Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#166 Bericht door PA0HJA »

Ook frappant om te lezen dat men het aspect van het semi-continue loggen van het verbruik en het opsturen daarvan naar een commerciële centrale instantie en de daarmee samenhangende privacy aspecten consequent vermijdt.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#167 Bericht door PA1FOX »

Voor diegenen die hem nog hebben, het einde van de Ferraris draaischijfmeter is nu echt in zicht.

https://zep-enexisbv.netdna-ssl.com/wp- ... ductie.pdf

bladzijde 6.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#168 Bericht door TomNL »

PA1FOX schreef:Voor diegenen die hem nog hebben, het einde van de Ferraris draaischijfmeter is nu echt in zicht.

https://zep-enexisbv.netdna-ssl.com/wp- ... ductie.pdf

bladzijde 6.
Dat kunnen we toch alleen maar toejuichen?
Daarbij heeft een meter met communicatiemodule (slimme meter) verschillende voordelen voor het energienet van de toekomst ten opzichte van een digitale meter zonder deze module. Hierbij denk ik aan het kunnen faciliteren van dynamische leveringstarieven, efficiënt netbeheer, energiebesparing en administratieve processen.
Het staat er. Een slimme meter zorgt voor energiebesparing. :!: Dat kunnen we goed gebruiken met de straks (bijna) verplichte warmtepompen, die voor een gemiddeld huis op jaarbasis bijna 5000 KWh verbruiken.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#169 Bericht door pa0ejh »

Dat is bedoeld voor hen die zelf energie opwekken, dus eigenaars van bv. zonnepanelen.....

in ieder geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken
over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het
elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten.

Dus niet alleen een reden uitzoeken die jij interessant vind......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#170 Bericht door PA3CQN »

TomNL schreef: Het staat er. Een slimme meter zorgt voor energiebesparing. :!: Dat kunnen we goed gebruiken met de straks (bijna) verplichte warmtepompen, die voor een gemiddeld huis op jaarbasis bijna 5000 KWh verbruiken.
Een slimme meter zorgt niet voor besparing. Dat moet de afnemer zelf regelen. Nou kan ik al jaren heel goed mijn oude meter aflezen.
Digitaal brengt daar geen verandering in.
In de praktijk blijkt dan ook de besparing minimaal: ca 1 %. Op een gemiddeld energieverbruik van pakweg 3000 kWh is dat 30 kWh.
Nog geen tientje op de jaar-rekening .. oftwel 1/4 kopje terras-koffie per maand ( als je buiten de randstad woont ;-)
Als ik in de woonkamer twee gloeilampen ( samen 100 W ) door LED-exemplaren ( samen 25 W ) vervang levert dat al meer op.

Een slimme meter zorgt straks wel voor belastingsinkomsten. Daarbij wordt het rare idee gehanteerd dat saldering geld kost: de overheid loopt belasting mis op niet afgenomen energie.
Dat is natuurlijk de kromste redenering die je kunt bedenken: omdat je iets niet koopt kost het geld ?? Dan zal ik wel een heel dure consument zijn, want ik koop niet zo veel.

Ik krijg wel eens het rare idee dat die hele klimaat-toestand niet om het klimaat gaat maar gewoon om geld.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#171 Bericht door PA3DAT »

Sommige zendamateurs over slimme meters, dat is net zoiets als aluminiumhoedjes over antennes.
En dan op HF alleen AM, met een homemade buizentransceiver? Wel een mobiel? Moet haast een Nokia
zijn... :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#172 Bericht door PD1JAP »

PA3CQN schreef: Ik krijg wel eens het rare idee dat die hele klimaat-toestand niet om het klimaat gaat maar gewoon om geld.
Is het ook, draait allemaal om geld. Zeuren voortdurend over CO2 terwijl waterdamp het grootste aandeel heeft in de broeikasgassen. Allemaal bezeikte boel dat opwarmingsgeneuzel. Geldtrekkerij, niet meer en niet minder.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#173 Bericht door PA3DAT »

Ja, laten we iets gaan doen om de waterdamp te bestrijden. Bijv. alle vormen van open water
verbieden, want die leiden alleen maar tot meer waterdamp. De zeeën en oceanen afdekken met
plastic (daar zijn we al heel ver mee! :D )
En belasting heffen op mensen die zweten! Het gaat per slot van rekening allemaal om geld.

Ja goed bezig... Wie serieus geïnteresseerd is:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... -waterdamp
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#174 Bericht door PA1PDB »

Ik zeg altijd gekscherend wat meetbaar is moet je voor betalen :)
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

-Verwijderd account

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#175 Bericht door -Verwijderd account »

We zijn toch wel een beetje afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. Laat ik daaraan meedoen :)
Voor wie een account heeft op Twitter, zoek eens op hastag #gasverbod
Er gaat dan een nieuwe wereld voor je open en kan je haast niet geloven waar onze politiek mee bezig is...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#176 Bericht door PE2AAB »

PE2CH schreef:We zijn toch wel een beetje afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. Laat ik daaraan meedoen :)
Voor wie een account heeft op Twitter, zoek eens op hastag #gasverbod
Er gaat dan een nieuwe wereld voor je open en kan je haast niet geloven waar onze politiek mee bezig is...
Straks hebben we gas infrastructure woonwijken en is het huilie huilie als blijkt de bewoners er bijvoorbeeld hun auto niet kunnen tanken omdat er geen voorzieningen meer zijn.

Politiek weet het verschil niet tussen gas en aardgas.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#177 Bericht door PA3CQN »

PD1JAP schreef:
PA3CQN schreef: Ik krijg wel eens het rare idee dat die hele klimaat-toestand niet om het klimaat gaat maar gewoon om geld.
Is het ook, draait allemaal om geld. Zeuren voortdurend over CO2 terwijl waterdamp het grootste aandeel heeft in de broeikasgassen. Allemaal bezeikte boel dat opwarmingsgeneuzel. Geldtrekkerij, niet meer en niet minder.
Dat is niet wat ik zeg, er is wel degelijk een milieuprobleem waar CO2 een deel van is. Ik zeg dat slimme meters onderdeel zijn van een symbool-politiek maar dat er niks wezenlijks wordt ondernomen om te zorgen voor een beter milieu. En dat die symbool-politiek de rekening hoofdzakelijk bij de kleingebruiker legt, die helemaal geen keus heeft.
Neem die slimme meter nou: die zou oorspronkelijk een live-verbruik display krijgen. Dat is afgezwakt tot een los aan te schaffen display, met eventueel bijbehorend betaald abonnement.
Of te combineren met allerlei slimme energiemanagers ( ? ) die ook weer energie verbruiken natuurlijk. En te koppelen aan al die Toon/Nest rommel. Die weer gekoppeld kan worden aan allerlei
grondstofverbruikende HUE en andere troep, uiteraard weer verbonden met het internet om via je telefoon ingewikkeld te doen.
Er is een hele industrie die verdient aan het 'zuinig zijn', maar in werkelijkheid alleen maar nog meer troep produceert.

In mijn huis heb ik een lichtknopje en een ronde thermostaat. Beide bij de kamerdeur, dus als ik weg ga is het een kleine moeite het licht uit te doen en de temperatuur aan te passen. Kost mij niks, en het milieu ook niet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#178 Bericht door PA1AIS »

Dat kunnen we toch alleen maar toejuichen?
Daarbij heeft een meter met communicatiemodule (slimme meter) verschillende voordelen voor het energienet van de toekomst ten opzichte van een digitale meter zonder deze module. Hierbij denk ik aan het kunnen faciliteren van dynamische leveringstarieven, efficiënt netbeheer, energiebesparing en administratieve processen.
Het staat er. Een slimme meter zorgt voor energiebesparing. :!: Dat kunnen we goed gebruiken met de straks (bijna) verplichte warmtepompen, die voor een gemiddeld huis op jaarbasis bijna 5000 KWh verbruiken.[/quote]

Was het niet zo dat in een geposte link hier naar een testrapport over slimme meters dat ze allemaal teveel rekenen? ergens tussen de 5-21% teveel in het voordeel van de leverancier?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#179 Bericht door PA3DAT »

Denk het niet. Ik ga ook geen twaalf pagina's terugbladeren om dat te vinden... Dit soort
uitspraken zou je niet moeten doen zonder een link naar overtuigend bewijs.

Het parlement, Tros Radar, de Consumentenbond, Eigen Huis enz. enz. zouden er wel over
vallen als dat écht zo was.

Anders ben je net een aluminiumhoedje die beweert: "was er niet een rapport dat aantoonde
dat het wonen in de buurt van een antenne leidde tot een verhoogde kans op kanker?"

Vaststaand feit: sinds ik een slimme meter heb ben ik alleen maar minder stroom uit het net
gaan gebruiken en betalen! :!:

(Héél misschien dat dat iets te maken zou kunnen hebben met de zonnepanelen die ik in dezelfde tijd op
mijn dak heb laten leggen?)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#180 Bericht door PA3JVA »

Even dit lezen over de te hoge meterstanden bij digitale en slimme meters: https://ieeexplore.ieee.org/document/78 ... eload=true
Ook bij de consumentenbond is dit bekend, ook radar heeft er uitzendingen aan gewijd.
Een aantal amateurs die regelmatig op de NOS en ASD repeaters komen kennen ook de amateur die er bij betrokken is geweest en waar men tegenaan loopt.

De energie bedrijven ontkennen het en geven het geen prio terwijl bewezen is dat er het nodige mis is.

Joop

Plaats reactie