Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#76 Bericht door pa5wil »

Ik heb al een tijdje niet meer geluisterd op pi2nos. Naar aanleiding van dit topic weer eens geluisterd en werd meteen geconfronteerd met schreeuwen en rare geluiden maken tussen QSO's door.
Wil

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#77 Bericht door PA2LAD »

Techniek werkt feilloos en mijn complimenten daarvoor. Ik heb het ook maar zelden aanstaan en sorry, de gesprekken kunnen me niet boeien.

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#78 Bericht door PA1LH_leon »

Ik snap niet waarom er nog steeds aandacht wordt geschonken aan deze figuren ...
Vanochtend rond 8 uur was er ook weer 1 bezig, en daar werd op gereageerd, met weer reactie van de persoon in kwestie.
Zo blijf je bezig.
Als het niet rookt, werkt het.

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#79 Bericht door Johan PD1JMB »

PE9DX schreef:Er is duidelijk een club mensen op NOS aanwezig die daar bijna de hele dag rondhangt en op alles wat er maar ten tafel komt gaat reageren. Dat weerhoudt ander ervan om ook maar überhaupt op deze repeater actief te worden. Als zendamateur hebben we gekozen voor een hobby om ons te verdiepen in de materie wat hiermee te maken heeft, waarom dan ook niet alleen maar qso's voeren wat betrekking heeft over onze hobby? Alle andere onderwerpen zou men moeten mijden. Maar daar heb je het probleem al heel veel vaste paalgebruikers hebben absoluut geen stof om over de hobby te praten, omdat deze mensen gewoon niks aan de hobby doen, behalve qrv zijn op NOS.
Johan-PE9DX.
Dit is dus een quote van vorig jaar augustus. Helaas is deze situatie nog steeds van toepassing. Ik zat zonet tijdens een soldeerwerkje naar de repeater te luisteren en waar ging het over? Iemand ergerde zich aan een paar doorgangen in het Fries en begon een ellenlang verhaal op te hangen dat dat niet kon omdat het Nederlands anders zou verdwijnen. Want een paar zinnen in het Fries is precies hetzelfde als derde generatie allochtonen welke nog steeds de taal van het land van afkomst praten, zo was de redenatie.

Ik moest vroeger een beetje lachen om de daily minutes, maar door het geblaat van de vaste "amateurs" op de repeater ben ik het juist gaan waarderen, omdat het tenminste over de hobby gaat.

Er is niks mis met een vast clubje mensen op een repeater, jaren geleden zat ik ook vrij intensief op NOS. Maar het was wel meer hobbygericht en er werd ruimte gegeven aan andere stations welke langskwamen. Nu is het vooral een groep vaste figuren die impliciet de repeater claimen.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#80 Bericht door PA2RU »

Afgelopen maandag ben ik naar Gent geweest..
Op de terug weg naar huis kon ik 'm voorbij Antwerpen al horen op mijn portootje waar ik een simpele kleefvoet op had aangesloten.
Ik was er al weer zat van wat ik toen hoorde : daar lust mijn hond nog geen brood van.
De techniek achter de repeater vind ik geweldig , vooral omdat het logestiek gezien ook een uitdaging is om het ding draaiende te houden.
Maar aan de andere kant mag 'ie van mij wel uit : discipline is ver te zoeken en je kweekt er luie zendamateurs mee..
Je kunt al met een bamiporto van 3 tientjes op de bank een babbeltje maken naar de andere kant van het land , waar is de tijd gebleven dat mensen weer eens een beetje investeren in hun station???
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#81 Bericht door PA5COR »

Ft 2000 D, FT 847 met 2 Collins filters, FT 100 met Collins AM Xf, bami porto, Kenwood TH F7E, Icom Q7.
MFJ 998 1500 watt auto tuner, MFJ 993B auto tuner, Heathkit SB-1000, eigenpruts 160 watt 2 meter eindtrap, 70 cm transverter, 23 cm transverter, bos antennes buiten, inclusief 23 meter hoge inverted L voor 160 - 10.
EQplus, diverse voedingen en een paar eigenbou4 40 - 80 ampere, Bos professionele microfoonss, en veel meer zooi.
Genoeg geinvesteerrd/gebouwd denk ik zo in de laatste 40 jaar ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#82 Bericht door PA1PDB »

Johan PD1JMB schreef: Dit is dus een quote van vorig jaar augustus. Helaas is deze situatie nog steeds van toepassing. Ik zat zonet tijdens een soldeerwerkje naar de repeater te luisteren en waar ging het over? Iemand ergerde zich aan een paar doorgangen in het Fries en begon een ellenlang verhaal op te hangen dat dat niet kon omdat het Nederlands anders zou verdwijnen. Want een paar zinnen in het Fries is precies hetzelfde als derde generatie allochtonen welke nog steeds de taal van het land van afkomst praten, zo was de redenatie.
Ik heb er geen moeite mee dat het onderwerp niet altijd zendamateur gerelateerd is.
Radio discipline vind ik veel belangrijker.
Ruimte geven aan in-melders en geen langere doorgangen maken dan de op mijn set ingestelde time-out.
In dialect spreken op een Nationale repeater vind ik niet erg netjes.
Echter op een lokale repeater moet het het gewoon kunnen.
Bij een 1:1 QSO tussen vaste stations wijk indien mogelijk uit naar Simplex of lokaal relais.
Lomp reageren op iets waar je het niet mee eens bent moet je gewoon niet doen.

Ja ik maak gebruik van NOS maar alleen als ik of mijn tegen station elkaar niet op een andere manier kunnen bereiken.
Luisteren is voor mij een no-go :( Sorry
Indien ik in de avond mobiel ben, pak ik graag de uitzending van John de Daily minutes wel even mee. Daarna weer QSY.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#83 Bericht door PA5COR »

Je kan dat ook anders zien.
Fries is de 2e officieele voertaal van Nederland, je kan dus stellen dat we dat allemaal zouden moeten spreken en verstaan :mrgreen:
Je eigen gebek aan het verstaan van een officieele taal van het land dan goedpraten door het te verbieden en dus Fries te laten uitsterven is ook geen oplossing.

Geef mekaar de ruimte en ga niet zo muggenziften ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#84 Bericht door pe1rxq »

PI2NOS is geen overheids orgaan.
Verstaan we hier ook allemaal Papiaments of vinden we dat ineens minder belangrijk?

Taal puristen mag je wat mij betreft verbannen naar het museum, totaal onbelangrijk en niet meer dan een rariteit om naar te kijken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#85 Bericht door elsinga »

[mod] Goed, hart gelucht? Dan nu weer lief zijn voor elkaar. :) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#86 Bericht door PA0ETE »

Sjonge wat ben jij vroeg op :-)

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#87 Bericht door Johan PD1JMB »

pe1rxq schreef:PI2NOS is geen overheids orgaan.
Verstaan we hier ook allemaal Papiaments of vinden we dat ineens minder belangrijk?

Taal puristen mag je wat mij betreft verbannen naar het museum, totaal onbelangrijk en niet meer dan een rariteit om naar te kijken.
Goed punt, Nederlands spreken op NOS is meer algemene beschaafdheid dan een vereiste. Door het internationale karakter hoor je sterk uiteenlopende accenten en meer Engels en Duits, en dus ook Fries. Niks mis mee zolang het maar niet structureel is.

Ik zat trouwens gister op NOS omdat ik wat bekenden hoorde en ik wat vragen had over een oude zendontvanger die ik op de rommelmarkt had gevonden. De persoon die zo graag klaagde over het gebruik van vreemde talen was toen opeens weg toen ik hem de microfoon gaf. Blijkbaar schrok ie van alle techniek :lol:

Er zitten trouwens twee spatiefouten in je reply. Overheidsorgaan en taalpuristen schrijf je aan elkaar :)
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#88 Bericht door Randy »

En ik maar denken dat de voertaal Haags was overdag :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#89 Bericht door PA0ETE »

Een taalpurist is sowieso een onzinnig fenomeen.

Een taalpurist is (naar eigen zeggen) iemand die de leenwoorden (=woorden afkomstig uit andere talen) uit het Nederlands wil bannen.

Als je jezelf dan 'purist' noemt ben je per definitie ongeloofwaardig: het woord purist is een Frans leenwoord...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#90 Bericht door PA0ETE »

Nota beide bene: alle geruchten over een Friese en een Vlaamse editie van de Daily Minutes zijn (deels) onwaar :-)

Plaats reactie