Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Herijking N-amateurs

#31 Bericht door Roy pd8rw »

Vergeet vooral allemaal niet in gedachten te houden dat voor deze hobby er maar 2 dingen belangrijk zijn .
1 zelf achter je set plaats nemen .

2 aan de andere kant moet zo'n zelfde persoon met de interesse achter zn set zitten .

Ook voor de lokale babbel op 80 meter ..

Gezien de vergrijzing, je niet verschuilen achter wat je vind of hoe veel je er voor hebt moeten doen . Kijk naar de toekomst en besef je dat je altijd 2 man voor een qso nodig hebt .

Ik vind de vermogens beperking voor N prima .
.kan me alleen geen verschil bedenken waarom ik als novice niet op 80 zou kunnen uitkomen .

Wat is immers het verschil tussen een veels te laag op gehangen dipool voor 40 of 80 ? :wink: :?


Bedenk allemaal dus nogmaals dat je met zn 2e moet zijn voor eeb qso .

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#32 Bericht door Randy »

SGIW schreef:Brave borst moderater Robert

Ik lees in je bericht dat Radiozendamateurs dus mensen...met minder opleiding en kennis MEER storing veroorzaken omdat dit inherent is aan......
Het is Agentschap Telecom die tot deze conclusie gekomen is op basis van klachten van/over zendamateurs en deze op te splitsen naar de licentiecategorie. Zie het verslag van het Achterkamer Onderonsje (ook wel Amateur Overleg genoemd) van 29-10-2014. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat het niet (alleen) over veroorzaakte storingen gaat maar ook (juist) over ontvangen storingen. Zelfredzaamheid ontbreekt bij veel Novice amateurs. Dit is overigens prima uit te leggen en op te lossen. Meer EMF/EMF (praktijkgericht) in de examens in plaats van zegge buizentechniek.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#33 Bericht door Randy »

royaal schreef:Gezien de vergrijzing, je niet verschuilen achter wat je vind of hoe veel je er voor hebt moeten doen . Kijk naar de toekomst en besef je dat je altijd 2 man voor een qso nodig hebt .
Ik ben meer voor een toename van kwaliteit. Niet aantallen in kwantiteit. En hoewel het aantal zendamateurs afneemt als je naar het aantal registraties kijkt neemt het aantal actieve zendamateurs juist toe. Recent nog op een examen geweest en de gemiddelde leeftijd van de kandidaten gezien? Ik kan daar weinig vergrijzing ontdekken...

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#34 Bericht door PA3SKY »

Het viel mij ook al op dat er een extra examen F/N is ingelast in mei.
Het is goed voor de hobby dat er meer mensen mee aan de slag gaan.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#35 Bericht door PA3CQN »

PD4M schreef:Kijk daar was ik nu bang voor... Ontspoort toch weer. Ik zie toch weer elitair gedoe en trol gedrag. Jammer. Niet leuk en zeker niet constructief.
Je kunt natuurlijk niet, zoals TS graag zou willen, praten over het uitbreiden van de N-licentie zonder over het verschil N/F te praten. Dan zeg je feitelijk: we gaan het er over hebben maar je mag er niks tegenin brengen, want dan roep ik dat het elitair is. Ik weet wel dat dat modern is, tegenstand af doen met een negatieve kwalificatie om discussies dood te slaan, maar dat lijkt me dus een drogredenatie.
PD4M schreef:Deze eenvoudige N-amateur is een academisch gevormde, succesvolle organisatie-adviseur. Maar ook iemand met bijna nul aanleg voor technische zaken maar met een levenslange fascinatie voor alles HF. Mijn N heb ik domweg gehaald met alleen maar het uit mijn kop leren van alle eerder gestelde examen vragen. Maar ik snap van die techniek nog steeds bijna geen moer.
Bij mij is het omgekeerd: ik snap heel veel van techniek, maar niks van organisatie structuren. Ik ga daar dan ook niemand over adviseren. En ik denk dat er ook aardig wat wenkbrauwen gefronst worden als ik een organisatie adviesbureau begin.
PD4M schreef:Het is denk ik vanzelfsprekend dat je na enige tijd wetgeving, regelingen en voorzieningen evalueert?
Dat lijkt me heel gebruikelijk. Maar de manier waarop dat in deze tijd gebeurt is mij vaak iets te nivellerend en te simplistisch. Het idee 'er komt toch 100 watt uit, dus waarom niet' is identiek aan 'een auto kan 180 rijden, niemand houdt zich aan de 130, dus laten we maar 180 als maximum snelheid invoeren'. En met die redenatie kun je ook stellen 'er zijn zoveel bamiporto's, waarom schaffen we dat hele licentie gebeuren niet af'.
PD4M schreef:Het probleem is dat wij opleidings- of kennisniveau koppelen aan rechten en mogelijkheden
Dat komt vaker voor. Sterker: dat is de basis voor onze maatschappij. Ik denk dat een instrumentmaker heel wat handiger is met boren en frezen dan een tandarts, maar toch zie ik liever dat de tandarts mijn gaatjes vult.

Zelf kom ik uit de tijd van net voor de D-machtiging. Ik heb de komst van die machtiging nooit als een bezwaar gezien, en ook nooit persoonlijk onderscheid gemaakt. Net zoals ik een academicus niet anders benader dan een loodgieter. Ieder mens is net zo waardevol. Maar de vertaalslag van 'als mens net zo waardevol' naar 'iedereen mag hetzelfde' gaat mij te ver.
Maar misschien ben ik wel ouderwets.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#36 Bericht door PD4M »

De TS, ik dus, stak vooral in op het feit dat er een N-pakketdiscussie is gestart en ik mij daarover onvoldoende geïnformeerd voelde door de Veron. Daarna geef ik aan dat het goed is een constructie (regelgeving) te toetsen. Het kijken naar of evalueren van het N-pakket hoeft niet noodzakelijkerwijs een uitbreiding te zijn. Noch een N/F discussie. Juist dat probeer ik te benadrukken en krijg nu het gevoel dat mijn vraag en reactie uit verband worden gerukt door de felheid van sommigen.

Ik probeer naar het N-pakket sec te kijken en constateer dat het nog best moeilijk is op basis van de parameters (vermogen, banden, modulatietypen, interferentie etc.) te komen tot een Novice voorziening die recht doet aan allen en alles. Wanneer N ooit bedacht is als natuurlijke stapsteen naar F maar dat de meesten genoegen nemen met dat wat N biedt en niet doorstudeert voor F, dan faalt deze aanname. Als blijkt dat de meeste Novices de 25 watt niet zien als een drijfveer om voor F te gaan omdat ze toch lekker met 100 watt uitzenden dan faalt de vermogensbeperking. Zeker als er niet op gecontroleerd kan worden of anderszins gehandhaafd wordt. Een dergelijke discussie zou (nog even) los moeten staan van wat F gelicenseerden ervan denken. Initiële uitgangspunten voor N zouden moeten worden getoetst op basis van wat vele jaren verder de dagelijkse praktijk is geworden. Daar hoort ook het fenomeen bij dat er steeds een ontsporende N/F discussie ontstaat. Niet alleen hier op dit forum overigens. Dit geeft een ongenoegen aan bij N die met weinig moeite meer of anders wil en F die moeite heeft N meer te gunnen. Onder watersporters heb ik nooit een discussie gezien over het vaarbewijs I vs het vaarbewijs II. Ik had het hier overigens duidelijk over voorbeelden in de hobbysfeer. Zendamateurs bedrijven een hobby!

Maar goed...
Over het algemeen zitten er leuke elementen in deze discussie.
Maarten
PD4M

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#37 Bericht door PA3CQN »

PD4M schreef:.. en F die moeite heeft N meer te gunnen...
Is dat zo? Volgens mij is het helemaal niet zo dat F de N niks gunt. Als ik tegen een verandering van regels ben is dat niet omdat ik de ander niets gun maar omdat ik achter de bestaande regels sta. Ik erger me dan ook aan de response 'ze gunnen het me niet' omdat dat een persoonlijke aanval veronderstelt die er helemaal niet is.

Maar laat ik eens een heel andere benadering kiezen: als je je N haalt mag je precies hetzelfde als bij F, en krijg je 2 jaar om er een F van te maken. Zoniet dan moet je na een verplichte rustperiode van 5 jaar van voren af aan beginnen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijking N-amateurs

#38 Bericht door PA4WK »

Beste collega amateurs,
Het is toch altijd weer opmerkelijk om te zien hoe een discussie een hele andere kant op kan gaan dan de toppic starter bedoeld heeft.
Het begon namelijk met de vraag waarom de VRZA een werkgroep in het leven roept voor herijking van de N registratie en hij van VERON zijde niets hoort of ziet.
Zowel VERON als VRZA hebben 2 amateur overleggen geleden hulp aangeboden aan het AT om een aantal dingen, waaronder de herijking van de N registratie nu eindelijk eens op te pakken, omdat dit al veel te lang op de agenda staat.
In het afgelopen overleg heeft het AT dit aanbod aangenomen en aan de beide verenigingen gevraagd om met een voorstel te komen betreffende de herijking van de N registratie.
Het is de VRZA die nu met een plan van aanpak komt en een tijdspad uitgezet heeft.
Ze hebben ook een moment genoemd waarop ze het voorstel met de VERON willen bespreken om met 1 voorstel naar het AO te kunnen gaan.

De altijd weer oplaaiende F / N discussie staat hier helemaal los van.
Een F amateur mag wat meer dan een N amateur, dat is goed, dat hebben we in het verleden met z'n allen zo afgesproken, maar nu is het tijd om te bekijken of deze afspraak nog wel van deze tijd is.
Maar dat heeft niets te maken met de technische kennis van de persoon, ik ken vele N amateurs die als het op technische kennis aankomt met kop en schouders boven menig F amateur uitsteken en omgekeerd is dat natuurlijk ook het geval, dus kunnen we stellen dat een F of N registratie niets met technische kennis te maken heeft.
Het heeft naar mijn mening geen enkele zin om deze discussie hier op het forum elke keer weer op te rakelen, zowel onder de N als de F amateurs zijn er altijd lieden die er een genoegen in scheppen om de hele discussie weer eens op de spits te drijven.

Amateurs die een mening hebben over het VRZA voorstel kunnen die bij de VERON via hun afvaardiging laten horen op de verenigingsraad en bij de VRZA kunnen alle leden hier direct hun stem over uitbrengen op de Algemene Leden Vergadering.
Als mocht blijken dat het VRZA voorstel niet deugt zal dat tijdens deze vergaderingen blijken.

Het VRZA voorstel op Hamnieuws.nl kun je hier lezen: https://www.hamnieuws.nl/hoe-de-vrza-we ... herijking/

Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Herijking N-amateurs

#39 Bericht door PC1TK »

Volgens een Old Man die ik trof op de GRORAT, die zijn F nog haalde met in begrip van morse ..
Verandert er echt niet zo veel binnen onze amateurwereld. Op het toegekende vermogen en frequenties na. De discussies en reacties als er iets veranderd zijn nog hetzelfde als …… 50 ?? jaar terug.

Hij was benieuwd hoe het eraan toe ging toen de eerste dames werden toe gelaten …
Het was ooit een hobby voor de beter gesteld in ons land ..
Zal het een op hef geweest zijn toen Jan met de pet op zich melde als zendamateur?
14 jarigen die zich in schreven als zendamateur .. ??
En hij had nog vers in zijn herinnering hoe het eraan toe ging, toen het huidige F en N werd in gevoerd. En het herhaalt zich nu weer .. Wat een drukte om?? Wellicht tijd voor een hobby ??

Hij vroeg zich af hoe men over 50 jaar terug kijkt op de huidige generatie zendamateurs ..
O ja .. En 20 a 30 jaar terug riepen ze ook al dat onze hobby uit sterft .. Wat maar bewijst dat er niet zo veel verandert binnen onze hobby.
Ik hoop dus dit voorjaar mijn F te halen en ben daar alle dagen mee bezig.
Dat is voor mij meer als alleen de lesstof erin stampen. En ik had bijna moeten stoppen.

Groote voor deel is dat ik dan straks rustig kan zeggen ja geef N maar 100 watt
En doe ze maar de helle 40 meter band .. Zonder dat ik als profiteur word neer gezet.

Ik heb een helle goede wijsheid van de Old man mee gekregen …
Wees de generatie die echt wat veranderde ….

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#40 Bericht door PA2LO »

Amateurs die een mening hebben over het VRZA voorstel kunnen die bij de VERON via hun afvaardiging laten horen op de verenigingsraad en bij de VRZA kunnen alle leden hier direct hun stem over uitbrengen op de Algemene Leden Vergadering. Als mocht blijken dat het VRZA voorstel niet deugt zal dat tijdens deze vergaderingen blijken.
Dit is een onjuiste voorstelling van zaken:
1. tijdens de ALV van de VRZA wordt aan de leden goedkeuring voor de werkwijze en samenstelling van de Werkgroep N-pakket gevraagd.
2. de samengestelde werkgroep probeert vóór 1 juni een voorstel, ter afstemming, voor te leggen aan de VERON.
3. de VR van de VERON is al ruim vóór 1 juni, namelijk op 22 april. Het nog op te stellen voorstel kan dus niet in de VR van de VERON besproken worden.
4. VRZA zal eventuele opmerkingen vóór 1 septemer in een definitief N-pakket verwerken. In de op de VRZA gepubliceerde slides staat aangegeven, dat in dit plan van aanpak wat twijfel is over of en hoe de leden van de VRZA akkoord moeten geven. De opmerking "Door mandaat?" zou tijdens de behandeling van dit onderwerp tijdens de ALV onderwerp van gesprek moeten zijn. Als lid wil je weten wie namens jou en binnen welke spelregels voor jou akkoord mag geven op de toekomstige invulling van de Novice machtiging, toch? Of laat je de toekomst voor je N-machtiging voor de komende 5-10 jaar volledig over aan de creativiteit van anderen?

Kortom, het wordt vast een dynamische ALV binnenkort in De Witte Bergen. 8)

PDØDFM

Re: Herijking N-amateurs

#41 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Weer die discussie N en F.
Ik ben PDØDFM en dus een N.
Laat ik zeggen, ik ben blij met de mij toegestane mogelijkheden.
Ik heb een shack die eigenlijk in een museum hoort, maar werkt naar alle behoren en is in topconditie.
Ik mag nu op de hele 2 meterband uitkomen, helaas is daar eigenlijk op de repeaters na weinig te doen.
70 cm,.. ik heb alleen de NOS op mijn porto.
Verder de 10, 20 en 40 meter.
Op 20 meter een klein stukje en op 40 een heel klein stukje.
Ik ben er tevreden mee, maar ik vraag me af,.. waarom ik slechts een klein stukje mag gebruiken,..
Of ik nou op 14.220 zit of op 14,270 uitkom,...
Daar zie ik weinig verschil in.
Ook het item vermogen.
Ik mag 25 watt de antenne insturen.
Nou probeer ik me wel aan die regel te houden, soms kom ik er iets overheen.
Ik heb een set die op zijn sloffen 100 watt kan geven, maar ik vraag me af welke N of F amateur zich netjes aan de regels houd.
Iedereen pist wel eens naast de pot.
Ik zou erg blij zijn met wat meer ruimte op de 20 en 40 meterband.
Ik hoef geen 400 watt te stoken, met veel minder vermogen kom je ook wel de wereld rond.
Maar met wat meer ruimte op 20 en 40 zouden veel N amateurs heel blij zijn.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#42 Bericht door Adrian_ »

Wat betreft die 25W vs 400W: je kunt beter N-er zijn met antennemogelijkheden dan F-er zonder.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#43 Bericht door Adrian_ »

Citaat uit wat op Hamnieuws.nl over herijking staat:
Het pakket moet breed gedragen worden binnen de amateur gemeenschap, zowel door Full als Novice amateurs
Dat gaat niet lukken natuurlijk. Ook de eerdere voorstellen waarmee de verenigingen naar AT gingen waren niet breed gedragen.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#44 Bericht door pe1rxq »

PA4WK schreef:
Maar dat heeft niets te maken met de technische kennis van de persoon, ik ken vele N amateurs die als het op technische kennis aankomt met kop en schouders boven menig F amateur uitsteken en omgekeerd is dat natuurlijk ook het geval, dus kunnen we stellen dat een F of N registratie niets met technische kennis te maken heeft.
Ik ken ook personen die geen zendamateur zijn en met kop en schouders boven de meeste N en F amateurs uitsteken. Maar ik denk niet dat iemand ze op de banden los wil laten simpelweg omdat ik dat zeg.
We hebben examens om in ieder geval een moment opname te krijgen van die technische kennis.
Het gaat dus wel degelijk om technische kennis: Bewezen technische kennis om precies te zijn.

Van alle N en F amateurs weten we zeker dat ze op een bepaald moment een minimale hoeveelheid technische kennis konden laten zien.
(Dat is in ieder geval wel de intentie van die examens, dat het niet altijd goed lukt is een aparte discussie)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#45 Bericht door PA3DJS »

De amateurdienst verschaft wereldwijd veel mensen een prachtige hobby. Er is een infrastructuur waarbij de benodigde kennis nagenoeg gratis te verwerven is (zelfstudie, cursussen, persoonlijk ondersteuning). Ook met beperkt budget kun je de hobby bedrijven. Mensen die met elkaar blijven praten, hebben minder de neiging om te vechten.

We mogen heel veel, zonder dat er bij iedere wijziging gekeurd moet worden. Je mag iets bouwen/verbouwen en het zomaar aanzetten. Nog gekker, je mag er een antenne aanbinden. Pas als het misgaat krijg je terecht de overheid aan de deur. Bij diverse andere technische/chemische/biologische hobbies mag je veel minder (vergunning nodig, toetsing vooraf, periodieke keuring achteraf).

Er is uitwisseling van technische aspecten tussen professionele activiteiten en amateuractiviteiten waardoor die radiodienst ook voor de maatschappij zijn nut heeft. Tegelijkertijd is er wellicht enige concurrentie tussen professioneel en amateur (frequentieruimte is schaars).

Wat zegt de ITU (letterlijke tekst uit de RR):
amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training,
intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized
persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

Het "probleem" met onze hobby is dat het een beetje een niche is, met ook nog een zeker instapniveau waardoor je er wat voor moet doen. Een deel van "wat er voor doen" is om te kunnen experimenteren, een ander deel is om de kans op brokken acceptabel laag te houden.

Als je naar de diverse op ons van toepassing zijnde aanbevelingen en regelgeving kijkt, mag een land vergunningen/registraties uitgeven op verschillend niveau (bijv. Entry level, Novice, HAREC/Full). Het achterliggend idee is dat er een prikkel moet zijn om de kennis te verrijken tot de hoogste vergunning/registratie (F/HAREC). Voordat een deel van de amateurs over mij heenvalt: er is dus GEEN plicht om F/HAREC doen, daarom verloopt onze Novice niet.

Een eventuele "herijking" zal dus moeten passen binnen deze internationale kaders.
-N gelijkstellen aan F neemt iedere prikkel tot kennisverrijking weg, dat gaat hem niet worden. Anders gezegd, internationaal gezien wordt er van de telecom administratie verwacht dat N en F zodanig zijn, dat er een prikkel is om van N naar F te gaan.
-N automatisch naar F na bepaalde tijd. Ook dit nodigt niet uit tot het verrijken van kennis en gaat het binnen de huidige kaders niet worden.

Daarnaast zijn er de nodige "nationale" zaken. Menskracht is beperkt, we willen immers zo min mogelijk belasting betalen.
-groter vermogen toestaan voor N zal waarschijnlijk leiden tot een wat moeilijker examen (herijking examens?) om het aantal storingsklachten waarvoor de overheid ingeroepen moet worden, niet al te veel te laten groeien.

Zijstapje: In de tijd dat de MARC regeling van kracht werd (EMC eisen aan apparatuur waren nagenoeg onbekend, idem voor buiten de band eigenschappen van ontvangers), is in NL niet voor niets voor 0.5W FM gekozen. Men (thans AT) zat niet te wachten op een stuwmeer aan storingsklachten. Bij mij thuis: 25W op 20 m gaat doorgaans zonder problemen, 50..100W (dat is dubbele E-veldsterkte) gaat op diverse plekken mis. Daarboven maar niet geprobeerd. Lagere frequenties gaat eerder mis.

-Met grotere vermogens in combinatie met afstand en soort antenne, loop je een risico op overschrijding E- en H-veld niveau's waarbij het niet meer zeker is dat het veilig is (oei, voer voor discussie..). Een "herijking" van het N-examen is dan nodig (lees wordt moeilijker). Heb je een zendinstallatie waarvan je het vermogen niet kan beperken tot hetgeen je mag, dan zul je moeten modificeren, of naar iets anders op zoek moeten.

Ik voel hem komen: Ja, maar ik ken diverse N'ers met meer kennis dan F'ers. Klopt, die ken ik ook, en die zijn wellicht happy met de N-randvoorwaarden. Ik ken een aantal mensen met veel meer kennis dan vereist voor F, ze hebben niet eens N, gewoon omdat de amateurhobby ze niet interesseert (bijvoorbeeld omdat ze dagelijks met RF-werk bezig zijn en zich daarna liever uitleven op een bokszak).

Tijdens dat ik dit schrijf, tikt er steeds wat tegen de binnenkant van mijn schedel: Ik wil een goede landelijk bindende richtlijn voor antenneinstallaties van radiozendamateurs...

Oh ja, wat vind ik zelf (niet het idee hebbende dat dit relevant is voor de herijking):
-niet meer vermogen, tenzij aanpassing exameneisen.
-40m band beetje meer/anders zodat het beter past in het huidige bandplan.
-Toegang (deel) 80m band tijdens scoutingevenementen (bijvoorbeeld JOTA).

Gesloten