Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marco - PD0KBZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2017, 18:00
Roepletters: PD0KBZ

Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#1 Bericht door Marco - PD0KBZ »

Goedemiddag mede amateurs,

Ik heb sinds kort de Yaesu FT-991A en de ADMS-991U programeersoftware in huis.
Helaas krijg ik met de ADMS-991U software de communicatie tussen de FT-991A en de pc niet aan de praat.

Ik heb de software geïnstalleerd en de updates gedaan, na het verbinden van set naar pc komen netjes de twee compoorten (3+4), en de twee audiocodecs zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover lijkt het goed te gaan.
Als ik de FT-991 programmeer software opstart en bij communications op “get data from radio” druk, krijg ik na enige tijd onderstaande melding.

Afbeelding

Dit gebeurd bij elke instelbare baudrate ik in de software.
Ik het menu van de FT-991A heb ik bij menu 031 de CAT RATE op 9600bps gezet. (andere waardes heb ik ook geprobeerd)

Ik heb dit op vier laptops / pc’s geprobeerd (3x Win10, 1x Win7), tevens heb ik de driver van de Yaesu website geprobeerd, maar dit geeft het zelfde resultaat.

Ongetwijfeld zie ik iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit.
Zijn er bijvoorbeeld nog meer instellingen in de FT-991A die gedaan moeten worden?
In de software zelf is voor communicatie verder niets in te stellen.

Ik hoop dat er amateurs onder jullie zijn die de zelfde set en software gebruiken, en me hier mee kunnen helpen, anders wordt het met de hand programmeren. :(

Met vriendelijke groet,
Marco - PD0KBZ

hhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 apr 2016, 20:26
Roepletters: PA0HVH

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#2 Bericht door hhout »

Hallo,

Bij mij staat menu item 031 - CAT Rate op 38400 en menu item 033 CAT RTS op DISABLE
Je moet uiteraard wel de goede COM poort kiezen

Groeten, PA0HVH
Henk, PA0HVH - F license + CW. Loc: JO21SK. TRX: ICOM IC-7300, ICOM IC-705, Yaesu VX-3. Antennas: EndFed for HF, 5/7 el V Yagi for 2/70

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#3 Bericht door pa5wil »

Ik heb hetzelfde probleem. Het blijkt dat de FT-991U software niet werkt op de FT-991A. Je moet de FT-991A software hebben.
https://www.rtsystemsinc.com/FT-991-Rad ... s/2692.htm
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#4 Bericht door pa5wil »

Ik heb nu de ADMS FT-991A software en probleem is opgelost.
De FT-991A software werkt op zowel de FT-991 en FT-991A. Maar de oude FT-991 software dus niet op de FT-991A
Wil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#5 Bericht door PE2AAB »

Wat ik weet van Yaesu en PC koppelen is dat de baudrate aan beide zijden (in het instellingen menu van de set én in de software op de PC) HETZELFDE moet zijn anders werkt het niet.
Check dat eens.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#6 Bericht door pa5wil »

PE2AAB schreef:Wat ik weet van Yaesu en PC koppelen is dat de baudrate aan beide zijden (in het instellingen menu van de set én in de software op de PC) HETZELFDE moet zijn anders werkt het niet.
Check dat eens.
Bij de ADMS software kun je de boudrate niet instellen. Maar is ook niet de oorzaak van het probleem van de topic starter. Zijn probleem is de verkeerde software.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#7 Bericht door pa5wil »

Topic starter stelt een vraag en reageert vervolgens niet meer op de antwoorden. :(
Wil

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#8 Bericht door Bert_1 »

Is al eventjes niet meer online geweest, misschien op vakantie of iets anders?

Bert
Bert

Marco - PD0KBZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2017, 18:00
Roepletters: PD0KBZ

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#9 Bericht door Marco - PD0KBZ »

PA5WIL schreef:Topic starter stelt een vraag en reageert vervolgens niet meer op de antwoorden. :(
Het hemelvaart en pinksterweekend niet thuis geweest, en dus weinig online activiteiten.

Maar bedankt voor je info, wel een beetje lullig dat ze zelfs bij RTSystems mij daar niet op attendeerden toen ik ze deze vraag ook stelde. :(

En waarschijnlijk is dit euvel bij de leverancier waar ik de FT-991A en software gekocht heb ook niet bekend.

Nu maar eens kijken hoe ik aan de ADMS FT-991A kom

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Communicatie tussen Yaesu FT-991A en PC

#10 Bericht door pa5wil »

Op de helpdesk van rtsystems werken niet de slimste. Het koste mij 4 mails voor ze het probleem snapte. Je kan voor 25 dollar het downloaden en binnen een kwartier werkte het met de ft-991a. Ze hebben zelfs een regeling als je de oude versie na januari 2016 gekocht heb.
Wil

Plaats reactie