Radio Piraten gaan over de schreef.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#31 Bericht door PE1KEL »

Ach, 3 meter frequenties worden geveild en brengen veel geld op.
Veel meer dan de 30 euro voor elke zendamateur.
Daarom moet piraterij op 3 meter uitgebannen worden, want 'economisch delict'.
Je kunt niet een partij 100 miljoen euro laten betalen en een vrije jongen niets.

Waar draait het dan om?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#32 Bericht door sottezero »

PA2RU schreef:Dan snap je kennelijk niet waar ik het over heb aangaande de ontstane schade's.....
Wanneer de boete "250 euro" ofzo was, zaten de piraten gewoon vanaf de zolder kamer te zenden...
Wanneer de ante naar 45.000 euro gaat, wordt het bedrag aan de andere kant van de tafel natuurlijk ook verhoogd.

Maar wanneer ik bijvoorbeeld kijk dat een Pool 3 mensen dood rijdt met minstens 120km/h op een 80km/h weg en NUL EURO boete moet betalen kan ik niet erbij dat piet piraat die lekker muziek (tja, muziek is een smaak) draait... en schijnbaar ook nog goed doet 45.000 euro moet ophoesten omdat die toevallig nu al 3 keer betrapt is... Tja...

Der gaat niemand dood door een piraat met AAA kwaliteit zender...
Storing die veroorzaakt zou worden is allemaal potentieel-geouwehoer... "Het zou kunnen''... Op basis van dat soort geFUD hebben we ook al een oorlog gehad... omdat er ergens massa-vernietigingswapens zouden kunnen zijn...

Blaffende honden die 2250 euro kan kosten in Rotterdam...

Enige vorm van realiteit is ver te zoeken...
Laat ik het zo zeggen dat ik mijn baan zou opzeggen bij AT als ik een sloeber die plaatjes draait een bon van 45.000 euro zou moeten aansmeren.
Laat ik het zo zeggen... als een piraat 3 AT BOA's zou doodrijden krijgt ie minder boete dan wanneer die een plaatje draait... Zelfs als die 40km/h te snel reed... Of misschien wel 10 liter alcohol achter de kiezen had...
Begin je het nu te snappen?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#33 Bericht door elsinga »

[mod] Ik stel voor om de toon ietwat te matigen... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#34 Bericht door PE1KEL »

sottezero schreef:
PA2RU schreef:Dan snap je kennelijk niet waar ik het over heb aangaande de ontstane schade's.....

Enige vorm van realiteit is ver te zoeken...
Laat ik het zo zeggen dat ik mijn baan zou opzeggen bij AT als ik een sloeber die plaatjes draait een bon van 45.000 euro zou moeten aansmeren.
Laat ik het zo zeggen... als een piraat 3 AT BOA's zou doodrijden krijgt ie minder boete dan wanneer die een plaatje draait... Zelfs als die 40km/h te snel reed... Of misschien wel 10 liter alcohol achter de kiezen had...
Begin je het nu te snappen?
Enige tijd geleden werd zelfs geopperd dat men tot een max van 17.000 euro boete zou krijgen bij weigering van een slimme meter.

Inderdaad, zulke hoge bedragen opvoeren is verre van reëel.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#35 Bericht door PA1 »

Willem, ieder zijn smaak natuurlijk maar de mijne niet, daarom luister ik er ook niet naar. Ik luister veel naar internet radio en dan vooral 181FM.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#36 Bericht door PE1JBG »

Er is door de wetgever een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen economische delicten en andere vormen van delicten in het straf- en andere rechten. Economische delicten schaden de maatschappij op vele wijzen, soms ernstig en zwaar. Reden waarom de santies/boetes/vrijheidsstraffen voor economische delicten zo hoog zijn. De hoogte van de schikking, sancties of boete is overigens niet aan de ambtenaar AT zelf maar aan het OM, de ambtenaar AT is "slechts" de handhavende opsporingsambtenaar die zijn werk uitvoert. Net als die politieagent die heeft geconstateerd dat je 120 hebt gereden waar je maximaal 80 moocht rijden.
Er zijn legale partijen die veel geld moeten betalen om legaal een omroepstation in de lucht te kunnen brengen. Illegale omroepstations ontduiken de wet- en regelgeving, en valse concurrentie is ontstaan.

Als er een bepaalde specifieke doelgroep wil/moet worden bereikt dan kan dat zeker ook op een legale wijze, die -uiteindelijk- minder kost aan boetes, en nog belangrijker geen strafblad oplevert welke laatste je levenlangs zal achtervolgen. Welke doelgroep je ook wil gaan bereiken, er is geen enkel wettelijk excuus voor het illegaal in de lucht zetten van een omroepstation.

Alle vormen van bedreiging, geweld, in (levens)gevaar brengen van opsporingsambtenaren en/of hen hinderen wordt in Nederland keihard aangepakt, dus ook personen die allerlei economische delicten plegen. Personen die een illegaal omroepstation in de lucht zetten zijn zich dondersgoed bewust van de langslepende persoonlijke gevolgen en weten dus precies wat boven hun hoofd hangt als ze worden gepakt. Maar dat zijn en blijven altijd hun eigen persoonlijke keuzes en beslissingen.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#37 Bericht door PA2RU »

@sottezero
Moet toegeven dat sommige boete's inderdaad niet in verhouding staan ten opzichte van de overtreding..
Het verhaal rondom die Pool die 3 mensen de dood in jaagt kan ik ook niet bevatten en op dat punt ben ik het helemaal met je eens..

Maar dat is hier niet het discussiepunt : het gaat er om dat piraten hun (stoor)zender zomaar op de band ploffen zonder een cent te betalen voor de frequentie , geen rechten afdragen aan buma/stemra , geen belastingen betalen over eventuele inkomsten die ze genereren etc etc..
Legale omroepen houden zich wel aan die regels en dus praten we hier , zoals ik al eerder noemde , over concurrentievervalsing.
Andere zaken had ik al eens genoemd in deze thread ten aanzien van onbemande meuk in onder andere GSM of hoogspanningsmasten met allerlei schade's die daaruit ontstaan.

Ik vind het erg jammer dat je voor zulke boete's in dit soort gevallen geen begrip kunt opbrengen.

Als men dat niet aanpakt krijgen buitenstaanders op den duur die rekening gepresenteerd in de vorm van hogere kosten bij je gsm provider of energieleverancier : sorry , maar ik ben NIET van plan om daar voor op te gaan draaien.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#38 Bericht door PE1PQX »

PE1KEL schreef: Enige tijd geleden werd zelfs geopperd dat men tot een max van 17.000 euro boete zou krijgen bij weigering van een slimme meter.
Appels-peren... De schade die eventueel ontstaan zou met het niet plaatsen van één slimme meter (welke bij mijn weten nog steeds geweigerd MAG worden) staat in geen verhouding met wat de commerciële stations zoals Veronica, 538, SkyRadio etc. aan inkomsten kunnen verliezen als er een illegaal station de ether in gaat waardoor een commercieel station niet hoorbaar meer zou kunnen zijn.

Een energieboer betaalt zelf ook geen geld aan de netwerkbeheerder, dat doe jij indirect als afnemer door het stukje vastrecht en energie-heffingen.
Een commercieel radio-station krijgt haar inkomsten voor een heel groot deel uit reclame die periodiek (per uur, per half uur of per kwartier) uitgezonden word.

Groot verschil.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#39 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#40 Bericht door andre »

Voorop gesteld, er zijn tot nog toe geen boetes uitgedeeld met een hoogte van € 45.000. Wel veel minder, maar zeker geen 45 duizend. We weten allemaal dat het gros van de radio amateur in het verleden een of meerder scheve schaatsen hebben gereden. Er is de laatste 20 jaar veel veranderd in de ether en daar horen eenvoudig geen piraten meer thuis in de omroepband. Echter een boete opleggen die het At niet kan waarmaken dient geen enkel doel.
Handhaven wel, maar dan wel consequent, keer op keer, net als vroeger de hele boel inpakken en mee nemen. Helaas is dat te veel werk door de matige bezetting van BOA's van tegenwoordig. Nu worden er sancties opgelegd, waar de rechter niet in mee gaat, apparatuur nagenoeg nog intact en daar gaan we weer. Een zender is zo gekocht mocht die dan wel eens in beslag worden genomen, maar verder, stekkers erin en gaan...
Tja, volgens mij komt er op deze manier nooit een eind aan....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#41 Bericht door PA1 »

Er wordt tegenwoordig veel met een evenementen vergunning gedaan, dat is de positieve kant. Even 450 € aftikken (inclusief BUMA) en je mag 3 of 4 dagen uitzenden. Het AT komt even langs om de boel te controleren en dan gaan. Weer een hoop hoempa in de ether want dat is kennelijk het enigste genre :lol:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#42 Bericht door PA2RU »

Wel typisch dat 'je weet dat het niet mag maar wie doen we er kwaad mee' terwijl anderen en ik incluis al legio aan (on)kosten hebben genoemd die er uit ontstaan

Een discussie met zo'n figuur is zinloos , puur omdat het grootste gros van de piraten het inlevingsvermogen hebben als dat van een banaan...
Die boete van maximaal 45K : als ze zo'n figuur uit de lucht halen gewoon alles , maar dan ook echt ALLES in beslag nemen , niet alleen de zender maar alles wat er aan hangt..
Cd-spelers , mengpanelen , muziekdragers etc etc....denk dat je ze daar veel meer mee pakt...
73 René PA2RU

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#43 Bericht door pa1bvm »

waar zouden al die in beslag genomen eindtrappen toch blijven ???
worden die echt allemaal tot schroot verwerkt ??

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#44 Bericht door PE2AAB »

pa1bvm schreef:waar zouden al die in beslag genomen eindtrappen toch blijven ???
worden die echt allemaal tot schroot verwerkt ??
Alles naar Domeinen dus worden ze iig onklaar gemaakt. Net als met de brommers toendertijd. Daar sloopten ze de cilinderkoppen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1OHM
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2016, 12:30
Roepletters: PE1OHM

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#45 Bericht door PE1OHM »

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien ... de goedwillende piraten zijn al lang naar internet streams verhuist, wat over blijft ...

Gesloten