Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#106 Bericht door elsinga »

De kans dat ze op alle primaire banden mogen uitkomen na de herijking lijkt me nihil. Dat zou een te klein verschil met F opleveren en dat wil AT nou juist niet...

[kristallen bol modus aan] 40/20/10/2/70, met 25W, en dat is het wel. [kristallen bol modus uit]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#107 Bericht door sottezero »

Oja, en het gaat 1 april in zeker?
Kunnen we over 2 weken lekker lachen...

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#108 Bericht door johnvdpas »

elsinga schreef:De kans dat ze op alle primaire banden mogen uitkomen na de herijking lijkt me nihil. Dat zou een te klein verschil met F opleveren en dat wil AT nou juist niet...

[kristallen bol modus aan] 40/20/10/2/70, met 25W, en dat is het wel. [kristallen bol modus uit]
Dan zouden ze dus waarschijnlijk alleen iets aan die 40 meterband doen omdat daar het bandenplan is veranderd.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#109 Bericht door Randy »

sottezero schreef:Ik mis nog steeds enkele zaken...

Wanneer is er voor het laatst onderzoek gedaan naar N amateurs?
Is het niet zo dat de meeste N-ers het wel goed vinden zo? (N als eindstation, geen behoefte of mogelijkheid naar F)
In 2013 is een onderzoek uitgevoerd door Agentschap Telecom. Deze is hier nog te doenloaden: https://www.hamnieuws.nl/resultaten-enq ... damateurs/

- Algemeen: In dat onderzoek is gekeken naar de technische mogelijkheden van de radiozendamateur, waarbij de resultaten gesplitst zijn voor Full en Novice regisratiehouders. Daarbij zijn F amateurs vaker tevreden dan N amateurs. Radiozendamateurs die lid zijn van een vereniging zijn vaker tevreden dan hen die dat niet zijn.
- Full: Ruim de helft van de radiozendamateurs vindt de beschikbare frequentieruimte (56%) en het beschikbare zendvermogen (55%) voor F-registratiehouders precies goed. Iets meer dan een kwart van de zendamateurs vind dat er (veel) te weinig frequentieruimte (28%) en/of zendvermogen (26%) is voor F-registratiehouders.
- Novice: Over de beschikbare frequentieruimte voor N-registratiehouders zijn de meningen het meest verdeeld. Een derde van de zendamateurs (33%) vindt de beschikbare frequentieruimte precies goed, ruim een kwart (28%) vindt het (veel) te weinig en 15% vindt het (veel) te veel voor Nregistratiehouders.
- Novice over doorgroeien naar Full: Iets meer dan de helft van de N-registratiehouders (53%) wil op termijn F-registratiehouder worden.
- Europese Harmonisatie: Ruim de helft van de radiozendamateurs (57%) wil dat Agentschap Telecom zich inzet voor verdere harmonisatie van N-registratiehouders binnen de CEPT-landen, 14% wil dat niet en ruim een kwart (29%) weet niet of zij dat wil.
Radiozendamateurs met een N-registratie willen duidelijk vaker dat Agentschap Telecom zich inzet voor verdere harmonisatie (69%) dan zendamateurs met een F-registratie (53%).
sottezero schreef:Is het niet de VRZA en Veron die vrezen dat banden opgedoekt worden als ze niet gebruikt worden?
4G, 4G+, 5G gsm frequenties
De meeste zendamateurs zullen dit vrezen. En terecht.
Zelf verwacht ik dat er in de toekomst meer ruimte op HF beschikbaar komt (met extragratis ruis door toenemend gebruik van electronica) en we veel op UHF en SHF gaan inleveren. De belangen van 750 miljoen(!) Europeanen zijn groter dan zegge 250.000 radiozendamteurs. Kijk bijvoorbeeld naar Galileo in onze 23cm band. De belangen van miljoenen mensen die bellen zijn nu eenmaal groter dan 10k zendamateurs.

Banden waarop we in de toekomst mogelijk gaan inleveren:
- 70cm: Ik voorzie hier op korte termijn geen wijzigingen. Wel moeten we oppassen met ISM-verstoringen. Zeker nu dat er meer gaan worden. Vermijd het banddeel 433-434.8 MHz. Een verbod op analoge ATV zou zendamateurs kunnen 'helpen'. Dit door een bandbreedtebeperking op te leggen van 2 MHz, zodat DVT-toepassingen nog wel mogelijk blijven.
- 23cm in bepaalde delen van het land (Galileo). Misschien zal er een uitgang van een (ATV) repeater sneuvelen. Vervelend, maar als we daarmee andere toepassingen kunnen beschermen dan moeten we dat voor lief nemen. De radarinstallatie in Herwijnen is er helaas niet meer. Dat was een goed voorbeeld van een medegebruiker accepteren om een nog groter verlies te voorkomen.
- 13cm vaker. Nu al mag de bovenste 50 MHz enkel gebruikt worden voor satellieten ivm kans op wifi verstoringen. Het overige deel moeten we delen met DAV-toepassingen voor de media. Gelukkig doet hier LSA (Licensed Shared Access) sinds kort zijn werk, waardoor tijd en plaats van deze gebruikers duidelijk wordt. Als hier met planning rekening gehouden wordt met in- en uitgangen van ATV repeaters en het smalband deel dan kunnen deze toepassingen goed naast elkaar leven.
- 6cm: We hebben nu nog 200 MHz secundair. We zullen meer wifi gebruikers moeten accepteren. Dat leidt daarna tot een soortgelijke bescherming voor deze gebruikers zoals nu al van toepassing is op de 13cm band (earth2sattellite). In Engeland is toezichthouder OFCOM al begonnen met een consultatie om deze band (deels) voor Wifi te gebruiken. De rest van Europa zal denk ik spoedig volgen.
- 9cm (3,4 GHz): We hebben hier 10 Mhz als 'gapfiller' tussen twee andere toepassingen. De frequentie is interessant voor besloten wifi toepassingen op bedrijventerreinen die hierboven beginnen. Voorlopig hebben die echter nog voldoende ruimte. Zie: https://agentschaptelecom.nl/onderwerpe ... 5-ghz-band
- 3cm (10 Ghz): Volgens mij nog weinig (zichtbaar) mede-gebruik terwijl we wel 500 MHz aan ruimte hebben. Een deel zal op termijn zomaar naar besloten wifi netwerken kunnen gaan, zoals dat nu op 3,5 Ghz ook het geval is.
- 1.2 cm (24 GHz): De eerste Primaire amateurband op hoge frequenties. Ook hier zitten al ISM toepassingen. Dit zal in de toekomst meer worden door nieuwe Wifi normen. Denk ook aan de radarinstallaties in auto's om autonoom te rijden of voor je Adaptive Cruise control (ook 76 GHz amateurband waar in NL misschien 5 RZA;s wat kunnen).

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#110 Bericht door johnvdpas »

Dat is inderdaad een reden dat de Veron en Vrza graag N amateurs toestaat om 23 cm te gebruiken. Dan komen er namelijk veel extra gebruikers bij.

Dat is in feite in het belang van de amateurs, mits er geen rare zaken gebeuren, maar in feite voorkomt dit rare zaken zoals analoge atv in 70 cm. Ik denk ook, dat ze dit zeker voor N amateurs er uit gaan gooien.

Ook zou het kunnen zijn dat N het secundaire stuk in de 70cm gaat verliezen. Maar het is allemaal koffie dik kijken. Wel heeft AT het zelf ook over een herijking. Ik hoor sommige amateurs nu roepen: AT gaat toch niets geven, dat lees ja al uit de brief. Hoe ik de brief lees, waarin ook staat dat AT zich zal inspannen om de interpretatie van het onderzoek in wetgeving om te zetten, lijkt me dat niet het geval.

Maar er is een verschil tussen, iets doen aan de 40 meterband, en wat kleine wijzigingen aanbrengen, zoals verbod op analoge ATV, tot een wat breder pakket (wat ook goed mogelijk is) zoals het toestaan van de gehele 40 en 20 meterband. Wel is het zo dat sommige F amateurs zeker niet zitten te wachten op meer uitbreiding van N. Maar er zijn er ook veel die dat wel goed vinden.

Zoals ik al zei, de vereniging zelf zal daar anders over denken deze dient ook het belang van geen frequentie ruimte te verliezen. In die zin is voor de verenigingen 23 cm een stuk belangrijker, en ook kunnen F amateurs dat nu ineens niet meer goed vinden, er is namelijk al over gestemd.

Maar dan nog beslist AT welke nog steeds kan zeggen dat N amateurs niet geschikt zijn voor 23cm.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#111 Bericht door sottezero »

Randy schreef:
sottezero schreef:Ik mis nog steeds enkele zaken...

Wanneer is er voor het laatst onderzoek gedaan naar N amateurs?
Is het niet zo dat de meeste N-ers het wel goed vinden zo? (N als eindstation, geen behoefte of mogelijkheid naar F)
In 2013 is een onderzoek uitgevoerd door Agentschap Telecom. Deze is hier nog te doenloaden: https://www.hamnieuws.nl/resultaten-enq ... damateurs/
...........................................
.
Kijk, daar hebben we wat aan.
Thx.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#112 Bericht door johnvdpas »

Ik geloof dat de iets meer dan de helft door wilde leren naar N. Laat daar 35% a 40% op termijn van slagen. Alleen zal dat niet betekenen dat er minder N amateurs komen, omdat er nog steeds aanwas is.

Over de uitbreidingen naar meer banden zegt meer dan de helft dan het goed genoeg of zelfs te veel is. Voor novice. Echter, als men goed leest, ziet men ook dat dit ook de mening is van 2/3 deel van de amateurs welke hebben meegedaan aan deze vragenlijst welke over een F registratie beslist. Haal je die eruit, is het niet helemaal duidelijk wat de N amateurs zelf vinden, echter staat er wel dat veel N amateurs (in vergelijking met F) wel vinden dat ze te weinig frequentie ruimte hebben.

Overigens geld dat voor F natuurlijk ook als het in een straatje van F amateurs komt, F amateurs zeggen ook niet van laat die 70 mhz maar zitten of de 60 meter. Daar hebben ze ook voor gepleit.

Overigens wil dat niet zeggen als N amateurs meer ruimte willen hebben dat ze deze dan ook maar moeten krijgen. Rupsje nooit genoeg en dat soort opmerkingen kun je dan ook verwachten. Van de andere kant, F amateurs willen er natuurlijk ook graag banden bij, en zien ze ook niet graag ingeleverd worden voor commerciële doeleinde. De meeste spreken (naar mijn mening terecht) toch voor eigen parochie.

Overigens kunnen ze van de N nu een mooie registratie maken, maar vind ik wel dat ze dan wel op moeten houden met zeuren. Op een gegeven moment is het klaar. Als AT dadelijk zegt 40 meter van 7 tot 7,1 (dat zit er dik in) en wellicht nog wel de 23 cm, of (of zelfs en) nog een andere hf band is het op een gegeven moment wel genoeg.

Verder zou het mij toch niet verbazen dat ze N meer zendvermogen gaan geven, maar dat zal dan hooguit 50 watt zijn. Overigens doet AT er naar mijn mening wel slim aan om heel duidelijk te zeggen: na deze herijking doen we decennia niets met N, tenzij het niet anders kan vanwege wetgeving, of bandenplannen. Bijvoorbeeld dat je zegt dat ze een bepaalde mode niet mogen, en later is het bandenplan zo gewijzigd dat juist deze mode bijna heel het frequentiegebied voor N in een dergelijke band beslaat. Overigens mag je het bandenplan aan je laars lappen (wettelijk dan) maar ik naam aan dat dit wel een reden is om het dan wel te wijzigen.

Immers laten we eerlijk zijn er zullen ook amateurs bij zijn welke het echt bijna niet kunnen halen, maar ook welke even afwachten wat deze herijking zal bieden, en vervolgens besluiten of ze wel F halen. Ook, zal het zo zijn dat er toekomstige amateurs afwachten of het interessant genoeg is om dadelijk N te halen. Alles heeft zijn voors en zijn tegens.

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Herijking N-amateurs

#113 Bericht door pd4r »

[quote="PA3DAT"]Dan nog zullen de verenigingen, citaat: "voor wijzigingen in het huidige pakket" die voorstellen moeten voorzien "van een objectieve en gedegen motivering".
Want, zo schrijft het AT: "het huidige pakket biedt de N-amateur al de nodige mogelijkheden om met het zendamateurisme kennis te maken. Als een Novice
amateur meer mogelijkheden wenst, dan kan hij/zij doorleren voor een Full registratie."

Nu ik daar zo over nadenk kan ik mij twee wijzigingen wel wat bedenken met motivatie
40 meter contest vrij gebied 7.100 - 7.130
voor 20m het contest vrij gebied 14.300 - 14.350 daar naast qrp center freq 14.285

Nu is er bijna elke weekend wel een contest niet iedereen doet hier aan mee. F kan dan uitwijken naar contest vrije
gebied of de warc banden novice kan dan of meedoen of zijn hf set uitzetten ;)
en men heeft hier ook niet meer kennis voor nodig vermogen gewoon op 25 watt laten ...73 PD4Ruipsjenooitgenoeg

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Herijking N-amateurs

#114 Bericht door PA3EYC »

AT gaat niet over bandplannen of contestvrije segmenten.
'73, Maarten -PA3EYC-

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Herijking N-amateurs

#115 Bericht door Remco »

Even de knuppel in het hoenderhok:

Zoals ik de aanschrijving van AT (aan de verenigingen) lees, is men daar
het 'gedoe' rondom novicelicenties/-registraties zat.

De zaak is uit de bocht gevlogen en het woord 'herijking' wordt niet
voor niets gebruikt. 'Herijken' kan dus ook betekenen dat frequentie-
ruimte voor geregistreerden die niet aan F-eisen kunnen/willen voldoen,
wordt ingeperkt. Een dergelijke maatregel ligt binnen het
mandaat van de Rijksoverheid i.c. het AT.

Ik zou er dus niet klakkeloos van uitgaan dat er verruiming van de
mogelijkheden in de AT-mindset staat, eerder vermindering.

Zoals het AT eigenlijk zelf al -in soortgelijke bewoordingen- zegt:

"Wil je meer, voldoe aan de F-exameneisen" . <-- punt

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Herijking N-amateurs

#116 Bericht door jan58 »

"Wil je meer, voldoe aan de F-exameneisen" . <-- punt[/quote]

Misschien heb je wel gelijk met je uitspraak.
Maar kan ook andersom werken.
Dat de mensen niet meer voor N opkomen,
maar lekker door gaan waar ze mee bezig zijn.
Uiteraard met de nodige risico's!!!!
En dat willen ze toch ook niet neem ik aan.

Gr Jan

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Herijking N-amateurs

#117 Bericht door Remco »

Jan, leuk (lees: geen) argument, want dat maakt het verschil niet.

Diegenen die bewust ongeoorloofd van het radiospectrum gebruik maken,
zullen dat toch wel blijven doen.

Het is een faux pas om je daaraan te spiegelen . . .

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#118 Bericht door johnvdpas »

Ik lees hier boven het 1 en ander. Ook zie ik wel wat meningen staan, waarvan ik zeker weet dat ze niet door zullen gaan.

Nee ze gaan van N niet terug naar 6 kanalen of iets dergelijks op de 2 meter. Kun je N net zo goed opdoeken, al is het dan wel leuk voor N amateurs dat ze zich kunnen in melden op de plaatselijke ronde. Dan heb je het daarmee ook wel gehad...

Het amateurverslag van 29 oktober 2014, staat dan de N uitbreiding als actiepunt gereed moet zijn voor maart 2015, en dat AT zich wil inspannen voor harmonisatie.

Op zich is dit wel een beetje strijdig met het geen AT, dan weer zelf in de brief aangeeft waar de verengingen aan moeten voldoen, dat een argument als dat mag in het buiteland ook niet telt. Ook al wil het buitenland niet harmoniseren, een inventarisatie van banden welke in de directe buurlanden gebruikt worden voor N, is ook een soort van harmonisatie. Wellicht heel flauw, maar een beetje strijdig met dat argument van AT, in eerste instantie is het natuurlijk wel.

Van de andere kant: Er valt niets te harmoniseren, andere landen hebben er geen trek in, België al helemaal niet, die heeft bijna alles voor novice vrij gegooid met 50 watt, en de Duitse Novice bevat hele andere banden dan de Nederlandse.

Ga je nog verder kijken, ontstaat het zelfde beeld er zit totaal geen harmonisatie in.

Maar goed, AT is het inderdaad wel zat, het zelf te moeten onderzoeken het is niet voor niets dat ze dat aan de Veron en Vrza over wil laten, terwijl het in eerste instantie wel de uitbreiding van 40 meter wilde onderzoeken.

Voor AT heeft het weinig prioriteit. Dat is wat anders dan dadelijk N amateurs straffen door een hoop af te pakken, omdat ze zitten te zeuren. Dat is kolder. Ik denk ook dat AT inderdaad van mening is: Ze leren maar voor F.

Dus ik zou tegen de N amateurs willen zeggen, verwacht er niet te veel van. Ja, die 40 meterband dat is 1 ding wat zo goed als zeker is, maar de rest is nog lang geen uitgemaakte zaak. Wellicht is de uitbreiding van 40 meter wel het enige.

Persoonlijk zou ik N dit geven: 2 meter, 70 cm zonder secundair gedeelte verbod analoge atv, 40 meter uitgebreid, 20 meter gehandhaafd (of eventueel ook de hele band) en de 15 meter en 10.

Dan is er genoeg ruimte om te experimenteren, ook op banden die zich anders gedragen wat ze nu gewend zijn. Storingen vooral op 70cm met ATV worden voorkomen.

Maar goed, dat is wel in de ogen van AT een riante uitbreiding dus ik zou tegen de N amateur zeggen: denk eens aan f, tenminste als je dat kunt halen doe het dan als je meer wilt. Tenzij je tevreden bent met wat je hebt, dan is er geen noodzaak.

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Herijking N-amateurs

#119 Bericht door Roy pd8rw »

Ik zou als novice erg tevreden zijn met 40 20 (evt 15 ) 10 2 en 70 maar dan de gehele banden.
Zodat digitaal op 40 mogelijk is 20 ook in het contest vrije stuk mogelijk is .( en 15m omdat die op de meeste 3bands verticals en beam al mogelijk is )

Zo blijf de rest vd banden voor f .
Het vermogen op 25 wat is opzich nu prima . Echter is 100watt ook best te overwegen.

Bij storing is het vaak niet het vermogen wat de oorzaak is .
Het oplossen van storingen met of zonder tussenkomst van het at is veel belangrijker.
Geen gedoe in de buurt is zo belangrijk voor de hobby in zn algemeen.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#120 Bericht door PA2RU »

Ik ben van mening dat ze N moeten laten zoals dat nu is en dat de regelgeving voor de novice's in het buitenland veel duidelijker moet..
Dat harmoniseren gaat (denk ik) niet gebeuren omdat N in zijn huidige vorm en de buitenlandse varianten er op te veel verschillen : lijkt me zelfs een onmogelijke zaak.
73 René PA2RU

Gesloten