Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
wimken
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:59

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#31 Bericht door wimken »

er staat op allebei s-m-t amplifier ta4523l en op de 10watt staat achter het typenr./010
met de 10watt is er geen verschil tussen de stand MED en HIGH, dan komt er allebei ong. 10watt uit

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#32 Bericht door PA4WK »

Dan is er in iedergeval geen sprake van een defect maar van een bewuste 10 Watt versie.
Ik heb geen idee waar je zou moeten zoeken.
Mogelijk lezen er mensen mee met dit forum die deze sets in het verleden onderhouden hebben en kunnen die meer informatie verschaffen.
Best 73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Hevadr
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2011, 09:08

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#33 Bericht door Hevadr »

Dit heb ik jaren geleden ook ervaren.
De oplossing ligt in een zenerdiode die een andere waarde heeft dan in het schema staat vermeld.
Ik kon het zo snel niet terugvinden in mijn aantekeningen, maar kijkend naar figuur 2.4 van de technische manual van de TA4523, zou dit zener D11 kunnen zijn.
Meet de diverse voedingsspanningen, met name van de eindtrap, en je komt er achter.
Suc6

73, Henk, PA1HVD

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#34 Bericht door radioshack »

pe5jw schreef:Jacobs heeft afgelopen dinsdag bij ons op de afdeling een leuke lezing over dit apparaat gegeven. Genoeg inspiratie om vandaag samen met Aloys (pa3dat) even naar baco te rijden :) Ze worden aardig schaars er waren en nog een paar (er lag er maar 1 op de plank en we moesten vragen).
(...)
Sorry dat ik je op kosten heb gejaagd . ;-) Het spul is ook te leuk om de laten liggen.
Volgens bij Is Baco inmiddels uitverkocht. Ik heb nog een aantal complete sets die op termijn nog in de verkoop gaan. (Ik heb een partij spullen gekocht waar een fill-gun en de microfoons bij zaten waar het mij om te doen was...) Ik heb een aantal complete sets met zendontvanger, eindtrap en kabels, microfoon(!), antenne, accu, voedingskabel en pouch om de zendontvanger aan een riem te kunnen hangen. Kortom, zowel als basis evenals portabel te gebruiken. Alle apparatuur moet nog goed schoon gemaakt worden, de nodige modificaties moeten nog worden uitgevoerd, afgeregeld en getest. Dit kan nog een geruime tijd in beslag nemen. Mocht er bij voorbaat interesse zijn hoor ik het wel...
wimken schreef:wie weet waar het verschil in zit tussen de 10 en de 20watt uitvoering????
voor mij liggen een 10 en 20watt uitvoering en ik kan er geen verschil in zien(printen en eindmodule) bij de 10 watt komt er niet meer vermogen uit na het schakelen van med naar high vermogen, inwendig zie ik geen verschil. heeft hier iemand een idee over??
het idee is ontstaan om van de 10 watt een 20watt versie te maken,heeft hier iemand ervaring mee?
Hevadr schreef:Dit heb ik jaren geleden ook ervaren.
De oplossing ligt in een zenerdiode die een andere waarde heeft dan in het schema staat vermeld. Ik kon het zo snel niet terugvinden in mijn aantekeningen, maar kijkend naar figuur 2.4 van de technische manual van de TA4523, zou dit zener D11 kunnen zijn.
Meet de diverse voedingsspanningen, met name van de eindtrap, en je komt er achter.
Suc6
73, Henk, PA1HVD
De /010 is 10 W, /016 is 16 W en het type zonder toevoeging is 20 W. De inhoud is ogenschijnlijk identiek. Ik heb na een uur turen naar de print geen verschil kunnen waarnemen. Een zender diode klinkt aannemelijk, ik zal er eens naar gaan speuren. @PA1HVD, heb je de technische gegevens van de eindtrap nog? Zou ik hier een kopie van mogen ontvangen? Deze ontbreekt namelijk nog in "mijn collectie" en zou zeer goed van pas komen!
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#35 Bericht door radioshack »

Woehoe! Met dank aan Henk; PA1HVD is het een paragraaf geschreven over het verhogen van het zendvermogen van de 10 en 16 Watt uitvoering naar 20 Watt! Alle credits aan Henk; PA1HVD voor de technische info!
De beschrijving en schema heb ik hier geplaatst.: http://www.amateurtele.com/index.php?ar ... 1&id=#1111

Nb, misschien moet de pagina een tweede keer geladen worden met F5 om bij het juiste paragraaf aan te komen. Soms is de browser sneller dan de website waardoor niet direct het juiste paragraaf zichtbaar is...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

wimken
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:59

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#36 Bericht door wimken »

perfect......bedankt voor jullie meedenken en antwoord, alle credits en bloemen naar pa1hvd en radioschack.
13volt zener is besteld, als hij erin zit laat ik het jullie weten.

wimken
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:59

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#37 Bericht door wimken »

dit is het toch niet helemaal......in de 10watt versie zit een 9volt zener, in de 20watt een bzy88c 13 een 13volt zener dus, na vervanging van de zener door een 13volt exemplaar, is er niets veranderd stand low geeft onveer 1,5watt med ongeveer 9watt, en high blijft gewoon 9watt er veranderd dus niets door vervanging van de zener.
er zal dus meer gemodificeerd moeten worden...!!

wimken
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:59

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#38 Bericht door wimken »

na nog wat meer tuurwerk nog een verschil gevonden, aan de draaiknop low med high zit bij de 10watt
versie nog een draad verbinding aan de schakelaar tussen punt 1 en 2, als je die doorknipt heb je wel verschil tussen med en high. nu is het high vermogen in te stellen met de potmeter naast tr1, en in de stand med is het med vermogen in te stellen met de potmeter r41, als je de potmeter naast tr1 op max zet en de potmeter r41
op half vermogen, dan heb je van een 10watt eindtrap een 20 watt eindtrap gemaakt.
suc6 met het wijzigen.............

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#39 Bericht door radioshack »

wimken schreef:na nog wat meer tuurwerk nog een verschil gevonden, aan de draaiknop low med high zit bij de 10watt
versie nog een draad verbinding aan de schakelaar tussen punt 1 en 2, als je die doorknipt heb je wel verschil tussen med en high. nu is het high vermogen in te stellen met de potmeter naast tr1, en in de stand med is het med vermogen in te stellen met de potmeter r41, als je de potmeter naast tr1 op max zet en de potmeter r41
op half vermogen, dan heb je van een 10watt eindtrap een 20 watt eindtrap gemaakt.
suc6 met het wijzigen.............
Vanochtend hoorde ik op PI2NON van Maikel; PE1MSW dat de "zenerdiode modificatie" niet voldoende was. Hierop ben ik gaan speuren en bovenstaande informatie gevonden. Ik ben zo vrij geweest om de informatie over te nemen in het artikel. Uiteraard met eervolle vermelding. Hartelijk dank voor de info!

De bijgewerkte versie staat hier: http://www.amateurtele.com/index.php?ar ... 1&id=#1111
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#40 Bericht door pe5ed »

Toch ook maar eens mijn stal uitmesten, en die mods uitvoeren.
Dank voor de documentatie en het uitzoek-werk.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#41 Bericht door pe5jw »

Zo vandaag eindelijk de tijd genomen om de cougar onderhanden te nemen.
Alle (hardware) mods uitgevoerd en een microfoon en speaker aangesloten.
En hij werkt ;) eerste verbinding met me zelf is al gemaakt lol.

Zou een 3.5 jack in de remote maken maar zag dat baco de speaker nog verkoop dus 1 besteld neem aan dat de 2 pole stekker daar aan zit.
Ik heb nu even een 3,5 jach bij de microfoon aansluiting gemaakt.

Nu opzoek wat ik nodig heb om de "programmer" te maken.

En ik moet nog een oplossing voor mijn antenne bedenken aangezien ik mijn dakraamframe heb moeten opgeven ivm een nieuw gezet dakraam en hij niet meer past.
Misschien toch maar een nieuwe maken.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#42 Bericht door radioshack »

pe5jw schreef:...

Nu opzoek wat ik nodig heb om de "programmer" te maken.
...
Hier zal de informatie binnenkort verschijnen naar verwachting. Ik heb al een behuizing, keypad, scherm en 2N7000's klaarliggen... 8) http://pa5dof.blogspot.nl/2017/05/racal ... -part.html
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#43 Bericht door PA4WK »

Gezocht een verbindingskabel voor de Racal Cougar en de bedien unit.
wie helpt mij er aan? met 2 losse pluggen ben ik ook al blij.
Groet Wim
wim.pa4wk@gmail.com
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#44 Bericht door PA3BAS »

Neem anders eens contact op met Baco in IJmuiden. Die hebben veel van die apparaten verkocht, en hebben meer dan op hun website staat...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Racal Cougar PRM4515L 70 MHz - documentatie gezocht

#45 Bericht door PA4WK »

Dat heb ik natuurlijk als eerste gedaan maar helaas hebben ze geen kabeks meer.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie