F vragen

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: F vragen

#16 Bericht door PC1TK »

PB1S schreef:Het gaat niet alleen om weten, maar ook om beredeneren en daarbij aannames doen. En soms moet je misschien niet al te diep over bepaalde zaken nadenken. ;)

Precies .. het gaat niet om weten .. je moet al is het nog zo fout het aan nemen als de waarheid .
Dat kwamen we bij de veilheid voorschriften in N al tegen ..
Je zou er op zakken als je de veiligheid certificaat moest halen .
Maar in onze wereld gebruik je geen volt meter als je 100% zeker wil weten dat geen spanning meer op staat ..
Nee wij gebruiken het al om bekende spanning zoekertje dat is veel beter ..
Half jaar der voor had een van onze cursisten weer zijn veilheid certificaat gehaald ..
En wat leerde die .. men wou niet een hebben dat hij zo een ding bij zich had ..

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: F vragen

#17 Bericht door pe1rxq »

PD1JSK schreef:Zou zeggen , zet het in je bouw vergunning ..
Bedoel je niet 'zet het in je aanvraag voor een omgevingsvergunning' :)
Mogelijk lezen er ambtenaren mee op dit forum die het vreselijk vinden als dit soort termen door elkaar gebruikt worden, ook al weet iedereen waar je het over hebt...

Als je werkelijk gaat bouwen is het inderdaad belangrijk om te weten wat voor (of geen) bewapening er in moet.
Maar in zo'n vergunning zul je veel meer op moeten geven: dikte van de muur, waar zitten de ramen, deuren. Wat voor bewapening: dikte van de bewapening? Grote van de mazen? Waar zitten er koperen leidingen in het gebouw?

Dat is leuk voor een vergunningsaanvraag, maar het volledige bouwplan (inclusief tekeningen) van het gebouw bij het examen mee leveren vind ik toch echt wat overdreven..... Op een examen voor zendamateur mag je toch echt wel term als 'een betonnen gebouw' gebruiken zonder al dit soort extrasi.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: F vragen

#18 Bericht door PA3DJS »

@PD1JSK:
Een aantal mensen hebben geprobeerd uit te leggen hoe je in deze context "betonnen" moet interpreteren. Op de een of andere manier valt het kwartje (nog) niet.

Taal is geen wiskunde, maar een levend iets waarbij woorden over de tijd gezien een andere betekenis krijgen. Als je daar geen gevoel voor hebt, zul je de F-lesstof wat beter moeten beheersen zodat je wat meer taalgerelateerde fouten kan maken.

Het doet mij denken aan mijn Engels op school. Dat was verre van mijn beste vak. Door te zorgen dat ik voor "woordjes leren" en sommige grammaticaonderdelen richting de maximale score ging, kon ik het gemiddelde een beetje ophalen..

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: F vragen

#19 Bericht door PC1TK »

Ik ben dan erg woord blind .. maar hecht wel aan juiste benamingen van materialen in de examen stof .
Essentieel in het zoeken naar storingen !! Maar das mijn werk ervaring .. maar toen had ik nog geen N of F ..
En al laat men der 100.000 zinnen op los ..
De materiaal benaming is fout . Der behoort geen twijfel te zijn .
Maar ik weet welk antwoord men wil en zo niet leer ik nog wat men wil zien ..
Hoe je de vragen moet interpreteren al staat het van de werkelijkheid af .
Want das een essentieel onderdeel van de cursussen ..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: F vragen

#20 Bericht door PA3DJS »

@PD1JSK:
Omdat je woordblind bent, onderneem ik nog één poging (met redelijke kans dat deze niet slaagt).

De betekenis van een woord, wordt bepaald door waar het in de zin staat, maar ook door waar het over gaat (de context). De context is hier relevant en bezorgt jouw problemen.

#1: Als een chemicus het over "ijzer" heeft, dan heeft zij/hij het doorgaans over het element Fe, of het metaal ijzer in zijn zuiverste vorm.

As iemand het over "betonijzer" heeft, dan bedoelt zij/hij het staafvormige product met ribbels dat gebruikt wordt als wapeningsmateriaal in betonconstructies . Naast het element ijzer, zit er bijvoorbeeld ook koolstof (element C) in. Betonstaal is een betere benaming, maar in de volksmond wordt nog steeds "betonijzer" gebruikt.

#2: Idem voor bijvoorbeeld aluminium. Als jij bij een metaalbedrijf een "aluminium plaat" koopt, dan krijg je niet het zuivere metaal aluminium (Al) in plaatvorm, want dat is zo zacht als boter. Je krijgt een metaallegering waarbij het element Al de overhand heeft. Daarnaast bevat het bijvoorbeeld Si, Mn, Cu, Mg, etc.

#3: Idem voor de eerder aangehaalde "betonnen vloerplaten". Deze benaming wordt door producenten zelf gebruikt! Ik zou geen zelfdragende betonplaat willen zonder betonijzer (beter betonstaal). Beton heeft wel een hoge druksterkte, maar lage treksterkte. Een betonplaat zonder wapening, breekt onder haar eigen gewicht.

Nu naar ons "betonnen gebouw".
Dat bevat meer dan alleen beton, en je wordt als gemiddeld burger geacht dat te weten. Het bijvoegelijk naamwoord "betonnen" geeft hier dus niet aan dat het gebouw uitsluitend en alleen beton bevat. Dit is overeenkomstig de drie hierboven genoemde voorbeelden.

Ik vrees dat jij bij jouw standpunt blijft. Dat mag, maar je maakt het wel moeilijker voor jezelf. Taal is geen wiskunde!

De taalkwesties laat ik nu voor wat ze zijn.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: F vragen

#21 Bericht door pa1bvm »

bij een " echte " multiple choice is er altijd maar een antwoord goed ...
er hoort geen twijfel te zijn..een beetje goed kan dus ook niet .

maar er wordt vaak gekozen voor gekunstelde antwoorden

dan krijg je .. " er kunnen meerdere antwoorden goed zijn "

dit zijn ook vaak de vragen waar later veel protest op komt ..

ook zie je vaak dat het " langste " antwoord het juiste is op de vraag
neem maar eens een proefje op de som

zo heb ik vroeger nog redelijk kunnen scoren bij duitse les ...

PDØDFM

Re: F vragen

#22 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Wat een geneuzel zeg,.
Iedereen zet zijn antenne's buiten op het dak of mast.
Ik kan ook wel een vraag verzinnen,..
Mag een Novice een kachel gebruiken van 1500 watt.
a, alleen op 20 meter.
b, alleen wanneer de cv kapot is.
c, alleen om de hobbyruimte te verwarmen.
d, nee, want op de zolder is geen randaarde.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: F vragen

#23 Bericht door PA5COR »

/Neuzel mode aan:
:mrgreen:
Ik dacht dat de N examens maar 3 antwoorden hadden om uit te kiezen... :mrgreen:
/Neuzel mode uit
:lol:

Maak er gewapend beton van ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: F vragen

#24 Bericht door jan58 »

Fout....Ooit beton met een wapen gezien????


Gr jan

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: F vragen

#25 Bericht door pa1bvm »

@PDØDFM

dat is geen eerlijk vraag ...

er zit geen goed antwoord tussen want ik neem aan dat je met " kachel" een eindtrapje omschrijft .. :lol:

Plaats reactie