Yaesu FT736 R probleem

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Yaesu FT736 R probleem

#31 Bericht door Pd2Juz »

Deze tip had ik ooit van U gelezen.
Bedankt.

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Yaesu FT736 R probleem

#32 Bericht door Pd2Juz »

Als ik een simplex frequentie pak, zonder ctcss dan bromt hij niet.
Had stille hoop dat dit probleem zich bij deze set niet voor zou doen.
Deze heeft de yaesu ctcss print.(afleesbaar op het display).Ik heb al eens eerder FT736s gehad.
Deze hadden aftemarket ctcss printjes.
Bij de sets die ik heb gehad, kreeg ik altijd te horen dat ik een brom meenam.
Ik dacht dit kon duiden op een te grote zwaai?.
Hoe is dit te verhelpen?

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT736 R probleem

#33 Bericht door PE1MBS »

Als het goed is zit er een instelpotmeter op je ctcss print en kun je daarmee de zwaai terug regelen.
Hij zal altijd te horen zijn bij oudere sets waar het laag niet weggefilterd word (en er een externe speaker aan hangt).
Elk voordeel heeft z'n nadelen....

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Yaesu FT736 R probleem

#34 Bericht door ON5DRE »

PA0FRI schreef: Wees in elk geval voorzichtig met het aansluiten (van iets anders) op de microfoon connector, want met een fout kan een processor de geest geven en wordt de set onbruikbaar.
Inderdaad, een collega radio-amateur op onze club heeft dit al 2x meegemaakt. zijn 736 wordt geschakeld via een sequencer, en bij het verkeerdelijk aansluiten van de sequencer op de radio gaf de sequencer eens 12V op de PTT jack van de FT-736.
Processor QRT, en niets aan te doen ! Yaesu biedt geen ondersteuning meer, en de processors zijn nergens te vinden, dus deze radio is eigenlijk voor de prullenmand...
Als je het schema bekijkt, zie je dat de PTT lijn DIRECT van op de connector naar de processor gaat, zonder enige beveiliging.
Na aanschaf van een andere -tweedehandse- FT736 hebben we dan ook meteen een mini-relais ingebouwd die tussen de PTT-jack en de PTT lijn naar de processor staat. werkt perfect en hopelijk op deze manier geen defecte processor meer...

Kevin ON5DRE.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Yaesu FT736 R probleem

#35 Bericht door PA0FRI »

ON5DRE schreef:Als je het schema bekijkt, zie je dat de PTT lijn DIRECT van op de connector naar de processor gaat, zonder enige beveiliging.Na aanschaf van een andere -tweedehandse- FT736 hebben we dan ook meteen een mini-relais ingebouwd die tussen de PTT-jack en de PTT lijn naar de processor staat.
Een uitstekend idee! Ooit was er uit DL een kloon processor te verkrijgen, maar de prijs daarvan was ongeveer de helft van een 2dehands FT736R en had niet alle functies van het originele type.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Yaesu FT736 R probleem

#36 Bericht door Pd2Juz »

@PE1MBS,

Potmeter gevonden, brom is inderdaad te temperen!!
Wat ik alleen niet begrijp, als de ctcss toon weglaat bij UTR, dan kan ik nog steeds de repeater openen.
Dat zou toch niet moeten kunnen?
Wilde nl. met het afregelen van de potmeter checken, waar de drempel ligt , om zo de brom minimaal te krijgen.
m.vr.gr. John

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Yaesu FT736 R probleem

#37 Bericht door PE1MBS »

Probeer het eens op APD, die doet het echt niet zonder.
En een goed referentiepunt.....

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: Yaesu FT736 R probleem

#38 Bericht door PE1JXI »

Hoe kan ik een Pa veilig schakelen via de PTT van mijn FT 736 ?
iemand een schema ? of voldoet deze schakeling?



ctcss tonen hoor ik niet meer nadat ik een ander LPF er in heb gezet welk alle tonen onder
200hz weg filtert het storende lage ruis geluid is daarmee gelukkig ook verdwenen.
Bijlagen
ptt2.jpg

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT736 R probleem

#39 Bericht door PA0LMD »

hajac schreef:Hoe kan ik een Pa veilig schakelen via de PTT van mijn FT 736 ?
iemand een schema ? of voldoet deze schakeling?



ctcss tonen hoor ik niet meer nadat ik een ander LPF er in heb gezet welk alle tonen onder
200hz weg filtert het storende lage ruis geluid is daarmee gelukkig ook verdwenen.
Deze schakeling zal prima voldoen !
Meten is (z)weten

Plaats reactie