Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1GIJ
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2016, 12:35
Roepletters: PE1GIJ
Locatie: Zevenbergen

Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#1 Bericht door PE1GIJ »

Is er iemand die meer informatie heeft over het programmeren van de Alinco transceivers DR-148H en DR-438H.

Ik zoek voornamelijk info over het protocol en commando's voor de data aansluiting omdat ik de RF-power van deze setjes een beetje wil temperen.
In de laagste stand geven ze nog altijd 10 Watt en zou dit terug willen brengen naar ong. 5 Watt.

Als ik de specificaties van de data zou weten kan ik hier een klein programma voor kunnen maken.
Alle extra info over service programmering van deze setjes is natuurlijk ook welkom.
"Ik maak geen fouten, ik beperk mij tot blunders"

Kenwood TS-2000X | Yaesu FT-991A

jimmy1954+-
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2017, 13:19
Roepletters: 0n3mif

Re: Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#2 Bericht door jimmy1954+- »

[youtube][/youtube]
PE1GIJ schreef:Is er iemand die meer informatie heeft over het programmeren van de Alinco transceivers DR-148H en DR-438H.

Ik zoek voornamelijk info over het protocol en commando's voor de data aansluiting omdat ik de RF-power van deze setjes een beetje wil temperen.
In de laagste stand geven ze nog altijd 10 Watt en zou dit terug willen brengen naar ong. 5 Watt.

Als ik de specificaties van de data zou weten kan ik hier een klein programma voor kunnen maken.
Alle extra info over service programmering van deze setjes is natuurlijk ook welkom.

jimmy1954+-
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2017, 13:19
Roepletters: 0n3mif

Re: Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#3 Bericht door jimmy1954+- »

jimmy1954+- schreef:[youtube][/youtube]
PE1GIJ schreef:Is er iemand die meer informatie heeft over het programmeren van de Alinco transceivers DR-148H en DR-438H.

Ik zoek voornamelijk info over het protocol en commando's voor de data aansluiting omdat ik de RF-power van deze setjes een beetje wil temperen.
In de laagste stand geven ze nog altijd 10 Watt en zou dit terug willen brengen naar ong. 5 Watt.

Als ik de specificaties van de data zou weten kan ik hier een klein programma voor kunnen maken.
Alle extra info over service programmering van deze setjes is natuurlijk ook welkom.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#4 Bericht door PD0AC »

Deze transceivers zijn in essentie Anytones 588's onder het Alinco label, zij het dat Alinco ze uitlevert met véél betere microfoons en zonder de door velen gehate RJ45 plug.

In tegenstelling tot oudere Alinco modellen (bijvoorbeeld de 635) kan bij deze transceivers het vermogen niet worden ingesteld via een service menu of software. Ik heb zelf de 438H en dat door Alinco Japan bevestigd gekregen.
Dear Sir,

Thank you for your using DR438.

We are sorry, DR438's power settings can't be fine tuned. To make it simple and affordable, most specifications and features depend on the characteristics and/or preset firmware of the devices/components used. Therefore, unlike DR*35-series mobile radio products, DR-*38 series’ specs have little margins for user-customize.

Thank you in advance for your understanding.

Regards.

Alinco,inc.
customer-services
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#5 Bericht door PA0HJA »

Ik heb een tijd geleden ook een Alinco DR-438 gekocht.
Eigenlijk een miskoop vind/vond ik.
En dan met name de support voor het met de computer programmeren van de kanalen/frequenties.

Destijds kon ik het exacte model niet eens vinden op de officiële website van Alinco, laat staan eventuele programmeer software er voor.. :-(
Ik vond op internet wel de geadviseerde programmeerkabel type ERW-7, maar voor belachelijk hoge prijzen, € 30 tot € 50!
Een commercieel software pakket moest ook nog eens een paar tientjes of zo kosten.
Deze oplossing zou dan, qua geld alleen al, richting de helft van de kosten voor de set zèlf gaan!
Financieel helemaal niet aantrekkelijk dus.
Ook word deze set helaas (nog?) niet ondersteund door de populaire "universele" programmeer software "CHIRP".

In een zoektocht destijds naar een goedkopere oplossing vond ik bij AliExpress een programmeerkabel type "EWR-4" die geschikt zou zijn voor Alinco apparatuur.
Niet zoals de "EWR-7" met een USB aansluiting, maar met een ouderwetse seriële RS232 aansluiting met een DB9 connector, zoals die op een COM-poort van een PC past:

Afbeelding

Dit voor een in verhouding zeer aantrekkelijke prijs van € 7,80 inclusief porto.
Na wat geëxperimenteer met (de verkeerde) Alinco software en een terminal programma bleek er geen communicatie over de COM-poort van een PC mogelijk. (Hetgeen ook al gesuggereerd was door de verkoper.....)

Al met al verdween de set door deze oorzaken naar de achtergrond, om alleen nog af en toe gebruikt te worden om even te luisteren, met een enkele met de toetsen op het apparaat geprogrammeerde frequentie.
Nogal omslachtig, zeker voor repeaters met shift (+ en -) 1,6 MHz /7,6 MHz, toonsquelch, kanaalbandbreedte enz. enz.

Na een recente opruimbeurt van de bekabeling rondom de set vond ik deze kabel weer terug en dit triggerde mij om nog eens op internet te gaan zoeken naar een oplossing.
Zo kwam ik (weer) terecht op website van Alinco en daar stond nu zowaar een link naar het juiste type apparaat, de "DR-438"!
Na het aanklikken van de link vond ik ook een nieuw freeware software programma voor het programmeren!
Na de set en de kabel ERW-4 weer aangesloten te hebben op de PC en weer de nodige tijd geëxperimenteerd te hebben met de nieuwe software werkte het nog steeds niet.
Tot dat ik een bedradingsfout maakte, ik verbond RTS en CTS met elkaar door aan zowel de PC kant en met RTS en CTS aan de "ERW-4 kant" (4 signalen allemaal met elkaar doorverbonden), normaal gesproken doe je dat niet.
Maar tot mijn grote verbazing werkte dit!

Ik kan nu een stuk makkelijker de geheugens programmeren van de DR-438.
Welliswaar is het programma niet het meest gebruikelijksvriendelijke, maar het is bruikbaar.
B.v. het importeren en exporteren van kanalen van b.v. een "Excel" of "Calc" spreadsheet bestand is niet mogelijk.
Ook knippen/plakken vanuit andere bestanden gaat niet.
Dit houd dus in dat elk kanaal via een invoervenster apart moet worden ingevuld, nogal omslachtig.
Maar zoals al gezegd een heel stuk makkelijker dan grote hoeveelheden data via de knoppen op het apparaat invoeren!

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Programmeren Alinco DR-138H en DR-438H

#6 Bericht door PA0HJA »

niet het meest gebruikelijksvriendelijke,
....ehhh.... gebruiksvriendelijke..... :oops:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie