Display lcd 2004 20x4

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Display lcd 2004 20x4

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo

Ik heb een Display lcd 2004 20x4, hij brand maar heel licht (zijkant en display is totaal niet verlicht als backlight verlichting), op deze schakeling mag maar max. 5 volt worden gezet voor bouwschema, het kleine zij lampje brand van het display brand heel zwak. Ik voor moet de backlight verlichting defect is, maar is het wel mogelijk dit te reaperen zodat de backlight verlichting wel gaat werken?

Het zelf bouwproject waar ik mee bezig ben mag niet boven de 5 Volt komen iemand een idee hoe ik hem wel kan laten branden de backlight of word het gewoon een nieuwe aanschaffen.

Moet er wel bij zeggen dat de letters wel afleesbaar zijn maar in het donker heb je wel achtergrond verlichting nodig om er iets van af te kunnen lezen. dus helemaal kapot is hij niet maar helaas niet voor dit project.

Heb wel wat zitten zoeken op het net maar kon er raar genoeg niets over vinden hoe je wel een lcd display 20x4 wel kon reaperen.

met vriendelijke groet,
Ronald
PD3UTR

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#2 Bericht door PD3UTR »

PD3UTR schreef:Hallo

Ik heb een Display lcd 2004 20x4, hij brand maar heel licht (zijkant en display is totaal niet verlicht als backlight verlichting), op deze schakeling mag maar max. 5 volt worden gezet voor bouwschema, het kleine zij lampje brand van het display brand heel zwak. Ik vermoed dat de backlight verlichting defect is, maar is het wel mogelijk dit te reaperen zodat de backlight verlichting wel gaat werken?

Het zelf bouwproject waar ik mee bezig ben mag niet boven de 5 Volt komen iemand een idee hoe ik hem wel kan laten branden de backlight of word het gewoon een nieuwe aanschaffen.

Moet er wel bij zeggen dat de letters wel afleesbaar zijn maar in het donker heb je wel achtergrond verlichting nodig om er iets van af te kunnen lezen. dus helemaal kapot is hij niet maar helaas niet voor dit project.

Heb wel wat zitten zoeken op het net maar kon er raar genoeg niets over vinden hoe je wel een lcd display 20x4 wel kon reaperen.

met vriendelijke groet,
Ronald
PD3UTR

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Display lcd 2004 20x4

#3 Bericht door PD5DJ »

Probeer eens iets van 4E7 als serie weerstand voor de backlit.
Backlit van een LCD is niets anders dan een serie met leds,
Er moet dus een bepaalde waarde qua weerstand in om de stroom door de leds te begrenzen..
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Display lcd 2004 20x4

#4 Bericht door Bert_1 »

kun je het merk en type geven?
Bert

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Display lcd 2004 20x4

#5 Bericht door PD0JSB »

?? het is toevallig niet het ontbreken van een jumper op het i2c printje op het kleine printje op de achterkant van het display ?? er zal wel " led " bij de plaats van de jumper staan

https://www.bitsandparts.eu/partpics/00 ... 602_hi.jpg

Afbeelding
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#6 Bericht door PD3UTR »

PD0JSB

Stuur mij even een email na genietenman@hotmail.com wilde de foto's hier uploaden maar zijn te groot kan ik de 3 foto's even door mailen, om precies welke lcd display 20x4 het betreft zodat ik hem wel kan laten branden of althans het te proberen, om het backlight aan de gang te krijgen.

alvast bedankt voor je inzet en de moeite.

met vriendelijke groet,
Ronald
PD3UTR

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#7 Bericht door PD3UTR »

PE1KVL

Als je mij een email stuur zal ik de fotos van het betreffende display na je toezenden onder replay want de fotos waren te groot om hier te plaatsen vandaar.

Mijn email = genietenman@hotmail.com

met vriendelijke groet,
Ronald
PD3UTR

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Display lcd 2004 20x4

#8 Bericht door Bert_1 »

Is het deze, met links de eilandjes A en K?
499-05.jpg
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Display lcd 2004 20x4

#9 Bericht door pe1cmo »

Je had vroeger ook backlight verlichting wat geen leds was, maar een folie met iets er in wat licht gaf. Helaas was die gebruiksduur beperkt en geeft later weinig licht.

Als het wel leds zijn, dan een voorschakelweerstand, zeker bij 5V.
Meestal rond de 47 Ohm.

Vergeet je de weerstand, is mogelijk de stroom te hoog geweest met defect tot gevolg, dan een nieuwe display kopen.

Maar het kan ook zijn dat je een externe voeding op dat module hebt, dat de backlight los staat van de voeding van het display zelf. (De modulen die ik gebruik (2x16) hebben dat)

Zoals deze bijvoorbeeld: Afbeelding
Backlight zit op pin 15 en 16
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#10 Bericht door PD3UTR »

Dit is het display van de achterzijde waar het over gaat.
display 20x4.jpg

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#11 Bericht door PD3UTR »

Display 20x4 voorzijde
Bijlagen
image.jpg

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#12 Bericht door PD3UTR »

Het is me gelukt om de foto's van het display erop te krijgen maar het betreft dit display 20x4 (zie foto's) waarvan de letters wel werken maar er geen backlight verlichting te verkrijgen is.
Ik hoop dat jullie zo voldoende info heb om mij verder te kunnen helpen.

alvast bedankt iedereen die al een reactie heeft geplaatst.

met vriendelijke groet,
Ronald
PD3UTR
image (1).jpg

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Display lcd 2004 20x4

#13 Bericht door Bert_1 »

Ik had hetzelfde met een serie van deze displays maar die hadden toch net een andere aansluiting van de achtergrondverlichting zie ik. Bij die moest ik bij allemaal de aansluitdraden naar het printje opnieuw solderen en daarmee was het opgelost. Misschien kun je er iets mee maar ik verwacht het eigenlijk niet. Misschien kun je hem er onderuit trekken om beter te kijken? Of het frame er af halen etc. Stuk is het toch al.
Bert

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Display lcd 2004 20x4

#14 Bericht door PD3UTR »

PE1KVL

Ja daar zat ik ook over na te denken om (zie zijkant foto van het display) de leds te verwijderen en die te vervangen voor blauwe leds. Maar weet niet of hij ergers (de leds) nog onder het display van de monitor ook nog ergers is verbonden, of alleen aan de zijkant en naar voren is gebracht op de achterzijde. Ik denk dat ik gewoon een goed exemplaar ga aanschaffen want je zou zomaar alles kapot kunnen maken. Nu doet hij het nog zonder back light verlichting. Maar vraag mij nog wel steeds af hoe zouden die leds dan wel vast zitten, ik kwam daar helemaal niets van tegen op internet.

Maar ik wil jullie allemaal die hebben gereageerd bedanken voor de reacties op mij vraag.

met vriendelije groet,
Ronald
PD3UTR

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Display lcd 2004 20x4

#15 Bericht door Bert_1 »

Ik denk dat ze er gewoon onder zijn geschoven en daarna het zwarte framepje erop gezet en de metalen oortjes omgebogen. Als je die terug buigt dan kan het metalen deel eraf en dan kun je er denk ik wel beter bij om het weg te halen maar ik heb dat nog nooit gedaan. Moet wel kunnen want zo worden ze ook in elkaar gezet denk ik. Misschien werkt het wel als je gewoon een led aan de zijkant van het witte plaatje laat schijnen, dat kun je simpel proberen en hoef je helemaal niets los te halen.
Bert

Plaats reactie