Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Herijking N-amateurs

#91 Bericht door ON5ZZ »

Hier in Belgie bestaat deze discussie toch veel minder heb ik de indruk.Nog mijn cw examen afgelegd en paar jaar later was dit afgeschaft, wel ik gun de anderen dit.Zendamateurs zijn al lang geen elitaire soort meer.Wel goed dat de verenigingen inspraak hebben, UBA had dit ook met de ON3.Hier leven ON3(basis vergunning),ON2(N)en de full netjes naast elkaar.
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#92 Bericht door pa3met »

Oscar schreef:prima voorstel toch 20 en 40 compleet en mss 100 watt, dit is ook prima te handhaven.
.
die 100W is ok niet te handhaven. Het is nu al nauwelijks te handhaven voor F amateurs. Pas als er storingen ontstaan en AT
op het goede moment langs komt, gaan de billetjes bloot.

Als er geen storing(en) zijn dan zal het allemaal wel meevallen. Maak me er verder niet zo druk om als je een ander er maar
niet mee dwars zit.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#93 Bericht door pa3met »

PD0JIG schreef: De novices worden door FFers uitgekotst.
da's ongetwijfeld jouw beleving? Ik doe dat niet hoor. Althans niet op grote schaal. Er zijn altijd mensen die
beter wat anders kunnen gaan doen, maar daar vallen ook F onder en de ongelicenseerde idioten.

Als jij dat zo voelt dan vind ik dat "raar" en je geeft ten onrechte een negatief beeld over N en F.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#94 Bericht door Adrian_ »

Heeft de Veron al eerder online enquetes gehouden? Zoniet dan is het een mooi dat ze er nu ervaring mee opdoen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#95 Bericht door PA3DAT »

pa3met schreef:Die 100W is ook niet te handhaven. Het is nu al nauwelijks te handhaven voor F amateurs.
Dat valt volgens mij wel mee. Ik heb in de 37 jaar dat ik radioamateur ben nog nooit een HF-eindtrap in mijn bezit
gehad, en ik denk de meesten van ons niet.

Ik schat dat 80-90% van de amateurs niet verder komt dan het standaard uitgangsvermogen van hun transceiver.
De meeste transceivers geven 100W output. En dat is dus ook wat de meeste N-amateurs in huis hebben. Daarom
vind ik die eis van max. 25W zinloos.

Misschien wel leuk voor een poll: wie heeft er een eindtrap in huis die de volle 400W output (of meer) kan doen?

Overigens: oorspronkelijk mocht je (als F) volgens de machtigingsvoorwaarden een uitgangsvermogen hebben van
maximaal 400W. De eindtrap mocht 3dB meer kunnen (dus 800W) maar dat mocht dan niet eenvoudig schakelbaar
zijn vanaf de buitenkant van de eindtrap... Zoiets herinner ik mij. Geldt die regel niet meer?

Anders is het makkelijk handhaven: eindtrappen met een (theoretisch) uitgangsvermogen van méér dan 800W kan
het AT gewoon in beslag nemen en afvoeren naar de sloop... :oops: :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Herijking N-amateurs

#96 Bericht door ON5ZZ »

100w is standaard vermogen voor de meeste commerciële toestellen voor HF.Ik persoonlijk ben er nog nooit boven gegaan en zie daar zelfs de meerwaarde niet van in...
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Herijking N-amateurs

#97 Bericht door pe5ed »

Zoals Randy al aangaf : https://www.hamnieuws.nl/nieuwe-gedrags ... ubliceerd/

Nou, wie opent het draadje dat de novices weer achtergesteld worden ?

Ik blijf van mening dat we nu echt moeten stoppen met steeds weer N-topics, wat dan ook de insteek mag zijn.
Het is opnieuw een herhaling van zetten en ideeen, waarvoor dit forum mijn inziens niet geschikt is.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#98 Bericht door johnvdpas »

Waarom? Het is toch actueel nu met de herijking. Wel moet naar mijn idee onderzocht worden, hoeveel N amateurs naar F kunnen doorstromen wanneer men actief leert in 1 jaar tijd.

Is het een kwestie van niet willen, of niet kunnen? En daar kun je wel een mening over hebben, maar zoiets moet je eigenlijk gewoon onderzoeken.

Daarbij heeft AT aangegeven dat argumenten als dat F er zoveel bij krijgt niet tellen. Dus ook niet van ik heb het ook gehaald dus jij maar ook. Het beleid moet gericht zijn op doorstroming (dat is mijn mening maar ook van AT) maar het moet wel te doen zijn.

In België hebben ze bedacht dat een hele grote groep basisvergunning houders niet instaat zal zijn om F te halen, dat kan ook kloppen omdat het verschil met f in belgië Harac daar genoemd en de basisvergunning groter is dan bij ons de novice en Harac (f). Dat is een keuze, maar AT gaat dat overduidelijk nooit doen.

Hoe zit dat bij ons? Hoe krijgen de verengingen zoveel mogelijk mensen naar f? Overigens wil dat niet zeggen dat je dit doet door N heel onaantrekkelijk te maken, want dan zullen sommige mensen nooit amateur worden. Maar hoe en wat, als je dat goed wilt doen is dat nog een heel onderzoek, waar ik echt niet de uitkomsten van weet. Je moet namelijk niet iets gaan onderzoeken met een doel een bepaald antwoord te krijgen. Dan krijg je onderzoeken die geen bal waard zijn. Het moet valide en betrouwbaar zijn.

Daarbij zit je ook met kennis, naar mijn idee snap ik dan ook niet wat de 23cm band voor Novice vrijgegeven zou moeten worden. Naar mijn idee is het kennisniveau daar toe onvoldoende. Maar ook dat heeft onderzoek nodig, want nogmaals het is een gevoel.

Overigens mogen F,ers binnen kort onder bepaalde voorwaarden uitzenden met 1600 watt, maar ook dat wil niet zeggen dat N dan ook maar meer moet krijgen.

Wat ik ook vaak hoor is, het was vroeger een D, die hadden maar 6 kanalen, en nu hebben ze veel te veel. Ook dat is weer een non argument.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#99 Bericht door PD4M »

Geen N-topics PE5ED? Als topic starter beoogde ik geen F en N discussie zoals ik ook nadrukkelijk aangaf. Maar mijn verwondering / ergernis betrof wel een N onderwerp en de stilte vanuit de Veron rond de herijking van... N. Geenszins dat er sprake was van achtergesteld worden. Niet te vermijden dus om over N te praten. En bovendien onwenselijk dit niet toe te staan zolang er N en F is.

Al met al is er beweging gekomen bij de Veron en schijnt er een mogelijkheid gecreëerd te worden om actief mee te doen met de herijking. Daar ben ik blij mee.

Wat het uit de hand lopen van de discussie betreft... Ik vond het heel erg meevallen in 'mijn' thread. Er werd goed inhoudelijk gediscussieerd. Enig sentiment kwam af en toe om de hoek kijken. Er werden ook serieuze en creatieve pogingen ondernomen om te kijken waar N dan aangepast zou kunnen worden. En nu wij de kaders vanuit het AT hebben gezien beperkt dit de verwachtingen en dus de discussie enigszins maar geeft ook houvast.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#100 Bericht door Randy »

AdrianSDR schreef:Heeft de Veron al eerder online enquetes gehouden? Zoniet dan is het een mooi dat ze er nu ervaring mee opdoen.
Dat heeft de VERON. Als je lid bent heb je als het goed is enkele maanden geleden een uitnodiging gehad om deel te nemen aan een interesseonderzoek. Mocht je geen uitnodiging ontvangen hebben dan is je e-mail adres niet bekend. Meld dit dan bij het Centraal Bureau (https://www.veron.nl/contact-opnemen/).

De resultaten van de gehouden enquête worden naar alle waarschijnlijkheid tijdens de komende VR-vergadering bekend gemaakt. Een samenvatting zal ook in de Electron gepubliceerd worden.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#101 Bericht door Adrian_ »

Dank voor het antwoord. Ik ben nog geen lid. Komt misschien nog.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#102 Bericht door johnvdpas »

Ik vermoed dat de novice meer mogelijkheden gaat krijgen op 40 meter. En dat ze of de 23cm band er bij krijgen of waar je tot nu toe niemand over hoort de 15 meterband. Dit ook omdat veel Novice amateurs al antennes hebben op 15, omdat veel antennes welke werken op 10 en 20 ook werken op 15 meter. In die zin zou dat een logische uitbreiding zijn.

Het verschil blijft overigens dan nog steeds aanwezig zeker ook omdat F 60 meter en 70 mhz er bij heeft gekregen, daar zal geen N amateur gebruik van kunnen maken ook niet na de herijking. 23 cm twijfel ik zeer over, ik denk dat ze meer kans maken op 15 meter dan op 23cm.

Ook zou het vermogen eventueel omhoog kunnen (zeker voor 2 en 70) met beperking dat analoge ATV er dan afgaat.

Echter zal het vermogen ook al vragen ze daar wel om, nooit hoger gaan als 50 watt vermoed ik. Ik denk dat ik er redelijk dicht bij ga zitten dat het dit gaat worden.

F kan dadelijk ook 1600 watt gebruiken onder beperkingen, dus het verschil met eventueel 50 watt is dan nog steeds aanwezig.

Als AT slim is zeggen ze vervolgens dat ze dan daarna minimaal 10 jaar niet meer mogelijkheden geven voor novice, (tenzij het wel moet met gewijzigde bandenplannen ed) zodat N amateurs weten dat ze door moeten leren voor F, omdat als ze dan alsnog meer willen ze wel heel lang moeten gaan wachten...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#103 Bericht door PA5COR »

Daar gaat de herijking nu juist over.

De 15 meter band omdat de antennes daar werken is geen reden om dat te geven, het gaat erom om nu eens vast te leggen wat de N inhoud, met het examen erbij en wat er eventueel aan kan veranderen om het en en ander te op hetzelfde peil te brengen.

Hoeveel F amateurs gaan een 400+ Euro 1600 watt vergunning aanvragen voor 3 jaar geldend? 10, 20? allemaal gezegend met een vrijstaande woning buitenuit?
Contest stations?, dat is het wel, voor de meesten is het te duur, 3 jaar beperkt, dan opnieuw aanvragen en betalen met een berg documentatie rompslomp erbij.
Dat heet dat voor 95% van de F amateurs het bij het oude blijft, de 400 watt grens.

60 meter gaat terug naar 15 KHz en 15 watt, wat betekent een rand verschijnsel en geen uitdaging meer.
Met nu 100 KHz en 100 watt leuk, maar niet bepaald een reuze voordeel boven 80/40

De verenigingen zullen met gedegen argumenten moeten komen en acceptabele verklaringen om de N uit te breiden en over het waar en hoe hebben we het niet eens over.
Men zal met gedegen ( technische) argumenten moeten komen waarom het uitbreiden van een bepaalde ( stukje) band past bij de N technische stand van opleiding, en waarom het de doorstroom naar de F niet gaat beperken.

Van 25 naar 50 watt is net zo handhaafbaar als nu, niet dus.
Bovendien zal die 3 dB niet veel uitmaken in de praktijk op de korte golf waar condities en propagatie meer invloed hebben, de kans op storingen nemen wel toe, vandaar ook de extra eisen en beperkingen aan de 1600 watt extra machtiging gesteld.
We kunnen wel wat gaan gokken over de uitkomst, maar dat is koffiedik kijken, maak jezelf niet gek met overdreven of voorkeurs uitkomsten over hoe je dat zelf het graagst ziet.

Voor de amateurs, doe allemaal aktief mee aan de kansen die je geboden worden door de verenigingen die met de voorstellen moeten komen naar het A.T. toe.
Dan heb je de meeste kans om te komen tot een voor ieder tevreden stellend voorstel naar het A.T. toe.
Dan is het aan het A.T. om daar over te oordelen en eventueel goed te keuren.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#104 Bericht door johnvdpas »

Als je eenmaal als F amateur die rondslomp door hebt gemaakt, stel dat dan is de tweede aanvraag natuurlijk een heel stuk makkelijker. Tenzij, At (en dat zou kunnen al acht in de kans niet groot) na 3 jaar zegt: Jongens te veel storing we stoppen met 1600 watt gebruik. Dat kan.

In principe is elke band boven 40 meter, primair geschikt voor N gebruik. Aangaande kennis. Tenminste, als je zegt dat ze nu al kennis hebben voor 40, 20 en 10, dan is elke primaire band geschikt boven 40 meter tot 10 meter.

Overigens in feite worden N amateurs in die zin wel benadeeld: Bij F wordt alleen gekeken naar kennis, bij N naar kennis en als "belemmering" doorleren. In feite krijgen ze dus altijd minder, dan waar ze in theorie voor opgeleid zijn. Dit komt door de aard van de N registratie. Daarom moeten ze ook als onderzoeksvraag onderzoeken: Waar de N registratie voor dient. Dat is niet voor niets.

Wat ik wel van belang acht, wat is de N registratie (vraagt AT ook naar) eigenlijk zouden wij die als amateur zo min mogelijk willen hebben. Het liefst heb je dat iedereen F haalt. Toch? Echter, heb je hem niet, weet je ook weer zeker dat je zo 35% minder amateurs krijgt. Dat is net het moeilijke van heel deze materie. De N is er niets voor niets. Vroeger was hij echter amper nodig. Ken maar weinig D amateurs. (toen de N er nog niet was) de aanwas is volgens mij maar dat kun je gewoon heel simpel onderzoeken pas gekomen bij de huidige N.

De vraag is dan echter, is dat niet een beetje te, gezien het belang van doorleren, en is er dan nog wel een prikkel om door te leren? Daarom vrees ik voor de N amateurs dat je er donder op kunt zeggen dat ze er hooguit 1 bandje (of wellicht zelfs gedeelte) bij krijgen. Dat gaat echt niet meer worden. Dat zie je al als je de brief van AT leest. Of ze moeten met een goed onderzoek komen, waaruit blijkt dat dit juist de doorstroom bevorderd, omdat dit juist meer amateurs oplevert. (niet per definitie uitgesloten) Maar ook 1 extra segment zou dit kunnen bevorderen, waardoor ook het verschil met F blijft, dus...

Overigens, voor mij persoonlijk zou ik het best vinden dat ze alle primaire banden boven 40 meter toegewezen krijgen.

23 cm gaat een ander verhaal worden. De vraag voor deze band is, of de kennis van de N amateur mede ook vanwege ATV wel voldoende is. Ik vrees namelijk dat ze ATV er uit gaan halen voor N amateurs, en ook dat dit op 70 cm niet meer voor N amateurs toegestaan zal gaan worden. Dat kan dus ook bij een herijking, iets inleveren om er iets bij te krijgen.

Over vermogen: Ook dit is meer voor de hand dat er eerder een uitbreiding op vhf komt dan op hf. De N amateurs zullen dit echter liever omgedraaid hebben. Of wat net zo goed kan, en die kans acht ik ook groot dat het 25 watt blijft.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#105 Bericht door sottezero »

Ik mis nog steeds enkele zaken...

Wanneer is er voor het laatst onderzoek gedaan naar N amateurs?
Is het niet zo dat de meeste N-ers het wel goed vinden zo? (N als eindstation, geen behoefte of mogelijkheid naar F)

Is het niet de VRZA en Veron die vrezen dat banden opgedoekt worden als ze niet gebruikt worden?
4G, 4G+, 5G gsm frequenties

Gesloten