Voeding EPS925

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Voeding EPS925

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden.
Deze voeding is beschreven door PA0FRI op zijn website
Naar aanleiding van een defect aan deze voeding deze week,enkele bedenkingen rond de opzet en schema
Vooreerst of deze voeding met de originele onderdelen 25A kan leveren blijft mij een open vraag,hier ging ze defect met slechts een verbruik van 8A tijdens JT65 mode (1 minuut continu zenden met Elecraft K2)
Versta de opzet van de schakeling rond de thermostaat niet echt goed en de twee opamps IC2A en IC2B ?
De koel ventilator wordt gestuurd door een vermogen NPN transistor welke zijn basis continu op +15VDC ligt via de zenerdiode spanning van ZD1 (zie schema).
De thermostaat staat in rust bij kamer temperatuur continu als gesloten contact,hierdoor wordt de spanning op de basis van de transistor TR7 continu op NUL volt gehouden sperren (ventilator draait niet).
Van zodra de thermostaat bij hoge koelplaat temperatuur open gaat komt op de basis de volle zener spanning van +- 15VDC te staan en de ventilator gaat draaien (wat correct is ).
Maar wat is nu de functie van de schakeling rond de twee opams IC2A en IC2B,deze hebben niets te zien met de overige opamps ?
De andere opamps die dienst doen als "overload bewaking",dit is een stroom meting door het uitvoeren van een spanningsval meting over R3 (0.5 ohm) en via R10 (12k) en ook als "spannings stabilisatie schakeling referentie meting" voor de LM723 regelaar (aansluiting pin 13 )?
Misschien graag een supplementair woordje uitleg,over hoe één en ander exact werkt bij deze setup.
Ik heb ook de indruk dat het gepubliceerde schema door PA0FRI niet exact overeenkomt met wat er in mijn voeding aanwezig is.
Ik zie op de print dat er heel wat onderdelen niet gemonteerd zijn .
Ik controleerde de actuele print hier op de work bench met het schema van PA0FRI,want verder vond ik geen documentatie rond deze voeding,PA0FRI zijn schema is 90 % compatibel met wat ik terug vond op de print hier !!
Alvast bedankt voor mogelijke verdere info mocht die er zijn .
Beste groeten Jean ON4AEF.
E-mail : on4aef@telenet.be
Bijlagen
SCHEMA VOEDING EPS925.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Voeding EPS925

#2 Bericht door PE9ZZ »

Beste Jean,

Geef eens wat meer informatie, een schema, link naar Frits' verhaaltje (OK, kan natuurlijk ook zelf gaan zoeken maar ik ben lui), wat fotootjes? Wat is er stuk nu? "EPS" suggereert Elektuur maar je plaatje suggereert iets anders? Hoezo niet compatibel?

Tjerk, 9ZZ

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Voeding EPS925

#3 Bericht door Bert_1 »

De opamps zie ik niet op dit stukje schema maar de 0,5 ohm weerstanden zijn normaal gesproken voor het 'eerlijk' verdelen van de stroom over alle transistoren. Zonder deze weerstanden ben je afhankelijk van de spreiding in de transistoren tijdens het productieproces.
Bert

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Voeding EP-925

#4 Bericht door PE9ZZ »

Ook weer niet zo lui... Dit is Frits' uitstekende verhaal. Eigenlijk staat alles wat je moet weten er al in. Het is inderdaad geen Elektuur, het ding heet Manson EP-925.

Tjerk, 9ZZ

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Voeding EPS925

#5 Bericht door on4aef »

Bedankt Jongens;
Wat de compatibiliteit betreft dit gaat over wat ik hier werkelijk op de print zie van mijn voeding,en wat er is op het schema van Frits(PA0FRI).
ADit is niet allemaal 100% identiek hetzelfde,sommige delen zijn zelfs niet aanwezig.
Ik heb ondertussen de voeding terug kunnen herstellen,bloed zweet en tranen gekost,alles is moeilijk toegankelijk!!!
Ik heb de driver transistor BD241 vervangen door een BD243 en de originele eindtorren 2N3055 door 6 stuks 2N3772 (iets zwaardere types) alsook de bruggelijkrichter een groter type geplaatst.
Ik stel me vooral vragen rond de schakeling van IC2A en IC2B,feit is dat deze niet noodzakelijk is voor de werking en aansturing van de ventillator via het koelplaat BI-metaal dat gesloten staat in koude toestand.
Vraag is hier,voor wat dienen de opamps IC2A en IC2B ???
Deze hebben niets te zien met de overige opamps in dezelfde chip LM339,die overige dienen voor de stroom beveiliging van deze Manson voeding.
Alvast bedankt Jan ON4AEF.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Voeding EPS925

#6 Bericht door Bert_1 »

Zoals reeds aangegeven, help ons eens met info. Welke ic2a en ic2b?

Bert
Bert

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Voeding EPS925

#7 Bericht door on4aef »

Beste;
Op het schema van de MANSON EPS926 voeding,het schema is terug te vinden op de website van PA0FRI jongens.
De functie en werking van de opamps IC2A en IC2B uit de chip LM339 ??
Kan het schema hier niet direct uploaden het is te groot in omvang !!!
Heb dit trouwens geprobeerd maar is niet volledig leesbaar....
73's Jan ON4AEF.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voeding EPS925

#8 Bericht door PA0FRI »

on4aef schreef:De functie en werking van de opamps IC2A en IC2B uit de chip LM339 ??Kan het schema hier niet direct uploaden het is te groot in omvang !!!.
Schema als PDF.
Bijlagen
EP-925_Schematic.pdf
(16.32 KiB) 300 keer gedownload
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Voeding EPS925

#9 Bericht door Bert_1 »

on4aef schreef: De functie en werking van de opamps IC2A en IC2B uit de chip LM339 ??
In het schema staat dat de thermostaat normally open is maar volgens het verhaal op de site van PA0FRI zou het normally closed zijn. Voorlopig ga ik er even van uit dat die nc is en ik probeer er binnenkort eens naar te kijken om te zien of ik er uit kan komen. Ik herken de schakeling zo niet dus dat wordt puzzelen. Mocht het te lang duren en doet het er niet meer toe dan is het toch leuk om te werking te doorgronden.

Bert
Bert

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Voeding EPS925

#10 Bericht door on4aef »

Inderdaad de thermostaat staat in de praktijk bij normale kamer temperatuur "CLOSED"
Van zodra de voeding wordt belast en de koelvin temperatuur wordt te hoog dan wordt de basis van de NPN ventillator stuur transistor die continu "laag staat via het gesloten contact van de thermostaat" naar +7.5VDC zener spanning gebracht.
Op die manier komt dan de NPN transistor in geleiding en gaat hier door de koel ventillator draaien.
Dit alles is normaal en werkt ook naar behoren hier in de voeding.
Ik vraag met enkel af wat technische gezien het nut is van de 2 extra LM339 opamps aan deze schakeling(IC2A en IC2B).
Volgens mij heeft deze schakeling zoals ik ze hier aan tref geen nut,misschien had deze schakeling wel een nut in het originele voorziene concept van de fabrikant met nog een paar extra onderdelen en of componenten die hier aldus niet aanwezig zijn op deze print van deze aangekochte voeding.
Vandaar ik reeds zij dat het schema van Frits PA0FRI niet 100% compatibel is met wat hier aanwezig is op de print.
Alvast bedankt voor het toevoegen van het pdf schema Frits,en Bert voor de toelichting,dit is trouwens een zeer goede leidraad voor herstelling.
Groeten Jan en 73's ON4AEF.

Plaats reactie