Zonnepaneel systemen wat wel/niet

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#1 Bericht door PF9ZX »

Ik kan mij inschrijven voor zonnepanelen via de woningbouwvereniging.

Nu is mijn vraag, omdat best veel amateurs ook voorzien zijn van deze dingen, of men merken etc kan noemen wat wel of niet aan te bevelen.
Ik wil mij eerst even goed laten informeren over wat men gebruikt voor installatie.

Naar wat ik begrepen heb willen de omvormers nogal eens een probleem zijn w.b.t storing op HF.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#2 Bericht door dxhunter »

Je zou de panelen kunnen weigeren, maar als al je buren ze nemen en ze blijken toch te storen had je ze zelf net zo goed ook kunnen plaatsen. Door de storing van de panelen uit de buurt kan je dan toch al niets meer ontvangen.
De stroom is zo goedkoop de laatste jaren dat die panelen pas na heel veel jaar rendabel worden. (en dan moet er ook nog niets stuk gaan). De berekeningen die je voorgespiegeld worden door verkopers rammelen nog wel eens.

In het verleden zijn een aantal topic geweest op dit forum over dit onderwerp. Die zijn vast nog wel terug te vinden.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#3 Bericht door Bert_1 »

Toch verdien je er nog steeds aan (en het is voor een goed doel). Misschien het goede moment om naar de woningbouw te laten weten dat er verkeerde apparaten zijn en dat dat veel geld kan kosten als ze die allemaal moeten vervangen en tegelijk een goed merk te noemen. Heb je al in de lijst van Elsinga gekeken? Die is hier wel te vinden. Ik kan vanavond wel even kijken wel ik heb, die bevalt prima.
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#4 Bericht door pe1cmo »

De stroom is zo goedkoop de laatste jaren dat die panelen pas na heel veel jaar rendabel worden.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf zonnepanelen die een paar jaar geleden aangelegd zijn, toen ze nog duurder waren.
Reeds na twee jaar een wijs besluit genomen om er nog een rij onder te leggen, terwijl die in de schaduw (Winter periode) kan komen.

Bekijk ik de opbrengst van de eerste twee lagen, verdient dit zich echt in 9 jaar terug, de laatste groep zal 12 jaar zijn.
Leg je zelf de panelen op dak dan kan de terugverdientijd 6 jaar zijn.

Omdat ik een bedrijf aan huis heb verbruik ik meer, maar nu toch een besparing van ongeveer 1500 euro per jaar. (incl BTW)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#5 Bericht door PA3DAT »

De Duitse SMA-regelaars voldoen uitstekend. Bij de scouting hanger er 3 op een rij, 0,0 storing tijdens
de Jota. Zelf heb ik ook een SMA Sunnyboy.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#6 Bericht door PA3FAT »

Heb ook SMA in mijn zonnepanelen systeem.

Zelf geplaatst: zowat halverwege met terugverdienen. Vooralsnog beste investering ooit.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#7 Bericht door elsinga »

Ik heb nu (nog) een SMA Sunnyboy 4000TL, niks van storing te merken. Als ik verhuisd ben komen er vast weer zonnepanelen op het dak, maar nu met de voorbereiding voor een eigen accu-installatie voor als het salderen gaat wegvallen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#8 Bericht door PA1 »

Ik heb een Omnik 4K, ook geen spat storing.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#9 Bericht door sottezero »

Ik heb een Victron, een Mastervolt, een duits ding waar ik effe de naam van kwijt ben en een Sunny Boy (oid)...
Geen van alle veroorzaken storing.
Het ziggo modem van de buren daarentegen.... :roll:

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#10 Bericht door PA1PDB »

Ik heb een AEG PV2000 vrijwel identiek als Shint. Nu 5 jaar nog ca. 3-4 jaar en dan is alles terugverdient.
Geen storing :)
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#11 Bericht door PF9ZX »

Ik heb besloten het niet te doen. Misschien als het nog kan later een keer. Ik wacht sowieso eerst af of ik storing heb na de installatie bij de buren.

Ook heb ik gekeken wat ik kan verbruiken voor de 9 euro per maand wat de huurverhoging wordt en dat is behoorlijk en ziet er voorals nog voordeliger uit dan de opbrengst van de panelen.

In elk geval bedankt zover voor de reakties.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#12 Bericht door pe1cmo »

huurverhoging van 9 euro per maand, is vergelijkbaar met ongeveer 40kWh, een kleine 500kWh per jaar

Een installatie met 6 platen geeft ongeveer 1000kWh op jaar basis dus dan verdien je al het dubbele dan wat het kost.
Ik zou het gewoon doen.

Hoe groot is de installatie die je krijgt, hoeveel panelen ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#13 Bericht door sottezero »

2 panelen van 250 watt, en je hebt dat bedrag er al uit...
ik zou het ook doen.. en vragen of er bij de buren ook geplaatst mag worden die niet mee doen :twisted:

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#14 Bericht door PA3EYC »

Mijn buurman heeft een Mega hoeveelheid aan zonnepanelen op zijn boerenerf. Op mijn verzoek heeft hij daar goede regelaars tussen laten zetten. Resultaat: 0,0 storing.
Tijdens een velddag bood hij spontaan aan om gratis gebruik te maken van zijn zonne-energie. Hij had meer last van onze aggregaat dan wij van zijn zonnepanelen. :lol:
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Zonnepaneel systemen wat wel/niet

#15 Bericht door PA3BAS »

Zeker een plusje voor je buurman, Maarten. Er zijn er genoeg die meteen gewoon gaan zeuren dat je moet ophouden met die herrie. Mag vaker gebeuren zo, want iedereen wordt er op deze manier blij en beter van.
.... But will it blend?

Plaats reactie