TECSUN PL-365 info

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

TECSUN PL-365 info

#1 Bericht door SWL nl 5321 »

Goede middag beste radio zendamateurs- en luisteraars

Ik ben op zoek naar

Ervaringen met de TECSUN PL-365
Een ontvanger voor meerdere frequentiebanden en mode's afkomstig uit Down Under maar vanuit het verre oosten op de markt gebracht
Met name over de gebruiksvriendelijkheid en de resultaten in het vrije veld

Een verwijzing naar een Nederlandstalige handleiding is tevens welkom :)

Heeft iemand van u de gevraagde gegevens?
Bij voorbaat dank voor uw reactie

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TECSUN PL-365 info

#2 Bericht door PD0AC »

Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: TECSUN PL-365 info

#3 Bericht door PD0JDG »

Hi,

De Tecsun PL-365 is dezelfde radio als de CountyComm GP-5 SSB. Ik heb de CountyComm uitvoering. De redenen tot aanschaf waren: klein formaat , AA batterij gevoed, SSB demodulatie. Op zich werkt de radio goed. SSB is goed te nemen en de BFO is goed af te stemmen. Scannen voor zowel AM MW en SW als FM stations met de ETM functie werkt zeer goed. Echter handmatige afstemming is niet echt makkelijk. Er is geen mogelijkheid om de frekwentie direct in te geven en de bediening van het duimwiel voor afstemmen werkt niet echt prettig. Wat ik wel erg handig vindt is dat de radio via een mini USB connector opgeladen en gevoed kan worden.

Als het kleine formaat niet je belangrijkste reden tot aanschaf is dan kun je ook eens kijken naar de Tecsun PL 310-ETM (geen SSB, maar wel directe ingave en ETM), de Tecsun PL 600 (directe ingave en SSB, maar geen ETM) of de Tecsun PL 660 (directe ingave, SSB, geen ETM maar wel AM synchro).

73, Jaap

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: TECSUN PL-365 info

#4 Bericht door Lennart Benschop »

PD0JDG schreef:Hi,
Als het kleine formaat niet je belangrijkste reden tot aanschaf is dan kun je ook eens kijken naar de Tecsun PL 310-ETM (geen SSB, maar wel directe ingave en ETM), de Tecsun PL 600 (directe ingave en SSB, maar geen ETM) of de Tecsun PL 660 (directe ingave, SSB, geen ETM maar wel AM synchro).

73, Jaap
De PL660 heeft in ieder geval wel ATS op de kortegolfbanden, waarbij hij alle KG omroepbanden afscant en de gevonden frequenties in geheugens opslaat. Wat is het verschil tussen dit en ETM?

Zelf heb ik de PL680, die qua functionaliteit helemaal identiek is aan de PL660. Ik vind de geluidskwaliteit in SSB en ook in sync mode nogal tegenvallen, bijvoorbeeld in vergelijking met de Sony SW7600GR. Daar staat tegenover dat de Sony geen afstemknop heeft (die up-down toetsjes vind ik maar niks). Geen enkele draagbare wereldontvanger waar ik mee gewerkt heb komt qua SSB-performance ook maar in de buurt van mijn 25 jaar oude Lowe HF-225, heb ooit overwogen daar een batterypack voor te maken om hem buitenshuis te kunnen gebruiken.

--
PE1MYU

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: TECSUN PL-365 info

#5 Bericht door PD0JDG »

De Tecsun PL-365 en de CountyComm GP5 hebben zowel ETM (Easy Tuning Mode) als ATS (Automatic Tuning Storage). De radio heeft twee gescheiden geheugenbanken die weer onderverdeeld zijn in AM, SW en FM. De eerste geheugenbank kan handmatig of tijdens scannen met de ATS functie worden gevuld. ATS voorziet de keuze om tijdens scannen bestaande (ATS) geheugenplaatsen te overschrijven of om tijdens scannen lege (ATS) geheugenplaatsen te vullen. De ETM functie kan enkel tijdens scannen de (ETM) geheugenplaatsen in de tweede geheugenbank overschrijven.

Een toepassing is om favoriete frekwenties in "ATS"-geheugen te bewaren en ETM te gebruiken voor het zoeken naar ander stations tijdens andere propagatie of op een andere ontvangst plek. ETM overschrijft dan niet de favoriete frekwenties en de gevonden stations kunnen vanuit het "ETM" geheugen worden opgehaald. Mijn ervaring met het vinden van stations met ETM is goed en het werkt eenvoudiger dan handmatig alle banden af te luisteren.

73, Jaap

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: TECSUN PL-365 info

#6 Bericht door Lennart Benschop »

De PL660 heeft naast de geheugenbank per band (waar je de ATS frequenties in kunt opslaan) ook nog 12 pagina's met elk 100 geheugenplaatsen die je met je favorieten kunt vullen, zelfs frequenties uit verschillende banden door elkaar. Als je je favorieten in die extra pagina's opslaat, hoef je ze dus niet te overschrijven als je ATS gebruikt. ATS is op de Tecsun PL660 in ieder geval beter geregeld dan op de Sangean radio's, die het niet op de KG ondersteunen en waarbij je ook je favorieten op LW/MW/FM kwijt bent als je het op een van die banden gebruikt.

In zekere zin volslagen idioot dat je op zo'n apparaat iets van 2000 geheugenkanalen totaal hebt, maar kennelijk maken ze die geheugenchips niet kleiner.

Wie weet er overigens waarom op de Tecsun radio's, als je van band naar band heen en weer schakelt in SSB-mode, je naast de amateurbanden ook het scheepvaartbandje tussen 12.3 en 13.2MHz krijgt als 24-meter, maar niet de andere scheepvaartbandjes?

--
PE1MYU

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: TECSUN PL-365 info

#7 Bericht door SWL nl 5321 »

Dank OM's voor uw inbreng en informatie

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: TECSUN PL-365 info

#8 Bericht door PH0KOB »

Nieuwe opvolger met keyboard invoer de Tecsun pl-368

Google is uw vriend .............


youtu.be/2Mn1sTuWhaQ


Maarten
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Plaats reactie