl/2017/02/jtdx- ... oding.html

Veel plezier ermee! En....good DX :wink:

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#7 Bericht door PA3HAW »

Hoi Marcel PG8M,

Ben nu ook begonnen met jtdx, decodeert in ieder geval meer dan hb9hqx

bedankt voor de uitleg van de split operation.

De waterval van jtdx en de kleuren van de calls (heb er verschillende geprobeerd) zijn helaas niet zo duidelijk als van hb9hqx .
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#8 Bericht door PE4BAS »

De waterval van jtdx en de kleuren van de calls (heb er verschillende geprobeerd) zijn helaas niet zo duidelijk als van hb9hqx .
Je kan alles naar je eigen smaak aanpassen en dingen aan en uitzetten. Als je de kleuren van HB9HQX wilt gebruiken kan dat. Wel zelf even uitzoeken... :idea:

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#9 Bericht door PA3HAW »

PE4BAS schreef:
De waterval van jtdx en de kleuren van de calls (heb er verschillende geprobeerd) zijn helaas niet zo duidelijk als van hb9hqx .
Je kan alles naar je eigen smaak aanpassen en dingen aan en uitzetten. Als je de kleuren van HB9HQX wilt gebruiken kan dat. Wel zelf even uitzoeken... :idea:
Ja ,ik heb er al verschillende geprobeerd, het is vooral de kleur van de tekst ,die kun je niet apart instellen ,(of ik ben er nog niet achter)
Als je een kleur kiest voor de tekst is dat voor de hele rij hetzelfde.
PA3HAW Nico 73

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#10 Bericht door pe5t »

Vanmorgen 06.15 detecteerde JTDX 34 Japanners op 6 meter. 50.276 Mhz. Tot nu toe het record.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#11 Bericht door PG7VG »

Het lijkt heel sterk op WSJT-X, is daar ook op gebaseerd meen ik.
Of JTDX beter decodeert dan WSJT-X kan ik niet beoordelen, het werkt iig ook prettig.
Ik ga het eens een tijdje hiermee proberen.
73, Peter.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#12 Bericht door ON5GM »

Hoe log ik een qso met JTDX ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#13 Bericht door pe5t »

Druk op het "log QSO" knopje.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#14 Bericht door ----- »

pe5t schreef:Druk op het "log QSO" knopje.
Ik gebruik daarbij ook nog JT-Alert dat werk prima samen met JTDX, fantastisch programma om allerlei toeters en bellen in te stellen. zoals alarm geluid bij nieuwe DXCC, andere continenten, nog niet gewerkte USA staten en nog veel meer.
Maar het werkt ook samen met meerdere log programma's, ikzelf gebruik LOG4OM en de QSO's die ik maak met JTDX komen automatisch in LOG4OM terecht.

Vanavond erg veel lol met JT65 (JTDX) op 6meter gehad, 4 new band: WP2B, FG8OJ, HI8JSG en YV5LI , ik had dat niet snel in een andere mode zien gebeuren.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: JTDX software voor JT9 JT10 JT65 en WSPR-2

#15 Bericht door ON5GM »

Nog een vraagje,
Kan ik de log van JT65-HB9HQX importeren in JTDX en zo ja hoe moet dat dan ?
Wat met Eqsl ? Worden de qso's automatisch geüpload naar Eqsl ?

Tnx
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Plaats reactie