Reünie Radio Holland: 'Morse verleer je nooit'

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Reünie Radio Holland: 'Morse verleer je nooit'

#16 Bericht door Jan pa3abk »

pa4m schreef:
Wat is het verschil tussen mode A2 en A2H?
A2 heeft 2 zijbanden. A2H heeft bij modulatie maar 1.

Als je de opname beluistert hoor je bij PCH dit erg kenbaar naar voren komen.
Het geeft de indruk van een 100% vol gemoduleerde dubbelzijband uitzending maar is dit niet.

Aanvankelijk kon men alleen maar DSB maken door simpelweg een AM modulator aan de eindtrap toe te voegen.
Er waren scheepszenders die 3 cuub in de radiohut in beslag namen en een schamele 150W op de MG produceerden, met een hoop blauw licht (kwikdampers) en rood van de eindpitten (LF en HF).
Die dingen hadden ruim 1,5kW uit het scheepsnet nodig om dit te produceren dus erg efficiënt was dat niet. Klimaat in het radiostation liep dan ook aardig uit de hand in tropische gebieden zonder AC met zender aan.

Later kwamen zenders gebaseert op SSB techniek, dus een low level modulator.
Door nu na de SSB filtering de carrier weer toe te voegen krijg je A2H.
De zijband was qua vermogen net zo sterk als de carrier.
Als je dit op een oscilloscoop bekijkt, lijkt het beeld op een SSB dubbeltoon test.

Bij normale AM (A2A) gebruikt de "ontvanger" slechts 25% van het vermogen wat hij ontvangt, bij A2H verdubbelt dat. (De 2 carriers veroorzaken een "zweving" van 800Hz)
Na AM detectie niet bepaald sinusvormig maar de "dracht" en neembaarheid neemt enorm toe.
Met name van belang voor het AAT (Automatisch Alarm Toestel) die alleen hierop reageert.
Op het "gehoor" wacht lopen had met altijd de "BFO" aan staan, hierdoor werd het "muzikaler" om aan te horen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Reünie Radio Holland: 'Morse verleer je nooit'

#17 Bericht door Rene - pg3r »

Jan pa3abk schreef: A2 heeft 2 zijbanden. A2H heeft bij modulatie maar 1.
Dat klopt niet. De eerste letter geeft de modulatie aan. Enkelzijbandmodulatie met draaggolf wordt in dit geval aangeduid met H2. De letter achter de 2 geeft aan wat de aard van het bronsignaal is.

Dus: A2A voor morse met toonmodulatie in dubbelzijband en H2A voor morse met enkelzijband en volledige draaggolf.

Leesvoer

VE3TOK
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2006, 20:19
Locatie: Hamilton, ON

Re: Reünie Radio Holland: 'Morse verleer je nooit'

#18 Bericht door VE3TOK »

pa0qrb schreef:Voor mij geldt dat het opnemen van morsecode inderdaad geen problemen oplevert.
Het seinen (met een straight key) was, toen ik in 2008 weer begon met ham radio, echter wel een probleem. Zo kon ik bijvoorbeeld de 'Q' er niet meer uit krijgen, erg lastig met mijn call natuurlijk en meer in het algemeen met de Q-code. Er zat weinig anders op dan helemaal opnieuw seinen te leren. De examensnelheid (20 wpm voor R/O's 2e klas) haal ik echter niet meer. Toch maar aan de elbug, dus. Als je dat niet gewend bent is dat een behoorlijk steile leercurve, maar momenteel gaat het wel.
In elk geval gisteren de seinproef maar niet gedaan, dat zou niks geworden zijn.
Leuke bijeenkomst, trouwens. Veel ex-collega's ontmoet.

En inderdaad, al die ex-R/O's: haal je licentie! Dan kun je weer los.

73
Harold.
Hallo Harold,

Leuk zeg dat iemand die video's opmerkte van het honderd jarig bestaan en ik herkende ook een paar collega's daarop uit die tijd maar
wel wat ouder..Schenk viel gelijk op... Morse gaat hier nog steeds prima maar inderdaad aan die bug moet je enorm wennen.

73,

Boudewijn (VE3TOK en ex PA0TOK)

Plaats reactie