Mannes schreef:
ik zou wel graag een copy van het N examen willen
van 17 mei 2017
ik ga 24 mei naar vlaardingen
mvg
Citaat:
In het examen kwamen enkele vragen voor die lang niet aan de beurt zijn geweest en waarvoor je goed moest kijken naar de gegevens, maar het viel geheel binnen de exameneisen. De ‘uit het hoofd leerders’ hadden het nakijken. Zorgen dat je de stof echt begrijpt en het geleerde kunt toepassen op andere vragen is nog altijd de beste weg naar succes.]
BRONInderdaad, het talloze keren herhalen van examenvragen om je slagingskans je vergroten, vergroot niet je feitelijke kennis...
Dit heeft men inmiddels al begrepen bij het theorie-examen voor het Rijbewijs en daar gaat dit "truckje" niet meer op.
Anderzijds, met zoveel examens per jaar is het moeilijk om telkens volledig nieuwe vragen te bedenken om de 'uit het hoofd leerders' te onttronen. En ja, zolang men met dit systeem blijft werken waarbij je keuze hebt uit drie of vier antwoorden zal je altijd hier tegenaan lopen. Het goede antwoord staat er immers bij, je hoeft het alleen maar aan te kruisen
Het beste zou zijn dat examenkandidaten de antwoorden zelf zouden moeten opschrijven, dan pas weet je wat ze daadwerkelijk aan kennis bezitten. Er zijn dan immers geen antwoorden meer waaruit gekozen kan worden. De vraag is: hoe beoordeel je dan de gegeven antwoorden? In geval van rekenkundige vragen en ook op het gebied van kennis van regelgeving zal dat geen problemen opleveren. Maar bij de overige vragen ligt dat een stuk lastiger.
Jaren geleden heb ik een mondeling examen moeten afleggen tegenover drie examinatoren. Het bleek dat ik een aantal vragen op een andere manier beredeneerde dan gebruikelijk was. Dat werd tijdig opgemerkt en was voor de voortgang van het examen geen probleem. Aan het eind van de examendag werd het resultaat direkt meegedeeld. De schriftelijke bevestiging kwam later.
Dit geeft al aan hoe lastig het is als je op een andere manier examens wil gaan afnemen dan het laten kiezen uit voorgedrukte antwoordmogelijkheden.
Charles - PE2CH