EGG Beater Antennes

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

EGG Beater Antennes

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo,
Iemand ervaring met Egg Beater Antennes.
Ben aan het overwegen om iets dergelijks in elkaar te knutselen.
73
Kurt
Bijlagen
Duo_Eggbeater.jpg
VHF_UHF_Eggbeater_Antenna.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: EGG Beater Antennes

#2 Bericht door pe1cmo »

Leuke antenne en werkt goed.
Een quadrifilaire antenne is nog net iets beter, maar ook lastiger te maken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: EGG Beater Antennes

#3 Bericht door PE1BVQ »

Ik heb er vroeger diverse gebouwd volgens de gegevens van K5OE, die diverse uitvoeringen heeft gemaakt, zelfs als richtantenne.
De standaard eggbeaters doen het redelijk op de sterke satellieten. Voor de wat zwakkere sats heb je toch echt wel een richtantenne nodig.
Bij zenden doen ze het het beste als de sat boven je hoofd zit. Door de kruisreflector in hoogte te varieren krijg je meer een piek recht omhoog. Laat je de reflector weg dan "kijkt" de antenne meer rondom.
De goede werking van de Eggbeater is geheel afhankelijk van de satelliet. De hoogte, zendvermogen en antennes van de sat spelen hierbij een grote rol.

Een leuke antenne om te experimenteren en mogelijk het begin van een nieuwe fascinerende hobby erbij.
(Voor de phasestub moet je echt 90-92 ohms coax gebruiken, ga niet met 75 ohm proberen, anders komt het echt niet goed).

Succes, Hans, PE1BVQ

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: EGG Beater Antennes

#4 Bericht door on4cgw »

Met dit type antenne is er geen Elevatie nodig , twijfel tussen de EggBeater of de TMP II te bouwen
Eerst nog enkel info of testen opzoeken
73
Kurt
Bijlagen
tpm2_horizon.jpg
tpm2_horizon.jpg (23.64 KiB) 9717 keer bekeken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: EGG Beater Antennes

#5 Bericht door pe1cmo »

Maar in die opstelling zal je dan geen overkomende satellieten ontvangen.

Pas als die antenne verticaal staat hoor je wat.

Met een quadrifilaire pak je ook signalen als ze laag boven de horizon zitten
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: EGG Beater Antennes

#6 Bericht door PE1BVQ »

pe1cmo schreef:Maar in die opstelling zal je dan geen overkomende satellieten ontvangen.

Pas als die antenne verticaal staat hoor je wat.

Met een quadrifilaire pak je ook signalen als ze laag boven de horizon zitten
De afgebeelde TPM-1 antenne, ofwel de Texas Patato Masher zal zowel vooruit alsmede naar boven werken. Testen hebben uitgewezen dat recht omhoog de signalen iets minder zijn doordat je op de zijkant werkt, maar anderzijds is rechtomhoog de signalen het dichtste bij en dus het sterkste. Dus heft het een het ander op. Voordeel volgens K5OE is dat je hierbij geen elevatierotor nodig zou hebben. Ik heb zowel de TPM-I alsmede de TPM-II gebouwd en deze waren duidelijk beter dan de standaard Eggbeater. Maar dan stonden de antennes wel op een rotor en kon dus op de sat gericht worden. Naderhand heeft K5OE het verder uitgebreid door ook een elevatierotor toe te passen. En dan kun je naar mijn mening net zo goed kruisyagi's monteren met veel betere resultaten.
Het is jammer dat K5OE zijn prachtige site enige jaren geleden uit de lucht gehaald heeft want daar stonden ook de diverse testen in en wordt het allemaal wat meer begrijpelijker.
(Je zou ook de IOio antenne kunnen maken. Dat is gewoon een halve TPM maar dan als richtantenne.)
Als je geen rotoren wil toepassen en gewoon als rondom antenne wilt gebruiken dan moet je hem gewoon omhoog zetten en werkt hij net zo goed/slecht als de Eggbeater of TPM. Beter is, wat PE1CMO ook al aangeeft, een quadrifilar antenne te maken. Die werkt wat beter dan de Eggbeater en heeft zijn kunnen al volop bewezen. De uitvoering van RG213 coaxkabel en pvc pijp is gemakkelijk te maken.

Succes, 73,
Hans, PE1BVQ

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: EGG Beater Antennes

#7 Bericht door on4cgw »

Dit is mijn Huidige Setup , aangesloten op een TS2000, tot op heden nog niks ontvangen.
Antenne is een cross yagi 2m 70cm zelfbouw die staat onder 45° in X en kan eleveren op een oude Stolle Rotor.

73
Kurt
Bijlagen
Kruis Yagi 2m 70cm.jpg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: EGG Beater Antennes

#8 Bericht door PE1PQX »

Vanaf ongeveer 14.10u local komt ISS weer over, met SSTV mode PD180.
je zou dan je setup kunnen testen op ontvangst. (Freq. 145.800MHz)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: EGG Beater Antennes

#9 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Kurt,

Ik vraag mij af wat de reden is om de antenne onder 45graden te zetten. Met de huidige opstelling kun je de 2m antenne beter horizontaal hebben en de 70cm antenne verticaal. Als je zowel een kruisyagi hebt voor 2m alsmede 70cm, heeft het zin deze in een X opstelling te zetten. Als je hem gewoon horizontaal en verticaal monteert dan kun je ook nog 2m SSB verbindingen maken en met de UHF antenne verre repeater werken.
Met de huidige opstelling heeft het echt geen voordelen voor het werken over de sats.

Maar dit terzijde.
Je ontvangt geen enkele sat. Welk trackingsprogramma gebruik je?
Advies: Begin eerst eens met de eenvoudige FM satellieten. B.v. SO-50, AO-85 en BY70-1.
Hierbij blijft de zendfrequentie bijna constant en varieert alleen de ontvangstfrequentie en is dus wat gemakkelijker te volgen.
Met een goed trackingsprogramma en de juiste antennes moet je een satelliet kunnen horen, mits je goed je antenne op de sat gericht houd en mee laat volgen.
Kies de FM-satelliet uit en kijk hoe laat hij overkomt. Kijk waar hij opkomt , hoe zijn baan loopt en waar hij weer ondergaat. Stel de juiste ontvangstfrequentie in en pas deze aan tijdens de overkomst. Meestal is bij het begin (AOS)de frequentie 3-5Khz hoger en aan het einde (LOS) 3-5khz lager dan de opgegeven ontvangstfreqentie (= zendfrequentie van de sat.)
Ontvang je dan nog niets, dan klopt er iets niet met je installatie en moet je deze controleren.
Het is absoluut niet moeilijk dus moet het jou ook lukken.
Succes, 73
Hans, PE1BVQ

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: EGG Beater Antennes

#10 Bericht door on4cgw »

Hallo Hans,

Tnx voor de tips, zal terug de antenne opstellen zoals je beschrijft.
Zal eens verder testen , tijdens de week niet veel tijd ..
Ook woon ik niet in een open ruimte en antenne staat echt niet hoog opgesteld , dit wegens het estetische gezicht ....
Maar toch ga ik ervan uit dat het moet lukken.

Antenne heeft geen automatische besturing ik moet 2 manuele Controllers bedienen.
Tracking Programma is Gpredict, Radio TS2000

Nog een fijn weekend
73 Kurt ON4CGW

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: EGG Beater Antennes

#11 Bericht door pe1cmo »

Op zich is de karakteristiek van een Quadrifilaire antenne veel beter. Die antenne is ongeacht de aankijkhoek circulair gepolariseerd en heeft in het horizontale vlak een betere diagram dan de eggbeat

Die antenne hoef je ook niet te eleveren, gewoon recht omhoog kijkend is genoeg. Ze hebben rond de 180 graden openingshoek.

Afbeelding Afbeelding

Nadeel, lastig te maken. En de foto is een 1670 MHz antenne
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: EGG Beater Antennes

#12 Bericht door on4cgw »

Antenne werkt , want ik ontvang de NOS repeater 430.125 S6 in JO10OT

We zien wel hoe het verder verloopt, nog mensen die met een TS2000 werken?

Nog een Fijne Zondag.

73
Kurt

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: EGG Beater Antennes

#13 Bericht door PE1NIL »

on4cgw schreef:Antenne werkt , want ik ontvang de NOS repeater 430.125 S6 in JO10OT

We zien wel hoe het verder verloopt, nog mensen die met een TS2000 werken?

Nog een Fijne Zondag.

73
Kurt
Dag Kurt.
Heb de zelfde yagi tijdelijk gebruikt omdat de twee x yagis aan het bouwen was en heb toch goede
ervaring er mee kon FO-29 AO-07 goed werken ook geen problemen met vermogen tussen de 10 en
50 watt.
Het is net wat Hans pe1bvq aanhaalde je antenne moet in de goede richting staan en de set op de goede zend en ontvangende freq tip laat de rx staan en tune met de tx freq.

Veel suc 6
Cor pe1nil

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: EGG Beater Antennes

#14 Bericht door on4cgw »

Hallo Cor,

Tnx voor de Tip RX en TX, deze namiddag XW 2A gehoord, het baken en ook een gesprek in flarden via SDR Dongle , eerst testen op ontvangst.

Zal nog mijn antenne systeem moeten verbeteren, misschien kruis yagi voor 2m en een kruis yagi voor 70cm.

Eerst verder testen :)

Mvg
Kurt ON4CGW

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: EGG Beater Antennes

#15 Bericht door PE1NIL »

on4cgw schreef:Hallo Cor,

Tnx voor de Tip RX en TX, deze namiddag XW 2A gehoord, het baken en ook een gesprek in flarden via SDR Dongle , eerst testen op ontvangst.

Zal nog mijn antenne systeem moeten verbeteren, misschien kruis yagi voor 2m en een kruis yagi voor 70cm.

Eerst verder testen :)

Mvg
Kurt ON4CGW
Kurt.
Je kunt misschien beter naar FO-29 volgen en luisteren ze gaat niet zo snel en je hebt meer tijd om
een tegen station in te tune.
73
Cor

Plaats reactie