Antenne richting aanwijzer

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Antenne richting aanwijzer

#1 Bericht door PA0HJA »

Naar aanleiding van een ander draadje op dit forum heb ik een experiment gedaan met een Hall sensor IC dat d.m.v. van een erboven geplaatst magneetje de hoek aangeeft, de Melexis 90316. (Voor bijvoorbeeld een antenne richting aanwijzer)

Afbeelding

In combinatie met een Arduino en een SMD versie van dit IC (ong. 5 x 5 mm) op een adapter printje plus een stukje software (library + sketch) van het Internet blijkt dit heel eenvoudig aan het werk te krijgen:

Afbeelding-----------Afbeelding

In de testopstelling word een bericht via de seriële poort van de Arduino uitgeven die de hoek aangeeft.
(Het plaatsen van een video'tje hiervan lukt me niet zo gauw)

Dit is natuurlijk pas het allereerste begin.
Alhoewel de nauwkeurigheid voor een antenne richting aanwijzer denk ik nauwkeurig genoeg kan zijn zonder extreem moeilijke mechanische voorzieningen is de realisatie daarvan nog wel even iets dat gemaakt moet worden.

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Antenne richting aanwijzer

#2 Bericht door PA0HJA »

Het filmpje van de output van de Arduino:

https://ci-33122302701-d967464d.http.at ... 3e3c2a3cdb

Nog een foto van het adapterprintje en chip (SOIC -8)

Afbeelding

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Antenne richting aanwijzer

#3 Bericht door PA0HJA »

Helaas, de link naar het video'tje werkt niet en ik kan hem niet meer aanpassen of verwijderen.
"Flickr" waar ik de foto's host werkt blijkbaar niet met video's of ik doe iets verkeerd.

Zal nog eens kijken of ik het aan het werk kan krijgen, desnoods met een andere hosting.

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Antenne richting aanwijzer

#4 Bericht door PA0HJA »

Dan maar Youtube...........ik hoop dat dit wel werkt.


youtu.be/A560jFm57w0

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Antenne richting aanwijzer

#5 Bericht door PA0HJA »

De magneetjes hiervoor zijn een ietwat moeilijk item.

Afbeelding

Wil je een schijfvormig magneetje met een gaatje er in van bv. 5mm om aan een asje te bevestigen oid. dan moet deze "diametraal" gemagnetiseerd zijn, dwz. de magnetisatie richting is parallel aan het platte vlakje van het schijfmagneetje (en het chipje) en niet loodrecht hierop zoals bij 99% van de schijfmagneetjes die her en der worden aangeboden.
Ik moest dan ook het magneetje dat ik voor mijn experiment gebruikte verticaal op het IC draaien omdat dit een deeltje van een goedkoop "koelkastmagneetje" was met een magnetisatie haaks op het platte vlakje.
Dit maakt ze dan ook duurder en moeilijker verkrijgbaar dan bovengenoemde magneten.

Om die reden dan ook een goedkoop (€3,65) setje van 10 stuks kubusvormige magneetjes van 10X10X10 mm besteld om mee te experimenteren.
Deze kun je dus altijd zodanig monteren (plakken?) dat het veld parallel aan het oppervlak van het IC staat.

Afbeelding

Dit monteren is ook nog een dingetje als je de maximale nauwkeurigheid van 0,1 - 0,3 graden wilt bereiken. (Niet nodig voor een antenne richting aanwijzer denk ik ;-) )

Je moet dan denk ik eigenlijk in alle richtingen van de drie assen mechanisch kunnen justeren.
Daarnaast is een elektronische correctie mogelijk in het IC zèlf.

Ook excentriciteit van het magneetje tov. het asje is denk ik minder goed voor de maximale nauwkeurigheid.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Antenne richting aanwijzer

#6 Bericht door Radioot »


Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Antenne richting aanwijzer

#7 Bericht door Hans PE1KWH »

Je nauwkeurigheid is inderdaad geheel afhankelijk van de nauwkeurigheid waarop het magneetveld door de chip gaat.

Zomaar een magneetje zal zeker geen homogeen veld geven in de juiste richting.
Ook excentriciteit van het magneetje tov. het asje wat je noemde geeft een afwijking.

Dit verloopt parabolisch. Meestal is enkele 1/10 mm geen probleem om toch al 0,3 graden nauwkeurigheid te halen.
Afstand van de magneet tot de chip en sterkte van de magneet zijn nog 2 parameters waarmee de juiste werking wordt beïnvloed.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Door wat te experimenteren zie je snel genoeg of je binnen 1 graad ( en dat is best al weinig ) een meting kunt doen.
En 1 graad is voor je rotor meer dan voldoende. Als je bijv. met je smart telefoon het magnetische noorden hebt opgezocht en je antenne daarmee op 0 hebt gezet zit je er waarschijnlijk al enkele graden van af.
Houd maar eens een paar smart telefoons naast elkaar in de kompasroos app......

Er zijn overigens ook complete hoekopnemers te koop zie onder andere www.Contelec.ch, www.Novotechnik.de, http://www.baumer.com/de-de/produkte/dr ... lsensoren/ en www.dis-sensors.nl
Deze kunnen met as, en zonder as maar met losse magneet worden geleverd.
Nauwkeurigheid in versies met as houdt wel op bij 0,1 graad.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Antenne richting aanwijzer

#8 Bericht door PA0HJA »

Deze SOI-8 uitvoering van de "MLX90316", de "316BDG" is overigens spotgoedkoop te krijgen, ik kocht er 10 stuks voor EUR 6,69 bij AliExpress, inclusief verzending!

Afbeelding

Dit is een versie die alleen met de "SPI" communicatie interface kan werken.

Het voorbeeld sketch-je dat ik gebruikte om het basic aan de gang te krijgen is erg simpel dankzij de libraries:

Code: Selecteer alles

/
* MLX90316 Rotary Position Sensor
* KHM 2010 /  Martin Nawrath
* Kunsthochschule fuer Medien Koeln
* Academy of Media Arts Cologne
*/

#include <Metro.h> //Include Metro library
#include <MLX90316.h>


int pinSS = 5;
int pinSCK = 3;
int pinMOSI = 4;
int ii;

Metro mlxMetro = Metro(5);
MLX90316 mlx_1  = MLX90316();

void setup(){

  Serial.begin(115200);
  mlx_1.attach(pinSS,pinSCK, pinMOSI );
  Serial.println(" MLX90316 Rotary Position Sensor");
}

void loop() {
  if (mlxMetro.check() == 1) {
  ii = mlx_1.readAngle();
  Serial.print(ii);
  Serial.println("");
  }
  delay(100);
}
Er zijn heel veel dingen in te stellen in de chip die de werking beïnvloeden, de datasheet van dit IC is behoorlijk uitgebreid.
Met name het instelbare 0 graden punt biedt denk ik mogelijkheden voor de toepassing als antenne richting indicator.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie