RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#31 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:Vergeet het maar.
Op een windows-pc wordt ie gewoon herkent :)
Daarmee is het voor mij duidelijk dat Linux ongeschikt is voor onze hamradio toepassingen.
Kwestie van 'trial & error', Windows heb je ook niet binnen 1 dog onder de knie, zo zit dat met Linux ook.
Bij Linux heb je nog meer variabelen dan bij Windows, waaronder welke 'smaak' je wilt: Red-Hat, Ubuntu, Slackware, Suse....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#32 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:Windows heb je ook niet binnen 1 dag onder de knie, zo zit dat met Linux ook.
Ik ben zo'n beetje opgegroeid met Windows, vanaf de eerste versie zo ongeveer. En Linux Mint lijkt er sterk op, maar werkt net ff anders en progjes hebben ook andere namen.
Daar moest ik al flink aan wennen, heeft inderdaad ook tijd gekost.
Maar ik ben geen computerprogrammeur of systeembeheerder, gewoon een pc-gebruiker :)
En ik verwacht dan ook dat alles gewoon werkt zonder gedoe. Dat was onder windows ook zelden een probleem.

Terug naar windows? Nee, dat zeker niet. Microsoft maakt het tegenwoordig wel erg ingewikkeld om gewoon van windows gebruik te maken. En daarnaast geen mapjes meer, maar tegels en apps en een noodzakelijk account om daarvan gebruik te kunnen maken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#33 Bericht door pa3met »

PE2CH schreef:Vergeet het maar.
Op een windows-pc wordt ie gewoon herkent :)
Daarmee is het voor mij duidelijk dat Linux ongeschikt is voor onze hamradio toepassingen.
(herkenD)

Je hebt helemaal gelijk.

SUSE Linux: Stick er in, sdr software starten, even pull down oid (dev selection). Zo, beeld en geluid.

Onder windows was het wel wat meer werk. Ik heb het inmiddels verdrongen uit mijn geest, omdat het
een pijnlijke bezigheid was/is.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#34 Bericht door pa3met »

Lexie schreef:Overigens is het logisch dat je de stick niet in bestandsbeheer kan terugvinden, je kunt er tenslotte geen bestanden naartoe schrijven.
ik begrijp wat je bedoelt, maar je kunt, als je permissie hebt, gewoon iets naar een device schrijven.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

-Verwijderd account

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#35 Bericht door -Verwijderd account »

Blaast het stof eraf en poetst dit onderwerp weer ff op.
Want er zijn hier nieuwe ontwikkelingen te melden mbt deze stick onder Linux.

Vorig jaar zomer had ik de handdoek in de ring gegooid en de antenne's aan de wilgen gehangen. Doe ik wel vaker...
Inmiddels een kakelverse, brandschone install gedaan van de nieuwste mint-versie.
Dat is Linux Mint 18.1 Xfce. Daarna GQRX-sdr erbij gezet, die staat gewoon in de softwarebronnen van mint.
De rtl-stick is: RTL2832U R820T2 TCXO

Na het opstarten van GQRX-sdr krijg ik zowaar een scherm in beeld waarin de frequentie staat van 871.000000MHz. En ik zou een waterval moeten kunnen zien, blijkbaar. RTL-stick ingeplugd en deze aangegeven in het keuzescherm.
Maar ik mis de user manual :(

-Verwijderd account

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#36 Bericht door -Verwijderd account »

Na een speurtocht over het world wide web kwam ik de gezochte info tegen.
Wat blijkt? Bovenaan zouden knoppen zichtbaar moeten zijn, maar bij mij zijn het kale grijze vlakken.
Ze doen wel wat ze doen moeten :) Nu wel ontvangst maar geen geluid :(
En inmiddels ook te weten gekomen hoe je de gewenste frequentie dient in te geven.

Verder blijven speuren leverde mij op dat onder "Receiver Options" de squelch open gezet moet worden en dat onder "Audio" de gain opengezet moet worden. Beter gezegd: in beide gevallen de juiste instelling kiezen.
En nu heb ik ook geluid erbij :D

Wat nu nog onduidelijk is, is het frequentiebereik van deze stick.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#37 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Blijven proberen. 2M en 70cm eens proberen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: RTL-SDR stick met R820T2 ontvanger

#38 Bericht door -Verwijderd account »

Om mee te beginnen ben ik verheugd dat alles normaal blijkt te werken.
Een nieuwe schone installatie van Linux bleek de oplossing te zijn.
Dat was ook te zien in de Terminal-uitvoer van lsusb, slechts een paar vermeldingen.

Om even te testen en te proberen was de opstelling als volgt:
Laptop op de huiskamertafel met de RTL-SDR stick ingeplugd.
De meegeleverde korte antenne op het mini-kleefvoetje naast de laptop gezet.

Op enkele bekende frequenties afgestemd of er signaal te ontvangen en te horen was.
Wat hier probleemloos ontvangen werd:
PI2NOS op 430.125MHz
PI6HGL op 1298.200MHz
PI6RTD op 1298.625MHz
PI7CIS op 144.416MHz
PI7SIX op 50.425MHz

Wanneer er een juiste/goede antenne (buiten opgesteld) op de stick word aangesloten zal er ongetwijfeld nog heel veel meer gehoord gaan worden. En de storing hopelijk minder.


Charles - PE2CH

Plaats reactie