PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Voor de "Chinese bestellers" hier………….

http://www.levensmiddelenkrant.nl/nieuw ... aliexpress
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#2 Bericht door pe1cmo »

Dan wordt het bijna interessant om de nasi rechtstreeks uit China te laten komen ipv. de afhaal chinees. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#3 Bericht door PG7VG »

Ik vermoed dat de Post haar verdiensten gaat halen uit de kosten die ze gaat berekenen bij pakketjes boven de 22 euro. Gaan ze daar meer aandacht aan geven.
73, Peter.

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#4 Bericht door PA1LH_leon »

Of dat het straks gedaan is met gratis bezorgen vanuit China. Zou me ook weer niks verbazen.
Als het niet rookt, werkt het.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#5 Bericht door PA1WES »

dat zal wel meevallen. het 'gratis' versturen is een gevolg van de chinese overheid die kleine bedrijven sponsort, zij betalen die verzendkosten.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#6 Bericht door PD0Q »

Bezorging TNT/post.nl gebeurt al tijden..oud nieuws..he hangt vaak af van de grootte van het pakket en de verzendkeuze van de betreffende verkoper op Ali of het via TNT/post.nl word bezorgt .Kleine pakjes zijn praktisch altijd in het bekende seal plastic via gewone post .

-Verwijderd account

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#7 Bericht door -Verwijderd account »

PD7PG schreef:Ik vermoed dat de Post haar verdiensten gaat halen uit de kosten die ze gaat berekenen bij pakketjes boven de 22 euro. Gaan ze daar meer aandacht aan geven.
Dit zal ongetwijfeld dicht bij de werkelijke reden liggen waarom PostNL een samenwerking aangaat met AliExpress.
Dan is het snel gedaan met goedkoop shoppen in China, want er zal altijd aan de deur bijbetaald moeten gaan worden vanwege heffingen en invoerrechten. Nu komt het nog vaak genoeg voor dat je deze kosten niet opgelegd krijgt bij pakketjes uit het verre oosten. En die grens van 22 euro, daar zit je al heel vlot boven.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#8 Bericht door PA0ETE »

Dat is natuurlijk het geval. PostNL loopt lekker binnen met die inklaringskosten, en de overheid is er ook mee gebaat. Bij nagenoeg alle Aliexpress zendingen moet BTW worden afgedragen. Door de pakjes van deze verzender allemaal bij elkaar te behandelen hoef je niet eerst uit te zoeken of wel of niet betaald moet worden, wat wel het geval is als je alles op de grote hoop gooit.

PostNL is haar dienstverlening helemaal aan het herzien, met soms potsierlijke uitwassen. Vorige week maakte het bedrijf bekend ook 's nachts te zullen gaan bezorgen. Bestel je na elven je nieuwe smartphone, en al om 2 uur 's nachts staan ze op de stoep. (Ook leuk als je je ex wilt pesten, koop je iets waardeloos bij de Kijkshop, en dan om half vier 's nachts laten bezorgen, kun je laggen :-) )

En zo leuk, PostNL sluit tegenwoordig ook je wasmachine aan en neemt de oude mee voor retour. En klopte het bericht nou wel of niet dat ze ook WC's gingen ontstoppen en bij andere klusjes thuis hulp boden?

Tegelijk worden de bezorgers zwaar onderbetaald, en die loodgietersopleiding moeten ze vast ook voor eigen rekening volgen.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#9 Bericht door PD0Q »

Hmm..zolang je onder de 23 euro blijft zijn er geen heffingen ...wat oom doaune wel doet is zeggen dat zij het bedrag niet kunnen achterhalen en je vragen wat je voor iets hebt betaald met bewijs/link naar de betreffende advertentie .. (bv bij ouder type gebruikte laptop moederboards etc) ...houd men eerst wekenlang je pakje vast zonder bericht alvorens contact op te nemen en krijg je uiteindelijk pakje bezorgd staat inklarings/aankoop bedrag gewoon keurig op de doos vermeld...beetje vuige truukjes ..niet van de chinezen, wel van onze overheid.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#10 Bericht door PA3BAS »

Ik heb ook zo'n controle gehad. Rekening en verzendbevestiging verstuurd, en alles Ok. (Nog) geen rekening gehad, was een maand geleden.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een keer een zendontvangertje gekocht van een Amerikaanse ham via eBay voor 135 dollar.

Die man was reuze-aardig. Achteraf vroeg hij nog of BNC naar PL259 adapters in Europa wel te krijgen waren (er zat een BNC-plug op het apparaatje), hij wilde die zonder kosten nog wel nasturen.

Toen hij het pakket verzond deed hij de verzending op eigen initiatief verzekerd. Hij mailde mij "ik heb het voor 1000 dollar verzekerd, daar kom je in elk geval niet aan tekort."

En toen moest ik bij de verzender dus BTW over 1000 dollar aftikken :-(

Met heel, heel erg veel moeite heb ik vervolgens bij de douane het echte bedrag kunnen bewijzen, en ik het het wel teruggehad. Dat was zo'n moeizame excercitie dat ik denk dat dat in veel gevallen niet zal lukken...


Ik heb redelijk wat ervaring in zowel hobbymatig als beroepsmatig importeren en exporteren. Wat opvalt is dat voor alle zendingen vanuit de VS in Nederland BTW gerekend wordt. Uit voormalige sovjet-republieken (ik heb veel ervaring met OekraÏne) hoef je nooit te betalen. Echt, helemaal nooit gebeurd. Een jaar of drie geleden was bij mij 10% van de zendingen uit China van een BTW-rekening voorzien, en vanuit Hong Kong en Singapore ergens van 15%.

Bij zakelijke zendingen betaal ik overigens als het niet gerekend wordt uit eigen initiatief achteraf de BTW, mede op advies van het accountantskantoor. Als bedrijf kun je nu eenmaal beter weten. Je hebt dan overigens nog wel het voordeel dat je niet de inklaringskosten van de verzender hoeft te betalen.

Wie overigens (als particulier) op legale wijze de BTW uit de VS wil ontduiken, die kan voor 100 dollar of zo per jaar een account nemen bij http://myus.com

Daarnaast zijn er meerdere staten in de VS die BTW rekenen. Je hoeft maar in één van de twee landen BTW te betalen. Als je het dus daar laat afrekenen hoeft dat hier niet. In één van die staten rekenen ze volgens mij nog steeds 1,5 % VAT :-)

-Verwijderd account

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:Wat opvalt is dat voor alle zendingen vanuit de VS in Nederland BTW gerekend wordt.
Ik heb enkele keren artikelen besteld in de USA en kwamen hier aan zonder extra kosten. Zelfs over een doos vol met gadgets uit de USA kreeg ik geen naheffing :D
Echter, mijn bestelling bij MFJ was een heel ander verhaal.
Omdat het bestelde niet voorradig was kreeg ik mijn bestelling in twee delen en moest derhalve twee keer BTW + invoerrechten betalen toen de pakketbezorger (PostNL) aan mijn deur stond. Ik was daar niet blij mee...

Krijgen we straks ook hiermee te maken als we bestellingen gaan plaatsen in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit?


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#13 Bericht door PA0ETE »

Wat Brexit betreft: dat hangt nog van de onderhandelingen af. Noorwegen is bijvoorbeeld geen lid van de EU, maar heeft wel allerlei afspraken over dit soort dingen. Toch levert het direct een hoop extra papieren rompslomp op als je met Noorwegen of een land als Zwitserland handel drijft.

Wat me nog helder voor de geest staat van vóór Schengen is de volstrekte willekeur van de banken bij dit soort dingen. Ik had een klant uit de VS, maar die betaalden me vanuit het Vereningd Koninkrijk (ergens eind jaren 90). Die bank rekende 188 gulden voor het incasseren van zo'n factuur. Daar waren facturen bij van lager dan dat bedrag, en als je voor zo'n bedrag de cheque inde, dan kreeg je doodleuk een factuur voor het resterende bedrag. (D.w.z. ik leverde een cheque voor 150 gulden in, en dan moest ik 38 gulden betalen). ABN-AMRO heeft dat beleid volgens mij ook nog steeds voor chequens van bepaalde buitenlandse banken.

Ik heb die klant toen om een alternatieve betaalwijze verzocht, maar dat wilden ze niet, omdat ze bij één partij zaken wilden doen. Vervolgens kon ik met hen de afspraak maken dat ik de kosten van de vorige overboeking telkens op de volgende factuur mocht zetten. Daarmee was voor mij de zaak natuurlijk afgedekt. De laatste factuur (het ging om een project) heb ik het dubbele bedrag erop gezet. Het lukt niet altijd om dat af te spreken. Een Canadese klant wil alleen maar fifty fifty doen (hun bank rekent 120 euro voor betalingen naar Europa).

Voordat de euro er was moest je daarnaast over goederen dan vaak nog invoerrechten betalen. Bijv. naar Italië. De euro is overigens eerst voor het bancaire verkeer ingevoerd, ik dacht een jaar of 5 voordat het geld er was. Dat betekende dat je geen koersschommelingen meer had. Ik had voor die tijd een vrij grote klant in Italië, en dan moest je maar afwachten met die koersschommelingen daar of je 20% winst maakte op zo'n transactie of 5% verlies. Complicatie is dan ook nog de betalingsmoraal die in Zuid-Europa toen nog matig was (laat betalen), zodat je er ook echt vaak geen reële inschatting van kon maken.

Het is toch curieus dat ze eruit stappen hoor in het UK. Daar wordt niemand beter van. Toen in 2008 de kredietcrisis uitbrak toen buitelde het pond met 30% ten opzichte van de euro. De Engelsen baalden toen ontzettend dat ze niet geen euro's hadden. Je kon toen korte tijd enorm goedkoop amateurapparatuur kopen. Voordat de crisis uitbrak waren de amateurspullen in het UK normaal zo'n 8 tot 10 procent duurder dan hier (kosten niet meegerekend), maar toen de beurzen klapten waren ze daar dus zo'n 20% goedkoper. Het pond herstelde wel weer 10 of 12%, maar dat duurde een maand of 5. De meeste handelaren hadden het snel in de gaten, grote jongens als Waters en Stanton hadden na 2 of 3 dagen hun prijzen al aangepast. D.w.z. dat voor de Engelsen de spullen op dat moment 30% duurder waren. Verschillende bedrijven daar hanteerden in de maanden daarna ook een exportstop om te voorkomen dat bij een nieuwe val hetzelde nog een keer zou gebeuren.

Ik houd het niet precies bij maar sinds de stemming over de Brexit zitten we als ik me niet vergis nog steeds 10 of 12% lager ten opzichte van daarvoor.

Voor vertaalwerk was ik na de kredietcrisis al zo'n 20% duurder dan de bedragen die de lokale vertalers daar nog steeds rekenden (dat is niet zoveel veranderd, en mijn tarieven ook niet). Volgens mij ben ik op dit moment 28 - 30 % duurder dan een lokale vertaler daar.

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#14 Bericht door PA3AMZ »

Nieuwe douanegeregels: BTW-vrijstelling voor zendingen ≤ € 22 vervalt: https://tinyurl.com/y9urkod5

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress

#15 Bericht door PA2REH »

PA0ETE schreef:Uit voormalige sovjet-republieken (ik heb veel ervaring met OekraÏne) hoef je nooit te betalen. Echt, helemaal nooit gebeurd.
Dan heb je simpelweg geluk gehad. Ooit pak QSL kaarten (dus feitelijk gewoon papier) en ja hoor 'bingo'. Zowel BTW als invoerrechten.
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie